piP vs. pi60 i göteborg *Epilogue*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-20 00:19

Det låter som en trevligt plats Kaffekoppen, jag har en god aning...

;)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-20 01:34

Time will tell

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-08-20 08:14

Naqref™ skrev:
Merkurius skrev:
Än en gång så gömmer sig markih 8)

Hehe! Svårt att dölja. ;)

Sicken bild! Tagen på bar gärning... Fina prov på Egetaepper där bakom draperiet!

Apropå skillnaden mellan pi60 och piP; jag tyckte att den vid detta tillfälle upplevdes som liten. Jag undrar just hur mycket vetskapen om vilken som är vilken spelar in vid bedömningarna?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-20 10:46

markih skrev:Jag undrar just hur mycket vetskapen om vilken som är vilken spelar in vid bedömningarna?

Blindtest kan vara ruggigt avslöjande..... Allra mest när man inte ens vet vilka "objekt" som ingår. Det är dock inte många som vill utsätta sig för ett sådant test.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-20 13:13

markih skrev:Apropå skillnaden mellan pi60 och piP; jag tyckte att den vid detta tillfälle upplevdes som liten. Jag undrar just hur mycket vetskapen om vilken som är vilken spelar in vid bedömningarna?

Det är precis därför jag ville vara lite reserverad i mitt omdöme, och inte komma med så säkra utsagor som Mr_Ekan och Hetsporren gjort i tråden. Jag upplevde en skillnad, som jag känner mig säger på att jag skulle detektera i blindtest, men jag upplevde ingen stor skillnad och att pi60 skulle vara "bättre på i stort sett allt" som någon skrev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 13:47

Kaffekoppen skrev:Jag skall ha träff när jag kommit iordning i min nya lya... och blir det inte min lya hoppas jag det kan bli träff där iallafall ;)

Nåja.. lite träff skall i höst ordnas i sthm... och det blir inte INO högtalare, men jag hoppas ha konstruktören där för han är en synnerliggt trevlig prick!

Klart jag kommer!
(Eller var det konstruktören till det vi skall lyssna till som du åsyftade? :? )

Att det skall lyssnas på annat än Ino-högtalare låter som ett stort plus tycker jag! Det är alltid både roligare och intressantare - sett ur ett apparatperspektiv.
Ino-högtalarna är ju allihopa helt ointressanta apparater. Det är i varje fall min avsikt att de skall vara det - de finns ju till för musikens (eller några andra intressanta ljuds) skull och då måste de vara väldigt ointressanta, så de inte stjäl någon plats upplevelsemässigt, liksom.
(Och nu kommer väl någon att säga "-Är det därför de är så fula också? :x" :wink:)

Vh, iö

- - - - -

PS. Blir det prisutdelning i gå-ned-i-vikttävlingen också förresten?
Vad var det jag skulle vinna? :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-20 14:17

IngOehman skrev:[PS. Blir det prisutdelning i gå-ned-i-vikttävlingen också förresten? Vad var det jag skulle vinna? :wink:
Skulle vi inte förlänga tidsperioden?? 8O

Som det ser ut leder du på alla sätt...livet var lite jobbigt ett tag, men nu verkar jag vara på banan igen. Även om halsen inte givit med sig äter jag inte "svälla upp medicin" längre och kan träna. Dessutom har det nu förhoppningsvis knepigt nog visat sig att min tidigare viktuppgång är/var just skälet till halsbesvären... och således skulle jag hellre gått ner i vikt direkt än ätit medicin som ledde till viktökning :evil: :evil:

Priset var att du får utdela ett odefinerbart straff vilket troligen är skälet till att jag fjäskar här nedan. :P :P :roll: :wink:

Med konstruktören avses du Ingvar.. ty det var just konstruktören till Ino som avsågs, så tillsvida det inte är nån annan än du som gjort konstruktionen är det dig jag hoppas få se där ;) Ja, jag hade nog hoppas att du skulle komma iallafall ty du är en trevlig prick (kan du och Svante smöra för varandra så kan jag smöra jag med, faktum är att det är trevligare att smöra än att stångas).

Konstruktören till högtalarna som kommer avlyssnas kommer delvis vara där, ty en av dem bor i USA och har aldrig sett vare sig snö eller renar. Däremot vore det trevligt om det kunde komma några andra högtalare dit med, tex Ino eller andra obskyra märken. Jag planerar att det skall vara världspremiär för mitt elektroniska delningsfilter, och kanske även en extern DAC som vi kan håna/hylla.

ps.. i28 är allt annat än ful, speciellt i Bamsefars ytbehandling. Den är tvärtom riktigt läcker.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 15:35

1. Nej, nej, nej. Inga Ino!

2. När avslutas tävlingen då?

3. Smörningen: Du är allt bra bra du.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-20 15:49

1: Det avgör inte du ;)

2: Bestäm ett datum så kör vi på det, eller så får du hitta på ett straff 31/8 som vi sa från början. Men då kräver jag kvitt eller dubbelt fram till lucia 2006 och den som förlorar då får simma Vansbrosimmet ;)

Iof så vill jag fortsätta oavsätt så om vi förlänger så finns det ju fler här som vill delta och då kan ju förlorarstraffet vara mer sansat :) Vi kanske helt enkelt skall göra en ny invägning 31/8 och ha det som startskott?

3: Jag lär mig av er andra. Ni är de bästa.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-20 17:42

Nuvarande tvekamp om vikten avslutas den sista Augusti 2006.

Den som förlorara får klättra med mig en dag - det kommer inte blir fysiskt tungt, men kan vara psykiskt tyngt. Jag kommer inte välja det lättaste som finns.

Om de två deltagarna tillsammans kommer överrens om att byta straffet mot t.ex. kvitt eller dubbelt så är det okej. Lika så om det skall bli fortsättning, evnt med flera deltagare.

Ni sätter upp reglerna, jag tillser att de följs...

Jag är bara domare och bödel ;)
Senast redigerad av Bamsefar 2006-08-20 17:55, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-20 17:47

Jag köper det och accepterar ödmjukt min kommande straff. Det får väl bli bildbevis på det med så alla kan skratta :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 18:57

Jag är inte med på några överenskommelser som inkluderar några straff. :x Jag är helt emot straff som princip. :? Folk behöver inte bli straffade.

Kan inte klättringen vara priset istället? :P :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag är inte så säker på att jag kommer att vinna hursomhelst, men lite lättare har jag nog blivit...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-20 19:29

Morgan skrev:
markih skrev:Apropå skillnaden mellan pi60 och piP; jag tyckte att den vid detta tillfälle upplevdes som liten. Jag undrar just hur mycket vetskapen om vilken som är vilken spelar in vid bedömningarna?
jag upplevde ingen stor skillnad och att pi60 skulle vara "bättre på i stort sett allt" som någon skrev.

"Någon" var jag och det omdömet står jag för! Att pi60 i mitt tycke var bättre på i stort sätt allt är inte samma sak som att den var mycket bättre på i stort sätt allt... 8O

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-20 19:53

Hetsporren skrev:
Morgan skrev:
jag upplevde ingen stor skillnad och att pi60 skulle vara "bättre på i stort sett allt" som någon skrev.

"Någon" var jag och det omdömet står jag för! Att pi60 i mitt tycke var bättre på i stort sätt allt är inte samma sak som att den var mycket bättre på i stort sätt allt... 8O

Hörru! Citera så att det framgår när du trunkerar min text :evil: Viktiga nyanser går förlorade, och om det inte framgår att något är borta så kanske nytillkomna läsare utgår ifrån attt citatet är komplett och inte bryr sig om att se vad det innehöll.

I övrigt har du givetvis helt rätt i att det du skrev inte betyder detsamma som någonting annat som du inte skrev :lol: Och hade jag fått välja vilken av dessa högtalare som skulle stå i mitt vardagsrum så hade jag definitivt valt pi60, så vi är nog ense i sak. Den gör det mesta bättre. Hur mycket bättre är en fråga som väl är ganska subjektiv, om man inte försöker definiera det där "bättre" i objektivt kvantifierbara termer.

Snygg TV du köpt, förresten (eftersom man får skriva hur mycket OT som helst här nu, tydligen ;) )

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-20 20:50

IngOehman skrev:Jag är inte med på några överenskommelser som inkluderar några straff. :x Jag är helt emot straff som princip. :? Folk behöver inte bli straffade.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag är inte så säker på att jag kommer att vinna hursomhelst, men lite lättare har jag nog blivit...
Jag tycker det är okej om du följer med på mitt straff ;-) Frågan är vad Bamsefar tycker om det.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-20 21:05

Snygg TV du köpt, förresten (eftersom man får skriva hur mycket OT som helst här nu, tydligen)

Tack! Mjo, det har spårat ut lite granna här, men det känns som det kvittar :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-20 22:57

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Jag är inte med på några överenskommelser som inkluderar några straff. :x Jag är helt emot straff som princip. :? Folk behöver inte bli straffade.

Vh, iö

- - - - -

Jag tycker det är okej om du följer med på mitt straff ;-) Frågan är vad Bamsefar tycker om det.

Okej, som belöning till er båda får båda uppleva något riktigt hissnande med grym utsikt med full säkerhet på plats. Straff blir det inte, snarare en resa i ens personliga utveckling !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-21 12:27

MichaelG skrev:Jag tror inte att jag uppfattade det hårt och vasst på grund av att jag är van vid annat (exempelvis Göteborgs konserthus) utan mer på grund av att jag har andra preferenser på välljud (exempelvis Göteborgs konserthus :wink: ).

Det där med referenser från verkligheten är svårt. Hur gott ljudminne har man egentligen? Man har ju roat sig med att starta upp anläggningen hemma direkt efter (eller 15-30 minuter) ett levande framförande i ortens konserthus. Det är inte roligt…. Skillnaden är större än man föreställer sig. Själva upplevelsen i konserthuset inbegriper flera mekanismer och sinnen än ljudlyssningen hemma. Olika placeringar vid konserten ger också vitt skilda lyssningsintryck. Det är ju inte så att just den eller den konsertsalen är överlägsen någon annan oavsett lyssningsplats. Långt fram, längst bak, i mitten, på kanten, under podiehöjd, över podiehöjd, ger minst sagt stora skillnader. Ju längre ifrån podiet och ju lägre man sitter, desto mörkare klang får man väl i normalfallet. Göteborgs Konserthus besökte jag strax efter en ombyggnad för många år sedan och det lät rätt ointressant från den plats jag hade i salongen. Jag saknade "närhet" på parkett. Här i Jönköping hamnar man ofta alldeles bakom dirigenten (abonnemang tar de bättre platserna) och det blir ett märkligt perspektiv. En solist hör man alldeles förträffligt men helheten saknas och "ljust" klingande blir det också. Känns lite som solisten spelar för just en själv. Största skillnaden mellan att spela fonogram hemma och ett levande akustiskt framträdande tycker jag är "storleken" eller "luftigheten". Den får man inte hemma. Separationen mellan instrumenten är också mera framträdande live, inte minst med hjälp av synen. Däremot är det inte någon "pin point" stereo. Sluter man ögonen är det inte lätt att peka ut olika instruments positioner i lokalen med någon större precision.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-21 13:54

Bamsefar skrev:Okej, som belöning till er båda får båda uppleva något riktigt hissnande med grym utsikt med full säkerhet på plats. Straff blir det inte, snarare en resa i ens personliga utveckling !!

Skulle man kunna säga att vinsten är att det är lättare att klättra för den som lyckats bäst att losa kilo, och att straffet är att det blir jobbigare för den som gått ned minst? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-21 14:18

IngOehman skrev:
Bamsefar skrev:Okej, som belöning till er båda får båda uppleva något riktigt hissnande med grym utsikt med full säkerhet på plats. Straff blir det inte, snarare en resa i ens personliga utveckling !!

Skulle man kunna säga att vinsten är att det är lättare att klättra för den som lyckats bäst att losa kilo, och att straffet är att det blir jobbigare för den som gått ned minst? :wink:

Vh, iö

:roll: :wink: 8)
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-21 16:19

Är det inte så att ju tyngre last man bär på ju starkare muskler får man?

Verkar vara en win-win situation!

Vill passa på att tacka den mycket sympatiske Bamsefar för erbjudandet och lovar att stå på mig och förbättre resultatet!

IÖ: Intern tävling till lucia? Vinnaren blir bjuden på middag av förloraren och bamsefar får vara med och bedömma maten?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-21 17:09

RogerGustavsson skrev:Man har ju roat sig med att starta upp anläggningen hemma direkt efter (eller 15-30 minuter) ett levande framförande i ortens konserthus. Det är inte roligt…. Skillnaden är större än man föreställer sig.

I början (de typ första 15 åren :wink: ) jag höll på med stereo slogs jag ofta av detta. Hade jag hört livemusik, så var det påtagligt hur dåligt det lät hemma. Mitt ljudminne är nog dessvärre ganska gott, för jag glömde inte bort hur det "skulle/kunde" låta. Jag retade mig därför konstant på otillräckligheter.

Successivt har jag emellertid kommit till rätta med de (i mina öron) värsta problemen. Även om det är lätt att höra skillnad på att sitta hemma hos mig och lyssna på musik jämfört med att sitta i en konsertsalong (även om man blundar) så störs jag inte längre av otillräckligheterna.

Min anläggning har tillräckligt stor förmåga att skapa sammanhang i det musikaliska skeendet för att fungera som en bra kompromiss till verkligheten.

Tycker jag. Någon annan tycker säkert något annat! :wink:

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-21 17:31

MichaelG skrev:Tycker jag. Någon annan tycker säkert något annat! :wink:

Förmodligen! Vänta t ex bara tills jag och Affald rasar in... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-21 17:34

MichaelG skrev:Hade jag hört livemusik, så var det påtagligt hur dåligt det lät hemma...

...jag glömde inte bort hur det "skulle/kunde" låta. Jag retade mig därför konstant på otillräckligheter...

...emellertid kommit till rätta med de (i mina öron) värsta problemen...

...men det är lätt att höra skillnad på att sitta hemma hos mig och lyssna på musik jämfört med att sitta i en konsertsalong (även om man blundar)...

...fungera som en bra kompromiss till verkligheten....

Någon annan tycker säkert något annat!

Ja, jag! :wink:

Jag har tvärtom frapperats över hur EXTREMT lika det ofta låter när man springer mellan inspelningssalen och kontrollyssningen. Har till och med sett en person springa rätt in i en "ljudtät" stor glasdörr - för han trodde den var öppen in till inspelningsrummet med de spelande musikerna!
(Ljudet kom inte från öppningen till inspelningsrummet, utan ifrån ett par r56...)

Däremot är det trist att det är så ovanligt att stereosystemet utnyttjas till sin fulla potential på den CD som ges ut. :(

Skulle vilja säga att de flesta CD som går att köpa är på en subjektiv kvalitetsnivå om 5% eller sämre :( , jämfört med de 100% som skulle kunna vara fallet...

När man stöter på de där som höjer sig över sisådär 60% (vilket trots allt inte är så väldigt ovanligt) blir man förstås glad dock. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-21 17:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-21 17:35

Hetsporren skrev:Vänta t ex bara tills jag och Affald rasar in...

Jag svettas redan... :lol:

//Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-22 13:57

IngOehman skrev:Jag har tvärtom frapperats över hur EXTREMT lika det ofta låter när man springer mellan inspelningssalen och kontrollyssningen. Har till och med sett en person springa rätt in i en "ljudtät" stor glasdörr - för han trodde den var öppen in till inspelningsrummet med de spelande musikerna!
(Ljudet kom inte från öppningen till inspelningsrummet, utan ifrån ett par r56...)

Yes! Va' kul att detta faktiskt förekommer!

Ponera nu att vi kunde tappa av signalen till r56:orna (vilket väl helt enekelt skulle kunna motsvaras av den stereo- eller flerkanalskiva som se'n produceras), bär hem resultatet, bygger oss ett studiolikanande rum, installerar r56:or, så har vi nått målet! Hifi nirvana! :) Eller hur?

Bekymret är ju givetvis att vi måste bygga rätt många rum för att efterlikna alla lyssningssystem som används därute...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-26 22:46

Nja, så viktigt att "kopiera en annan lyssning" för att åstadkomma vad som kan beskrivas som psykoakustisk fidelitet, är det faktiskt inte! :o

Konceptet som fick personen att springa in i den stängda dörren var ju inte illusoriskt för att det skapade något som "påminde om en annan stereoåtergivning".

Utan det var för att det påminnde om verkligheten - såpass att han trodde att det var verkligheten! (Alltså att det var de spelande musikerna i rummet som han hörde direkt akustiskt.)

Tricket som gör att detta faktiskt fungerar (under gynnsamma förutsättningar), är att hörselmekanismen projicerar den akustiska stimulin som finns i öronen - över på själva händelsen (musikerna och deras omgivning). Därför är det inte det exakta fysikaliska händelesförloppet inne vid trumhinnan som är intressant - utan hörselns tokning av vad som är det oanfrätt anländande ursprunget till ljudupplevelsen. :o

Detta ursprung kan faktiskt förmedlas utmärkt illusoriskt (givet samma utmärkta inspelning) genom anläggningar som skiljer sig en hel del ifrån varandra, bara de har en sak gemensam:

Att de kan åstadkomma en logisk akustisk förankring av ljudbilden kopplad till vår närmiljö i lyssningsrummet!

Kort sagt: Vårt lyssningrum påverkar (massor!) vad som händer fysikaliskt med ljudvågorna runt vårt huvud - men tack vare att vi använder stimulit till att "höra vad som hände från musikerna", är det bara de ljud som hjärnan anser komma från musikena som måste vara korrekta. De andra tjänar bara som information om rummet vi sitter och lyssnar i. Detta behöver vara en akustiskt trevlig miljö om det skall vara trevligt i det - men inte om enda kravet är att det skall låta som om det är verkligheten som hörs från ljudbilden! Lyssningsrummets "optimala egenskaper" går således inte att kvantifiera objekivt (dock såväl subjektivt (i det enskilda fallet) som statisktist (i normalfallet)) vare sig om man fokuserar på fidelitet eller fidelitet + trevlig lyssningsmiljö.

Detta är också en av orskerna till att rumskorrektionsapparater inte fungerar annat än möjligen i basområdet (där det är svårare att skilja ljudbildsljud från lyssningsrumstillägg). De fördärvar ju JUST det som var rätt, för att korrigera det som hörseln inte behöver få korrigerat!

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-27 18:31

Personligen tycker jag att dynamiken är den enskilt största faktorn som jag saknar vid högtalarlyssning jämfört med "live".

Inte nödvändigtvis den upplevda skillnaden mellan lägst (volymmässigt) spelade toner och de högst spelade, utan snarare en svårbeskriven "luftighet", "lätthet" i anslag/transienter och "creshendon" som jag kan sakna i musiken.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 19:17

Pratar du om hur det blir när man avspelar de CD som skivbolagen erbjuder - eller gäller det även de inspelningar du gjort själv?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-27 20:47

IngOehman skrev:Nja, så viktigt att "kopiera en annan lyssning" för att åstadkomma vad som kan beskrivas som psykoakustisk fidelitet, är det faktiskt inte! :o

Konceptet som fick personen att springa in i den stängda dörren var ju inte illusoriskt för att det skapade något som "påminde om en annan stereoåtergivning".

Utan det var för att det påminnde om verkligheten - såpass att han trodde att det var verkligheten! (Alltså att det var de spelande musikerna i rummet som han hörde direkt akustiskt.)

Hm, tack för ditt inlägg! Jag fattar nog inte vad du menar, riktigt. SKa jag fatta det så att om man hade spelat upp det som gick ut till högtalarna senare, när inte musikerna fanns där på andra sidan rutan, så skulle illusionen varit borta? Var det synintrycken tillsammans med mycket bra ljudåtergiving som var tricket?

Jag menar nämligen inte det är en kopia av en stereoåtergivning jag pratar om, utan att "frysa signalen på väg ut till högtaarna" och spela upp den senare i samma högtalare, eller ev. i en helt identisk miljö. Blir det då optimal återgivning? Eller pratar du om att vi "fryser ljudkällorna" på väg till öronen (och väggar och allt annat i rummet) och flyttar till ett anat rum där lyssnaren kopplar skeendet till till hur rummet ser ut?

Detta är så intressant att jag gärna vill få klarhet i hur andra tänker, i synnerhet då någon som har fingrarna djupt ned i smeten...
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino