Svante skrev:BACH skrev:Nu har jag funderat lite mer på det här...
Kan det inte tänkas att även ett annat fenomen spelar roll här?
Om man sänker nivån så mycket att 65 Hz-tonen hamnar under hörtröskeln så hör man den förstås inte.![]()
Då blir 2000 Hz-tonen ganska dominerande.![]()
Så man kanske i alla fall måste ha rimlig styrka och balans mellan frekvenserna för att undvika att den låga tonen helt faller bort.
Det jag vill komma till är att om man lyssnar på extremt svag musik så kanske det här ter sig som ett större problem än vad det egentligen är vid lite mer "normal" lyssning.
Jag har ju inte lyssnat på exemplet än så jag bara spekulerar lite, jag kanske har fel.![]()
Vh
Jo, det är just det som är grejen, hörtröskeln ligger högre för låga frekvenser, och den "drar med sig" lite högre nivåer också.
Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.
Örats känslighet brukar sammanfattas i Fletcher-Munson-kurvorna som ser ut ungefär så här. Notera att nivåkurvorna tryckts ihop mot låga frekvenser. Det är just det som loudnessknappen ska fixa.
Ja, jag förstår vad du menar och nu har jag testat loudness med hjälp av Iron Maiden.
Utan loudness så upplever jag att basen försvinner om jag spelar mycket svagt.
Spelar jag halvsvagt så är det dock inte lika påtagligt (som jag upplever det då).
Så jag kan förstå att man kan vilja ha loudness om man tänker spela mycket svagt.
Men jag upplever också att loudnessfunktionen på den aktuella Yamahaförstärkaren höjer diskanten för mycket, (och kanske basen också) så att jag nästan stör mig på diskanten, det blir någon slags hängmatte-effekt.
Jag avskyr förhöjd diskant, så det kanske är bättre att strunta i loudness och bara höja basen.
Om man nu tänker spela så svagt alltså, jag tror att det är rätt sällan jag gör det.
Vh