Moderator: Redaktörer
Manga_X skrev:Jag tror att "proffsen" använder en geringsbox med en mycket fintandad såg till.
Du märker att jag inte tillhör nyss nämda grupp!
Mvh Magnus Eriksson
Thomas_A skrev:För mina små lådor har jag alltid gjort lådan först, sedan sågat hela lådan (sned baffel) med fogsvans.
Manga_X skrev:
MadFinn skrev:Det finns fräsar till handöverfräs som är 45 grader borde kunna funka
MadFinn
Thomas_A skrev:Jag limmande på en större skiva på den sneda ytan (är man noggrann behövs ytterst lite putsning av de sågade ytorna, men träning ger färdighet. Jag har gjort tre lådor...) och lade fogsvansen jämnt med lådornas sidor och trimmade av de utstickande delarna.
soundbrigade skrev:Thomas_A skrev:För mina små lådor har jag alltid gjort lådan först, sedan sågat hela lådan (sned baffel) med fogsvans.
Mina Allegro är också fogsvansade.
Svante skrev:Thomas_A skrev:Jag limmande på en större skiva på den sneda ytan (är man noggrann behövs ytterst lite putsning av de sågade ytorna, men träning ger färdighet. Jag har gjort tre lådor...) och lade fogsvansen jämnt med lådornas sidor och trimmade av de utstickande delarna.
Ok, ja det är kanske enklare med MDF som man spacklar och fanérar/målar, än med furu som man vill klarlacka.
Harlin skrev:Svante skrev:
"Jag provade att fräsa av skivan med en spetsig fräs som jag hade (spetsen är som ett V, med 90° i spetsen, dvs väggarna i spåret lutar med 45°), men eftersom inte fräsen har 36 mm diameter (skivan är 18 mm) så måste jag fräsa i omgångar och då blir ytan inte helt slät utan trappstegsformad. Inte fint alls."
Jag hade ett liknade problem att lösa när jag byggde mina senaste högtalare. Funderade ett tag och kom fram till att just ditt experiment ovan var det bästa jag kunde realisera.
Jag kan inte utläsa exakt på vilket sätt du fräste, men de problem du skriver om (att ytan blir trappstegsformad) hade jag inte. Det blev en ytterst liten "kulle" precis i skarven mellan fräsningarna som man knappt såg, men det gick att känna med fingrarna. Lite lätt slipning med fint sandpapper så blev det blev hur bra som helst.![]()
Mitt tips är att prova på några spillbitar tills du får till rätta stilen. Kan du på ngt finurligt sätt fräsa det ena fräsningen "runt hörnet" på skivan så brukar det bli bra.
En god vän lånade min 45-gradersfräs och gjorde på samma sätt som jag när han byggde sina pi60. Han har dessutom haft orken att rita en bild över förfarandet: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 19530&st=0
Svante skrev:Ja, nu har sommarens projekt börjat. Med ett platt fall, får man väl säga. Jag ska göra en låda med en vägg med 45° lutning, och följaktligen behöver snitten läggas i 45°.
Svante skrev:Nu skulle jag ha av en skiva som bildade ett 135-gradershörn, och jag kan inte riktigt se hur det skulle gå att fräsa i etapper i efterhand. En sån här konstruktion är det jag är ute efter:
Svante skrev:MadFinn skrev:Det finns fräsar till handöverfräs som är 45 grader borde kunna funka
MadFinn
Med 36 mm diameter?
Svante skrev:Efter två dagars fräsande och bökande står jag med 4 (!) futtiga bitar som jag kanske kan använda. Resten är återstår att göra.
Svante skrev:Jag har förresten an alldeles annorlunda lösning på 45-gradersproblematiken, jag ska se om jag får till några bilder. Och så får vi se om det funkar, det vet inte man ännu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 88 gäster