Gamla DAC:ar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-07-11 21:45

Jag tycker att det skulle vara bra om det gick att få en förklaring på varför dessa icke översamplade, ofiltrerade DA:s fakiskt låter så bra. VARFÖR? och med så enkla medel.....Det borde låta illa.

Och Hedlund, det går att köra PCM63 icke översamplat direkt från bussen. Blir lite högre distorsion bara när du matar en 20-bitare med 16-bitar och se upp med formatet. Blir också en liten (obetydlig?)tidsmässig förskjutning mellan höger och vänster kanal. Går förståss att konstruera bort.

När det finns såpass många riktiga 16-bits chips kvar på marknaden ser jag dock ingen anledning att envisas med PCM63.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-11 23:17

Hedlund skrev:Bamsefar.
Ta bort min tråd i högtalartävlingen. Ni får klara mig utan mitt bidrag.

Jag låser ditt bidrag, helt okej för mig.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-12 00:50

jag tycker det är trist att hedlund väljer att lämna bara för att några få gör lite påhopp...

varför jag väljer att ifrågasätta dig är just för att jag/vi inte känner dig ännu....varför jag inte ifrågasätter morello tex som diskuterat mycket här är för att jag lyssnat en del hos honom och det enda som ljudit bättre i mina öron är i öhmans källare...men det är inte en rättvis jämförelse eftersom morellos rum är helt obehandlat....

behöver jag tillägga att det enda hos morello som inte är diy är cd-driven?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-12 01:02

Haakan_W skrev:behöver jag tillägga att det enda hos morello som inte är diy är cd-driven?

Mja CD-Driven och DAC-en, en EAD-1000 mk3 om jag minns rätt ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-12 08:03

Hedlund skrev:Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???

Lite bilder på signalen före A/D och efter D/A med dina olika versioner kanske skulle göra susen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-12 08:26

Hedlund!

De där kablarna var verkligen "ormoljeprodukter".

Mvh

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-12 08:40

Som "Tweak" på Hedlunds hemsida finns Taddeo Digital Antidote rekommenderat.
The current 44.1 KHZ sample rate CD digital format inherently results in considerable phase shifts starting in the midrange and increasing to 45 degrees (lag) at 11 KHZ and 90 degrees at 22 KHZ. This is essentially due to the sample rate itself constituting a “brick wall” low-pass filter starting at 1/2 the sampling rate or 22 KHZ. Any such filter results in a large associated phase shift. Secondly, the information above 15 KHZ is degraded because the system has only two 44 KHZ samples per signal cycle.

Almost all CD players and processors fail to correct these inherent problems. The Taddeo Digital Antidote is a patented ingenious solution in the analog domain, which also allows the device to be used between a CD player or DAC and preamp or amp. The device both corrects the phase error and in the process rolls off the degraded highs above 15 KHZ. Fortunately, there is very little musical information above 15 KHZ.

The Digital Antidote is the only analog domain add-on device we know of which addresses this problem, and we have found it to be essential for CD reproduction. The sound becomes more round and “fleshed out”, with a considerable reduction in upper midrange hardness and edge. In comparison, even very good uncorrected CD playback is spacially somewhat flat or two-dimensional, edgy and tonally unnatural.

The original Digital Antidote II has been replaced by an improved design (same model no.). The new version is an even greater advance in natural CD reproduction -- much more lucid and extended in the high frequencies than the previous model II.

Det kanske förklarar hans intresse av att "diskutera" digitalbehandlingen? Högst upp på sidan står
Of course, closed-minded strictly by-the-book meter-reader engineer types who believe that the differences obvious to audiophiles between cables, amplifiers, use of “tweak” accessories, etc. are hype and illusion will not be interested and need read no further.
men jag läste ändå vidare. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-12 09:09

Hedlund skrev:
Ni får klara er själva i er mycket trånga och teoretiska värld.

.

Varför hyser du ett sådant kunskapsförakt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-12 10:04

DrMabuse skrev:Jag tycker att det skulle vara bra om det gick att få en förklaring på varför dessa icke översamplade, ofiltrerade DA:s fakiskt låter så bra. VARFÖR? och med så enkla medel.....Det borde låta illa.

Vem har sagt att manuipluerat ljud låter illa? (Manipulerat avisktligt, eller genom en viss konstruktion).

Kul och nyttig øvning før alla: Skaffa ett ljudberarbetningsprogram till datorn och exprimentera med dist, kompression, frekvensavvikelser mm. Lærorikt och kul (om man gillar det). Ett bra sætt att læra sig hur olika saker faktiskt låter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-12 12:01

Morello skrev:
Hedlund skrev:

.

Varför hyser du ett sådant kunskapsförakt?

Hmm... Vad är kunskap?

Morello, jag skulle vilja att du tittar tillbaka i tråden och försöker se bortom rena fakta. Försök se det sociala spelet i den. Inte bara enskilda personers delar utan den samlade attacken på Hedlund, spetsat med "vitsar" och värdeord.

Om det blir lättare kan du byta ut alla som hyllar sincen mot folk som vet att superduperkablar är mycket bättre än EKK och så sätt dig själv som sincens* försvarare, ensam.

Tycker du då att drevet mot Hedlund är trevligt?

Jag får iaf en obehaglig känsla av det och det utarmar faktiskt om vi inte klarar att debattera med nykomlingar utan att det slutar med att de flyr fältet.

* nåja sinx/x då... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-12 12:18

Svante, det kanske vore en fördel om du ger några konkreta exempel på vad du menar, samt förslag på hur det kunde ha gjorts i stället. Det kan kanske underlätta för övriga att ta till sig vad du är ute efter. Du får gärna saxa exempel ur mina inlägg om du vill. Det finns ingen risk att du då trampar på några ömma tår. Jag är fullt övertygad om det goda i dina avsikter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-12 12:20

De var jag som först refererade till sincen i denna tråd, på något sätt är jag väl därför också delaktig i "drevet", men jag reagerar också på den hårda tonen senare i tråden, och jag är dessutom säker på att det skulle varit ett friskt tillskott med Hedlund kvar här på faktiskt.
Hedlund är ju inte den första i Faktiskt historia vars branschkopplingar fått dras fram, eller hur?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-12 12:24

Svante,

Jag tycker Hedlund har bemött de försök till förkalringar synnerligen respektlös och att han med dårens envishet försvarat sin ståndpunkt på tämligen dogmatiska grunder.

Sedan tycker jag att det inkommit en hel del irrelevanta inlägg, men det är sådant som kännetecknar forumet. Det har tex. pratats om hyllteknik, Hedlunds koppling till kabelbranschen och en del annat som inte har i tråden att skaffa.
-Innehar F-skattsedel-

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-12 12:31

Morello, i sak håller jag med dig på båda punkterna, men det vi på forumet kan göra är ju att förbättra vårt beteende – inte andras beteende – och det är det jag tror Svante är ute efter (om jag får gissa).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-12 12:48

Fram tills det gick OT var det väl inte så farligt? Att det var begreppsförvirring och tog ett tag att hitta mot pudelns kärna är väl inget konstigt. Att det kan vara frustrerande när man talar sidan om varandra det är ju klart, men det tyckte jag blev löst? 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-12 13:20

Nattlorden skrev:Fram tills det gick OT var det väl inte så farligt? Att det var begreppsförvirring och tog ett tag att hitta mot pudelns kärna är väl inget konstigt. Att det kan vara frustrerande när man talar sidan om varandra det är ju klart, men det tyckte jag blev löst? 8O

Uppenbarligen tyckte inte Hedlund det, och det förstår jag.

Morello skrev:Svante,

Jag tycker Hedlund har bemött de försök till förkalringar synnerligen respektlös och att han med dårens envishet försvarat sin ståndpunkt på tämligen dogmatiska grunder.

Där har du värdeorden. Plocka ut fakta i stället och förklara hur din ståndpunkt är och hur den skiljer sig ifrån hans, i stället för att säga att han är dum i huvet. Okunskapsförakt, skulle man kunna kalla det.

Det är inte så mycket enskilda inlägg som det samlade drevet som jag invänder emot. Oförmågan att inse att man ingår i en mobbartrupp.

Det förvånar mig tex att ingen i tråden kommenterade mitt påstående att ett brickwallfilter inte behöver ha en sinc som impulssvar och att det inte behöver förringa.

Jag menar att när man är i en 10-mot-1-situation som den här måste vara noga med vänligheten och att försöka förstå och förklara. Framförallt måste man försöka sätta sig i den andres situation och förstå om han blir trängd, och förlåta enskilda uttryck för frustration, i stället för att hugga på första bästa tendens till att inte orka med att bemöta alla svaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-12 13:32

paa skrev:De var jag som först refererade till sincen i denna tråd, på något sätt är jag väl därför också delaktig i "drevet", men jag reagerar också på den hårda tonen senare i tråden, och jag är dessutom säker på att det skulle varit ett friskt tillskott med Hedlund kvar här på faktiskt.
Hedlund är ju inte den första i Faktiskt historia vars branschkopplingar fått dras fram, eller hur?

Det är riktigt att referera till sincen, det är inte den det är fel på. Ingvars artikel är bra och den skulle helt klart med i debatten.

Som du säger är det tonen och alla-mot-en-mentaliteten som blev jobbig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-12 13:37

Hedlund skrev:Är alla idioter samlade på samma ställe
Jag kastar in handuken.

Svante,

För mitt vidkommande får man gärna lämna forumet och "kasta in handduken" om man kallar de som försökt förklara för "idioter".
Jag kommer inte att sakna Hedlunds deltagande i mötet.

Förstår du nu vad jag menar med "synnerligen respektlös"?

Tittar du lite tidigare i tråden så inses även vad jag menade med "dårens envishet". (stigtid/falltid och slewrate handlade det om).

Detta om detta. 8)
-Innehar F-skattsedel-

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-12 13:38

Tonfallet kan säkert förbättras utan större svårigheter, men lite värre tror jag det är med "alla-mot-en-mentaliteten". Min gissning är att de som skrev inlägg inte "valde sida", utan att de främst gjorde inlägg i enlighet med ståndpunkter i sakfrågan. Om ett flertal personer har samma grunduppfattning blir det lätt en situation som i denna tråd. Hur skall man undvika det? Skall personer avstå från att göra inlägg när de ser att andra skriver? Att få till det är inte så enkelt tror jag. Tonfall och formuleringar kan man däremot slipa mer på, det räcker kanske att läsa igenom inlägget en extra gång, fundera lite till, innan man klickar på knappen för att skicka iväg det.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-12 13:44

om man läser tråden så här efteråt så ser man att det är en väldigt oförlåtande ton mot någon som inte riktigt behärskar det lokala språkbruket.

Svante gjorde några föredömliga inlägg där han försökte tolka vad H egentligen menade
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-17 17:57

Herregud vilken tråd :roll: Tyck som majoriteten, annars dra.. :?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-17 18:23

Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..

Den stora massan som avses ha rätt osv är klart utgörande av helt andra åsikter o synsätt än den genomsnittlige faktiskt,medlemmen..

Dessutom är en stor del här medlemmart här efter att kastats ut pga sina sätt att inte kunna ha förmågan att låta andra ha sina åsikter o synsätt.. Utan då tillgripa ord o stil som sedan gör att dom åker ut..och samlas här vartefter man "gjort sig omöjliga" i dom mer större samanhangen..

Så detta med att flertalet har rätt är ju en skev världsbild som ofta florerar här.. HÄR har ev man det anser man. Medans i stora hela skulle varenda en här sablas ner med tusentals mot en om man aggerade så som en del gör här..

Tur att inte denna större grupp har samma sociala sätt som en del använder här mot sina hifi"bröder" o ev systrar...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-17 19:53

*ignore*

Användarvisningsbild
MZMK

Inläggav MZMK » 2006-07-17 20:42

Faktiskt.se, en samling rättshaverister ;:)

Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..

Den stora massan som avses ha rätt osv är klart utgörande av helt andra åsikter o synsätt än den genomsnittlige faktiskt,medlemmen..

Dessutom är en stor del här medlemmart här efter att kastats ut pga sina sätt att inte kunna ha förmågan att låta andra ha sina åsikter o synsätt.. Utan då tillgripa ord o stil som sedan gör att dom åker ut..och samlas här vartefter man "gjort sig omöjliga" i dom mer större samanhangen..

Så detta med att flertalet har rätt är ju en skev världsbild som ofta florerar här.. HÄR har ev man det anser man. Medans i stora hela skulle varenda en här sablas ner med tusentals mot en om man aggerade så som en del gör här..

Tur att inte denna större grupp har samma sociala sätt som en del använder här mot sina hifi"bröder" o ev systrar...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-17 21:43

Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..

Men du har väl en bra chans att kolla den saken, om du konstruerar en klok enkät, helt efter eget huvud? Eftersom enkätsvaren är anonyma finns det en god chans att mäta vad faktiskt-majoriteten tycker. Och tycker de annorlunda än du, måste du leva med det här, eller lobba hårt och listigt för dina åsikter.

Med yttersta välmening!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-17 22:22

Precis. Dom flesta som ær intresseade av Hifi (och i princip hela den komersiella branchen) ær inne på en helt annan linje æn många av oss hær.
Jag vet inte om somliga førsøker omvænda den stora massan. Jag førsøker dock omvænda ALLA som inte har mitt synsætt till att anamma mina fina idéer (neutralt ljud i grunden, som sedan kan påverkas i realtid efter tycke och smak.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-17 23:26

Max_Headroom skrev:

Precis. Dom flesta som ær intresseade av Hifi (och i princip hela den komersiella branchen) ær inne på en helt annan linje æn många av oss hær.
Jag vet inte om somliga førsøker omvænda den stora massan. Jag førsøker dock omvænda ALLA som inte har mitt synsætt till att anamma mina fina idéer (neutralt ljud i grunden, som sedan kan påverkas i realtid efter tycke och smak.)

Tror du samt andra lyckas bättre med att som du säger "omvända" folk om personliga mässandet avslutas och den frivilliga diskutionen får forma hur folk väljer sina vägar...Så har mänsklighetens utvekling skett i årtusenden bakåt.. och drivkraften är just nyfikenheten och komersen.. Inte inlåsning o tänkandet att allt är uppfunnet o ens egna tankar o sätt är dom som är bäst o endast dom rätta..

Alla envälden rasar med tid. Alla demokratier verkar överleva över tid..

och som sagt. Komersen har under mäniskans hela utveklande varit drivkraften..

men sådant står ju du "över" självklart med din vilja att ändra detta numera...fast helt ärligt så gissar jag att du inte ens haft en dator att knappa på idag om ditt synsätt varit rätta vägen ..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-17 23:36

Tillbaka till trådämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-07-19 14:21

Svante, kan vi klona dig så den sociala komptensens på det här forumet ökar? Dina insikter och förmåga att förklara tekniska ting utan att dumförklara i processen är klart eftersträvansvärd.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-19 17:22

Mycket bra förslag Saknad :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi