Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Ytterligare från hifi-magasinet:
"Cardas Golden Cross (högtalarkabel)
Hej,
Behöver inte längre mina högtalarkablar så därför blir det att sälja. De är i BiWire utförande och 1,5m långa. De är utrustade med de lite bredare spadarna, i båda ändar. En underbar kabel som ger mycket kropp till ljudbilden. Passar väldigt bra till system som är en aningen "kalla". Kom med bud så får vi se."
Manga_X skrev:Här skrev jag ett långt stycke om hur osmakligt vissa beter sig och vilka följder det får för dem som faktiskt vill föra en civiliserad diskussion om t.ex. kablars betydelse.
Jag valde att ta bort hela texten då jag inte vill bemöta/lägga ned tid på tråkighter!
Kanske dags för någon moderator att se över om alla verkligen följer Faktiskt "regler" för hur vi bemöter människor!
Magnus Eriksson
Någonstans måste väl folk få reagera, eller skall de inte få reagera på någonting?
DrMabuse skrev:Någonstans måste väl folk få reagera, eller skall de inte få reagera på någonting?
Här har människor kallats för "idioter", "intelligensbefriade", "små hjärnor",,,,, allt detta för några hemmagjorda kabelstumpars skull.
I min värld är det så att sådana hör uttryck om medmänniskor möjligen kan uttalas i drängstugan, och det är där de hör hemma. Det är ord som man absolut inte ska använda i skrift i offenligheten. Det borde vara en självklarhet för alla.
För några kabelstumpars skull.......Jag mår illa.
popedh skrev:Att på fullt allvar prata om stora skillnader i dynamik och bandbredd och stereoperspektiv osv i en halvmeters kopparsladd är ju fullständigt befängt.
.
DrMabuse skrev:I det här fallet var det så att en person knåpat ihop några DIY kablar enl ett recept från en internetsajt. Han redovisar tydligt vad han gjort i annonsen och att han vill ha 500kr. Han anser också att kablarna kommer att låta bättre efter ett tag (när man vant sig läser jag).
Jag har svårt att se att den privatpersonen har kopplingar till en skum miljardindustri. Men vi lever i Sverige och det finns lagar och myndigheter som kan gripa in efter anmälan. Ingen skulle bli gladare än jag om diverse dyr-dyr kablar kunde förklaras av KO som vilseledande markandsföring.
Ärligt talat så anser jag att hela populärmusikindustrin med sina tekniskt och musikalist undermåliga produkter är mer stötande än några relativt få kabeltillverkare. Jag tror också att jag kan säga att de belopp som den industrin omsätter är mångfalt större än dyrkabeltillverkarna.
Offra ilskan över de verkliga skojjarna..... eller hur popedh.
DrMabuse skrev:
Ärligt talat så anser jag att hela populärmusikindustrin med sina tekniskt och musikalist undermåliga produkter är mer stötande än några relativt få kabeltillverkare. Jag tror också att jag kan säga att de belopp som den industrin omsätter är mångfalt större än dyrkabeltillverkarna.
popedh skrev:DrMabuse skrev:
Detta var den dummaste jämförelse jag någonsin hört.
Bill50x skrev:popedh skrev:DrMabuse skrev:
Detta var den dummaste jämförelse jag någonsin hört.
Tycker inte jag. Musikindustrin producerar dagligen skräp som dom tjänar miljoner på. Skräp som dom lurar på "vanliga" konsumenter.
Inga "vanliga" konsumenter köper kablar för 30 tusen. Det är folk som är mer än vanligt intresserade och som i alla fall tror sig veta vad dom gillar. Låt dom göra det. Dom har säkert valt rätt i sina ögon, oavsett vad du, jag eller andra tycker är "rätt"!
/ B
Morello skrev:Bill50,
Nu tycker jag du är en smula onyanserad. Vilka produktioner avses och på vilket sätt är dom undermåliga?
Bill50x skrev:
popedh, nä, jag lägger inte till någotför det var ingen ironi. Mediaindustrin tjänar miljontals dollar på skräp till oss vanliga musikkonsumenter. Kabelindustrin som säljer kabel för tusen dollar metern tjänar naturligtvis procentuellt mycket per kabel, men dom är inte i närheten av vad mediaindustrin tjänar på sitt skräp. Dessutom kan man tänka sig att de som lägger ner tiotusentals kronor på sina kablar faktiskt lyssnar och vet vad dom gör. Den som byter kabel har ett syfte, dvs att förbättra sitt ljud hemma. Den som köper en CD med en ny artist vill höra just den artisten, inte en förbättra ljudkvaliteten.
/ B
boyafraid skrev:popedh skrev:behovet styr marknaden
och till lika stor del styr marknaden behovet
Tycker inte jag. Musikindustrin producerar dagligen skräp som dom tjänar miljoner på. Skräp som dom lurar på "vanliga" konsumenter.
Inga "vanliga" konsumenter köper kablar för 30 tusen. Det är folk som är mer än vanligt intresserade och som i alla fall tror sig veta vad dom gillar. Låt dom göra det. Dom har säkert valt rätt i sina ögon, oavsett vad du, jag eller andra tycker är "rätt"!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster