Michaels skrev:Ser ingen anledning att gnaga på stål.. Dvs, sker inga framsteg i denna tråd.

Stäng tråden!
Fy så negativt. Vi kan lära oss massor om vad språket vi använder för att beskriva verkligheten betyder. Dessutom tycker jag att Claes ursprungliga frågeställning är intressant, om man tolkar den lite grann.
Jag skyndar raskt att återvända klockrent On-Topic för att en sådan katastrof inte skall ske!
Finns det någon som på allvar menar att man på skulle ha någon slags "skyldighet" (mot sig själv eller mot någon annan) att uppleva konstverk på just det vis som konstnären avser att det skall upplevas? Har man inte all "rätt" i världen att uppleva konsten precis så som man själv föredrar att uppleva den? Vad har det för betydelse för min "rätt" att titta på en picassotavla i rosa lampsken uppåner, att Picasso ville att den skulle avnjutas hängd 52 cm över golvet i ett vitmålat rum med en ambient ljustemperatur på 7200 kelvin och med minst 23 centimeter till närmaste andra tavla, som i sin tur heller inte får föreställa någonting starkt känsloladdat?
Skulle konstnärer/artister/producenter ha någon sådan "rätt" att diktera hur jag ska ha det? Pyttsan!
Däremot kan ju konstnärer/artister/producenter mycket väl upplysa "konstkonsumenten" om att de anser det vara en riktig höjdare att uppleva verket på ett visst vis, och att de skulle bli väldigt glada om de visste att konstkonsumenterna avnjöt det just så. Vill man sedan ta hänsyn till deras önskningar, så är det förstås en parameter man kan väga in mot sina egna önskningar. Vems önskning anser man har mest betydelse i fall som detta?
Jag får dock tillstå att jag skulle känna mig frustrerad som artist, om jag visste att folk i gemen inte upplevde ens hälften av min musik, för att de lyssnar på prylar som inte är transparenta. Då är ju deras omdömen om min musik inte riktigt rättvisa, om de exempelvis klagar på att den inte är medryckande. Det kanske de hade tyckt om de hade hört den ofärgat!
Ni som har tryckt på alternativ 1 i omröstningen - hur ser ni på mitt sätt att resonera här? Hur ser du på det, Claes?