Alltså, jag har nämt det tidigare, men får väl återupprepa mig:
Det är fullt möjligt att det är MÄTOBJEKTET som det är fel på. Mätobjektet var för övrigt min piP, som jag monterat. Det är alltså fullt möjligt att jag, hur omöjligt det än kan verka för er andra, har gjort någon katastrofal miss.
Det kan alltså vara så att ett misstag från min sida bekräftade Patrikf uppleverlse av högtalaren. Jag har inte orkat öppna högtalaren och jag har heller inte fått nån annan mätning gjord på den.
Det finns alltså en möjlighet att min högtalare levererat en vansinnig kusva som inte alls är representativ för konstruktionen i fråga.
Personligen hade jag gjort följande om det hänt mig (jag var inte närvarande vid mätningen och kan således inte verifiera såväl mätning som metod):
a) Jag hade ifrågasatt min egna mätning och gjort om den i upprepade försök för att se om det fanns konsekvens. Jag hade således först bett om input på min mätmetod för att få acceptans på mitt förffarande.
b) Jag hade genomfört jämförelsemätning med fler objekt för att utesluta felaktigt mätobjekt. Här erbjöd jag mätning av min andra högtalare för att få mer input. Mätningen gjordes i kraftig tidspress.
c) Jag hade möjligen letat upp något ytterliggare par och mätt på dem.
Det är de här stegen jag hade gjort innan jag offentliggjorde en mätning och bett om andras synpunkter på en högtalare. Det är tyvärr lätt att vara MINDRE kritiskt lagd till resultat som stödjer egen förförståelse och i detta fall tror jag Patrikf hade för bråttom med att publicera resultaten.
Han borde kanske tagit det lite lugnare i entusiasmens tecken, men han redgör för bristerna av mätningen i sitt andra inlägg:
patrikf skrev:Kan den vara fel ihopsatt, eller är det nåt fel på min mätning?