Lät det dåligt förr när man inte brydde sig om kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-09 15:21

Ytterligare från hifi-magasinet:

"Cardas Golden Cross (högtalarkabel)

Hej,

Behöver inte längre mina högtalarkablar så därför blir det att sälja. De är i BiWire utförande och 1,5m långa. De är utrustade med de lite bredare spadarna, i båda ändar. En underbar kabel som ger mycket kropp till ljudbilden. Passar väldigt bra till system som är en aningen "kalla". Kom med bud så får vi se."
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-09 15:38

Just Cardas gör ju kablar som gör något med signalen. Det är nog en av de kablar jag fått störst skillnad med i min anläggning, väldigt laidback.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-07-09 17:07

Spadar :? ??

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-09 18:21

Nefilim skrev:Ytterligare från hifi-magasinet:

"Cardas Golden Cross (högtalarkabel)

Hej,

Behöver inte längre mina högtalarkablar så därför blir det att sälja. De är i BiWire utförande och 1,5m långa. De är utrustade med de lite bredare spadarna, i båda ändar. En underbar kabel som ger mycket kropp till ljudbilden. Passar väldigt bra till system som är en aningen "kalla". Kom med bud så får vi se."

Oj.. det finns visst fler totalt intelligensbefriade männsikor än man kunde ana. Det är väl därför det är så omöjligt att diskutera med dom oxå.. dom kan inte förstå någoting överhuvudtaget helt enkelt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-09 18:51

mer kabel....

"Aktivt kabel - Monitor Black & White DAS LS-1A
MONITOR BLACK & WHITE DAS LS-A1 2 x 3 meter
Pris: 13200 DKK/16.600 SKR - (Nypris 29.900 DKR/ 37.300 SKR)

Topkablet från tyska Inakustik (Monitor). Världens första och enaste kabel med aktiv korrektion der tar bort kablets selvinduktion.
Aktiv boks med slutsteg som drivar kablet medfölger.
Et suverænt kabel med tungtdrevne högtalare - i det hele taget et kabel i den absolutte topklasse!
Innvennig med OFC kobber og isolation av luft og polyethylen samt teflon. Stort tykt og voldsomt - OBS! dobbelte kabler - 2 ledere pr. side grundet den aktive opbygning."
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-09 20:01

Här skrev jag ett långt stycke om hur osmakligt vissa beter sig och vilka följder det får för dem som faktiskt vill föra en civiliserad diskussion om t.ex. kablars betydelse.
Jag valde att ta bort hela texten då jag inte vill bemöta/lägga ned tid på tråkighter!

Kanske dags för någon moderator att se över om alla verkligen följer Faktiskt "regler" för hur vi bemöter människor!

Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-09 20:21

Stefan skrev:Spadar :? ??

Mer korrekt borde Gafflar vara....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-09 20:27

Manga_X skrev:Här skrev jag ett långt stycke om hur osmakligt vissa beter sig och vilka följder det får för dem som faktiskt vill föra en civiliserad diskussion om t.ex. kablars betydelse.
Jag valde att ta bort hela texten då jag inte vill bemöta/lägga ned tid på tråkighter!

Kanske dags för någon moderator att se över om alla verkligen följer Faktiskt "regler" för hur vi bemöter människor!

Magnus Eriksson

Jag vet inte om det var så farligt...

Jag menar, det måste ju finnas någon gräns för hur dåraktigt någon får bete sig, och det ändå skall vara förbjudet att kalla det dåraktigt?

Någonstans måste väl folk få reagera, eller skall de inte få reagera på någonting? :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Den där aktiva kabeln fungerar prima, men kan kan naturligtivs ifrågasätta värdet av att bygga ihop förstärkare och kabel för att kunna återkoppla den vid högtalaren ankomna signalen (för det är ju så det är uppbyggt) vid så korta kabellängder.

Hur som helt är det ju lite skillnad att betala vansinnespriser på hundratusentals kronor för en kabel, och att betala rimligare priser för en förstärkare med "kabel på köpet".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-07-09 21:17

Någonstans måste väl folk få reagera, eller skall de inte få reagera på någonting?

Här har människor kallats för "idioter", "intelligensbefriade", "små hjärnor",,,,, allt detta för några hemmagjorda kabelstumpars skull.

I min värld är det så att sådana hör uttryck om medmänniskor möjligen kan uttalas i drängstugan, och det är där de hör hemma. Det är ord som man absolut inte ska använda i skrift i offenligheten. Det borde vara en självklarhet för alla.

För några kabelstumpars skull.......Jag mår illa.

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-09 21:47

DrMabuse skrev:
Någonstans måste väl folk få reagera, eller skall de inte få reagera på någonting?

Här har människor kallats för "idioter", "intelligensbefriade", "små hjärnor",,,,, allt detta för några hemmagjorda kabelstumpars skull.

I min värld är det så att sådana hör uttryck om medmänniskor möjligen kan uttalas i drängstugan, och det är där de hör hemma. Det är ord som man absolut inte ska använda i skrift i offenligheten. Det borde vara en självklarhet för alla.

För några kabelstumpars skull.......Jag mår illa.

Det handlar inte om några kabelstumpar utan om en miljardindustri som skor sig på folk som är lite "bakom" om det är ett bättre uttryck... folk som inte lyssnar på dom som kan & vet något, för att sedan sprida vidare massa helsjuka "ljudmyter" till fler (som vi såg i anonsen.... ) tycker bara så synd om dom..

Att på fullt allvar prata om stora skillnader i dynamik och bandbredd och stereoperspektiv osv i en halvmeters kopparsladd är ju fullständigt befängt.

Att sedan ingen nappar när det erbjuds miljontals kronor till den som kan höra skillnad mellan olika kablar är väldigt lustigt... Folk kommer med ursäkter som: klart jag hör skillnad, men jag behöver inga pengar just nu osv.... skrattretande.

Ber om ursäkt för att jag kanske använder lite hårda ord... men vad skall man göra.. den här idiotdiskutionen har hållt på i 20 år nu... verkar ju inte finnas nåt annat sätt att göra sig hörd på.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-09 22:20

popedh skrev:Att på fullt allvar prata om stora skillnader i dynamik och bandbredd och stereoperspektiv osv i en halvmeters kopparsladd är ju fullständigt befängt.

.

Det skriver jag under på. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-09 22:27

Saken är väl den att vissa är mottagliga för rationella argument, och förstår psykets makt, andra är/gör det inte, Den sistnämnda gruppen blir defacto lurade på förmögenheter (och förvarar med glädje sina banemän!) som de i det fall de vaknar upp ur förvirringen beklagar.

Att de som är oemottagliga för rationella argument (inte inser psykets makt och vägrar undersöka det, och sålunda blir lurade på förmögenheter) framstår som korkade för de som förstår och har undersökt, är kanske ofrånkomligt?

Får man kalla dem som går omkring med aluiniumfolie på huvudet (för att de tror att de blir scannade av rymdvarelser annars, eller kanske att folien skyddar dem mot att få neutriostrålning genom hjärnan) för korkade?

Det måste väl rimligen finnas en gräns för när korkigheten kan betraktas som ett faktum?

Jag menar självklart inte att någon skall hindras från att handla idiotiskt (det vore ju ett helt otillbördligt omyndigförklarade) men nog måste det vara tillåtat att göra klart, att dumt är dumt, att fel är fel och att inbillning är inbillning? :? Det handlar ju inte om att vara elak mot den som är dum, utan om att skydda andra från bedrägeriet.

I SYNNERHET när vi ju vet att irrlärorna lärs ut som sanningar till folk som inte rimligen kan värja/försvara sig (ickefysiker) med egen kunskap.

Men kanske är det rimligare att kalla folk som är vilseledda för just "vilseledda", snarare än korkade?

Jag tror dock inte att det har förekommit att några som bara varit vilseledda har förolämpats genom att deras intelligens har ifrågasatts, utan eventuella ovänligheter i den vägen har bara yttrats mot dem som medvetet och ondsint sprider irrlärorna utan att respondera på rationella argument. Sådana typer som lurar andra alltså. :(

Kort sagt: Till bedragare som faktiskt antingen beter sig korkat, eller som är det, är det inte helt orimligt att säga - att de är det de är!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-09 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-07-09 22:31

I det här fallet var det så att en person knåpat ihop några DIY kablar enl ett recept från en internetsajt. Han redovisar tydligt vad han gjort i annonsen och att han vill ha 500kr. Han anser också att kablarna kommer att låta bättre efter ett tag (när man vant sig läser jag).

Jag har svårt att se att den privatpersonen har kopplingar till en skum miljardindustri. Men vi lever i Sverige och det finns lagar och myndigheter som kan gripa in efter anmälan. Ingen skulle bli gladare än jag om diverse dyr-dyr kablar kunde förklaras av KO som vilseledande markandsföring.

Ärligt talat så anser jag att hela populärmusikindustrin med sina tekniskt och musikalist undermåliga produkter är mer stötande än några relativt få kabeltillverkare. Jag tror också att jag kan säga att de belopp som den industrin omsätter är mångfalt större än dyrkabeltillverkarna.

Offra ilskan över de verkliga skojjarna..... eller hur popedh.

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-09 22:40

DrMabuse skrev:I det här fallet var det så att en person knåpat ihop några DIY kablar enl ett recept från en internetsajt. Han redovisar tydligt vad han gjort i annonsen och att han vill ha 500kr. Han anser också att kablarna kommer att låta bättre efter ett tag (när man vant sig läser jag).

Jag har svårt att se att den privatpersonen har kopplingar till en skum miljardindustri. Men vi lever i Sverige och det finns lagar och myndigheter som kan gripa in efter anmälan. Ingen skulle bli gladare än jag om diverse dyr-dyr kablar kunde förklaras av KO som vilseledande markandsföring.

Ärligt talat så anser jag att hela populärmusikindustrin med sina tekniskt och musikalist undermåliga produkter är mer stötande än några relativt få kabeltillverkare. Jag tror också att jag kan säga att de belopp som den industrin omsätter är mångfalt större än dyrkabeltillverkarna.

Jag såg inte hela annonsen utan bara det som Hetsporren klistrade in..
Då var det en lite annan sak...
Men det var inte just denna annons jag reagerade så starkt på utan hela grejen... att idiotmyter kan leva i hur många år som helst...

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-07-09 22:44

I det här fallet var det så att en person knåpat ihop några DIY kablar enl ett recept från en internetsajt. Han redovisar tydligt vad han gjort i annonsen och att han vill ha 500kr. Han anser också att kablarna kommer att låta bättre efter ett tag (när man vant sig läser jag).

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-09 22:49

DrMabuse skrev:

Detta var den dummaste jämförelse jag någonsin hört.

Skall du dra en jämförelse med musikbranchen VS kabelbranchen skulle det i såfall vara så att varje skiva fanns att köpa i två olika versioner en för 160:- och en för 120 000:- , den dyrare skulle då påstås låta bättre.
Fast det visar sig snabbt att det är exakt samma produkt, förutom att omslaget är lite annorlunda... vissa hade även då fortsatt hävda att de dyra var betydligt bättre.. hur många ggr man än bevisat att det är samma grej.

suck.

ps... vidareutveckla gärna det där med tekniskt undermåliga produktioner...

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-09 23:24

DrMabuse, eller ska jag säga Fritz Lang,
Jag håller med dig, det är en stor skillnad att uttala sig om en kabel för xx.xxx kr och om en diy kabel för 500 (mindre än självkostnad).
BTW så är det en bra kabel (tripple T från TNT), den kombinerar litzprincip med enkarderlighetzprincipen. Jag har knåpat ihop denna fast just nu använder jag Class Olssons vanliga högtalarkabel (4 mm^2) pga dess dimensioner och flexibilitet. Har inte jämfört dock.

P.S. Det här med att folk har blivit kallade idioter är inte riktigt sant, ifall du menar mina inlägg. Vad jag skrev var att det finns personer som tar till alla medel för att inte känna sig som lättlurade sådana.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-10 00:00

popedh skrev:
DrMabuse skrev:

Tycker inte jag. Musikindustrin producerar dagligen skräp som dom tjänar miljoner på. Skräp som dom lurar på "vanliga" konsumenter.

Inga "vanliga" konsumenter köper kablar för 30 tusen. Det är folk som är mer än vanligt intresserade och som i alla fall tror sig veta vad dom gillar. Låt dom göra det. Dom har säkert valt rätt i sina ögon, oavsett vad du, jag eller andra tycker är "rätt"!

/ B

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-10 00:11

Bill50x skrev:
popedh skrev:
DrMabuse skrev:

Tycker inte jag. Musikindustrin producerar dagligen skräp som dom tjänar miljoner på. Skräp som dom lurar på "vanliga" konsumenter.

Inga "vanliga" konsumenter köper kablar för 30 tusen. Det är folk som är mer än vanligt intresserade och som i alla fall tror sig veta vad dom gillar. Låt dom göra det. Dom har säkert valt rätt i sina ögon, oavsett vad du, jag eller andra tycker är "rätt"!

/ B

Lägg gärna till en :) efter ett sådant inlägg, annars förstår inte vissa här att du är ironisk.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-10 00:14

Bill50,

Nu tycker jag du är en smula onyanserad. Vilka produktioner avses och på vilket sätt är dom undermåliga?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-10 00:28

Morello skrev:Bill50,

Nu tycker jag du är en smula onyanserad. Vilka produktioner avses och på vilket sätt är dom undermåliga?

Onyanserad? Här klagas det dagligen på tekniskt undermålaiga produktioner - och massor av den musik som produceras är inte så högstående den heller. Mängder av den musik som släpps, inklusive sk remasterings, är dynamiskt komprimerade och "fixade" på allehanda vis. Låter dom bra? Nääää.

Är musiken bra? Tja, kanske för stunden, men imorgon har vi glömt den.

Tjänar musikindustrin pengar på detta skräp? Ja, det är deras huvudinkomst.

popedh, nä, jag lägger inte till något :-) för det var ingen ironi. Mediaindustrin tjänar miljontals dollar på skräp till oss vanliga musikkonsumenter. Kabelindustrin som säljer kabel för tusen dollar metern tjänar naturligtvis procentuellt mycket per kabel, men dom är inte i närheten av vad mediaindustrin tjänar på sitt skräp. Dessutom kan man tänka sig att de som lägger ner tiotusentals kronor på sina kablar faktiskt lyssnar och vet vad dom gör. Den som byter kabel har ett syfte, dvs att förbättra sitt ljud hemma. Den som köper en CD med en ny artist vill höra just den artisten, inte en förbättra ljudkvaliteten.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-10 00:31

Jo, det håller jag med - nivårejset är trist.
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-10 00:49

Bill50x skrev:
popedh, nä, jag lägger inte till något :-) för det var ingen ironi. Mediaindustrin tjänar miljontals dollar på skräp till oss vanliga musikkonsumenter. Kabelindustrin som säljer kabel för tusen dollar metern tjänar naturligtvis procentuellt mycket per kabel, men dom är inte i närheten av vad mediaindustrin tjänar på sitt skräp. Dessutom kan man tänka sig att de som lägger ner tiotusentals kronor på sina kablar faktiskt lyssnar och vet vad dom gör. Den som byter kabel har ett syfte, dvs att förbättra sitt ljud hemma. Den som köper en CD med en ny artist vill höra just den artisten, inte en förbättra ljudkvaliteten.

/ B

Jag förstår hur du menar.. men din jämförelse är helt uppåt väggarna...
Att kalla all ny musik för skräp är både trångsynt och fantastiskt barnsligt.. och påminner mycket om vad folk sade om Stones & Beatles på 60 talet.
Det handlar ju om smak, och behovet styr marknaden. Sen att du tycker det är skräp är en helt annan sak.
Så är det däremot inte med lågsignalkablar.. eftersom det inte finns någon hörbar skillnad mellan dem. i allafall inte inom de områden folk pratar om (dynamik, frekvensomfång, stereo separation etc.)
Köper du en platta med Stones och en med Beatles så kommer du att kunna säga vilken som är vilken i ett blintest... folk som köpt en lågsignal kabel för hundra tusen kommer däremot inte att kunna skilja den mot en som kanske kostar 300:- i ett likadant blindtest.. det är detta jag retar mej på... Köp gärna skitdyra kablar.. men ge fan i å gå runt och påstå att det finns skillnad på dynamik och transientrespons och bla bla bla..
Senast redigerad av popedh 2006-07-10 00:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-10 00:49

Bill, vilken skit du skriver. Att DU anser någon musik är dålig, kass eller dum gör inte att musiken verkligen ÄR dålig! Du låter som knäppgöckar som skriver till Absolute sound ocg klagar på dom recenserar oväsen, ja, Beatles och dyl. För klassisk musik är enda riktiga musiken. Dravel!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-10 00:55

popedh skrev:behovet styr marknaden

och till lika stor del styr marknaden behovet

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-10 01:00

boyafraid skrev:
popedh skrev:behovet styr marknaden

och till lika stor del styr marknaden behovet

nja...

det går inte att sälja plattor som ingen tycker är bra.

Det skulle va Ledin då... Det är faktiskt fantastisk svårt att fårstå att nån tycker han är bra. ;)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-10 01:20

ja, alltså det råder ju ingen tvekan om att folk verkligen tycker det är bra
frågan är ju varför de tycker så?
en människas behov är givetvis konstruerade inom den informationssfär som står tillgänglig för denne - behov är alltså (som allt annat) inget som går att frikoppla från kontext
behov bygger alltså på informationstillgång, och denna går att manipulera, annars skulle ju exempelvis all form av marknadsföring vara meningslös
och när vi pratar populärmusik ska givetvis inte glömmas att behovet som skapas (eller mättas) går långt utanför musikens område
hur många tippar att britney spears hade varit känd om hon var ett hundrakilos rullstolskolli?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-10 06:51

Bill50x skrev:

Det här är mycket märkligt. När det gäller den musik är det till 100% ett tyckande om den är bra eller inte (och det inkluderar eventuell påverkan i form av komprimering, limitering, eller vad som helst). När det gäller kablar är det inte ett rent tyckande. Vi pratar om produkter som ofta är omöjliga att skilja åt vid lyssning med öronen. Det är då inte frågan om att någon "TYCKER är rätt", så länge vi pratar om ljudpåverkan. Hur njutbart det som finns på skivorna är, det är till 100% ett tyckande däremot.
Jag förstår inte hur du kan avfärda sakliga invändningar mot vanföreställningar om kablar genom att använda uttryck som "oavsett vad du, jag eller andra tycker är "rätt"!", samtidigt som du utan darr på manschetten avfärdar ett stort antal skivor som skräp.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-10 12:59

Så ni menar att detta är en sk lättlurad idiot?

http://transparentcable.com/resources/roy_halee.html
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-10 13:06

Snubben skulle bara veta hur mycket kabel det döljs i hans rullbandare. :) Dessutom är förvrängningen från analogbandarna så många tiopotenser värre än de värsta kablar man kan tänka sig att det hela blir än mer löjeväckande.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi