Dagens fynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 17:37

Kranzberg skrev:
JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?

Jo, det blir nog lite fel.
Jag antar att originalbasen var på 4 ohm. Eller?
Om vi nu låtsas att delningsfrekvensen valts till 4000 Hz, då ska spolen teoretiskt vara på 0,16 mH.
Men om du ansluter en 8 ohms bas till en spole på 0,16 mH åker delningsfrekvensen upp till ca 7000 Hz.
OBS! Detta är rent teoretiskt uträknat efter tabeller.
Men helt klart är att baselementet kommer att gå högre i frekvensregistret. Hur mycket högre måste man naturligtvis mäta sig till när elementet sitter i lådan.
Ditt element är ju på 6 ohm. Jag antar alltså att originalbasen var på 4 ohm. Teoretiskt borde du alltså får mer mellanregister i basen med ett 6 ohms element än med ett 4 ohms, om du behåller spolen.

Jag tror fortfarande att ditt problem mest handlar om olika verkningsgrad på elementen. En dämpning av diskanten, så som jag först föreslog, med två motstånd, kanske i alla fall kan vara något att tänka på att prova.
Ett annat sätt är att köpa en konstantimpedanspotentiometer och koppla in den på diskanten. Sådana finns på Ljudia och kostar ca 75 kr/st.
M v h
:)

Men borde det inte ge samma effekt att höja basen på förstärkaren eller minska diskanten? Även om jag gör detta så saknar jag mellanregister =(

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 19:47

Nej, det är inte säkert. Det beror bl a på vid vilka frekvenser tonkontrollerna börjar jobba.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 19:54

Kranzberg skrev:Nej, det är inte säkert. Det beror bl a på vid vilka frekvenser tonkontrollerna börjar jobba.

Okej men är du säker på att inte philipsdiskanterna är kända för att sakna mellanregister eller nått då? Frekvenskurvan ser ju iofs rätt bra ut, men frågan är hur bra mätinstrument man hade på den tiden för att mäta kurvorna =P

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 21:07

Ett diskantelement ska helst inte återge något mellanregister. Ja, möjligtvis det översta av det övre mellanregistret. Det är därför det finns speciella mellanregisterhögtalare och bas/mellan-element.

Nej, jag har aldrig hört att det ska vara dåligt på det sätt du beskriver, men tittar man i specifikationerna ser man att det helst ska delas vid minst 4500 Hz, därunder sjunker nämligen effekttåligheten. Det är antagligen EN av förklaringarna till att en del säger att det är lätt att köra sönder. Man har delat för lågt och spelat för högt.
Jag tycker tonkurvan ser bra ut från ca 4500 Hz och uppåt. Distortionen ser också låg ut. Hur det sedan blir i en låda är ju en annan femma...

Men jag kom att tänka på en annan sak. Är det verkligen säkert att dina diskanter är på 4 ohm. Om man tittar i databladet kan man se "Voice coil resistance". Det är det värde du ska få på ohm-mätaren när du mäter över plus och minuspolen. Observera att du måste löda loss elementet för att få rätt värde när du mäter.
För ett 4 ohms element ska du mäta upp 3,4 ohm och för ett 8 ohms element ska du mäta upp 6,7 ohm. Jag vill minnas att du sade att du mätt upp 4 ohm. Hade du lött bort elementet när du mätte?
Jag mätte på mina bägge alldeles nyss och fick 2 ohm istället för 3,4. Det är okej, det kan variera lite och mätinstrumentet är inte helt exakt.
Det kanske är så att du i själva verket har 8 ohms element. I så fall ger, rent teortiskt, en konding på 4,7 uF och en spole på 0,6 mH en delningsfrekvens på 3000 Hz. Allt enligt tabellen och helt teoretiskt. Det kan mycket väl vara ett helt annat värde på spolen och därmed en något annan delningsfrekvens.
Försök avläsa elementet på baksidan. Det ska stå T8 eller T4 efter AD 0160.
En annan indikation på att dina diskanter är på 8 ohm är att originalbasen 9710 (det var väl dem som satt där som original) bara fanns i 8 respektive 800 (!) ohm. Se www.carlssonplanet.com under "Renoveringstips."
Om du vill göra det enkelt för dig, kan jag få fram ett par 9710. Finns ett par på en loppis i närheten. De sitter i en Carlssonkopia. Begärt pris för hela högtalarparet är 415 kr men det går nog att pruta.

:)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-05 23:17

Oj, här händer det saker. :D

En komplicerande faktor med just 9710 är att den har väldigt hög output, så det kan ändå vara en 4 ohms diskant just för att matcha 9710-an.

Enklast är att titta på diskanten, eller mäta resistansen i spolen. Borde gå att se T4 eller T8 i slutet på beteckningen, på ena eller andra diskanten.

Kul att det trots allt sitter en hög filterkomponenter där, då kan det väl inte vara så svårt att få till det hela.

Om nu både nivå och frekvensomfång är fel i diskanten så är nog det enklaste ett motstånd i serie mellan diskant och diskantens filter. Det bör tåla ungefär lika mycket effekt som man kan tänkas spela med i diskantregistret, ett 5-10W motstånd på 3,9 ohm bör fungera.

Å andra sidan, om både diskant och filter satt där från början så borde de passa ihop. För att sänka nivån då så är Kranzbergs två motstånd en bättre lösning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-06 01:23

phon skrev:Oj, här händer det saker. :D

En komplicerande faktor med just 9710 är att den har väldigt hög output, så det kan ändå vara en 4 ohms diskant just för att matcha 9710-an.

Enklast är att titta på diskanten, eller mäta resistansen i spolen. Borde gå att se T4 eller T8 i slutet på beteckningen, på ena eller andra diskanten.

Kul att det trots allt sitter en hög filterkomponenter där, då kan det väl inte vara så svårt att få till det hela.

Om nu både nivå och frekvensomfång är fel i diskanten så är nog det enklaste ett motstånd i serie mellan diskant och diskantens filter. Det bör tåla ungefär lika mycket effekt som man kan tänkas spela med i diskantregistret, ett 5-10W motstånd på 3,9 ohm bör fungera.

Å andra sidan, om både diskant och filter satt där från början så borde de passa ihop. För att sänka nivån då så är Kranzbergs två motstånd en bättre lösning.

Allting är orginal, det enda jag bytt är just bas-elementen. Ljudet känns väldigt tunnt pga en viss avsaknad av mellanregister och visst blir det bättre om man vrider på basen på förstärkaren men jag får ändå inte till nått riktigt bra ljud, funkar till elektronisk musik men tex Metal och liknande låter inte speciellt bra!
Högtalarna lät bättre med orginalelementen kan man väl säga, men jag vill att lådorna ska låta bra med dom här basarna, och jag vet att dom här basarna ska vara helt okej, förövrigt så lär väl orginalbasarna gå upp till säkert minst 10 000 hz eller nått (vet nog ni bättre än mig) så det är ju kanske inte så konstigt om det är ett glapp imellan nu =(

Tänk om det är så illa att det inte går att få bra ljud mellan MGR basarna och Philips diskanterna, dom kanske rentav är ovänner och vägrar sammarbeta, var ju därför jag funderade lite över om jag kanske skulle få bättre ljud om jag köpte MGR DT-4 diskanter (då är ju både basarna och diskanterna från MGR och samma impedans så man slipper ju krångel där ivarjefall) vad tror du Phon?

Här är data på MGR diskanterna:
http://www.ljudia.se/pdf/259017.pdf

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-06 14:50

Just ja, jag kom på en till fråga som garanterat både Kranzberg och phon kan svara på gällande delningsfilter, tydligen ska man ju helst göra filtrerna efter högtalarelementen/lådan osv... men vad är det förutom delningsfrekvensen och brantheten man bör ta hänsyn till när man investerar/bygger ett delningsfilter?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-06 15:51

Tja, allt möjligt... :D
Men framför allt. Utgå gärna från tabeller och mätningar, men att lyssna och modifiera om och om igen är väl det viktigaste. Det är aldrig så att man redan första vändan får det perfekta resultatet. Räkna med att även experimentera med mängden dämpmaterial och hur i lådan det placeras.
Ett tips härvidlag kan ju vara att ha filtret utanför/bakom lådan. Då blir det lätt att byta mellan olika komponenter. :D
Sedan finns det ju en uppsjö olika märken på både dämpmaterial, kondingar, motstånd och spolar. En enkel elektrolyt kostar ett par kronor, en "märkespolypropylenkonding" kan kosta över 1000 kr.
Sedan finns det ju de som även måste ha en viss svindyr kabel i lådan...
Det man kan tänka på när det gäller kondingar är att bipolära elektrolyter inte är åldersbeständiga. De ändrar värde allteftersom de åldras. Det gör inte plastfilmskondingar, typ polypropylen, polyester och polykarbonat. Vilken av dessa tre typer som är bäst; ja det är föremål för ständig diskussion och träta. Polyester är den billigaste av de tre.
Själv tar jag det lugnt på komponentfronten. Vanliga polyesterkondingar, standardspolar och vanlig elkabel fungerar fint för mig. :)

Då och då hör man sägas att elektrolyter ska undvikas för att de börjar läcka när de blir gamla. Jag tror inte den risken är så stor. På de över 30 år jag sysslat med ljud har jag bara en endå gång råkat ut för en läckande konding. Det var för några veckor sedan. Diskanten i en av mina Tandberg TL 5010, hade tystnat. Vid en inspektion av diskantsäkring och filter visade det sig att elektrolyten hade börjat läcka. Jag antar att det var orsaken till att diskanten gått sönder. :(

Phon kan säkert lista fler viktiga saker ang delningsfilter. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-06 18:54

9710 är ju lite speciell, det är ett bredbandselement som man kan köra ensam utan diskant om man vill. Den kännetecknas (bland annat) av att den har ett väldigt speciellt övre register som hörs ordentligt.

Många tycker att den är vass, men om man, som jag, är uppvuxen med en 9710 i varje öra under 30+ år så har man nog blivit lite beroende 8O 8)

Kurvan ser ut så här:
Bild

Elementet sitter i alla gamla Carlsson, och hittills har det inte varit möjligt att hitta någon ersättare som gör samma jobb.

Det är en liten skillnad mot dina högtalare dock, dina är inte "rundstrålande" utan mer riktade, så ge inte upp hoppet. Det som behövs är lite handpåläggning, och då närmast basfiltret. Det går att boosta den övre delen lite genom att ta ett brantare filter. Låter konstigt, men det gär att få lite högre nivå just före delningen då än med bara en spole i serie med basen.

Har du kommit fram till vad du har, mer exakt, i filterväg och elementväg, så kan jag försöka mig på lite labbande.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-06 19:45

phon skrev:9710 är ju lite speciell, det är ett bredbandselement som man kan köra ensam utan diskant om man vill. Den kännetecknas (bland annat) av att den har ett väldigt speciellt övre register som hörs ordentligt.

Många tycker att den är vass, men om man, som jag, är uppvuxen med en 9710 i varje öra under 30+ år så har man nog blivit lite beroende 8O 8)

Kurvan ser ut så här:

Elementet sitter i alla gamla Carlsson, och hittills har det inte varit möjligt att hitta någon ersättare som gör samma jobb.

Det är en liten skillnad mot dina högtalare dock, dina är inte "rundstrålande" utan mer riktade, så ge inte upp hoppet. Det som behövs är lite handpåläggning, och då närmast basfiltret. Det går att boosta den övre delen lite genom att ta ett brantare filter. Låter konstigt, men det gär att få lite högre nivå just före delningen då än med bara en spole i serie med basen.

Har du kommit fram till vad du har, mer exakt, i filterväg och elementväg, så kan jag försöka mig på lite labbande.

Det står ingenting på spolarna vad jag kan se och dom gick inte att ta lös.. dom gick sönder! Så nu måste jag verkligen ha nytt filter =/
Tror inte heller att jag har nån multimeter som klarar att mäta spolar =/

Men vad säger du phon, behålla gamm philips diskanten och bygga nytt filter eller köpa nya diskanter och bygga nytt filter?
Enligt Ljudia skulle ju DT-4 praktiskt taget ha helt rak frekvenskurva... men jag litar inte så mycket på vad dom skriver...
Jag har råd med nya diskanter så det är inga problem där, och jag behöver väl ett enklare filter om jag köper diskanter med samma impedans?

Bild

Där har vi spolen ivarjefall... den fick sig som sagt en smärre defekt när jag skulle demontera den.. kanske man kan lista ut värdet genom att räkna varven den är lindad och tjockleken på tråden? =P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-06 22:14

JB skrev:

Men vad säger du phon, behålla gamm philips diskanten och bygga nytt filter eller köpa nya diskanter och bygga nytt filter?

Varje kombination av element kräver sin anpassning. Inte säkert att Ljudias diskant presterar nåt avsevärt bättre än den du redan har. Jag skulle nog ha byggt på det som finns, men jag gillar ju att pilla på gamla grejor. 8)

JB skrev: ...... den fick sig som sagt en smärre defekt ....... P

8O 8O :D

Det kan man ju säga ......

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-07 19:17

phon skrev:
JB skrev:

Varje kombination av element kräver sin anpassning. Inte säkert att Ljudias diskant presterar nåt avsevärt bättre än den du redan har. Jag skulle nog ha byggt på det som finns, men jag gillar ju att pilla på gamla grejor. 8)

Jo jag har fått en känsla av att ni gillar lite äldre grejer ;)
(inte så konstigt heller kanske eftersom detta är en vintage avdelning hehe)

Själv tycker jag det är roligt att testa nya grejer så jag är lite osäker på hur jag ska göra.
Om jag nu skulle köpa MGR diskanterna vad skulle du isåfall rekommendera att jag byggde för delningsfilter och vad skulle då isåfall komponenterna kosta? (behöver inga värsting komponenter)

Datablad på diskanter
http://www.ljudia.se/pdf/259017.pdf

Data på basarna jag redan har
http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/MGR_20P20A.png

Och tack än en gång för all hjälp phon och Kranzberg :)

Edit: Just ja lådvolymen var 35 CM bredd, 59 CM höjd, 25 CM djup (detta är inre mått), Basrörets öppning är 7,5 CM, basrörets djup är 15 CM och lådan var inte alls byggd utav 11 mm som jag trodde först utan 22 mm... den är lite småskummt byggd så jag vet inte riktigt om måtten är 100% exakta men dom duger nog på ett ungefär!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-08-11 17:41

Om du byter ut de diskanterna köper jag dom gärna av dig.
Jag tror att du kommer att ångra dig stort när du jämför dessa med MGR.

0160 har ett otroligt luftigt och mjukt ljud som jag än så länge inte hittat hos andra domediskanter under tusenlappen. Men smaken är olika...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-11 23:57

Lust skrev:Om du byter ut de diskanterna köper jag dom gärna av dig.
Jag tror att du kommer att ångra dig stort när du jämför dessa med MGR.

0160 har ett otroligt luftigt och mjukt ljud som jag än så länge inte hittat hos andra domediskanter under tusenlappen. Men smaken är olika...

Okej så pass =/
Aja får väl främst testa med motstånd till diskanterna och sen testar jag att slänga spolarna (till basen) åt räven (en av dom har jag ju ändå lyckats förstöra så) sen får vi väl se om det låter bättre.

Tack för ditt inlägg!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-12 11:22

JB skrev:
Om jag nu skulle köpa MGR diskanterna vad skulle du isåfall rekommendera att jag byggde för delningsfilter och vad skulle då isåfall komponenterna kosta? (behöver inga värsting komponenter)

Så här nånting med nya diskanter och nytt filter, du har PM om filterdata. Nu med dina lådmått inlagda.

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-12 17:08

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=641221%20&cart_id=

Om jag nu skulle använda philips diskanterna, skulle en billig möjlighet kunna vara 2 sånna här i serie med + till diskanterna?
Sen om jag slaktar spolarna till basarna och kör basarna direkt utan nått som helst filter?

Då kan man ju reglera volymen till diskanten precis som man vill ha den ivarjefall :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-12 17:57

Nån liten spole i serie med basen är nog bra, annars kan du råka ut för nåt sånt här. Här med 0160 och 4,7 uF, samt dämpad några dB. Basen utan filter. Det går ju att polvända diskanten, men det blir en dip lite högre upp då, runt 10kHz eller nåt, annars rätt rakt. Hur det sprider vill jag inte uttala mig om.

Bild
Senast redigerad av phon 2006-08-13 01:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-12 18:03

phon skrev:Nån liten spoile i serie med basen är nog bra, annars kan du råka ut för nåt sånt här. Här men 0160 och 4,7 uF, samt dämpad några dB. Basen utan filter.

Det smidigaste vore om jag kunde använda samma uppsättning komponenter kopplade på samma vis som dom gamla för enkelhetens skull. Så jag alltså bara behöver köpa 2 spolar (en till bas, en till diskant) och sen en konding mellan + och - på diskanten i varje låda

Nåra rekommendationer på värden om jag ska köra med den uppsättningen komponenter? (gärna motstånd till diskanten inräknat då också, bara ett till varje diskant helst om det går :)

Tack på förhand!

Föregående

Återgå till Vintage-hifi