Transporter, for audiophiles from Slim Devices

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Transporter, for audiophiles from Slim Devices

Inläggav Michael » 2006-07-25 11:31

Oj, Slim Devices har kommit med en häftig audiofil produkt:
Bild

Priset är mer än häftigt $1999 :(

Läs mer här: http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

PS. Som ni vet så är det Slim Devices som gör Squeezebox som varit omtalad på detta forum.

//Michael

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-25 11:38

Som vanligt så kan den inte läsa själv från en uttdela nätverksdisk utan kräver en massa j*vla programvara som snurrar på en PC som måste vara på. Hur svårt kan det vara ? Speciellt med en sådär stor låda ? Knappast utrymmesbrist ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-25 11:52

Bamsefar skrev:Som vanligt så kan den inte läsa själv från en uttdela nätverksdisk utan kräver en massa j*vla programvara som snurrar på en PC som måste vara på. Hur svårt kan det vara ? Speciellt med en sådär stor låda ? Knappast utrymmesbrist ;)
Ja, man kan inte få allt för två tusen dollar. STOR nackdel.

Skulle även varit läckert att kunna ansluta en USB disk rakt in i maskinen, men det går ju inte.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-25 12:44

Bamsefar skrev:Som vanligt så kan den inte läsa själv från en uttdela nätverksdisk utan kräver en massa j*vla programvara som snurrar på en PC som måste vara på. Hur svårt kan det vara ? Speciellt med en sådär stor låda ? Knappast utrymmesbrist ;)

Nja, den kan ju köra ifrån en NAS enhet. Hur skulle du dela ut en hårddisk på nätet ifrån en PC som är avstängd? Tyckar väl också att server programmet faktiskt inte upprör så mycket. Går ju stabilt på flera olika plattformar och man kan köra det på en fläktlös Macmini om man vill.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-25 14:22

Bara att börja spara! :P

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 14:30

Harryup skrev:

Nja, den kan ju köra ifrån en NAS enhet. Hur skulle du dela ut en hårddisk på nätet ifrån en PC som är avstängd? Tyckar väl också att server programmet faktiskt inte upprör så mycket. Går ju stabilt på flera olika plattformar och man kan köra det på en fläktlös Macmini om man vill.

Kan och kan. Det beror väl på? Den kan väl inte köra från en valfri NAS utan det måste vara en som kör SlimServer dvs egentligen kan den det inte?

"Is the Squeezebox compatible with Network Attached Storage (NAS) devices?

In order to access your music files, SlimServer must be running somewhere. The short answer is no.

There are, however, some NAS devices that are known to be able to have SlimServer installed on them. Here's a list of NAS devices known to work with SlimServer with some more information on installing SlimServer on them:

(Easy) Infrant ReadyNAS: Runs a custom operating system, but Infrant provides a SlimServer image that can be installed on the Infrant for SlimServer to run on the device.
(Technical) Linksys NSLU2: Runs Linux, and can be complicated to install, but someone has written instructions about this on this web site.
(Technical) Buffalo Linkstation and Terastation: Also runs Linux, and it's also complicated to install SlimServer. Instructions can be found on this web site."

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-25 15:17

Harryup skrev:man kan köra det på en fläktlös Macmini om man vill.

Fast om jag har en MacMini så behöver jag ju inte någon transporter ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-25 15:27

återigen så är jag datorinkompatibel.....vad är denna mojäng till för`?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 15:39

Haakan_W skrev:återigen så är jag datorinkompatibel.....vad är denna mojäng till för`?

Det är en tämligen dyr apparat för att spela upp musik som finns lagrad på eller sänds från någon annan apparat.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-25 15:42

UrSv skrev:
Haakan_W skrev:återigen så är jag datorinkompatibel.....vad är denna mojäng till för`?

Det är en tämligen dyr apparat för att spela upp musik som finns lagrad på eller sänds från någon annan apparat.

jaha som den andra lilla prylen va den nu hette

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-25 15:42

Bamsefar skrev:

Fast poängen är väl att slippa (fler) surrande hårddiskar i vardagsrummet.

Jag skulle kunna tänka mig en disklös MacMini som kör NetBoot mot en server som mediakilent istället. Ytterligare poängen är ju att man kan ha hela familjens musik på ett ställe och dela ut kors och tvärs.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-25 15:51

Bamsefar skrev:

Men ska du ha en mac mini bör du ha någon slags skärm... sen en bra fjärr som man kan programmera att göra vad man vill... sen börjar krånglet :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-25 16:06

Jaja, vi har ju inte hört den ännu !!

Mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 16:09

Haakan_W skrev:
UrSv skrev:

jaha som den andra lilla prylen va den nu hette

Precis. Squeezebox3?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-25 16:49

Mich skrev:
Ja, man kan inte få allt för två tusen dollar. STOR nackdel.

Skulle även varit läckert att kunna ansluta en USB disk rakt in i maskinen, men det går ju inte.

Det skulle vara KLART SÄMRE med en inbyggd disk. Ideen är att lådan inte är "stand alone" utan ett gränssnitt till en server som man gömmer undan någon annanstans. Det är det som gör den så bra! Det möjliggör en helt annan utvecklingsmodell och helt andra typer av tjänster. Bara under tiden jag har varit på semster har det hänt jättemycket på serverdelen. När jag kommer hem kan jag installera dem på servern och köra. Det handlar och att en stor del av "produkten" är opensource och utvecklast av ett community med enusiaster. Det är lixom det som är grejen.

Det skulle suga den stora salta med usb-port. Då är vi tillbaka till stenåldern igen :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-25 16:54

Samma som SB3:an fast bättre. Läs här om SB3:an.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-25 16:58

Alltså, om jag startar min mediaapplikationserverprogramvara (vilket ord 8O ) så skulle min nätverkshårddisk (en Maxtor Shared Storage Device Plus) snurra dygnet runt... Och det anser jag inte behövs. Jag vill alltså kunna spela upp mina MP3or och FLAC filer via Ethernetkabel och mappa disken rakt av - utan mellanliggande programvara. Min katalogstruktur är förberedd för en sådan manöver ;)

Så det är bara å fixa.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-25 20:34

Bamsefar skrev:... Jag vill alltså kunna spela upp mina MP3or och FLAC filer via Ethernetkabel och mappa disken rakt av - utan mellanliggande programvara. Min katalogstruktur är förberedd för en sådan manöver ;)

Så det är bara å fixa.

:-)

Med en SB eller Transport är "din skivsamling" en service bland många på det världsomspännande datornätverket Internet. Oftast bergränsar man dock till gången till tjänsten "min skivsamling" till LANet av olika juridiska skäl.

Vill du ha tillgång till "min skivsamling" får du ha datorn igång. Jag kör min server 24/7.

Jag låter SlimServer browsa katalogstrukturen. Det är bekvämt. Om du vill accessa "din skivsamling" utan SlimServer är du total rökt. Det går inte. Att göra det skulle förstöra poängen med arkitekturen. Logiken för tjänsten ligger i Servern, man lyfter logiken ovanför filsystemet. En analogi skulle vara att försöka surfa webben utan att prata med webbservrar. Går inte. No, can do!

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-25 21:00

Koffe skrev:Det handlar och att en stor del av "produkten" är opensource och utvecklast av ett community med enusiaster.

Antar att det bara är serverdelen som är opensource? Vore intressant om även sw'an i själva burken var tillgänglig för utveckling.

Frågan är bara om gränssnittet är så uberbra att den kan bli aktuellt jämfört med en HTPC (helt tyst eller placerad i annat rum) med exempelvis PocketPC/Netremote.

Men den är snygg... 8)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-25 21:03

Audix skrev:
Koffe skrev:Det handlar och att en stor del av "produkten" är opensource och utvecklast av ett community med enusiaster.

Antar att det bara är serverdelen som är opensource? Vore intressant om även sw'an i själva burken var tillgänglig för utveckling.

Frågan är bara om gränssnittet är så uberbra att den kan bli aktuellt jämfört med en HTPC (helt tyst eller placerad i annat rum) med exempelvis PocketPC/Netremote.

Men den är snygg... 8)

Ingen htpc jag har haft har kommit i närheten av att vara lika användarvänlig... Har krånglat med Imon och gud vet vad och slitit hårtussar...
En htpc har inte en suck mot en squeeze... då vi talar om musik då.

Får hoppas slimdevices kommer ut med en maskin som sväljer video också framöver!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-25 21:06

Ursäkta att man är lite trög, men om man ändå ska ha en PC eller motsvarande stå på någonstans så kan man väl lika gärna ta musiken från den direkt, utan denna apprat+ Bara att dra en sladd.

Snygg grunka annars. Designen på apprater verkar bli bättre igen. 2 nya apparater denna vecka på forumet med analoga VU-mätare, precis som på den gamla goda tiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-25 21:30

Max_Headroom skrev:Ursäkta att man är lite trög, men om man ändå ska ha en PC eller motsvarande stå på någonstans så kan man väl lika gärna ta musiken från den direkt, utan denna apprat+ Bara att dra en sladd.

Visst kan man det, om man vill ha en monitor vid lyssningsplats eller kanske krångla med imon och drivisar :)
Sen framför allt gränssnittet.. inget "mediecenteroperativ" som jag har testat är lika lättarbetat.

Tror jag måste börja ta provis från slimdevices snart ;)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 08:02

Tror detta är den prylen som jag blir minst entusiastisk över.

Jobbar som datatekniker och vem f-n vill ha en digital nördprodukt i musikanläggningen när man kommer hem från jobb.
Open Source, jojo innebär buggar, buggar och buggar.

Passar bara hos finniga tonåringar. Vi vuxna vill spela musik.

Mvh

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 08:28

woland skrev:Tror detta är den prylen som jag blir minst entusiastisk över.

Jobbar som datatekniker och vem f-n vill ha en digital nördprodukt i musikanläggningen när man kommer hem från jobb.

Mvh

Moget, tror nog att en squeezebox är mindre buggig än någon dator du har skruvat ihop...
Aldrig stött på någon bugg alls.

// Datatekniker och systemutvecklare :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 08:43

Datorerna upplever jag inte som buggiga. Däremot den programkod som systemutvecklare hackar ihop.

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-26 08:48

Alla får väl tycka vad dom vill. Sen finns det ju olika former av saklig kritik.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 08:48

woland skrev:Datorerna upplever jag inte som buggiga. Däremot den programkod som systemutvecklare hackar ihop.

Mvh

Jo visst är det så!
Men jag tycker du borde pröva en Squeeze på riktigt. Jag vet inte om du har testat softsqueezen + slimserver? Men det är inte alls smidigt på samma sätt.

:)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-26 10:47

woland skrev:Jobbar som datatekniker och vem f-n vill ha en digital nördprodukt i musikanläggningen när man kommer hem från jobb.

See your point! Jag är i branchen som PL men är tillräckligt geekig för att peta lite när jag kommer hem också.

Angende "buggighet". Jag har upplevt SB3:an och SilmServer som buggfri i sin default installation. De problem och buggar jag har brottats med är när jag har byggt ut funktionaliteten med tilläggstjänster. De har ibland varit lite kneppigt. In något fall har det strulat ordentligt. Det finns ca 300-400 personer som kör kombinationen SB3/Slimserver och last.fm. Den pluggen har lämnat en del övrigt att önska stablilitetsmässigt. Och andra sidan var det bara att maila Norrmannen som skivit pluggen så fick jag hjälp på 24 timmar.

Det blir lixom så krångligt man vill göra det.

Sen skall du kommar ihåg att den blir en del av ditt LAN/WAN. Krånglar det så krånglar SB:en. Jag har haft problem med att få bra MP3-strömmar till jobbet.

[off-topic! - Jag jobbar idag uteslutande med projekt i microsoftmiljö kring deras webbserverprodukter. Snacka om buggar!]

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-26 10:48

Efter att ha läst igenom sidan om Transporter och dess data så hade jag lite frågor. Skickade mail till dom igår och fick vettiga svar på mina frågor. Det var några fel skrivningar i tekniska data, bl.a. den balancerade digitala utgången är 110ohm (som standarden specar).

Två saker som jag inte tycker är bra:
- Volym tjustering sker på den digitala sidan (ej efter DAC).
- Den analoga balancerade utgången har en utgångsimpedans på 1kohm.

Några bra saker:
- Fjärren har inte den äckliga ytbehandling som fjärren till Squeezebox2 har.
- Standby förbrukning ca 1W.

//Michael

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-26 10:56

Super intressant!

Mich skrev:- Volym tjustering sker på den digitala sidan (ej efter DAC).

Gjordes den i 16-bitar? Eller hade de uppsamplat först?

Jag tror inte att de har kommit hela vägen ännu. Men i förlängningen kommer nog detta att ersätta försteget. Som sagt... där är de inte ännu. Men jag tror att mer av avspelningskedjan måste ändras innan det blir helt genomförbart.

Nästa

Återgå till Köpråd