MZMK skrev:Jag har ett par Genelec 1030A i studion och visst är de o.k. men när jag provade ersätta NAP250 + Harbeth Compact7 i musikanläggningen med dem så hördes bristerna bara alltför tydligt.
Jag har en gång hört just en sådan kombination av naim och harbeth, och det var bland det absolut bästa jag hört. Själv får jag nöja mig med nait3 och neat petite 3, vilket inte riktigt kan jämföras men åtminstone är ett liknande koncept.
Hittills har jag inte hört några aktiva högtalare som låter lika bra som de bästa passiva med väl matchande slutsteg, även om jag också imponerades av Genelec när jag hörde dem på mässan på Lärarhögskolan. B&O:s aktiva högtalare med ICE-power har jag bara hört i B&O-butiker, och där har de inte imponerat.
Men det är nog ganska klart att aktiva högtalare med klass D-steg blir framtiden för de flesta konsumentbehov. De låter tillräckligt bra för de flesta, även om vänner av välljud kan vara mer kräsna. Och de kan göras små, lätthanterliga och möbleringsvänliga. Kanske kan de t o m bli så bra att de tillfredsställer audiofilbehov i en snar framtid, vem vet. Jag kan ju tänka mig att den aktiva versionen av Harbeth-monitorn kan vara rätt så okej. Gammal god BBC-tradition i modern tappning, kanske man kan säga. Men har den klass D-slutsteg?
F ö har även naim numera en apparat med klass D (eller class T, som de säger, Tripath-moduler alltså), så det "digitala" förstärkeriet har letat sig in i ett klassiskt audiofilmärke.