Moderator: Redaktörer
Hur kan det komma sig att en förstärkare med 3% dist låter bättre än en förstärkare med 0.001%??
Det är mycket lätt att visa i blinda tester att 3% är fullt hörbart
Har du undersökt detta eller gissar du?
Jag kan fixa två wav-filer med en ren sinus respektive en sinus med 3% andraton och skicka till dig. Du väljer grundtonens frekvens
lyssningstesterna har gjorts med ett par Radio Schack Pa-monitorer från 1960 , så faller ju antagligen hela försöket att knyta den subjektiva bedömningen till mätdata och därmed halva avhandlingen
Isidor skrev:Anledningen till att en del lyssnare föredrar t.ex. motkopplingsfria entaktskopplade rörkonstruktioner är att de är ganska häftiga signalprocessorer.
En del extra distorsion med "rätt" spektral fördelning i kombination med frekvensgångsavvikelser på kanske 2-4 dB (p.g.a. spänningsdelning mellan den höga utgångsimpedansen och högtalarimpedansen) låter uppenbarligen mer naturligt för vissa.
Själv tycker jag bara att det låter precis som vad det är, distorsion dominerad av lägre ordningar (luddighet, fetare klang, extra värme) och ojämn frekvensgång (baspuckel, betoningar i undre och övre diskanten). Jag kanske är yrkesskadad, vad vet jag.
Sven skrev:Isidor skrev:Anledningen till att en del lyssnare föredrar t.ex. motkopplingsfria entaktskopplade rörkonstruktioner är att de är ganska häftiga signalprocessorer.
En del extra distorsion med "rätt" spektral fördelning i kombination med frekvensgångsavvikelser på kanske 2-4 dB (p.g.a. spänningsdelning mellan den höga utgångsimpedansen och högtalarimpedansen) låter uppenbarligen mer naturligt för vissa.
Själv tycker jag bara att det låter precis som vad det är, distorsion dominerad av lägre ordningar (luddighet, fetare klang, extra värme) och ojämn frekvensgång (baspuckel, betoningar i undre och övre diskanten). Jag kanske är yrkesskadad, vad vet jag.
Hej Isidor!
Nej Du är inte alls yrkesskadad, tvärtom är Du klarsynt!
/Sven
mattepatte skrev:Är Sven och Isidor samma person ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster