Kör just nu med en peerless xls 10" + slavbas. Största problemet med den är att den inte står still på golvet vid lägre frekvenser när slaven börjar arbeta kraftigt. Känsligheten på runt 85 db är ju inte heller så bra och jag har nyligen mätt upp frekvensgången. Har en 8 db peak vid 25 hz
Har länge funderat på en dipol bas eftersom de övre registren redan är diopler och jag gillar ljudet från dom

Problemet är ju bara att man inte får så mycket djupbas om man inte kör med enormt många element. Men igår när jag gjort lite mätningar på mina vanliga dipoler såg jag att frekvensgången blev mycket finare när man mäter nära, vilket ju är självklart eftersom man slipper reflektioner från omgivningen. Men såg också att kurvan inte alls faller lika kraftigt nedåt. Vilket också är ganska logiskt eftersom det är förhållandet mellan hur långt ljudet måste färdas på framsidan och baksidan som bestämmer när dipolen börjar falla med 6db/oktav. Så ju närmare man sitter/mäter desto djupare går basen.
Kom då på iden att bygga en dipolbas bakom soffan så att basarna sticker upp lite ovanför soffkanten

Man får ju då mycket bättre frekvensgång samt kraftigare ljudtryck för samma effekt eftersom man sitter så nära basarna. Ljudtrycket faller ju med 6db för varje fördubbling av avståndet. Innomhus knappast så mycket men det hjälper nog en hel del i alla fall.
Så i stora drag hade jag tänkt bygga en stående u baffel. Frågan är ju bara om det kommer att fungera bra samt hur det låter när basen kommer bakifrån? Man är ju ganska riktnings okännslig i basområdet och den kommer att delas vid max 80 hz.
Tänkte bygga med 2 st peerless sls 12". Tittar mycket på film så jag anser den måste kunna gå djupt, annars skulle en vanlig dipol med 4 sls duga bra. Och sist, alla grannar borde ju inte störas lika mycket av all bas eftersom man kan köra på lägre nivå samt att eftersom det är en dipol så blir det inte lika kraftig bas då den släcks ut kraftigt på många ställen.