Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du tonkontroller?

Ja, ofta
19
15%
Nja, ibland
20
16%
Nej, sällan
44
35%
Fy! Tonkontroller är Glocalnetlågt!!
41
33%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-06-26 16:09

Svante skrev:
BACH skrev:Nu har jag funderat lite mer på det här...

Kan det inte tänkas att även ett annat fenomen spelar roll här?

Om man sänker nivån så mycket att 65 Hz-tonen hamnar under hörtröskeln så hör man den förstås inte. :wink:

Då blir 2000 Hz-tonen ganska dominerande. :wink:

Så man kanske i alla fall måste ha rimlig styrka och balans mellan frekvenserna för att undvika att den låga tonen helt faller bort.

Det jag vill komma till är att om man lyssnar på extremt svag musik så kanske det här ter sig som ett större problem än vad det egentligen är vid lite mer "normal" lyssning.

Jag har ju inte lyssnat på exemplet än så jag bara spekulerar lite, jag kanske har fel. :)

Vh :)

Jo, det är just det som är grejen, hörtröskeln ligger högre för låga frekvenser, och den "drar med sig" lite högre nivåer också.

Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.

Örats känslighet brukar sammanfattas i Fletcher-Munson-kurvorna som ser ut ungefär så här. Notera att nivåkurvorna tryckts ihop mot låga frekvenser. Det är just det som loudnessknappen ska fixa.

Bild

Ja, jag förstår vad du menar och nu har jag testat loudness med hjälp av Iron Maiden. 8)

Utan loudness så upplever jag att basen försvinner om jag spelar mycket svagt.

Spelar jag halvsvagt så är det dock inte lika påtagligt (som jag upplever det då).

Så jag kan förstå att man kan vilja ha loudness om man tänker spela mycket svagt.

Men jag upplever också att loudnessfunktionen på den aktuella Yamahaförstärkaren höjer diskanten för mycket, (och kanske basen också) så att jag nästan stör mig på diskanten, det blir någon slags hängmatte-effekt. :?

Jag avskyr förhöjd diskant, så det kanske är bättre att strunta i loudness och bara höja basen.

Om man nu tänker spela svagt alltså, jag tror att det är rätt sällan jag gör det.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2006-06-26 16:12

Jag har inga tonkontroller, så kan inte använda det vare sig jag vill eller inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-26 16:14

BACH skrev:... Men jag upplever också att loudnessfunktionen på den aktuella Yamahaförstärkaren höjer diskanten för mycket, (och kanske basen också) så att jag nästan stör mig på diskanten, det blir någon slags hängmatte-effekt. :?

Nu är det ju så att även i verkliga livet (live alltså) så fungerar örat på samma sätt, dvs basen "försvinner" först när volymen sjunker. Så för mig spelar det ingen roll om jag spelar lågt eller högt hemma, jag behöver inga tonkontroller. I ärlighetens namn är det väldigt sällan jag spelar riktigt högt, jag har grannar att tänka på. Kanske jag skulle resonera annorlunda om min anlägnning var optimerad för +120 dB?

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-26 16:17

Bill50x skrev: I ärlighetens namn är det väldigt sällan jag spelar riktigt högt, jag har grannar att tänka på. Kanske jag skulle resonera annorlunda om min anlägnning var optimerad för +120 dB?

/ B

det beror nog helt på vilken anläggning man har också...jag brukar spela väldigt starkt, men det känns inte så starkt förutom dunkandet i bröstet till viss musik jämfört med mina äldre och "mindre" prylar...

men sant det är ju inte så ofta man brassar på järnet förutom då man är hemma själv

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-06-26 16:21

Borde inte den upplevda ljudnivån beroende på efterklangsradien i ett lyssningsrum till ett annat kunna få variera något utan att uplevd klangfärg nödvändigtvis förändras? Ett rum med liten efterklangsradie kanske gör ljudet otydligt men...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-28 16:28

Svante skrev:Jo, det är just det som är grejen, hörtröskeln ligger högre för låga frekvenser, och den "drar med sig" lite högre nivåer också.

Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.

Precis vad jag var ute efter, tack för infon.

Bör tillägga att jag själv ofta spelar just så väldigt tyst att detta fenomen märks.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-12 00:09

Morello skrev:Jag har inga tonkontroller, men hittar inget svarsalternativ. :)

Inte jag heller så jag fick kompromissa :) .

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-12 00:39

BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?

Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanske testa igen. :)

Det kanske är individuellt hur det upplevs?

Efter att ha läst det mesta som skrivits i denna tråd har jag först en allmän kommentar och sedan en kommentar till det jag citerat ovan.

Frågan om att påverka klangen eller ej är i princip samma fråga som om man eftersträvar återgivning eller processering. Den som har smaken att välja processering kan självklart alltid göra det.

När det gäller det pseudovetenskapliga tramset om att loudness skulle kompensera för den mänskliga hörselns olinjäriteter har jag inget i sak att tillägga till Ingars analys.

Dock har jag ett tips på ett enkelt experiment som alla kan göra. Och i och med det är jag inne på det jag citerat ovan.

Nej det är klart att du inte har lagt märke till att ljudet låter onaturligt basfattigt om du sänker nivån eftersom det inte gör det. Det låter såsom du perceptuellt förväntar dig att det ska göra vid den lägre nivån. Du visar i och med ditt uttalande alltså att du hör normalt.

Experiment: Välj ett rimligt välljudande och bredbandigt fonogram och spela det på normalhög nivå. Något slags pop som har ungefär samma klang och instrumentering över tiden är lämpligt. Tona sedan sakta ned och upp nivån och koncentrera dig hela tiden på hur klangen/frekvensbalansen låter. När det blir svagare låter det som tidigare nämnts just svagare men inte påtagligt annorlunda i övrigt.

Vid extremt svaga nivåer då de akustiska störljuden i lyssningsrummet (vilka självklart kan variera påtagligt) börjar ta över och dölja det uppspelade ljudet, kommer förr eller senare vid fortsatt nedtoning ett basbortfall att inträffa.

Notera vid hur EXTREMT låga nivåer detta inträffar. Om argumentet för loudness är att möjliggöra lågnivålyssning för att inte störa grannarna har jag en alternativ lösning: koppla ur loudnessen och höj volymen tills basen hörs; det handlar ändå om mycket låga nivåer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-12 01:27

Bill50x skrev:Nu är det ju så att även i verkliga livet (live alltså) så fungerar örat på samma sätt, dvs basen "försvinner" först när volymen sjunker. Så för mig spelar det ingen roll om jag spelar lågt eller högt hemma, jag behöver inga tonkontroller.

Mycket klokt talat!
(det gäller förstås även alla er andra som sagt ungefär samma sak som Bill50x.)

Svag avspelningsvolym med en klangbalans som motsvarar en stark avspelningsvolym är på intet sätt "logisk rätt".

Håller även med BACH om att den diskanthöjning som finns i loudnessfunktionerna är till och med värre än bashöjningen. För visst finns det tillfällen när det är befogat att höja basen - när den är absurt svagt mixad eller bortfiltrerad i produktionen till exempel.

Svante skrev:Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.

Ok... Men varför förmodar du det?

Det låter inte mera självklart än en förmodan att man skulle vilja komprimera när man spelar svagt, eller att man kanske skulle vilja sänka basen när man spelar starkt. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-12 09:45

IngOehman skrev:
Svante skrev:Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.

Ok... Men varför förmodar du det?

Det låter inte mera självklart än en förmodan att man skulle vilja komprimera när man spelar svagt, eller att man kanske skulle vilja sänka basen när man spelar starkt. :?

Vh, iö

Ok, om vi för ett ögonblick gör en förenkling och antar att vi har två instrument som spelar sinustoner, en bas-sinuston och en diskant-sinuston. De spelar i underbar balans (=styrkeförhållande). Så sänker man nivån och då försvinner den ena. Är musikupplevelsen densamma då? Hade jag ett mixerbord med separata reglar för de två instrumenten så skulle åtminstone jag dra på basinstrumentet så att de låter balanserat starka igen.

Exemplet är inte så långt ifrån verkligheten, visserligen har instrument övertoner, men energin kan ändå ligga i väldigt olika frekvensområden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-13 14:59

Svante skrev:Ok, om vi för ett ögonblick gör en förenkling och antar att vi har två instrument som spelar sinustoner, en bas-sinuston och en diskant-sinuston. De spelar i underbar balans (=styrkeförhållande). Så sänker man nivån och då försvinner den ena. Är musikupplevelsen densamma då? Hade jag ett mixerbord med separata reglar för de två instrumenten så skulle åtminstone jag dra på basinstrumentet så att de låter balanserat starka igen.

Vid objektiva tester med vetenskaplig testmetodik är det möjligt att fokusera på att utvärdera testobjektet under omständigheter som i största möjliga utsträckning motsvarar de under vilka det används vid normal lyssning. Det är också möjligt att låta omständigheterna bli annorlunda än vid normal lyssning, exempelvis genom att testa med transienta testsignaler på -80 dB.

För att förstå och kunna tolka testresultatet krävs även (viss) insikt om den mänskliga hörselns gränser för att detektera olika slags förvrängning (vilka kan variera mellan olika personer, olika tillfällen samt olika testsignaler).

Frågan om hur man kan/bör förhålla sig till ett "stycke" med två sinustoner ur loudness-synvinkel kan delvis liknas vid en test som INTE motsvarar normala lyssningsbetingelser.

Det är även möjligt att sätta andra ej normala lyssningsbetingelser i fokus för att komma fram till hur återgivning respektive subjektvt välljud fungerar. Exempelvis hur klangen upplevs då en inspelning avlyssnas ifrån lägenheten bredvid anläggningen :) .

Jag har själv inte experimenterat med tvåstämmiga musikstycken där stämmorna spelas av sinustoner (men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det). Därmed utesluter jag självklart inte att det i ett dylikt fall skulle kunna vara så att det musikaliska förloppet (läs "möjligheten att uppfatta båda stämmorna") kan komma att förvrängas vid väsentligt högre ljudtryck än vid normalt instrumenterad, bredbandig musik.

Hur man i så fall ska förhålla sig till denna hypotetiska möjlighet har jag i skrivande stund ingen uppfattning om.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-13 19:02

Undrar även hur många här som använder tonkontroller _trots_ att det är en synd, rent hifimässigt? :) Jag menar, inte som korrigerare, utan för att medvetet få t.ex. fetare bas än vad som är tänkt i en viss låt?

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2006-08-13 20:02

Tonkontroller, vad är det?

:D :D

Användes senast på 70-talet......
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-08-13 20:55

Har inga heller, alltså inget sådant trams för min del heller :)

Men å andra sidan när jag var hos öronläkaren för min tinitus så har jag tappat lite hörsel runt 2000-4000 Hz tror jag han sa men det var helt normalt för en 35 åring! kanske man skulle vrida på lite där om man hade en EQ? eller vad tror ni? Alltså kompensera en något vikande hörsel i det/mitt frekvensområde... :cry:

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-13 21:42

Affald skrev:Har inga heller, alltså inget sådant trams för min del heller :)

Men å andra sidan när jag var hos öronläkaren för min tinitus så har jag tappat lite hörsel runt 2000-4000 Hz tror jag han sa men det var helt normalt för en 35 åring! kanske man skulle vrida på lite där om man hade en EQ? eller vad tror ni? Alltså kompensera en något vikande hörsel i det/mitt frekvensområde... :cry:
/JB

Det är ingen bra ide att kompensera bara vid musiklyssning.
Öronen och hjärnan kompenserar sig för den tonkurva som man har normalt och använder den för att koda allt som man hör. Att då ibland, t.ex när man lyssnar på musik, skruva om sin egen tonkurva, kommer inte att innebära att man hör musiken med mer naturlig klang.
När man hör så dåligt att man anvnder hörapparat hela tiden så skulle det kanske kunna vara en god ide att införa samma korrektionskurva i hörlursförstärkaren som man har i hörapparaten och lyssna utan hörapparaten men med lurar av god kvalitet i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-14 15:51

Svante skrev:...om vi för ett ögonblick gör en förenkling och antar att vi har två instrument som spelar sinustoner, en bas-sinuston och en diskant-sinuston. De spelar i underbar balans (=styrkeförhållande). Så sänker man nivån och då försvinner den ena. Är musikupplevelsen densamma då? Hade jag ett mixerbord med separata reglar för de två instrumenten så skulle åtminstone jag dra på basinstrumentet så att de låter balanserat starka igen.

Exemplet är inte så långt ifrån verkligheten, visserligen har instrument övertoner, men energin kan ändå ligga i väldigt olika frekvensområden.

Skall jag tolka detta som att du menar att det är ett problem att det förhållande du redogör för drabbar även live-musik? :o Alltså att man hör lite olika saker beroende på var man sitter i konserhuset?

Finns det ett "rätt avstånd", menar du?

Tja, kanske gör det det. :?
Jag säger inte att det inte går det, men jag skulle ändå invända om någon förespråkade att det vore bra om man ändrade förhållanden på alla konserhus - således att man kompletterade ljudupplevelsen för de som sitter längre bort från musikerna - med en massa extra bashögtalare... 8O

Så jag undrar: Är det verkligen mera "logiskt och rätt för musiken och musikupplevelsen" att ändra nivån+klangen, än att ändra bara nivån? (Såsom sker då man närmar eller färmar sig live (med en hel massa reservationer som jag inte rokar gå igenom just nu...))

Jag accepterar hellre att hörseln (på ett sedan barndomen invant sätt) faktiskt har olika lätt att höra olika frekvenser vid olika ljudtryck.

Skulle du vilja att dina tavlor ändrade färg och ljushet också, beroende på årstid och tid på dygnet också? (För att kompensera för att den belysas olika.)

Jag ser tavlan som ett objekt - som är som den är!

Och är det så att jag vill att tycker det är viktigt att den är rätt belyst så ser jag hellre till att den faktiskt är det, än att vilja ha olika talor beroende på hur solen lyser på den...

(Jmfr: Om jag tycker att det är viktigt att musiken låter klangligt rätt så spelar jag den på rätt nivå! :P )

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-14 16:02

poppop skrev:Jag har inga tonkontroller. Vill jag ha mer bas får jag flytta på högtalarna...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-08-15 02:02

IngOehman skrev:Så jag undrar: Är det verkligen mera "logiskt och rätt för musiken och musikupplevelsen" att ändra nivån+klangen, än att ändra bara nivån? (Såsom sker då man närmar eller färmar sig live (med en hel massa reservationer som jag inte rokar gå igenom just nu...))

Jag är säker på att kompositören till ett verk som Svante ger som exempel mycket väl skulle kunna nyttja en mängd utplacerade baslådor i koncertsalen vid liveframförandet. Även om det innebär att nivå och klang förändrades över salen på ett sätt som annars inte skulle ske. Och det utan att kompositören nu skulle se något som helst fel i det.

Upplevelsen av en återgivning av ljudhändelser är givetvis något annat än att återge en ljudupptagning (med alla dess brister) så väl som möjligt. Hm.. Det borde väl innebära att det skulle kunna finnas flera möjliga korrekta liveupptagningar av kompositionen med bas- och diskant-sinustoner. Alla med skiljande klanglig balans. Och med hänsyn till kompositörens intentioner vore det väl inte helt rätt och logiskt att spela upp stycket på för låg volym (utan att skruva upp basen åtminstonde).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-16 04:48

Det du kommenterar n-puh, är inte det jag skrev.

Jag talar om att kompensera för hörslens å ett generellt sätt i livesituationen. Inte att komponsitörer förstås kan vilja tillgripa bruket av en massa extrahögtalare i olika situationer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-17 12:41

Claes skrev:
BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?

Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanske testa igen. :)

Det kanske är individuellt hur det upplevs?

Efter att ha läst det mesta som skrivits i denna tråd har jag först en allmän kommentar och sedan en kommentar till det jag citerat ovan.

Frågan om att påverka klangen eller ej är i princip samma fråga som om man eftersträvar återgivning eller processering. Den som har smaken att välja processering kan självklart alltid göra det.

När det gäller det pseudovetenskapliga tramset om att loudness skulle kompensera för den mänskliga hörselns olinjäriteter har jag inget i sak att tillägga till Ingars analys.

Dock har jag ett tips på ett enkelt experiment som alla kan göra. Och i och med det är jag inne på det jag citerat ovan.

Nej det är klart att du inte har lagt märke till att ljudet låter onaturligt basfattigt om du sänker nivån eftersom det inte gör det. Det låter såsom du perceptuellt förväntar dig att det ska göra vid den lägre nivån. Du visar i och med ditt uttalande alltså att du hör normalt.

Experiment: Välj ett rimligt välljudande och bredbandigt fonogram och spela det på normalhög nivå. Något slags pop som har ungefär samma klang och instrumentering över tiden är lämpligt. Tona sedan sakta ned och upp nivån och koncentrera dig hela tiden på hur klangen/frekvensbalansen låter. När det blir svagare låter det som tidigare nämnts just svagare men inte påtagligt annorlunda i övrigt.

Vid extremt svaga nivåer då de akustiska störljuden i lyssningsrummet (vilka självklart kan variera påtagligt) börjar ta över och dölja det uppspelade ljudet, kommer förr eller senare vid fortsatt nedtoning ett basbortfall att inträffa.

Notera vid hur EXTREMT låga nivåer detta inträffar. Om argumentet för loudness är att möjliggöra lågnivålyssning för att inte störa grannarna har jag en alternativ lösning: koppla ur loudnessen och höj volymen tills basen hörs; det handlar ändå om mycket låga nivåer.

Jag håller nog med om det mesta av det du säger, men har du verkligen läst mitt förra inlägg? :wink:

Det som finns högst upp på den här sidan alltså! :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-17 13:36

IngOehman skrev:Så jag undrar: Är det verkligen mera "logiskt och rätt för musiken och musikupplevelsen" att ändra nivån+klangen, än att ändra bara nivån? (Såsom sker då man närmar eller färmar sig live (med en hel massa reservationer som jag inte rokar gå igenom just nu...))

Jag accepterar hellre att hörseln (på ett sedan barndomen invant sätt) faktiskt har olika lätt att höra olika frekvenser vid olika ljudtryck.

....

(Jmfr: Om jag tycker att det är viktigt att musiken låter klangligt rätt så spelar jag den på rätt nivå! :P )

Men om man nu inte alls _kan_ spela musiken på "rätt" nivå - t.ex. lite Iron Maiden, som ju egentligen alltid borde spelas tokhögt :) Då är det väl ändå motiverat att använda Loudness (vilket också är tanken bakom funktionen?) för att man uppleva det som högre än vad det är?

Det är väl helt olika förutsättningar om man lyssnar på:
- klassisk musik (forte) på hög/normal resp. mycket låg volym
- klassisk musik (pianissimo) på hög/normal resp. mycket låg volym
- rockmusik (fullt ös på inspelningen) på hög/normal resp. mycket låg volym

Om jag är tvungen att lyssna på musik (som _borde_ spelas mycket högt, som spelas högt på inspelningen s.a.s. ) på låg volym så har jag gärna "Hängmatta" i EQn som kompensation - inte för vad jag borde ha hört om bandet spelade tyst - utan för bristen på volym!

Så jag måste acceptera en klanglig modifikation för att det ska "låta rätt" - även om jag håller med om att man borde spela högre helt enkelt :) Så samma sak fast tvärtom :)

(precis det BACH skrev längst upp, doh! :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-17 14:20

Nu är jag lite osäker på om jag förstår exakt vad du menar.

Hursomhelst så tycker jag att man självklart får göra som man vill med loudness. :)

Men det jag menade med inlägget högst upp var att jag upplevde det som rätt meningslöst med loudness, på grund av att basbortfallet uppträdde vid så extremt låg volym att jag lika gärna tyckte att jag kunde höja volymen lite i stället.

Dessutom upplevde jag diskanten som överdriven och jobbig med loudness, och skulle nog därför föredra att enbart höja basen med den vanliga tonkontrollen om jag nu ville ha baskompensation vid spelning på låg volym.

Vad gäller olika typer av musik så upplever jag att det största problemet vid spelning vid låg volym är musik med stor dynamik, dvs. i allmänhet klassisk musik (speciellt beethoven :wink: ).

Men problemet då är inte främst basbortfallet, utan att de svaga partierna i musiken knappt hörs. :(

Varning, nu skall jag säga något hemskt! :wink:

Det man skulle behöva då är en kompressor. 8)

(Nu blir jag halshuggen! 8O :wink: )

Fast den kompressorn skulle givetvis sitta i förstärkaren, så att man kan välja om man vill ha den aktiverad eller inte.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2006-08-17 17:43

Denon PRA-1500 har också variabel Loudness. Förstår inte riktigt meningen med det, eftersom ljudnivån
blir lägre när man höjer loudness, vilket gör att man måste höja volymen för att kompensera, och då
låter det apa.

Varför inte då istället bara höja volymen, utan loudness?

Använder aldrig loudness, men tonkontroller (basjustering) är trevligt ibland :P

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-17 19:40

Ett musikstycke är gjort för att åstadkomma ett visst intryck på lyssnaren.

Kompositören har valt vissa toner och tempon för att åstadkomma det intrycket.

För det mesta är det noga vilken relativ volym och tonhöjd varje "ton"/"anslag" har gentemot andra, samtidiga, föregående eller efterföljande toner.

Om man genom ändring av volym eller avstånd får en annan relativ balans mellan tonerna bör det då logiskt sett vara i konflikt med både kompositörens avsikt och musikstyckets inneboende uttryck.

Det är då tänkbart att man kan förbättra situationen genom att ändra den tonala balansen mellan tonerna så att lyssnaren upplever den ursprungliga relationen mellan tonerna.

Det kan förstås vara så att själva volymnivån är ohjälpligt fel för att lyssnandet ska få det avsedda intrycket. I så fall är det fel hur man än gör.

I vilket fall kan då aldrig bli "rätt" att lyssna på ett musikstycke på "fel" volym.
Eventuellt kan det bli rätt med justering av den tonala balansen, aka "loudness".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-18 10:51

BACH skrev:Jag håller nog med om det mesta av det du säger, men har du verkligen läst mitt förra inlägg? :wink:

Eftersom du sannolikt tycker att jag skriver som om jag inte läst/inte förstått :( det får du gärna kommentera vad du menar i sak i stället.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-18 11:18

i skrev:Det är då tänkbart att man kan förbättra situationen genom att ändra den tonala balansen mellan tonerna så att lyssnaren upplever den ursprungliga relationen mellan tonerna.

I vilket fall kan då aldrig bli "rätt" att lyssna på ett musikstycke på "fel" volym.
Eventuellt kan det bli rätt med justering av den tonala balansen, aka "loudness".

Som framgår av tidigare inlägg blir det inte rätt när lägre ljudtryck pseudokompenseras med förvrängd klang. Detta med anledning av hur vår hörsel fungerar. Lägre volym med förändrad klang upplevs som just lägre volym med förändrad klang.

Vid låga såväl som höga ljudtryck står det var och en fritt att ändra klangen av subjektiva skäl. Att argumentera för det ur återgivningssynvinkel är dock fel.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-18 13:56

Claes skrev:
BACH skrev:Jag håller nog med om det mesta av det du säger, men har du verkligen läst mitt förra inlägg? :wink:

Eftersom du sannolikt tycker att jag skriver som om jag inte läst/inte förstått :( det får du gärna kommentera vad du menar i sak i stället.

Oj, det var inte meningen att du skulle ta illa upp, förlåt! :oops:

Jag ville bara skoja lite. :)

Det jag menade var att det där testet som du föreslår var precis vad jag hade gjort tidigare, fast jag skrev väl inte i detalj vad jag gjorde så det kanske inte var tillräckligt tydligt. :oops:

Hursomhelst så kom jag fram till just det du säger, nämligen att det är först vid extremt låga nivåer som basen faller bort, och att man därför lika väl kan höja volymen lite i stället för att använda loudness. :)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-18 14:11

BACH skrev: Oj, det var inte meningen att du skulle ta illa upp, förlåt! :oops:

Jag ville bara skoja lite. :)

Jag tog absolut inte illa upp; använde bara den lilla figuren i allmänt medmänskligt och halvt komiskt syfte :) .

Möjligen tänkte jag också att du nog gjort "testen" jag skrev om eller någon variant av den. Jag skrev i första hand för att tipsa andra.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-18 14:25

Okay, va bra, det är inte alltid så lätt att tolka folks reaktioner när man inte ser dom i verkligheten. :)

Angående testet, så tycker jag att det var ett mycket bra tips du gav. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-18 14:50

Claes skrev:
i skrev:Det är då tänkbart att man kan förbättra situationen genom att ändra den tonala balansen mellan tonerna så att lyssnaren upplever den ursprungliga relationen mellan tonerna.

Som framgår av tidigare inlägg blir det inte rätt när lägre ljudtryck pseudokompenseras med förvrängd klang. Detta med anledning av hur vår hörsel fungerar. Lägre volym med förändrad klang upplevs som just lägre volym med förändrad klang.

Vid låga såväl som höga ljudtryck står det var och en fritt att ändra klangen av subjektiva skäl. Att argumentera för det ur återgivningssynvinkel är dock fel.

Du kan mycket väl ha rätt. Men min jury är fortfarande ute, tror jag. :)
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi