Nu kommer det nya grejor man behöver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-08 10:33

Varför jämförs apparaten ifråga med CD-spelare?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-08 17:17

Morello skrev:Varför jämförs apparaten ifråga med CD-spelare?
En bra fråga. Kanske därför att den eliminerar behövet av (bla) en CD-spelare? Det blir liksom naturligt att mäta och jämföra med just CD:n och CD-spelaren. Har du en SB3 eller en Transporter behöver man ingen CD, rent funtionellt. Dessutom är (vad jag förstår) SB3 och Transporter mindre jitterbenägen än de absoluta flertalet CD-spelare och alltså ett bättre alternativ om man använder en extern DAC.

Men frågan är intressant, varför jämför vi med den avlägsna, forntida förfadern CD-spelaren? ;-)

Användarvisningsbild
housemicke

slimdevices

Inläggav housemicke » 2006-08-08 22:10

har aldrig förstått vitsen med såna där apparater (med reservation för att den kan göra mer än jag förstår) själv lägger jag upp en playlist på datan sen är det klart. behövs inga boxar displayer eller liknande imo. nåt jag skulle vilja ha dock är ett program som blixtsnabbt (snabbare än en gris hinner blinka) ändrar volymen på alla låtar så dom låter lika högt (ungefär som i nero när man kan välja den funktionen när man bränner cds men fort)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: slimdevices

Inläggav Koffe » 2006-08-08 22:59

housemicke skrev:har aldrig förstått vitsen med såna där apparater (med reservation för att den kan göra mer än jag förstår) själv lägger jag upp en playlist på datan sen är det klart. behövs inga boxar displayer eller liknande imo. nåt jag skulle vilja ha dock är ett program som blixtsnabbt (snabbare än en gris hinner blinka) ändrar volymen på alla låtar så dom låter lika högt (ungefär som i nero när man kan välja den funktionen när man bränner cds men fort)

Foobar kan göra det. Ganska säker. Använder inte funktionen själv. ReplayGain läggs till vid uppspelning på "albumnivå" :-)

http://foobar2000.org/ - titta i deras FAQ.

Användarvisningsbild
joakim99

Re: slimdevices

Inläggav joakim99 » 2006-08-09 16:11

housemicke skrev:har aldrig förstått vitsen med såna där apparater (med reservation för att den kan göra mer än jag förstår) själv lägger jag upp en playlist på datan sen är det klart.

Så kan inte jag lyssna på musik. Under tiden jag lyssnar på en skiva/låt så associerar jag till något annat och då vill jag lyssna på den och så håller det på. Att man dessutom utan problem kan ha datorn (eller som i mitt fall en NAS) i ett helt annat rum gör inte saken sämre.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-10 23:26

ska kolla upp det där foobar. har sett att det snackas mycket om det på hydrogen, har inte huniit kolla vad det är än dock.

joakim

själv har jag inga problem med att datorn står i vardagsrummet, jag bestämmde mej redan från början att datorn skulle va riktigt tyst, det går om man vill. har endast 2 st mycket tysta 120mm fläktar i min (går på lååga varv). själv sitter jag mest framför datorn när jag är i vardagsrummet, har inte suttit i soffan på flera år känns det som. kollar inte på tv längre heller.

tycker även om att kunna välja/byta låtar/album/whatever blixtsnabbt (med bra översikt) så att ha datorn/mixern nära är ett måste för mej. har aldrig riktigt varit mycket för det här med att sätta sej o lyssna på en skiva, o bara göra det (har aldrig tid) utan det blir mest surfa och lyssna samtidigt. förrutom ibland när jag imundigar olika rusdrycker o lägger mej på soffan o slappar. har även behov av att byta från högtalare till lurar snabbt (om man ska spela nåt o vill ha hög volym på kvällen mm). jag är nöjd med min lösning
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-08-11 08:28

Mitt lilla inlägg i debatten.

Den stora fördelen med denna typ av lösning är att man inte låter datorn påverka signalen.

Om man använder foobar eller något annat bygger det på att man antingen har ett ljudkort som genomför DA eller att man skickar ut en digitalsignal till en extern DAC. I båda fallen får man problem. AD omvandling i datorn är aldrig någon hit. Att skicka ut digital signal ger ofta problem pga av den förhatliga AC97 standarden som inte stödjer kernelstreaming. Det låter för djävligt kan jag intyga.

Att ha en separat box som läser hela filen och gör all signalbehandling utanför servern ter sig som en bra lösning.

Själv kör jag SPDIF ut till DAC och har kommit runt problemet genom dyrt ljdukort som stödjer kernelstreaming. Men denna lösning är inte lika snygg tycker jag.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

AndersH

Re: Nu kommer det nya grejor man behöver

Inläggav AndersH » 2006-08-11 17:47

Hej, tänkte bara tala om att SB3:an är den mest revolutionerande audio produkt jag stött på under de senaste 15 åren.

Den är helt enkelt suverän! Jag kör uteslutande FLAC, hade tänkt att använda min gamla DiAna DAC, men den interna DAC:en + (analog del)är bra, skall jämföras med riktiga Audio produkter (ej audio från data industrin).

Denna appart har revolutionerat mitt musik lyssnande, prova den!

/ AndersH

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-14 18:44

Mich skrev:
Koffe skrev:Skall vi försöka ordna med en provlyssning? Jag gissar att JoS (som jag tror är den svenska agenten) gärna skulle ställa upp.
Ne, nu blandar du nog ihop det med SoundBridge produkterna.

:!: Jens of Sweden, Slim Devices Squeezebox 3195 riksdaler :wink:

PS. Undrar om man kan få till en lika bra apparat med opensourceprylar och en fin DAC-implementation

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 18:49

Gaston skrev:PS. Undrar om man kan få till en lika bra apparat med opensourceprylar och en fin DAC-implementation

Det kan man säkert, men då försvinner hela upplägget: Smiiidigt! Koppla in skiten, sen kör man bara :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-14 19:54

Strauss skrev:
Gaston skrev:PS. Undrar om man kan få till en lika bra apparat med opensourceprylar och en fin DAC-implementation

Det kan man säkert, men då försvinner hela upplägget: Smiiidigt! Koppla in skiten, sen kör man bara :)

Hehe, "smiiidigt" kanske inte representerar hela upplägget för alla forummedlemmar :wink:

Till exempel tycker jag att det både är roligt att lyssna och att ha varit delaktig i ljudreproduktionskedjans framställning :D

DIY 4TW! :twisted:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-14 20:23

Mjaha, tom. Dustin är billigare...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 20:38

Gaston skrev:Hehe, "smiiidigt" kanske inte representerar hela upplägget för alla forummedlemmar :wink:

Till exempel tycker jag att det både är roligt att lyssna och att ha varit delaktig i ljudreproduktionskedjans framställning :D

DIY 4TW! :twisted:

hehe jo jag förstår vad du menar, men att ha sitt vardagsrum se ut som en soptipp är nog inte många utanför DIY-kretsar som tycker om :D
Själv satsar jag på stilrent :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-14 21:41

Strauss skrev:hehe jo jag förstår vad du menar, men att ha sitt vardagsrum se ut som en soptipp är nog inte många utanför DIY-kretsar som tycker om :D
Själv satsar jag på stilrent :)

Ojdå, jag förstår vad du menar och tycker också deras grejer är snygga. Hoppas inte alla hemmasnickrare hoppar på dig. Jag tror vi alla förstår andemeningen (Jag tittar barskt på DIY-mobben :wink: ).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 21:45

hehe, bäst att akta sig så man inte får en lödkolv där solen inte skiner ;)

Men men, om man ska strula, varför inte hålla på med en htpc? Oändliga möjligheter om man har ork och kunskap.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Nu kommer det nya grejor man behöver

Inläggav Koffe » 2006-08-14 22:28

AndersH skrev:Hej, tänkte bara tala om att SB3:an är den mest revolutionerande audio produkt jag stött på under de senaste 15 åren.
[...]
[...]
Denna appart har revolutionerat mitt musik lyssnande, prova den!

Broder! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :-)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi