lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-21 03:07

Mina herrar...

Nu har jag inte läst allt i den här tråden men har det inte gått lite väl långt i värsta tänkbara övertolkningar av vad patrikf skriver och vill med sina inlägg ?

Visserligen är jag själv lite undrande men försöker följa Svantes användbara visdomsord när jag än en gång läser om inläggen från patrikf med "snällast möjliga tolkningen" inställd.

Jag kan inte få det till vidriga angrepp och det är svårt att tro att det faktiskt skulle vara något som en vanligtvis hyvens person som patrikf vill åstadkomma.

Jag tror att här har det har blivit en kondor av en fjäder. Sansa er för tusan. 8O
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-07-21 12:45, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-21 06:53

Nu är väl Öhmans bedömning av läget inte bara baserat på PatrikF's inlägg i diverse trådar utan även på samtal samt personligt möte med densamme!
Jag tror att Öhman har på fötterna nog för att bedömma PatrikF.

Även min bild är klar över "läget".
Det står klart utom tvivel att PatrikF agerar i andra intressen än att "söka lärdom". Agendan är troligen att söka misstänkligöra eller skada Öhmans verk.

Jag, för egen del, tycker att PatrikF har förbrukat sina chanser i denna "dialog" med dig Öhman.

Dags för "ignorefunktionen" kanske... :?:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-07-21 12:18

Jag hoppas att det ändå löser sig. Jag vet att både Ingvar och Patrik är "emot" snakeoil och förespråkar vetenskap. Som jag ser det handlar det om att Ingvar vill ha en diskussion om sakfrågan medans Patrik söker dokumentation som han kan läsa i lung och ro. Efter det har diskussionen spårat ur.

Jag har försökt ge några länkar, men det finns säkert mer att inhämta när det gäller stereosystems inbyggda fel. Som jag föreslog förut, en "sticky" med lämplig referenslista vore inte helt fel. Sen kan diskussionen fortsätta.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-07-21 12:43

Manga_X skrev:...Det står klart utom tvivel att PatrikF agerar i andra intressen än att "söka lärdom". Agendan är troligen att söka misstänkligöra eller skada Öhmans verk.

Patrikf har varit medlem här många år och jag kan svårligen tänka mig att det skulle vara något som patrikf strävar efter.

Jag tror för min del att det handlar om något helt annat, möjligen kombinerat med alltför heta sommardagar.

Manga-X: Du verkar också vara en hyvens person men jag tycker nog att den där uppmaningen till "ignore" inte är riktigt vad jag väntar mig från dig.

Förresten, är inte tråden way out of topic ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-21 14:35

Thomas_A, och andra intreserade.
Undersökningarna du hänvisar till handlar så vitt jag förstår det om hur hörselns frekvensberoende av infallsvinkeln. Från EN högtalare. Min fråga handlade om något annat. Nämligen om hur de två högtalarna i en stereouppställning interfererar med varandra, beroende av frekvens.

Här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=96605#96605
diskuterar n3mmr, Martin och Morgan om det jag talar om. Kanske lite tydligare än min beskrivning.
Min fråga är dels vilka uppfattningar det finns kring detta stereoåtergivningsproblem, och vilken relation det har till ansträngningar att åstakomma kompensationer för HTRF?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-21 18:52

Interferensproblematiken är en helt annat fråga - väl så viktig att adressera, men den kräver helt andra angreppsvinklar för att komma i ordning med.

Lätt att kartlägga dock, och inget stort problem att lösa i en stereouppställning heller. :P

(Hos dig Patrik var problemet helt oadresserat dock, och visade det sig därför i kraftig relief. :( )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-22 18:58

Vad menas med relief här?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-04 13:36

Med relief menas "tydligt" - något som inte är att ta miste på.

Det kan tilläggas att detta specifika stereosystemfel faktiskt är en klassisk fysiklabb! :o

Man matar två högtalare (helst placerade i rimlig frifärtsmiljö, exempelvis utomhus) med samma sinuston, och sedan rör man sig mellan högtalarna och noterar maxima och minima. Från dessa noteringar (längs valfria linjer - det är egalt förutsatt att man har några att välja mellan som är 90 grader i förhållande till varandra, problemet går alltid att lösas matematiskt/geometriskt), kan man räkna ut ljudets våglängd, och med känd frekvens man kan också få fram ljudets hastighet. :P

En kul lab som visar något om hur ljud fungerar, och som även med önskvärd tydlighet visar varför det inte blir så bra att ställa upp två högtalare och spela stereofoniska (eller monofoniska) inspelningar, i ett rum som ser ut hur som helst. :?
Värst är riktade högtalare placerade långt från väggar i ett litet dämpat rum eller utomhus.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-08-04 22:32

Den första mätningen måste ju vara ett skämt.
Jag har varit framme med mina Earthworks Mickar vid flera olika piP och aldrig har jag fått en hängmatta om 6dB...

Antingen är mätningen ett riktigt skämt eller så är det något grovt fel på högtalaren.

Detta kanske redan klargjorts tidigare i tråden, jag orkade inte läsa igenom alla sidor utan fastande bara på "hängmattemätningen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-05 15:05

Ja, att mätningen är felaktig tror jag kan betraktas som väl utrett vid det här laget. :wink:

Några inlägg ned på första sidan finns ju en annan mätning, kompetent utförd, som endast handikappas av att nvänd mikrofon tycks rulla av lite allra högst upp i frekvens.

Jag mätte även en piP när Patrik var här på besök så han fick se hur den beter sig i verkligheten.

Hittills har det dock inte gått att få svar på om det är själva mätinstrumenten, mätmetoden (s.b.s.) eller en defekt piP som är orsaken till trådstartens falska kurvor. Men det kanske inte spelar så stor roll heller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-09 23:22

IngOehman skrev:Hittills har det dock inte gått att få svar på om det är själva mätinstrumenten, mätmetoden (s.b.s.) eller en defekt piP som är orsaken till trådstartens falska kurvor. Men det kanske inte spelar så stor roll heller.

Precis, ännu så länge är det okänt vad som gjorde att mätkurvan såg ut som den gjorde.
Därför blir jag förvånad när jag upptäcker följande försåtligt insmygda formuleringar i samma inlägg.

mätningen är felaktig

en annan mätning, kompetent utförd

falska kurvor

Däremot håller jag med om orsaken inte spelar så stor roll för tråden i sin helhet.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-09 23:51

Jag måste hugga lite på ditt inlägg patrikf - det är just den typen av utsaxningar som föder missförstånd eller åtminstone får mig att helt tappa respekten för ditt sätt att kommunicera... ...så som du saxat ut det kan man ju inte sluta sig till någonting alls eftersom det saknas en helhet och läser man sedan inlägget från IÖ som sådant så känns det ganska klart vad han vill förmedla.

Din förvanskning av det tyder inte på "insmugna formuleringar" från någon annans sida utan på en sjusärdeles vilja att vrida på det - frågan är till vilken nytta? Att vinna gehör och/eller förståelse? I så fall har du misslyckats kapitalt.

Alla dina försök till att beskriva hur mån du är om korrekthet i uttalanden faller platt, som en floskel när du använder din Marjasinsax. :?

Denna "teknik" som du använder i din argumentering slår ju tillbaks till dina egna uttalanden som är minst lika tvetydiga och hade man bara ett uns ork skulle man kunna saxa ut ett par motsägelsefulla citat ur din egen text. Men det skulle vara som att sparka in bollen i öppet mål.

Nu orkade jag iallafall skriva in det här mothugget. För mig känns det inte som att du är ute efter egentlig kunskap via saklig argumentering för/emot utan bara ute efter att "ha rätt" och att plocka poäng.

Jag har väntat ett tag i hopp om att få se den kunniga, sakliga, sidan hos dig men jag tror jag väntat förgäves. Själv gör jag inte anspråk på större kunskap inom ämnet ifråga men i stort sett ingenting du skrivit i den här tråden tyder på att du heller har någon djuplodande kunskap i ämnet eller inger det vetenskapliga förtroende du eftersträvar. Det personliga förtroendet lämnar jag därhän.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-10 01:03

Jag reagerar nog endast på orden "falska kurvor". Om något är falskt så är det ju manipulerat. Men det vet man väl inte?
Mätningen är väl inte gjord i Adobe Illustrator?
Så felaktig mätning är väl bästa ordvalet innan man vet vad som påverkat utfallet. Om det är endast en piP som är uppmätt så kan man väl klaga på att inte den andra uppmättes också på samma plats och på en annan plats. Och eftersom det finns närkontakt med konstruktören så kunde man ju tagit och gjort en kontroll av piP'en hos konstruktören. Isf kanske mycket kunnat ha uträtt innan diskussionen på forumet börjat. Och diskussionen fokuserats på hur en väl fungerande piP mäter i en viss miljö och problematik kring ett det.
Bara mina egna tankar.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-10 06:00

Min förvåning beror på bristen på konsekvens när man i samma inlägg dels konstaterar att mätningen är falsk, felaktig osv, dels kontaterar att det kan finnas ett fel på mätobjektet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-10 08:08

patrikf skrev:kontaterar att det kan finnas ett fel på mätobjektet.

Jamen nu är du ute och cycklar igen. Du gör ju en massa antaganden som är uppåt skogen hela tiden....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-10 10:12

patrikf skrev:Min förvåning beror på bristen på konsekvens när man i samma inlägg dels konstaterar att mätningen är falsk, felaktig osv, dels kontaterar att det kan finnas ett fel på mätobjektet.

Man konstaterar att det finns fel. Om det är på mätning och/eller objektet är svårt att veta enbart på kurvan.

Gör det inte svårare än det är.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-08-10 10:47

pingvinlakrits skrev:Marjasinsax.

Underbart ord! Uppfunnet här och nu? Google känner i alla fall inte till det. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-10 12:37

Herregud vilken tråd :lol: :lol: Driver ni med folk här eller?

Det måste vara nåt fel på folk anser jag då en jäkla mätning snudd får följder att hela grupper sluter sig samman i vad som liknar mest ett sekt o gäng beteende..för att inte tala om mobbningstendenser..

bedrövligt..riktigt bedrövligt..Detta är inte riktigt "friskt" detta som sker här på forumet helt enkelt..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-10 13:21

Mayro skrev:..för att inte tala om mobbningstendenser..

bedrövligt..riktigt bedrövligt..Detta är inte riktigt "friskt" detta som sker här på forumet helt enkelt..

Håller med... det är hemskt att en enskild person skall få mobba hela grupper hur om helst!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-08-10 13:24

Mayro skrev:Herregud vilken tråd :lol: :lol: Driver ni med folk här eller?

Det måste vara nåt fel på folk anser jag då en jäkla mätning snudd får följder att hela grupper sluter sig samman i vad som liknar mest ett sekt o gäng beteende..för att inte tala om mobbningstendenser..

Du vet förstås att du inte måste läsa vad som skrivs på det här forumet, eller?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-10 14:06

__10 skrev:
Mayro skrev:Herregud vilken tråd :lol: :lol: Driver ni med folk här eller?

Du vet förstås att du inte måste läsa vad som skrivs på det här forumet, eller?

Va? skulle jag inte som medlem här på det öppna forumet Faktiskt.se kunna läsa och ge utryck för den känsla av obehag vilken frisk mäniska som helst kan känna då man läser saker som här "händer" pga av en sketen mätning.. 8O
Märkligt!
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-10 14:08

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:..för att inte tala om mobbningstendenser..

Håller med... det är hemskt att en enskild person skall få mobba hela grupper hur om helst!

Bra du anser er som grupp. Det är exakt vad jag sagt många ggr att en del här aggerar som och inte endsast individer..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-10 14:09

För övrigt hälsar Johan Lindroos här bredvid så gott till er alla...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-08-10 14:13

Mayro skrev:Va? skulle jag inte som medlem här på det öppna forumet Faktiskt.se kunna läsa och ge utryck för den känsla av obehag vilken frisk mäniska som helst kan känna då man läser saker som här "händer" pga av en sketen mätning.. 8O
Märkligt!

Nu tror jag du missförstod alldeles! Jag talade om forumet i allmänhet som ju mest verkar ge dig magont och högt blodtryck. Inte bra i längden det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-10 14:14

Mayro skrev:Bra du anser er som grupp. Det är exakt vad jag sagt många ggr att en del här aggerar som och inte endsast individer..

Japp, och du ingår i den. Gruppen heter "forumsdeltagare".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-10 14:32

Alltså, jag har nämt det tidigare, men får väl återupprepa mig:

Det är fullt möjligt att det är MÄTOBJEKTET som det är fel på. Mätobjektet var för övrigt min piP, som jag monterat. Det är alltså fullt möjligt att jag, hur omöjligt det än kan verka för er andra, har gjort någon katastrofal miss.

Det kan alltså vara så att ett misstag från min sida bekräftade Patrikf uppleverlse av högtalaren. Jag har inte orkat öppna högtalaren och jag har heller inte fått nån annan mätning gjord på den.

Det finns alltså en möjlighet att min högtalare levererat en vansinnig kusva som inte alls är representativ för konstruktionen i fråga.

Personligen hade jag gjort följande om det hänt mig (jag var inte närvarande vid mätningen och kan således inte verifiera såväl mätning som metod):

a) Jag hade ifrågasatt min egna mätning och gjort om den i upprepade försök för att se om det fanns konsekvens. Jag hade således först bett om input på min mätmetod för att få acceptans på mitt förffarande.

b) Jag hade genomfört jämförelsemätning med fler objekt för att utesluta felaktigt mätobjekt. Här erbjöd jag mätning av min andra högtalare för att få mer input. Mätningen gjordes i kraftig tidspress.

c) Jag hade möjligen letat upp något ytterliggare par och mätt på dem.

Det är de här stegen jag hade gjort innan jag offentliggjorde en mätning och bett om andras synpunkter på en högtalare. Det är tyvärr lätt att vara MINDRE kritiskt lagd till resultat som stödjer egen förförståelse och i detta fall tror jag Patrikf hade för bråttom med att publicera resultaten.

Han borde kanske tagit det lite lugnare i entusiasmens tecken, men han redgör för bristerna av mätningen i sitt andra inlägg:

patrikf skrev:Kan den vara fel ihopsatt, eller är det nåt fel på min mätning?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-10 15:51

Mayro skrev:För övrigt hälsar Johan Lindroos här bredvid så gott till er alla...

Hälsa tillbaka! :)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-10 15:54

Jag har korv till Lindroos

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-10 15:55

Jag har tandkräm till Lindroos. :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-10 16:03

Jag vinner... tror hellre han vill ha korv från Gotland än tandkräm från ditt badrum ;-)

(han tipsade om en korvmakare på Gotland)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino