Hur ger man en skiva en 45° avfasning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur ger man en skiva en 45° avfasning?

Inläggav Svante » 2006-07-16 19:40

Ja, nu har sommarens projekt börjat. Med ett platt fall, får man väl säga. Jag ska göra en låda med en vägg med 45° lutning, och följaktligen behöver snitten läggas i 45°.

Jag provade att fräsa av skivan med en spetsig fräs som jag hade (spetsen är som ett V, med 90° i spetsen, dvs väggarna i spåret lutar med 45°), men eftersom inte fräsen har 36 mm diameter (skivan är 18 mm) så måste jag fräsa i omgångar och då blir ytan inte helt slät utan trappstegsformad. Inte fint alls.

Sedan provade jag med cirkelsåg, den jag har kan man luta klingan med 45 grader, men det blev inte heller bra, trots att jag skaffade en mer fintandad klinga.

Just nu är jag inne på rundade ytor som ligger i varandra, och så slutar det nog, men jag skulle ända vilja veta hur man kan få till snygga 45°-skär. Det måste ju gå!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 20:11

Jag tror att "proffsen" använder en geringsbox med en mycket fintandad såg till.

Du märker att jag inte tillhör nyss nämda grupp! :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 22:08

Manga_X skrev:Jag tror att "proffsen" använder en geringsbox med en mycket fintandad såg till.

Du märker att jag inte tillhör nyss nämda grupp! :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Mja, menar vi samma sak? Då skulle man kunna luta sågen i geringsboxen, tja det kanske finns såna också... Annars trodde jag att man bara sågade snett (men med sågen lodrätt) i geringsboxar, men jag kanske har fel?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-07-16 22:08

För mina små lådor har jag alltid gjort lådan först, sedan sågat hela lådan (sned baffel) med fogsvans.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 22:19

På Bauhaus finns geringssågar för oss vanliga. De har en rak såg och sen ställer man in vinkeln på sågen.
Resultat = Alltid fel!

En gerbox är en färdig "låda" med snitt i alla tänkbara vinklar. Du letar upp den vinkel du vill ha för in sågen där samt lägger stycket du skall såga till på plats.

Här finns det en billig i plast. Den får fungera som illustrerat exempel i detta fall.
Bild
Detta är en biltema modell och verkar inte ha så många möjligheter faktiskt.se

Så har jag förstått det iallafall.
Hm ett problem borde en geringsboxdras med...
Vad händer om stycket du vill såga till är "för stort" för boxen?

Mvh Magnus Eriksson
Senast redigerad av Manga_X 2006-07-16 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-16 22:20

Thomas_A skrev:För mina små lådor har jag alltid gjort lådan först, sedan sågat hela lådan (sned baffel) med fogsvans.

Mina Allegro är också fogsvansade.

Innanmätet i mina CM3:or sågades i en cikrelsåg med parallellanslag och ställbara klinga. Allt som blev fel rättades med hyvel (puh!).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 22:26

Hmm, kanske det blir värre av att jag använder stavlimmad furu...?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 22:30

Manga_X skrev:Bild

Ja, det där spåret längst till vänster är vad jag skulle vilja ha, fast något säger mig att ytan inte kommer att bli tillräckligt bra att lägga emot en annan yta och limma. Dessutom går nog inte mina skivor i den där.

Om man sågar hela lådan, hur får man sedan kanterna på baffeln (eller blir det bakstycket?) att gå i samma vinkel som lådan?

Användarvisningsbild
MadFinn

45 graders vinkel

Inläggav MadFinn » 2006-07-16 22:48

Det finns fräsar till handöverfräs som är 45 grader borde kunna funka

MadFinn

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: 45 graders vinkel

Inläggav Svante » 2006-07-16 22:50

MadFinn skrev:Det finns fräsar till handöverfräs som är 45 grader borde kunna funka

MadFinn

Med 36 mm diameter? 8O

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-07-16 22:50

Jag limmande på en större skiva på den sneda ytan (är man noggrann behövs ytterst lite putsning av de sågade ytorna, men träning ger färdighet. Jag har gjort tre lådor...) och lade fogsvansen jämnt med lådornas sidor och trimmade av de utstickande delarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 22:52

Thomas_A skrev:Jag limmande på en större skiva på den sneda ytan (är man noggrann behövs ytterst lite putsning av de sågade ytorna, men träning ger färdighet. Jag har gjort tre lådor...) och lade fogsvansen jämnt med lådornas sidor och trimmade av de utstickande delarna.

Ok, ja det är kanske enklare med MDF som man spacklar och fanérar/målar, än med furu som man vill klarlacka.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-07-16 22:54

soundbrigade skrev:
Thomas_A skrev:För mina små lådor har jag alltid gjort lådan först, sedan sågat hela lådan (sned baffel) med fogsvans.

Mina Allegro är också fogsvansade.

Jupp. De görs bäst med fogsvans. Fast andra lådor, om de är stora kan ju bli besvärliga att göra på det sättet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-07-16 22:57

Svante skrev:
Thomas_A skrev:Jag limmande på en större skiva på den sneda ytan (är man noggrann behövs ytterst lite putsning av de sågade ytorna, men träning ger färdighet. Jag har gjort tre lådor...) och lade fogsvansen jämnt med lådornas sidor och trimmade av de utstickande delarna.

Ok, ja det är kanske enklare med MDF som man spacklar och fanérar/målar, än med furu som man vill klarlacka.

Ja, fogsvansmetoden lämpar nog sig bäst för MDF.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-16 23:02

Mina Allegro-toppar är i furu.

Jag mätte och ritade och höll en djävla koll på sågen (vindögd). Tror jag lånande en slipmaskin (med slipband) för att justera till alltsammans när jag var klar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-07-16 23:05

Svante skrev:
"Jag provade att fräsa av skivan med en spetsig fräs som jag hade (spetsen är som ett V, med 90° i spetsen, dvs väggarna i spåret lutar med 45°), men eftersom inte fräsen har 36 mm diameter (skivan är 18 mm) så måste jag fräsa i omgångar och då blir ytan inte helt slät utan trappstegsformad. Inte fint alls."

Jag hade ett liknade problem att lösa när jag byggde mina senaste högtalare. Funderade ett tag och kom fram till att just ditt experiment ovan var det bästa jag kunde realisera.
Jag kan inte utläsa exakt på vilket sätt du fräste, men de problem du skriver om (att ytan blir trappstegsformad) hade jag inte. Det blev en ytterst liten "kulle" precis i skarven mellan fräsningarna som man knappt såg, men det gick att känna med fingrarna. Lite lätt slipning med fint sandpapper så blev det blev hur bra som helst. :)
Mitt tips är att prova på några spillbitar tills du får till rätta stilen. Kan du på ngt finurligt sätt fräsa det ena fräsningen "runt hörnet" på skivan så brukar det bli bra.
En god vän lånade min 45-gradersfräs och gjorde på samma sätt som jag när han byggde sina pi60. Han har dessutom haft orken att rita en bild över förfarandet: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 19530&st=0

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-17 03:04

Harlin skrev:Svante skrev:
"Jag provade att fräsa av skivan med en spetsig fräs som jag hade (spetsen är som ett V, med 90° i spetsen, dvs väggarna i spåret lutar med 45°), men eftersom inte fräsen har 36 mm diameter (skivan är 18 mm) så måste jag fräsa i omgångar och då blir ytan inte helt slät utan trappstegsformad. Inte fint alls."

Jag hade ett liknade problem att lösa när jag byggde mina senaste högtalare. Funderade ett tag och kom fram till att just ditt experiment ovan var det bästa jag kunde realisera.
Jag kan inte utläsa exakt på vilket sätt du fräste, men de problem du skriver om (att ytan blir trappstegsformad) hade jag inte. Det blev en ytterst liten "kulle" precis i skarven mellan fräsningarna som man knappt såg, men det gick att känna med fingrarna. Lite lätt slipning med fint sandpapper så blev det blev hur bra som helst. :)
Mitt tips är att prova på några spillbitar tills du får till rätta stilen. Kan du på ngt finurligt sätt fräsa det ena fräsningen "runt hörnet" på skivan så brukar det bli bra.
En god vän lånade min 45-gradersfräs och gjorde på samma sätt som jag när han byggde sina pi60. Han har dessutom haft orken att rita en bild över förfarandet: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 19530&st=0

Aha... Ja det funkar ju med en rullfräs och om man ska fasa av ett hörn. Fiffigt.

Nu skulle jag ha av en skiva som bildade ett 135-gradershörn, och jag kan inte riktigt se hur det skulle gå att fräsa i etapper i efterhand. En sån här konstruktion är det jag är ute efter:

Bild

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-07-17 03:15

Ser ut som en fogelholk eller en begynnelse till en a2:a i profil?

Vad skall detta bli?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-17 06:25

Jag tror på fågelholk. :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-17 09:11

Jag är förvånad att det inte gick med klinga, särskilt på en 18mm skiva.

Satte du "stöd" för klingan så att du fick ett rakt skär ?
Alltså sätta fast en planka eller nåt med tvingar och börja följa med klingan utefter ? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur ger man en skiva en 45° avfasning?

Inläggav PerStromgren » 2006-07-17 10:39

Svante skrev:Ja, nu har sommarens projekt börjat. Med ett platt fall, får man väl säga. Jag ska göra en låda med en vägg med 45° lutning, och följaktligen behöver snitten läggas i 45°.

Puh, vikken tur! Jag trodde du pratade om att fasa en CD-skiva, a la Svalander, och trodde du fått solsting! 8O
... tycker jag!

Per

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-07-17 14:15

Fogsvans och långa plattjärn som linjaler. Jag fick strålande resultat på det sättet efter att misslyckats med cirkelsågan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-17 14:21

Eller en stödbit i slutet och elhyvel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-17 14:43

Svante skrev:Nu skulle jag ha av en skiva som bildade ett 135-gradershörn, och jag kan inte riktigt se hur det skulle gå att fräsa i etapper i efterhand. En sån här konstruktion är det jag är ute efter:

Bild

En Ino a2! :P

Tricket är nog att du inte alls skall såga 45 grader, utan 22,5 grader (från rakt snitt, vilket även kan kallas 67,5 eller 112,5 grader). Du skall ju gera fö'ståss!

Där uppe till vänster måste det dock bli 45 grader, men där gör ju små trappstegsstrukturer ingenting, eftersom (även det) blir ett dolt snitt. Kanske är trappstegigheten tillåme en fördel limningsmässigt?

Ett tricks som proffssnickare gör när de gerar, är att ofta göra snittet med någon kvarts till halv grad extra i vinkel. Det säkerställer maximal passing/anliggning i spetsen, och det ger plats för lim.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-17 17:33

Vad skall det blir för en högtalare egentligen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv

Re: 45 graders vinkel

Inläggav UrSv » 2006-07-17 17:38

Svante skrev:
MadFinn skrev:Det finns fräsar till handöverfräs som är 45 grader borde kunna funka

MadFinn

Med 36 mm diameter? 8O

Ja definitivt, jag har nog 40, 50 och 60 mm. Ingen av dem kan dock användas med dammsugartillsatsen till fräsen...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 17:51

Bordsåg!!!! Med justerbart anhåll!!!!! Med vridbar klinga!!!!!

Tror inget annat ger tillräckligt bra resultat om man inte tycker om att lappa och laga....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-17 21:07

Ja just nu verkar det inte bli nåt alls. Jag är sur...

Dagen har inte gått som den borde, det har blivit fel alltihop.

Efter två dagars fräsande och bökande står jag med 4 (!) futtiga bitar som jag kanske kan använda. Resten är återstår att göra.

Men nu ska jag inte sura mer.

Jag har förresten bytt från furu till björk, och det var nog bra, för det är hårdare och blir mer som man gör med fräsen och splittras mindre.

Jo, det ska bli surrounder, med ett par pyttiga peerless-"basar" och så min lilla fyrkantiga favvodiskant sittandes alldeles intill väggen på utskjutet som sticker upp. Den är ju bara 18 mm djup, så det räcker att lägga en skiva på väggen.

Jag har förresten an alldeles annorlunda lösning på 45-gradersproblematiken, jag ska se om jag får till några bilder. Och så får vi se om det funkar, det vet inte man ännu.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 22:09

Svante skrev:Efter två dagars fräsande och bökande står jag med 4 (!) futtiga bitar som jag kanske kan använda. Resten är återstår att göra.

OK dags att ta fram grillen då ....

Furu (och kanske andra material) är lite (s)petiga när man arbetar med dem speciellt när man fråser i figur. Man måste gå in med fräsen så man inte kan slå loss bitar och likaså måste man se hur fräsen lämnar ämnet.
Ibland får man tom mata fräsen baklänges.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-17 22:17

Svante skrev:Jag har förresten an alldeles annorlunda lösning på 45-gradersproblematiken, jag ska se om jag får till några bilder. Och så får vi se om det funkar, det vet inte man ännu.

Ta fram matteboken från 9:an och plugga komplementvinklar och sånt!

Nästa

Återgå till DIY-forum