lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-13 12:07

Mayro skrev:
Sanny_X skrev:Mayro

Så alla inspelningar är alltid färgade, och det enda sättet att "gå tillbaka" till ofärgat ljud är att färga ännu mer? :?

Sannyx.. NU måste du tänka till lite INNAN du skriver i varje fall.. :)

Du måste faktiskt göra det. Så läs och FÖRSTÅ vad jag skriver INNAN du TROR dig via snabbläsning ha en bild av innehållet i orden..

Jag har läst vad du skriver och jag tror att jag har förstått vad du menar. :wink:

Jag tror att sanny_X också förstod. Nåja...

När det gäller akustiska instrument så brukar man väl vanligtvis säga studioispelning för att betona att ingen publik är närvarande, någon större skillnad än så behöver det nog inte vara (man kan göra en massa omtagningar förstås, och klippa och ha sig, det går givetvis inte live :wink: ).

Om vi antar att vi vill återge en symfoniorkester så ofärgat som möjligt, så avgörs resultatet av inspelningsteknikerns skicklighet och inspelningsutrustningens egenskaper.

Om studiosnubbens monitorhögtalare är färgande så blir det emellertid mycket svårare för honom att avgöra hur inspelningen egentligen låter.

Så det ultimata är givetvis att både monitorhögtalarna hos studiosnubben och dina högtalare hemma inte färgar ljudet.

Då kommer du (om ditt rum är någorlunda likvärdigt med studiosnubbens) att höra samma sak som han gjorde. :P

Det här behöver inte utesluta att studiosnubben avsiktligt färgar inspelningen på olika sätt, men om han har ofärgande högtalare så vet han i alla fall vad han gör, och du kommer fortfarande att höra samma sak som han gjorde i sina monitorhögtalare, förutsatt att dina högtalare också är ofärgande.

Du kan alltså få ett färgat ljud i dina ofärgande högtalare :!:

Det har du ju förresten redan själv konstaterat.

Detta faktum gör att det inte är så enkelt att avgöra om en högtalare färgar eller ej, enbart genom att lyssna på en inspelning.

Om du inte är säker på hur inspelningen verkligen låter så är det praktiskt taget omöjligt, eftersom då är varken inspelningens eller högtalarnas egenskaper kända :!:

Om ljudet låter kraftigt färgat så kan du inte avgöra om det faktiskt är inspelningen eller högtalarna, som orsakar färgningen såvida du inte vet vad högtalarna har för förmåga.

Jag är lite sömnig för tillfället och är kanske lite otydlig, men det jag vill komma till är att om du har högtalare som är totalt ofärgande, så kommer det i alla fall att låta helt värdelöst dåligt ifall du matar dom med en värdelöst dålig inspelning, kanske kommer det till och med att låta värre än om högtalarna hade varit färgande. 8O

Har du i stället en oerhört bra inspelning så kommer det också att låta oerhört bra! :P

Om man lyssnar på väldigt många olika inspelnigar i ofärgande högtalare så är det därför troligt att det kommer att låta väldigt olika från inspelning till inspelning.

Dåliga inspelningar kan lura en att tro att högtalarna är dåliga, fast det i själva verket är inspelningarnas fel!

Detta bör man nog tänka på, apropå trådens ämne!

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2006-08-13 12:09, redigerad totalt 2 gånger.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 12:08

Mayro: jag förstår (hoppas jag - rätta mig gärna!) att du menar att en studiotekniker färgar efter sin smak och att studioinspelade instrument inte låter som de gör i verkligheten.

Men det finns ju studiotekniker som har som strävan att efterlikna verkligheten - även om de kanske inte kommer dit i alla lägen. En del tycker jag träffar rätt och det låter både dynamiskt och naturligt.

Jag föredrar den senare varianten.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-13 12:11

Exakt!

Det finns ofärgade inspelningar.

Färgade inspelningar blir inte mindre färgade av att man färgar dem ännu mer.

(nu är jag trött på att skriva färgar... :wink: )
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 12:12

BACH: jag håller med... ...du skrivare lika långt som jag när du är trött ;).

Jag tycker att färgande högtalare kan göra magi av vissa inspelningar men oftast kommer till korta eftersom de just bara funkar på vissa inspelningar.

Ett par ofärgande högtalare kan få visst programmaterial att låta apa - men på de inspelningar som är bra till toppklass får man ju en helt annan dimension - närmare hifi-nirvana helt enkelt!
Inaktiv

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-13 12:19

pingvinlakrits skrev:BACH: jag håller med... ...du skrivare lika långt som jag när du är trött ;).

Jag tycker att färgande högtalare kan göra magi av vissa inspelningar men oftast kommer till korta eftersom de just bara funkar på vissa inspelningar.

Ett par ofärgande högtalare kan få visst programmaterial att låta apa - men på de inspelningar som är bra till toppklass får man ju en helt annan dimension - närmare hifi-nirvana helt enkelt!

:lol:

Jag försökte liksom klargöra hela problemet med att avgöra en högtalares kvalitet, när jag nu ändå svarade på Mayros inlägg! :wink:

Grejen är ju också att med ett par ofärgande högtalare så kan man själv välja att färga ljudet om inspelningen skulle vara dålig, det går ju inte annars.

Eller alltså, färga mer kan man förstås göra, men du förstår min poäng. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-13 12:22

Alla inspelningar är färgade oavsett tekniker eller utrustning jämfört med live...

men Bach´s inlägg gillade jag.. DU hade läst och förstått.. :wink:

Och du har ju rätt i allt. men ändå blir det fel. LIVE är LIVE!!

Och live LÅTER inte lika i olika rum. scner eller what ever.. Ute inne..

Live ÄR inte en fixerad företelse..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-13 12:31

Mayro skrev:Alla inspelningar är färgade oavsett tekniker eller utrustning jämfört med live...

men Bach´s inlägg gillade jag.. DU hade läst och förstått.. :wink:

Och du har ju rätt i allt. men ändå blir det fel. LIVE är LIVE!!

Och live LÅTER inte lika i olika rum. scner eller what ever.. Ute inne..

Live ÄR inte en fixerad företelse..

Jag börjar få lite bråttom, men försöker nu slänga ur mig ett halvvettigt svar. :wink:

Du har rätt, live låter inte lika i olika rum, med olika instrument osv.

Men det låter ändå live!
:wink:

Ofärgande högtalare kommer även att återspegla att det låter olika även live!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-13 12:59

BACH:
Jag tror att det är klokt att klargöra att "Live" kan betyda olika saker för olika människor.

Är rätt säker på att minst en person i den här tråden inte fattat att jag när jag skrivit "live" respektive "i verkligheten", pratat om akustiskt musik och inte om rockkonserter.

(Du BACH förstod det givetvis.)

Elektriskt förstärkt livemusik kan ju låta hur j-a illa som helst! Bara för att det ändå kan kallas live behöver sådant live-ljud näppeligen ses som en referens. I många fall är det raka motsatsen - en katastrof som ger människor hörselskador för livet. :(

För pop/rock-musik är det enda rimliga originalet det som hördes i inspelningsstudions kontrollrum.

Inspelningens färgningar vis uppspelningen blir därför en kombination av:

1. Monitorernas färgningar (i invers).

2. Mastringens färgningstillägg.

3. Hifi-apparaturens färgningar.

Till skillnad från när man talar om live-musik (påminnelse: Akustisk!) så kan man därför inte tala om stereosystemfelen ur samma perspektiv längre när man pratar producerad musik. Vissa av dem kommer in på precis samma sätt (på grund av det sätt som panoreringsfuktioner är konstruerade i mixerbord) men potentialen att återge en studioinspelning perfekt är faktiskt bättre än att lyckas återge en livemusikhändelse. :o

Den senare än ju så oerhört mycket informationsrikare, och därför mycket svårare att förmedla oanfrätt genom ett tvåkanaligt stereosystem. Med det i åtanke är det inte utan att i verje fall jag kan bli imponerad ibland av hur ursprugstroget det faktiskt ändå kan bli! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-13 13:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-13 13:00

BACH skrev:
Om vi antar att vi vill återge en symfoniorkester så ofärgat som möjligt, så avgörs resultatet av inspelningsteknikerns skicklighet och inspelningsutrustningens egenskaper.

Då måste jag fråga en sak. Vad är det som ska återges? Är det upplevelsen från en bänkplats i konserthuset, eller är det någon annanstans? Hur går det till att göra ett "ofärgat" lyssningsbart fonogram som kan återge den verkligheten?

Om studiosnubbens monitorhögtalare är färgande så blir det emellertid mycket svårare för honom att avgöra hur inspelningen egentligen låter.

Jag undrar vad du menar med att "inspelningen egentligen låter".
Menar du hur den kommer att låta i någons vardagsrum?

Så det ultimata är givetvis att både monitorhögtalarna hos studiosnubben och dina högtalare hemma inte färgar ljudet.

Det ultimata som jag tänker mig är att lyssningsmiljön(inkl uppspelningsutrustning) liknar studiomiljön så mkt som möjligt. Så att mastringssnubbens "verklighet" kan återskapas. Det är enligt mig den enda verklighet som är intresant att tala om när det gäller hifi.

Då kommer du (om ditt rum är någorlunda likvärdigt med studiosnubbens) att höra samma sak som han gjorde. :P

Precis! men det kräver väl inte att högtalarna är "ofärgande"?
Det är väl snarare en nackdel om hemmahögtalarna har egenskaper som skiljer sig från högtalarna mastringssnubben använder om man vill åstadkomma lika förutsättningar ?

Det här behöver inte utesluta att studiosnubben avsiktligt färgar inspelningen på olika sätt, men om han har ofärgande högtalare så vet han i alla fall vad han gör, och du kommer fortfarande att höra samma sak som han gjorde i sina monitorhögtalare, förutsatt att dina högtalare också är ofärgande.

Återigen, så tycker jag att begreppet färgande används fel här. Det finns ingen definition på att en högtalare i sig är ofärgande?

Detta faktum gör att det inte är så enkelt att avgöra om en högtalare färgar eller ej, enbart genom att lyssna på en inspelning.

Om du inte är säker på hur inspelningen verkligen låter så är det praktiskt taget omöjligt, eftersom då är varken inspelningens eller högtalarnas egenskaper kända :!:

Håller med!

Om ljudet låter kraftigt färgat så kan du inte avgöra om det faktiskt är inspelningen eller högtalarna, som orsakar färgningen såvida du inte vet vad högtalarna har för förmåga.

Håller med.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-13 13:04

Bra vi förstår hur vi menar..Live ÄR live. Och det tror jag ingen vettig mäniska ens VILL ha i sitt rum..

En blåsorkester i sitt rum.. Eller stora slagverk.. Ja även en flygel med max outputt ... OSV ... Så.. Bara vi förstår varann

Det jag då säger är att det är aldrig nåfonsin ofärgat på inspelad musik.

man kan möjligen tweeka sig fram till att känna att med 100 skivor funnit en slags jämnvikt.. Detta är INTE sk ofärgade en garant för lika lite som någon annans.. Utan det är mer tycke o smak. Samt uppfattningsförmågan man har enskillt..

men men. Jag har även jag just live som reference.. Så det är ingen skillnad. Ville bara påpeka att man redan lämnat allt vad ofärgat är så fort man sätter in en cd eller vinyl.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-13 13:09

Jag skulle gärna ha Lisa Nilsson och en gitarr i mitt vardagsrum. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-13 14:05

Sanny_X skrev:Jag skulle gärna ha Lisa Nilsson och en gitarr i mitt vardagsrum. :)

Hellre då Rosie Thomas, hennes skratt är ju bara för "gött" ;-)

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-13 14:11

IngOehman skrev:BACH:
Jag tror att det är klokt att klargöra att "Live" kan betyda olika saker för olika människor.

Är rätt säker på att minst en person i den här tråden inte fattat att jag när jag skrivit "live" respektive "i verkligheten", pratat om akustiskt musik och inte om rockkonserter.

Du har rätt, jag borde ha uttryckt mig tydligare! :oops:

Det är så svårt att verkligen förklara vad man menar ibland. :)

Elektriskt förstärkt livemusik kan ju låta hur j-a illa som helst! Bara för att det ändå kan kallas live behöver sådant live-ljud näppeligen ses som en referens. I många fall är det raka motsatsen - en katastrof som ger människor hörselskador för livet. :(

Ja, fy satan! :wink:

För pop/rock-musik är det enda rimliga originalet det som hördes i inspelningsstudions kontrollrum.

Jag håller fullständigt med!

Inspelningens färgningar vis uppspelningen blir därför en kombination av:

1. Monitorernas färgningar (i invers).

2. Mastringens färgningstillägg.

3. Hifi-apparaturens färgningar.

Till skillnad från när man talar om live-musik (påminnelse: Akustisk!) så kan man därför inte tala om stereosystemfelen ur samma perspektiv längre när man pratar producerad musik. Vissa av dem kommer in på precis samma sätt (på grund av det sätt som panoreringsfuktioner är konstruerade i mixerbord) men potentialen att återge en studioinspelning perfekt är faktiskt bättre än att lyckas återge en livemusikhändelse. :o

Den senare än ju så oerhört mycket informationsrikare, och därför mycket svårare att förmedla oanfrätt genom ett tvåkanaligt stereosystem. Med det i åtanke är det inte utan att i verje fall jag kan bli imponerad ibland av hur ursprugstroget det faktiskt ändå kan bli! :P

Vh, iö

Tack för förklaringen angående stereosystemfelen vid producerad musik, kontra akustiskt inspelad musik, detta funderade jag lite på nämligen. :P

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 15:35

patrikf: det borde väl vara ett rimligt antagande att man vill återskapa en konsert, ett instrument och en röst som den låter i verkligheten, på plats, i den konsertsalen etc och sedan få med den informationen så oförvanskad som möjligt?

Hur det låter hemma hos någon enskild individ i dennes vardagsrum i slutändan är ju ingen relevant utgångspunkt - för det kan man ju i princip inte veta - men man måste utgå från att man spelar in så bra som man möjligtvis KAN sedan får slutanvändarens utrustning sätta ribban för hur bra den personen kan avnjuta materialet, något annat kan man ju rimligen inte begära eller göra?

Har man sedan en "transparent" / "ohörbart färgande" anläggning hemma så har man ju bättre förutsättning att kunna njuta av det inspelade.

Hur inspelningen sedan EGENTLIGEN låter (dvs det inspelade materialet innan mastring) kan man ju inte bedöma med färgande monitorer!

Då har man ju en färgande grund för sin mastring och då kommer man ifrån "verklighetsidealet" och om man nu har en personlig färgning man gillar att lägga på så utgår man ju från en falsk återspegling av verkligheten när man ska göra sin grundbedömning.

Återigen: hur det låter i något enskilt vardagsrum kan man ju omöjligen veta med säkerhet när man sitter och pillar vid inspelningen utan man får sträva efter en exakthet i återgivningen och fixar man det så faller ju resten utanför ens ansvar. Det är ju inte inspelningsteknikerns ansvar om någon har färgande apparater hemma. Det är däremot ett problem som inte har en enkel lösning.

Vardagsrummet behöver ju inte likna en studio men har rummet och apparaterna den egenskapen att de tillåter en ohörbart färgande / transparent återgivning överhuvudtaget så är man ju i hamn och kan njuta av bra inspelat material (och sucka över risigt inspelat material... ...men ändå kanske njuta av musiken).

Apropå färgningen av högtalare så vill iallafall jag ha så ofärgande högtalare som möjligt! Först då kan du ju få ut mesta möjliga av en avlyssning; har teknikern valt att färga efter sin smak (vilket han mycket väl kan tänkas göra även om han har ofärgande monitorer!) så vill man ju fortfarande ha ofärgande högtalare hemma - först då kan du ju höra exakt hur han har tänkt sig att det skulle bli!

Förstår du tänket? Färgar ett par högtalare hemma är det ju inte säkert att de drar åt samma håll som de färgande (eller ofärgande) monitorerna eller åt samma klangåtergivning som den avsiktliga färgningen...

Svaret på din fråga har du ju nästan i ditt citat (det sista) som du själv håller med om i princip.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-08-13 16:02, redigerad totalt 2 gånger.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 15:46

Färgad inspelning (med eller utan avsikt) + färgad återgivning hemmavid = färgat ljud som man inte kan bedöma var färgningen egentligen härrör ifrån.

Avsiktligt färgad inspelning + ofärgad återgivning hemmavid = färgat ljud som återges som det var tänkt från teknikerns sida och som återges korrekt.

Oavsiktligt färgad inspelning + ofärgad återgivning hemmavid = färgat ljud man kan relatera till brister i inspelning/redigering.

Ofärgad inspelning + färgad återgivning hemmavid = färgat ljud som iallafall tillåter en att bli varse om ens systems brister (om man hört den ofärgande inspelningen återgiven som den skall låta i ett ofärgande system).

Ofärgad inspelning + ofärgad återgivning hemmavid = ofärgat ljud (som förhoppningsvis är bra musik också ;)) = hifinirvana.

Synpunkter emottages tacksamt! :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-13 16:07

pingvinlakrits skrev:Hur inspelningen sedan EGENTLIGEN låter (dvs det inspelade materialet innan redigering) kan man ju inte bedöma med färgande monitorer!

Återigen: hur det låter i något enskilt vardagsrum kan man ju omöjligen veta med säkerhet när man sitter och pillar vid inspelningen utan man får sträva efter en exakthet i återgivningen och fixar man det så faller ju resten utanför ens ansvar. Det är ju inte inspelningsteknikerns ansvar om någon har färgande apparater hemma. Det är däremot ett problem som inte har en enkel lösning.

Vardagsrummet behöver ju inte likna en studio men har rummet och apparaterna den egenskapen att de tillåter en ohörbart färgande / transparent återgivning överhuvudtaget så är man ju i hamn och kan njuta av bra inspelat material (och sucka över risigt inspelat material... ...men ändå kanske njuta av musiken).

Detta är ju ett problem av rang. Det är ju inte alls säkert att den som mixar en skiva gör så att det låter så bra som möjligt i studion, utan hur han/hon tror att det låter bäst hos konsumenten. De allra flesta människor jag känner har tex ingen som helst medveten dämpning i rummet utan denna blir som det blir med valda mattor, soffor etc. En skiva som återges i ett "normalt" rum (vad nu det kan vara) kommer dels innehålla akustiken från inspelningen, dels akustiken från det egna rummet. Det är då enkelt att anta att det blir för mycket av "akustik" i en sådan situation och en mixare drar då kanske ner på "akustiken" i inspelningen då detta är vad denne kan påverka. Med andra ord, inspelningen görs torrare än vad det slutresultatet är tänkt ska bli.

Hur låter då en sådan inspelning hemma hos "normalt folk" och hur låter den hemma hos den som vet mer och har akustikbehandlat sitt lyssningsrum?

Som jag ser det är det inte så enkelt som att "bara" ha så ofärgad återgivning som möjligt. Inte om man vill att det ska låta som i verkligheten i alla fall. Jag har några liveinspelningar på kassett som jag gjort själv och dessa låter förstås kass. Men, avlyssnade i ett par högklassiga hörlurar låter det verkligen som om jag är där, med de fel och brister det brukar vara på livekonserter. Jag skulle troligen uppleva samma kvalitet om jag dämpade mitt lyssningsrum rejält. Men då skulle jag råka ut för att massor med skivor inte låter som det är tänkt. Jag skulle höra hur det verkligen låter på fonogrammet (dvs hur det lät i mixningsstudion) men inte som mixaren tänkt det skulle låta hemma hos medelanvändaren...

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 16:16

Bill50x: så sant, så sant...

Fast jag tror att om man börjar sätta ribban lågt för att kompensera för fel i återgivning hos medelslutkonsumenten så går det nog illa för alla.

Hur ska man dra slutsatsen om vad som är ett medel-ljud?
Beräkna medelstorlek och medeldämpning av rummet och kanske anpassa Boyzone-mastring till små flickrum (med massa affischer på väggarna)?
;)

Jag tror att de flesta inspelningstekniker inte ägnar rumsproblematiken så mycket huvudbry - det här med dämpade/akustisk anpassade rum är ju en minoritetsföreteelse så det är nog inte ens på agendan för flertalet i inspelningsbranschen.

Apropå dämpning; jag själv har lagt ner tanken på mer dämpning (utöver det som redan är gjort och vilket flera bedömt som otillräckligt) eftersom jag är ruskigt nöjd med ljudet och hur rummet ser ut så jag vill inte lägga mer krut på det. Nu är det en förhoppningsvis hyfsad blandning av diffusering och dämpning och det får bli vid en eventuell flytt som jag gasar på enligt konstens alla reglage och gör ett dedikerat lyssningsrum.

PS
Du saknar inte en Freddie Wadling CD? Jag har en som dök upp här efter träffen som jag tror är din - återfås mot beskrivning. ;)
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-08-13 16:21, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-13 16:20

pingvinlakrits skrev:patrikf:

Det finns ju ett flertal olika sätt att micka en upptagning men jag tror det han avser i det här fallet är att ÅTERGIVNINGEN motsvarar i rumsligt perspektiv hur det låter i verkligheten - dvs som man skulle upplevt det om man hade varit där med placeringen av musiker korrekt presenterad - trots att ljudet i återgivningsskedet kommer ur två högtalare som har sin givna placering.

Ja, men HUR ska detta gå till att fånga en upplevelse på det sätt du beskriver det?
Med "man hade varit där", menar du att du satt på åhörarplats kanske?

Hur går det till att micka en konsert så att du kan fånga situationen så att den kan spelas upp så att ljudupplevelsen upplevs oförvanskad hemma? Jag vill påstå att det är en omöjlighet.
När man är på åskådarplats på en konsert bidrar "rummet" med information på ett sätt som inte går att fånga och "återskapa" i ett vardagsrum.

Menar du patrikf med frågan om det är en livekonsert att exemplet annars skulle varit en studioupptagning?

Ja!

När jag pratar om "verkligheten" då menar iallafall jag den verkliga, omickade, ljudupplevelsen jag har som referens - som givetvis varierar i kvalitet och som är ett hörselminne som inte skall över eller underskattas.

Ja, den kan man ha som referens, men jag tycker att det är vilseledande att påstå att lyssning på INO-högtalare skulle vara en (enda) väg att återskapa en viss verklig, inspelad, situation.

Kommer en upptagning (givet det rumsliga perspektivet som konsertlokalen skjuter till) i närheten av vad jag tycker låter naturligt så tycker jag det låter trevligare än om det är något som låter platt, färgat eller "syntetiskt". Ibland kan det låta riktigt trevligt fast det inte låter "naturligt" men nu är vi ju inne på det rent subjektiva - vilket verklighetsåtergivningsidealet ibland blir. Mitt tycke om verkligheten stämmer kanske inte med många andras tycke om verkligheten.

Ja, det är så det ska vara tycker jag :)

Hur ser du på verkligheten? (seriös fråga - helt utan ironi eller elakhet inbäddat!)

Jag tror att en illusion av verklighet kan skapas i lyssningsrummet. Den information som inte kan förmedlas i in/uppspelningskedjan kan kompletteras kognitivt hos lyssnaren i vardagsrummet.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 16:33

patrikf:
Jag håller med, det är extremt svårt att fånga upplevelsen som en konsert kan innebära i en stor sal - men man kan väl försöka komma så nära som möjligt?

Jag menar givetvis "som om man hade varit där" i den benämningen att man man ska få en "livekänsla" - dvs det låter verkligt. Om man sedan satt långt bak till vänster, bakom en pelare och med någon med TBC-hosta bredvid sig så fick man kanske inte en bra upplevelse i verkligheten heller.

Självklart är det inte bara Ino-högtalare som kan förmedla en kusligt, hudknottrandes "känns-som-man-är-där-eller-sångerskan-är-här" känsla.
Det har jag aldrig påstått. Jag har till och med hört högtalare i rimlig prisklass (och min första Inokompis med) som har ett trevligare mellanregister än piP och flera andra mycket kompetenta system.

Ett tag trodde jag att det var stört omöjligt att få en närvarokänsla som liknar den i en konsertsal - tills jag hörde ett delat system hos en bekant och vi lyssnade på klassiskt - och det var riktigt, riktigt bra och "trovärdigt" med kuslig dynamik!

En studioupptagning innebär i de flesta fall en kontrollerad miljö med alla dess potentiella förtjänster och fallgropar så där har du rätt i att man kan ... arrgh, katten tigger gos och lägger sig över tangentbordet... ...jag återkommer...

...tillbaka... ;)

En bra studioupptagning bör ju kunna låta riktigt bra i de flesta bra ofärgande system och även i flera färgande system. Det beror ju på färgningens art.

Jag tycker man märker en påfallande skillnad på dynamik mellan olika inspelningar och har man hört ett par riktigt jäkla bra inspelningar så kan man få en uppfattning om vad som "fattas" en inspelning. I system som är klart mer ljudtryckskapabla än mitt så får man ju upp det ett par nivåer till men klangen är ju i princip samma mellan ofärgande system.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-08-13 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-13 16:50

Jaha, då verkar vi tycka ganska lika på den här punkten pingvinlakrits. :)
Men jag förstår fortfarande inte detta som IÖ har skrivit:

I live-fallet motioneras alla frontala infallsvinklar, och klangen uppfattas helt annorlunda (neutralt, vilket här får definieras som "såsom musik låter i verkligheten").

Gör man en korrektion för dessa skillnader (korrektionen är mindre än +/- 0,8 dB - det är alltså mycket små justeringar i talar om) så kommer de klanger som når våra trumhinnor att i snitt över ljudbildens bredd och höjd, att motsvara verkliga ljudkällor (fritt placerade framför lyssnaren - alltså även på andra ställen än bara i de två vinklar där man finner högtalarna vid återgivningssituationen) och man man slipper höra att det är två högtalare som spelar! Razz

Vad är det som gör att det "låter verkligt" i live(konsert)fallet?
Och hur ska inspelningskedjan vara (med mikrofonplacering tex) för att det ska bli som i exemplet?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-13 17:27

patrikf: menar du vad som låter verkligt i själva upptagningen i det exemplet som ges?

Kunskapen om olika mikrofonplacering och deras för- respektive nackdelar är något jag inte är speciellt insatt i överhuvudtaget :oops: så jag kan inte komma med någon insikt på det planet när det gäller det exempel som ges.

Annars är väl verkligheten "sig självt" i livekonsertfallet - med musiker som förflyttar sig på scen och det låter alltså "neutralt" när man upplever det på plats.

Att återge denna "neutrala" klang, dvs inte av inspelningsapparatur och dess placerings inverkan, är ju inte helt lätt. Det är nog snarare hyfsat svårt.
Är det en rockkonsert så finns det ju flera faktorer som hämmar en bra upptagning.

Det fanns en tråd om mikrofonplacering som var mycket matnyttig här på Faktiskt.se - kanske någon kan gräva fram den? Där diskuterades olika tekniker i detalj.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-13 18:03

Vid livesituationen använder de allra flesta av oss även synen vid lyssnandet. Man förstärker "tydligheten" en hel del när syn och hörsel samarbetar. Framför ljudanläggningen saknar många den där tydligheten även om ljudet som strålar ut kan vara någorlunda likt ett verkligt framförande. Att lyssna i ett helt mörklagt rum ger ett annat intryck. Har man fuskat lite med akustiska inspelningar, upptäcker man också hur dynamiskt resultatet blir. Volymkontrollen hamnar på helt andra ställen än vid de flesta köpta fonogram. Dynamiken och luftigheten är väl det man först saknar hos en inspelning. Har man gjort en liveinspelning lär man också märka alla störljud, något man inte alls hörde vid inspelningstillfället....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-14 01:46

patrikf skrev:Jaha, då verkar vi tycka ganska lika på den här punkten pingvinlakrits. :)
Men jag förstår fortfarande inte detta som IÖ har skrivit:

I live-fallet motioneras alla frontala infallsvinklar, och klangen uppfattas helt annorlunda (neutralt, vilket här får definieras som "såsom musik låter i verkligheten").

Gör man en korrektion för dessa skillnader (korrektionen är mindre än +/- 0,8 dB - det är alltså mycket små justeringar i talar om) så kommer de klanger som når våra trumhinnor att i snitt över ljudbildens bredd och höjd, att motsvara verkliga ljudkällor (fritt placerade framför lyssnaren - alltså även på andra ställen än bara i de två vinklar där man finner högtalarna vid återgivningssituationen) och man man slipper höra att det är två högtalare som spelar! Razz

Vad är det som gör att det "låter verkligt" i live(konsert)fallet?

Repetition (för femtioelfte gången...):
I live-fallet motioneras alla frontala infallsvinklar, och klangen uppfattas helt annorlunda (neutralt, vilket här får definieras som "såsom musik låter i verkligheten"). Klangen som den uppfattas (och kan mätas upp inne vid trumhinnan) blir inte samma om man har en faktiskt ljudkälla framför sig, som när man återger samma ljudkälla med två högtalare och fantomprojektion.

Detta, liksom orsakerna till att det är på det viset, har du fått berättat för dig åtskilliga gånger vid det här laget. Vad är det som gör att du inte fattar?

patrikf skrev:Och hur ska inspelningskedjan vara (med mikrofonplacering tex) för att det ska bli som i exemplet?

Tips: Sluta söka efter tumregelsvar, fundera igenom de svar du fått redan istället (om och om igen) tills du förstår dem. Att fråga om samma sak, gång på gång, lär inte ge dig några nya svar. Försök snappa upp något av de svar du får, och ställ sen nya frågor om du inte får ihop sambanden.

Kom också ihåg att det finns (nästan) lika många svar på din fråga som det finns inspelningssituationer. Varje kodning till två kanaler med mikrofoner kommer ju att vara drabbad av flera olika potentiella förvrängingar, exempelvis: vågimpedansorsakade distorsioner (ger klangfel), geometrisk distorsion (ger "mixningsfel") och olinjäriteter i T/I-tradingen - lyssingsplatsberoede dessutom (ger geometrisk distorsion vid avspelningen).

Tumregelsvar förslår därför inte - varje inspelningssituation måste analyseras för sig, och lämpliga kompensationer för var och en av de signifikanta kodningsfelen måste balanseras fram för varje unika situation. Det är inte alltid trivialt att göra det eftersom det till på köpet finns korsverkan mellan kompensationerna.

Igen: Det finns inga tumregelsvar! Om du vill lära dig måste du lära dig från grunden. Musikinspelning är inte en process som kan beskrivas som en transmissionskedja. Det är en delikat balansgång mellan alla kodningsfel och deras respektiva krav på kompensationer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-14 06:08

IngOehman skrev:
patrikf skrev:Vad är det som gör att det "låter verkligt" i live(konsert)fallet?

Repetition (för femtioelfte gången...):
I live-fallet motioneras alla frontala infallsvinklar, och klangen uppfattas helt annorlunda (neutralt, vilket här får definieras som "såsom musik låter i verkligheten"). Klangen som den uppfattas (och kan mätas upp inne vid trumhinnan) blir inte samma om man har en faktiskt ljudkälla framför sig, som när man återger samma ljudkälla med två högtalare och fantomprojektion.

Detta, liksom orsakerna till att det är på det viset, har du fått berättat för dig åtskilliga gånger vid det här laget. Vad är det som gör att du inte fattar?

Det jag tänker på är att det troligen är högre kognitiva processer inblandade i rymdupplevelser. Det är vilken information som bidrar till detta jag undrar om? Är det klangen vid trumhinnan enligt dig? Och om all den information kan infångas och medels två mikrofoner i en konsertstal och sedan spelas upp hemma i vardagsrummet..

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-08-14 08:40

patrikf:
Det ultimata som jag tänker mig är att lyssningsmiljön(inkl uppspelningsutrustning) liknar studiomiljön så mkt som möjligt. Så att mastringssnubbens "verklighet" kan återskapas. Det är enligt mig den enda verklighet som är intresant att tala om när det gäller hifi.

Seriöst Patrik. Det är ju helt orimligt.

Du menar att folk ska anpassa sin lyssning efter de oändligt många olika varianter av kontrollyssning i olika mix- och mastringsstudios?

Om du tror att olika studios har ungefär samma ljud så är du rejält ute och cyklar.

Yamaha NS-10 används fortfarande t ex. Något att fundera på?

Om alla istället använder så raka/ärliga monitorer som möjligt så kommer man en bit på vägen även om de akustiska egenskaperna fortfarande kommer att vara olika.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-14 09:09

Ljudkrav skrev:patrikf:

Seriöst Patrik. Det är ju helt orimligt.

Nej, det tycker inte jag! Jag håller med Patrik! Enligt mig så måste alla seriösa produceneter väl vilja ha ett så naturligt ljud vid sin lyssning som det bara går? Jag inbillar mig (jag har dock inte varit i en studio på många år) att någon går fram och tillbaka mellan musikerna och kontrollyssningen för att få lyssningen så lika som möjligt. Detta givetvis under förutsättning att det gäller musik som spelas in via mikrofon och inte utsätts för medveten ljudförvrängning i produktionen.

När man så uppnått fidelitet i studion, så är det ju bara att kopiera studion när man vill återge fonogrammet! Voila! 8)

Så här:

Bild

NS-10:orna och liknande högtalare sitter bara där för att kontrollera hur det kan tänkas låta i low-fi.

Om producenten inte försöker få till hi-fi är vi rökta allihop, vad vi än försöker, enligt min mening. Då måste vi ju försöka neutralisera en massa fel vi inte vet om.

Så köp ett gäng B&W 800/801, QUAD-skärmar, Stora Genelec och JBL, eller vad som nu är vanligt i studiorna, inred rummet till studio och du är där! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-14 09:23

pingvinlakrits skrev:PS
Du saknar inte en Freddie Wadling CD? Jag har en som dök upp här efter träffen som jag tror är din - återfås mot beskrivning. ;)

Om det är en kopia kan du behålla den. Annars får jag väl leta bland högarna (har just flyttat...) om det saknas något :-)

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-14 09:28

Den är ett original, precis som du. ;)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-14 09:32

Men Loudcrave - DU har ju studion hemma!
Övertonerna flyter som osmulade pepparkakor på din audioFil.
;)
-fniss-
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-14 11:41

patrikf skrev:
IngOehman skrev:...Detta, liksom orsakerna till att det är på det viset, har du fått berättat för dig åtskilliga gånger vid det här laget. Vad är det som gör att du inte fattar?

Det jag tänker på är att det troligen är högre kognitiva processer inblandade i rymdupplevelser. Det är vilken information som bidrar till detta jag undrar om? Är det klangen vid trumhinnan enligt dig?

Nu vet jag inte om du är allvarlig eller om du skojar... Menar du att du inte ser det som ett faktum att ljudet kommer in till hjärnans informationsbehandlingssysten via just trumhinnan? 8O

Vid låga frekvenser finns förvisso även andra signalvägar, men det är nog lite överkurs just nu.

Om du inte insett att våra trumhinnor är de punkter där ~allt ljud (som vi hör) passerar, och att de dessutom är de punkter där det komplexa ljudfältet som fanns i konsterhuset (eller i lyssningrummet) sammanfaller till två endimensionella kanaler igen - ja då är det svårt att föra denna diskussion med dig. Detta är ju fundamenta!
(=Det första man måste läsa sig för att det skall vara meningsfullt att alls diskutera musikåtergivningens mysterier utan att gå vilsa alltför illa.)

patrikf skrev:Och om all den information kan infångas och medels två mikrofoner i en konsertstal och sedan spelas upp hemma i vardagsrummet..

Nej, all den infomationen KAN inte infångas av två vanliga mikrofoner, eftersom ursprunghändelsen är mottagbar för fler än en lyssnare, och de sitter på olika ställen och använder olika information från utsprungshändelsen.

Tittar man på ursprungshändelsens informationsmängd är det självklart att det är en omöjlighet att fånga den informatonskomplett på två kanaler.

Teoretiskt skulle man kunna spela in ursprungshändelsen med massor av olika konsthuvuden, och tvinga alla att sitta och lyssna på det hela (var och en på den konsthuvudinspelning upptagen från en plats som korrelerar till deras postition i lyssningsrummet) med hörlurar. :?

Men fortfarande är det bara en bråkdel av den i verkligheten förevarnade informationen som har spelats in, och vill man addera ytterligare en lyssnare så är man ju tvungen att addera ytterligare en tvåkanalsinspelning representativ för just denna postion. Varje plats på konserthuset kännetecknas ju av att vara genomströmmad av OLIKA delar av den kompletta informationsmängd som musikerna alstrar när de spelar. :o

Ett ytterligare aber är att man inte bara tvingas använda hörlurar av avlyssning, utan man måste dessutom sitta absolut stilla - för den inspelade informationen är ju fix till den position där mikrofonerna stod. Rör man sig så rör sig hela ljudbilden med huvudrörelserna. :?

Hela detta lur-problem måste man leva med om man är hörlursentusiast (det finns förvisso metoder för att mildra problemet, men det är en annan historia).

En bättre lösning är således att försöka spela in för högtalarlyssning :P , men att göra det "intelligent", det vill säga att spela in den information som man har verklig glädje av - och att göra det så att den tvåkanaliga inspelningen bildar en rumslig 3D-matris. Detta är grunden till alla seriösa fåkanalsinspelningar man gör med inriktning på att dokumentera en ljudhändelse. Detta gäller oavsett man man väljer att skapa matrisen med amplitudsskillnadsteknik eller med tidsskillnadsteknik eller med en blandning av dem.

Allt nog och medan: I slutet av dagen sitter man, i bästa fall, men ett fonogram som bär de viktigaste delarna av ljudhändelsen, men forfarande återstår själva tvåkanalsbegränsningens alla systemfel. Vi talar om regnbågseffekten, kamfilterproblematiken I/T-trading olinjäriteterna och förstås det generella klangfel (modulerat över ljudbilden) som bildas av att fantomprojicerade ljud får en annan överföringsfunktion än ett frontalt anländande ljud.

Allt det där har vi ju pratat om många gånger tidigare. Flera av egenskaperna/tillkortakommandena kan adresseras både från inspelningshåll och i avspelningskedjan, men de flesta av dem hör solklart till bara enkodern, eller bara dekodern.

Vilka som hör vart är i praktiken nästan alltid mycket enkelt att sluta sig till, om man bara projicerar fenomenen på respekive länks uppgift, i kombination med att man kontemplerar kompatibilitetsfrågorna så att man inte riskerar få kak-på-kaka-effekter. :? Exempelvis är det självklart att den senare klangkorrektionen hör till avspelningsprocessen, eftersom det finns inspelningar med många kanaler, och det inte är givet hur de skall uppspelas innan man är framme vid avspelningsapparaturen. Korrektioner som görs "i förväg" (destruktiva) vid inspelningstillfället bestjäl fonogrammet på anpassbarheten till olika avspelningskonfiguraioner.

På samma sätt är det givet att exempelvis höjdinformation bara kan tas hänsyn till i inspelningsskedet, eftersom informationen ju annars går förlorad.

Kort sagt - det är praktiskt taget alltid lätt att se om ett hänsynstagande till en stereosystemdefekt är tillhörigt enkodningen eller dekodningen, när man väl insett hur stereosystemet (oavsett antal kanaler) är uppbyggt, och vilka bieffekter och oundvikliga informationsbortfall det är behäftat med.

När man kommit så långt (man måste både acceptera och förstå problemen innan man kan angripa dem på ett optimalt sätt) blir man häpen över hur långt det trots allt går att komma i fråga om att bevara psykoakustisk information från en ljudhändelse.

Detta är en helt subjektiv bedömning, men det är min uppfattning att man, trots att man bara kan lagra en försumbar del av den information som fanns vid ursprungshändelsen (<<1%), kan fånga >80% av den psykoakustiska informationen. :P Men det kräver att man lämnar tumregeltänkande, för att istället inför varje enda inspelningstillfälle analysera exakt vilka stereosystemfel som kommer att yttra sig, hur de kommer att yttra sig, och hur varje problems kompensation kommer att påverka de övriga problemen!

Problemet kan liknas vid att intuitivt lösa en komplex diffekvation, och lösa dem med högsta möjliga precision...

Första steget mot att kunna lösa den, är att inse att den finns där! :wink: (Och varför den gör det.)

Därnäst måste man lära sig alla "motmedlens" vikt och korsverkan. Jag tror att det är nästan omöjligt att göra det utan att kombinera en höggradig fysikalisk insikt, men massor av träning.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino