PEGE skrev:Rydberg, jag vet att du har en sund inställning vad det gäller ljudåtegivning, men, det här generaliserandet att rör inte funkar till bas ställer jag inte upp på.
Du missade tydligen Philipsen hos Mayro, jag var där i går, när han fick tillbaka den, efter lite service, det spelades bas från Philipsen till en fullrangehögis. med auktarietet, jag blev förvånad själv.
Just nu spelar jag med Mayros Opera Cyber 800, jag bytte jämt av med Philipsen, han var så nöjd, och framförallt så är jag nöjd, har testad en del kvalicerade slutsteg till min a Quadar, det är rör som gäller, vem som helst är väl kommen att bevisa motsatsen
Jag försökte ju just att inte generalisera, dock så har jag som stereophile läsare noterat att de flesta rörsteg distar ganska mycket i basen, inte alla men många. Jag tror vidare att det har en naturlig förklaring i utgångstransformatorns begränsning.
Att Philipsen ger ett sånt stöd i basområdet har med all sannolikhet att göra med dess troligvis höga utgångsimpedans (låg dämpninngsfaktor). Mao det fallet handlar mer om samspelet mellan just Mayros högtalare, rum och Philipsen. Ett specialfall alltså som beror väldigt mycket på högtalarnas impedansgång. Vi tittade på enbart baselementet på nätet och det hade en tydlig puckel i basen, mer intressant är dock att se hur hela högtalarens impedans ser ut. När jag var där fick vi bäst resultat med min gainclone och 4 ohm i serie
Va?! Bytte han rakt av