Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???
The current 44.1 KHZ sample rate CD digital format inherently results in considerable phase shifts starting in the midrange and increasing to 45 degrees (lag) at 11 KHZ and 90 degrees at 22 KHZ. This is essentially due to the sample rate itself constituting a “brick wall” low-pass filter starting at 1/2 the sampling rate or 22 KHZ. Any such filter results in a large associated phase shift. Secondly, the information above 15 KHZ is degraded because the system has only two 44 KHZ samples per signal cycle.
Almost all CD players and processors fail to correct these inherent problems. The Taddeo Digital Antidote is a patented ingenious solution in the analog domain, which also allows the device to be used between a CD player or DAC and preamp or amp. The device both corrects the phase error and in the process rolls off the degraded highs above 15 KHZ. Fortunately, there is very little musical information above 15 KHZ.
The Digital Antidote is the only analog domain add-on device we know of which addresses this problem, and we have found it to be essential for CD reproduction. The sound becomes more round and “fleshed out”, with a considerable reduction in upper midrange hardness and edge. In comparison, even very good uncorrected CD playback is spacially somewhat flat or two-dimensional, edgy and tonally unnatural.
The original Digital Antidote II has been replaced by an improved design (same model no.). The new version is an even greater advance in natural CD reproduction -- much more lucid and extended in the high frequencies than the previous model II.
men jag läste ändå vidare.Of course, closed-minded strictly by-the-book meter-reader engineer types who believe that the differences obvious to audiophiles between cables, amplifiers, use of “tweak” accessories, etc. are hype and illusion will not be interested and need read no further.
Hedlund skrev:
Ni får klara er själva i er mycket trånga och teoretiska värld.
.
DrMabuse skrev:Jag tycker att det skulle vara bra om det gick att få en förklaring på varför dessa icke översamplade, ofiltrerade DA:s fakiskt låter så bra. VARFÖR? och med så enkla medel.....Det borde låta illa.
Morello skrev:Hedlund skrev:
.
Varför hyser du ett sådant kunskapsförakt?
Nattlorden skrev:Fram tills det gick OT var det väl inte så farligt? Att det var begreppsförvirring och tog ett tag att hitta mot pudelns kärna är väl inget konstigt. Att det kan vara frustrerande när man talar sidan om varandra det är ju klart, men det tyckte jag blev löst?
Morello skrev:Svante,
Jag tycker Hedlund har bemött de försök till förkalringar synnerligen respektlös och att han med dårens envishet försvarat sin ståndpunkt på tämligen dogmatiska grunder.
paa skrev:De var jag som först refererade till sincen i denna tråd, på något sätt är jag väl därför också delaktig i "drevet", men jag reagerar också på den hårda tonen senare i tråden, och jag är dessutom säker på att det skulle varit ett friskt tillskott med Hedlund kvar här på faktiskt.
Hedlund är ju inte den första i Faktiskt historia vars branschkopplingar fått dras fram, eller hur?
Hedlund skrev:Är alla idioter samlade på samma ställe
Jag kastar in handuken.
Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..
Den stora massan som avses ha rätt osv är klart utgörande av helt andra åsikter o synsätt än den genomsnittlige faktiskt,medlemmen..
Dessutom är en stor del här medlemmart här efter att kastats ut pga sina sätt att inte kunna ha förmågan att låta andra ha sina åsikter o synsätt.. Utan då tillgripa ord o stil som sedan gör att dom åker ut..och samlas här vartefter man "gjort sig omöjliga" i dom mer större samanhangen..
Så detta med att flertalet har rätt är ju en skev världsbild som ofta florerar här.. HÄR har ev man det anser man. Medans i stora hela skulle varenda en här sablas ner med tusentals mot en om man aggerade så som en del gör här..
Tur att inte denna större grupp har samma sociala sätt som en del använder här mot sina hifi"bröder" o ev systrar...
Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..
Den stora massan som avses ha rätt osv är klart utgörande av helt andra åsikter o synsätt än den genomsnittlige faktiskt,medlemmen..
Max_Headroom skrev:Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..
Precis. Dom flesta som ær intresseade av Hifi (och i princip hela den komersiella branchen) ær inne på en helt annan linje æn många av oss hær.
Jag vet inte om somliga førsøker omvænda den stora massan. Jag førsøker dock omvænda ALLA som inte har mitt synsætt till att anamma mina fina idéer (neutralt ljud i grunden, som sedan kan påverkas i realtid efter tycke och smak.)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Mats och 20 gäster