Embla

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-18 19:04

PEGE skrev:Rydberg, jag vet att du har en sund inställning vad det gäller ljudåtegivning, men, det här generaliserandet att rör inte funkar till bas ställer jag inte upp på.

Du missade tydligen Philipsen hos Mayro, jag var där i går, när han fick tillbaka den, efter lite service :D , det spelades bas från Philipsen till en fullrangehögis. med auktarietet, jag blev förvånad själv.

Just nu spelar jag med Mayros Opera Cyber 800, jag bytte jämt av med Philipsen 8) , han var så nöjd, och framförallt så är jag nöjd, har testad en del kvalicerade slutsteg till min a Quadar, det är rör som gäller, vem som helst är väl kommen att bevisa motsatsen 8)

Jag försökte ju just att inte generalisera, dock så har jag som stereophile läsare noterat att de flesta rörsteg distar ganska mycket i basen, inte alla men många. Jag tror vidare att det har en naturlig förklaring i utgångstransformatorns begränsning.

Att Philipsen ger ett sånt stöd i basområdet har med all sannolikhet att göra med dess troligvis höga utgångsimpedans (låg dämpninngsfaktor). Mao det fallet handlar mer om samspelet mellan just Mayros högtalare, rum och Philipsen. Ett specialfall alltså som beror väldigt mycket på högtalarnas impedansgång. Vi tittade på enbart baselementet på nätet och det hade en tydlig puckel i basen, mer intressant är dock att se hur hela högtalarens impedans ser ut. När jag var där fick vi bäst resultat med min gainclone och 4 ohm i serie 8O

Va?! Bytte han rakt av 8O Vad har du för hållhake på stackarn? :lol:
Senast redigerad av Rydberg 2006-08-18 19:05, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 19:04

Klart man är glad o nöjd då du inte ville ha så mycket emellan heller..

Ja. du kommer billigt undan det här äventyret :lol:
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 19:12

OK, Rydberg :D

Jag påstår inte att rör är det ultimata, men till mina högisar så är det nog så. :D

Kom ihåg Rydberg, rören som sitter i Philipsen köptes från dig en gång i tiden :)

Åk till Tobbe igen, Ola, det kan vara uppfriskande 8)
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 19:21

tror inte en "rörmotståndare" vill höra ozzy osborn låta som ren highend. eller Deep purple live för att inte ta AcDc live med sådan pondus soch UPPLÖSNING och SEEEEEPARAAAATIIION så nada transistor någonsin kan ens ställa upp som motståndare... :lol: :lol:

"philip" är skoj eftersom ingen kan ta den på alvar ens.. Då blir chocken mer drag i.. 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-18 19:25

PEGE skrev:OK, Rydberg :D

Jag påstår inte att rör är det ultimata, men till mina högisar så är det nog så. :D

Kan mycket väl vara så. Rör behöver ju inte alls vara dåligt i basen men det kan ju finnas steg som är än bättre s a s.

PEGE skrev:Kom ihåg Rydberg, rören som sitter i Philipsen köptes från dig en gång i tiden :)

Åk till Tobbe igen, Ola, det kan vara uppfriskande 8)

Inte så konstigt att den låter så bra alltså :D Har lite EL86 kvar här hemma ser jag.

Det var synd att Philipsen inte var på plats när jag var där men jag och min sambo åker ju hem till våra föräldrarna i Karlshamn då och då så jag är säker på att det snart kommer ett tillfälle för mig att lyssna på den.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2006-08-18 19:44

vem som helst är väl kommen att bevisa motsatsen

Det skulle jag kunna göra och du vet med vilka steg P-G :lol:
Annars håller jag med dig till hela vägen.
QUAD ESL och rörhäckar är en magisk kombination om det är rätt rörhäck vill säga :wink: (det finns säkert många undantag)

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 20:16

Tobbe. är du nöjd, så är jag nöjd 8) 8)

Det jag inte förstår är den generella inställningen att rör inte klarar av att spela bas.

Rydberg, du är välkommen närsomhelst att komma och lyssna, när du är nere i Blekinge så har du inte så många mil ner till Österlen, , du är alltid välkommen.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-18 20:25

Mayro skrev:tror inte en "rörmotståndare" vill höra ozzy osborn låta som ren highend.

Vad är det för fel på ren high end då menar du?
Är det lite "kliniskt" eller nåt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-18 20:35

Är vi inte lite väl långt från Embla och ICE-Power?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 20:52

Vee-Eight skrev:Är vi inte lite väl långt från Embla och ICE-Power?

Bara lite va :lol:

Paa.. Tror inte du snappar riktigt här va... 8) Kliniskt är ett ord som inte finns ens med i vokabulären då philip rockar.. :lol: :lol:

Sorry.. Embla va det ja...Är det nåt att ha? Är det inte sånt däringa iskallt skräp som analyserar allt så musiken dör ut av analysmetoden? Ungefär som en patsient som man skall undersöka och slisar upp i tunna skivor i stället och sedan inser stackars är död då man försöker snacka me han/hon..Analysmetoden dödar patsienten som med musiken.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-18 21:03

Alltså, nu framstår ju jag som nå'n slags rörmotståndare.... Det var verkligen inte alls meningen, men jag är heller inte så dum att jag blundar för olika konstruktioners tillkortakommanden. 8) Alla konstruktioner har sina nackdelar och fördelar, därför tycker jag att det är ganska självklart att försöka minimera nackdelarna genom att låta de eventuella steg(en) arbeta inom det område som de trivs bäst i! :D

Mayro: vad var snacket om Ozzy, Deep Purple och AcDc? Det var svårtolkat minst sagt... :?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 21:38

Mayro: vad var snacket om Ozzy, Deep Purple och AcDc? Det var svårtolkat minst sagt...

Lyssna på dessa rätt fett svårspelade skivor i var som helst. och sedan lyssna på dom här med lilla philipsen med sina 12 rörwatt här så vet du vad jag menar... :D

Jag VET din haka kommer sitta naglad vid golvet.. JAG VET det.!!! Inte gissar... :wink:

Jag kan garantera att aldeles oavsett VAD du hör i ditt hifi liv har du aldrig hört nåt liknande. garanterat..!!! Så att rör KAN då konstruktionen är fyndig göra saker inget transistorsteg jag i alla fall någonsin hört är i närheten av ens.. Och inte ens stora krell block har ens basen i ordning som denna lilla stärkare. inte den kvaliteten och PONDUSEN...Alla transistorsteg jag hört är rent muddiga i basen jämfört med detta. Samt tunna o skrikiga..

Men men. Det var embla det gällde. Så detta lilla ot :oops: får väl vara nu då för mig... :wink:

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 22:03

ag försökte ju just att inte generalisera, dock så har jag som stereophile läsare noterat att de flesta rörsteg distar ganska mycket i basen, inte alla men många. Jag tror vidare att det har en naturlig förklaring i utgångstransformatorns begränsning.

Har aldrig läst stereophile i hela mitt liv, finner inte intresse att läsa "hifi"tidningar. föredrar att uppleva saker själv.

Men du har säkert rätt Ola.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 22:04

Är embla en form ac "icetubes" föresten eftersom vi snackar rör :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-18 22:15

PEGE skrev:Rydberg, du är välkommen närsomhelst att komma och lyssna, när du är nere i Blekinge så har du inte så många mil ner till Österlen, , du är alltid välkommen.
Tackar för inbjudan, skulle verkligen va kul att komma förbi och lyssna lite :D

Ps Läsa hifitidskrifter har jag också tröttnat lite på, bättre som du säger att spisa lite plattor :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 22:29

Rydberg skrev:
PEGE skrev:Rydberg, du är välkommen närsomhelst att komma och lyssna, när du är nere i Blekinge så har du inte så många mil ner till Österlen, , du är alltid välkommen.
Tackar för inbjudan, skulle verkligen va kul att komma förbi och lyssna lite :D

Ps Läsa hifitidskrifter har jag också tröttnat lite på, bättre som du säger att spisa lite plattor :P

Du ångrar inte den resan Rydberg. Det lirar riktigt fint hos PEGE kan man lugnt påstå... :)

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 22:59

[/quote]Tackar för inbjudan, skulle verkligen va kul att komma förbi och lyssna lite

Gott Ola, du är välkommen :)
Moderator Hififorum.nu

Föregående

Återgå till Generellt om hifi