Tänkte bygga en dipol subwoofer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JaRoD

Tänkte bygga en dipol subwoofer

Inläggav JaRoD » 2006-07-23 16:06

Kör just nu med en peerless xls 10" + slavbas. Största problemet med den är att den inte står still på golvet vid lägre frekvenser när slaven börjar arbeta kraftigt. Känsligheten på runt 85 db är ju inte heller så bra och jag har nyligen mätt upp frekvensgången. Har en 8 db peak vid 25 hz 8O

Har länge funderat på en dipol bas eftersom de övre registren redan är diopler och jag gillar ljudet från dom :D Problemet är ju bara att man inte får så mycket djupbas om man inte kör med enormt många element. Men igår när jag gjort lite mätningar på mina vanliga dipoler såg jag att frekvensgången blev mycket finare när man mäter nära, vilket ju är självklart eftersom man slipper reflektioner från omgivningen. Men såg också att kurvan inte alls faller lika kraftigt nedåt. Vilket också är ganska logiskt eftersom det är förhållandet mellan hur långt ljudet måste färdas på framsidan och baksidan som bestämmer när dipolen börjar falla med 6db/oktav. Så ju närmare man sitter/mäter desto djupare går basen.

Kom då på iden att bygga en dipolbas bakom soffan så att basarna sticker upp lite ovanför soffkanten :twisted: Man får ju då mycket bättre frekvensgång samt kraftigare ljudtryck för samma effekt eftersom man sitter så nära basarna. Ljudtrycket faller ju med 6db för varje fördubbling av avståndet. Innomhus knappast så mycket men det hjälper nog en hel del i alla fall.

Så i stora drag hade jag tänkt bygga en stående u baffel. Frågan är ju bara om det kommer att fungera bra samt hur det låter när basen kommer bakifrån? Man är ju ganska riktnings okännslig i basområdet och den kommer att delas vid max 80 hz.

Tänkte bygga med 2 st peerless sls 12". Tittar mycket på film så jag anser den måste kunna gå djupt, annars skulle en vanlig dipol med 4 sls duga bra. Och sist, alla grannar borde ju inte störas lika mycket av all bas eftersom man kan köra på lägre nivå samt att eftersom det är en dipol så blir det inte lika kraftig bas då den släcks ut kraftigt på många ställen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-07-23 16:53

Men då så, tuta å kör! :)

/Peter

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-23 20:34

Måste bara skaffa basarna och lite material att bygga med först :D Sen blir det ju om man måste fixa till e fördröjning till basarna :? Och är ju lite osäker på om det faktiskt kommer att fungera som jag tänkt. Det enda sättet att få reda på är väl att köpa och bygga antar jag :roll:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-23 22:05

Senaste numret av tyska blaskan Kland & Ton (4/2006) Dipol-sub med2 x Peerless SLS10.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-23 22:23

Nå, basarna + lite dämpning är beställd nu :)

Vad tyckte dom om den dipolen? Är mest nervös över om den kommer att ha tillräckligt med slaglängd för att kunna spela riktigt djupt. Skulle helst tagit 15" sls modellen med den verkar inte finnas någonstans alls att få tag på. Men sls tolvan verkar ju vara riktigt bra för priset och om 2 inte räcker får jag väl skaffa 2 till 8)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-23 22:51

Jag har också en dipolbas på G så detta blir intressant att följa.

Ska du köra med aktiv kompensering? Min filosofi är den att delar man tillräckligt lågt så lär man inte märka den fallande kurvan. Däremot krävs det ju fortfarande en del strömreserver och element som inte ger upp så lätt.

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-23 23:26

Om det behövs så får jag sätta in aktiv kompensering. Mina dipol högtalare har 8" peerless och har 30 cm bred front och är 10 cm djupa. När jag mäter dom mellan 20-80 hz på ett avstånd av 120 cm så faller dom ca 20-25 db från 80 till 20 hz. På ett avstånd på 40 cm faller dom ca 15 db och vid ett avstånd på 20 cm faller dom bara fortfarande ca 15 db, vilket stämmer ganska exakt överrens med den frekvensgång som peerless mätt upp för elementet.

Frekvensgången på sls är så att den faller ca 10 db från 80 till 20 om man tittar på databladet. Så det kan nog behövas lite kompensering och det är ju inte så svårt att bygga heller bara man vet vad man gör.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-07-24 09:04

Tänkte bygga med 2 st peerless sls 12".

Har själv haft SLS i H-baffel, U-baffel och W-baffel. U-baffel är den som absolut låter sämst. H-baffeln nog bäst men w-baffeln vinner på storleken och att den på något sätt uppfattas som att den har mer tryck.

Jag har prövat med allt från 2st till 16st 12", dock 8st billiga element och 8st SLS12". För att distorsionen inte ska vara direkt hörbar bör du köra med minst 4st, gärna fler.

/J

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-24 10:11

JaRoD skrev:Nå, basarna + lite dämpning är beställd nu :)

Vad tyckte dom om den dipolen?

Klang&Tons?! Läste inte så noga - lite ointressant för mig personligen, men det ingick i ett höjdarprojekt så man hade nog stora krav på prylarna (digital förstärkare(???) och elektrostat)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-24 16:31

Hur ser en U-baffel ut egentligen? Är det alltså en baffel med sidoväggar? Känns som att man kan komma längre med W-baffel även på samma footprint.

Funderar på om inte detta element kan vara intressant för billiga dipoler. Det är ganska likt SLS 12:an fast med något lägre Qts, tyvärr. Lägre Fs och 50% längre linjäritet dock, samt större talspolediameter. Sen är det ju en hundring billigare också.

Finns det något program man kan simulera dipoler med eller får man gå mest på känsla?

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-24 17:12

En u baffel ser ut som ett U :roll: med elementet längst ut i ena änden och andra sidan öppen. Vet faktiskt inte om man slipper längre ner med en u eller w baffel dock. Men man får ju mera element på samma volym med en w baffel.

Det där elementet ser ju helt bra ut men varifrån får man köpa dom?

Det finns bland annat detta program att simulera bafflar med -> http://user.faktiskt.io/svante/edge/help.htm

Sen har jag också hittat någonting åt mathcad som kan simulera u och h bafflar men har ingen aning var jag hittat det. Filnamnet är dock "U and H Frames.mcd" Sen kan man räkna lite manuellt också. I princip är det djupet på lådan som bestämmer hur djupt ner man kommer. Om D är djupet så räkna 58/D för att få när en dipol spelar lika kraftigt som en vanlig högtalare i en låda. Under detta faller dipolen med 6db/oktav och under fs faller den ytterligare med 12db/oktav. Över denna frekvens som kallas fequal så spelar dipolen kraftigare än en vanlig monopol. Detta stiger till 6db vid ca 3xfequal om jag minns rätt.

Om man räknar på en h baffel så blir D bara halva mot en u baffel.

//edit//
Hittade autocad programmet, http://www.pvconsultants.com/audio/boxm ... hframe.exe

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-25 08:00

Även en dipolälskare som Siegfried Linkwitz verkar vara tveksam till dipol för de allra lägsta frekvenserna http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm.

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-25 13:31

En u baffel får faktiskt stöd av rummet men tror det krävs dämpning för att den skall få stöd dock, och då blir den ju inte en riktig dipol mera. Men jag kan ju bygga en mycket mindre låda i alla fall. Det verkar som djupet på baffeln har ganska lite betydelse om man sitter tillräckligt nära högtalaren. Och min kommer att vara ca 50 cm från huvudet vilket innebär att den borde ge ifrån sig tillräckligt med djupbas ändå. Får ju se om det funkar så som det borde.

Basarna kommer förhoppningsvis till helgen så då blir det till att bygga och testa och hoppas att det fungerar som jag tänkt :roll:

Antar dock att inte allt för många personer gillar att ha basarna så nära huvudet samt bakom sittplatsen :lol:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-26 23:16

Jar0d, kolla in http://hifidistribution.com.

Ett annat element som kan vara intressant är detta. Kanske lite för högt Qts men Fs ligger på en väldigt låg nivå. Tror inte detta element är särskilt dyrt heller.

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-27 22:30

Är från Finland och hittade faktiskt ett ställe som säljer tangband :D dock har dom bara 8" och mindre element...

Har fått basarna och fixat till en baffel, så nu spelar dom i alla fall lite grann. Dock ganska låg känslighet ännu eftersom baffeln är 70x34 cm men får fixa resten imorgon. På ett avstånd av 60 cm faller dom ca. 15 db från 80 till 20 hz. Under det faller dom kraftigt... stod och höll i baffeln och den svajade ju lite grann under 20 hz :lol: så det kan ha någonting med fallet att göra. Sen tror jag nästan att mitt aktiva bildelningsfilter har inbyggd subsonic filter.

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-28 20:54

Är färdig med lådan :D

Frekvensgång vid lystningspossition i soffan och subben direkt bakom soffan spelandes uppåt. Lådvolymen är ca 61 liter och jag har satt in ungefär 400g dämpningsmaterial.

Bild

Delar med 18db/okt vid 50 hz men det är inte tillräckligt och enligt hur den låter så tycker jag inte att den verkar att gå så djupt som mätningen visar. Måste väl lyssna lite mera och se. Soffan börjar ju skaka lite grann vid djupbas så en buttkicker behövs inte :wink:

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2006-07-29 15:35

Verkar som det inte finns någon vettig bas under ca 50 hz, det låter bara konstigt under 50 hz :( Vet inte vad jag skall hitta på nu, verkar vara svårt att få min peerless xls + slav sub at stå stilla vid låga frekvenser. Vid vissa frekvenser står den inte stilla ens om jag sitter på den 8O

Vore väl bäst att sälja bort båda och bygga en helt vanlig sluten låda... Eller att använda en skrubb som baslåda och sätta in dom där 12" sls.

Återgå till DIY-forum