Kranzberg skrev:JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?
Jo, det blir nog lite fel.
Jag antar att originalbasen var på 4 ohm. Eller?
Om vi nu låtsas att delningsfrekvensen valts till 4000 Hz, då ska spolen teoretiskt vara på 0,16 mH.
Men om du ansluter en 8 ohms bas till en spole på 0,16 mH åker delningsfrekvensen upp till ca 7000 Hz.
OBS! Detta är rent teoretiskt uträknat efter tabeller.
Men helt klart är att baselementet kommer att gå högre i frekvensregistret. Hur mycket högre måste man naturligtvis mäta sig till när elementet sitter i lådan.
Ditt element är ju på 6 ohm. Jag antar alltså att originalbasen var på 4 ohm. Teoretiskt borde du alltså får mer mellanregister i basen med ett 6 ohms element än med ett 4 ohms, om du behåller spolen.
Jag tror fortfarande att ditt problem mest handlar om olika verkningsgrad på elementen. En dämpning av diskanten, så som jag först föreslog, med två motstånd, kanske i alla fall kan vara något att tänka på att prova.
Ett annat sätt är att köpa en konstantimpedanspotentiometer och koppla in den på diskanten. Sådana finns på Ljudia och kostar ca 75 kr/st.
M v h
Men borde det inte ge samma effekt att höja basen på förstärkaren eller minska diskanten? Även om jag gör detta så saknar jag mellanregister =(