lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-22 16:48

Jax skrev:
patrikf skrev:Och jag förstår fortfarande inte hur du menar att du har kommit fram till din så kallade korrektionskurva! Om nån annan förstår kan han eller hon gärna tjoa till :wink:

Om konstruktören känner till frekvensgången på sin egen konstruktion kan denne få en uppfattning om frekvensgången på en mätmikrofon genom att se en mätning gjord med denna.

Det är detta som är gjort ovan.

Aha, jag trodde att IÖ´s förklaring var något som man förnuftsmässigt kunde komma fram till genom att bara se på mina mätningar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-22 18:36

Det gjorde jag... och jag håller med Iö.

För att få riktigt utrett det här tycker jag vi skall mäta upp patrikf högtalare mer kontrollerat, eller be honom mäta dem utomhus (minns du att jag efterfrågat det?)

Vill någon mäta upp Patrik f´s högtalare så att man kan diskutera det resultatet? Jag kan köra dem vart som helst ... inom Sthm och närområde ;)

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-08-22 18:55

Låter som ett klokt förslag Kaffekoppen. Det tar antagligen mycket mindre tid att göra som du föreslår än vad som åtgått för att skriva alla inläggen i den här tråden.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-22 20:05

Kaffekoppen skrev:Det gjorde jag... och jag håller med Iö.

Då kan du kanske förklara också? Eller menar du att du bara håller med?

För att få riktigt utrett det här tycker jag vi skall mäta upp patrikf högtalare mer kontrollerat, eller be honom mäta dem utomhus (minns du att jag efterfrågat det?)

Vill någon mäta upp Patrik f´s högtalare så att man kan diskutera det resultatet? Jag kan köra dem vart som helst ... inom Sthm och närområde ;)

Ja trevligt. Om du kan ta och låna IÖ´s gamla pennskrivarlåda kan vi ta och jämföra mätutrustning också. Kan bli kul!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-22 21:22

Patrikf,

Jag måste nog erkänna att jag inte kan förklara det bättre än vad som redan är gjort...

Vad det gäller Iö´s mätutrustning så varken kan jag hantrera sådan, eller har råd att förstöra micken :-)

Kanske någon vill komma hem till dig med mätutrustning och mäta dina högtalare utomhus? Eller kunde du tänka dig att göra det (som föreslagits tidigare) ?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-22 21:55

Kaffekoppen skrev:Patrikf,

Jag måste nog erkänna att jag inte kan förklara det bättre än vad som redan är gjort...

Vad det gäller Iö´s mätutrustning så varken kan jag hantrera sådan, eller har råd att förstöra micken :-)

Kanske någon vill komma hem till dig med mätutrustning och mäta dina högtalare utomhus? Eller kunde du tänka dig att göra det (som föreslagits tidigare) ?

Jag tror inte att du förstår heller, mer än att "det är så" liksom... :wink:
Ok, vad är det du vill uppnå med mätningen då?
Lära dig om mina högtalare eller om den högtalare som tråden handlar om? Och vilka frågor skulle utomhusmätningen besvara?

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-22 21:59

never ending story.
Det går inte att laga köttsoppa på en dyckert Patrik.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-22 22:06

OT, var ölen på Flygarns god?
11010000

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-22 22:07

Jajamensan!
Äkta Spendrups!
Nice flickvän btw.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-22 22:41

Förlåt Patrik för mitt sarkastiska inlägg.
Jag har en känsla att allt är redan sagt men det vore samma som att jag tillmättte mig kunskap i ämnet vilket vore en stor lögn.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-22 22:45

Patrikf,

Jag är vänlig nog att avstå från att kommentera det första du skrev. Det överlåter jag åt resten av forumdeltagarna att göra.

Om du inte inser vilken påverkan ditt rum kan ha haft på mätningen med tanke på hur mikrofonen bevisligen agerar är det förståligt om du undrar vad syftet av en utomhusmätning fri från de effekterna kan tillföra. Du kanske borde prova för din egen skull?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-22 23:13

Dimitri, du behöver inte be om ursäkt (fast jag såklart förlåter dig).
Jag vill ta reda på hur saker funkar. I bland så är det svårt. Jag känner faktiskt att det är på rätt väg nu. Jag tror faktiskt att många tycker att det är intressant att få veta mer och diskutera varför. Det är väl därför vi är här?
Enligt MITT sätt att se på saken är IÖ inte förtjust i att nån försöker ta reda på INO högtalares funktion på ett sätt som han inte kan kontrollera, och jag tycker att han medvetet försöker upprätthålla mystiken genom att hävda att det är för invecklat att förklara osv.
Det gör mig bara mer nyfiken.

Nu i efterhand kan jag också tycka att mitt ifrågasättande av "vetenskapligheten" både var missriktad energi och har gjort det svårare för mig att få reda på, och diskutera det jag vill, nämligen högtalarnas egenskaper.

Kaffekoppen.
Att jag har mätt på mina högtalare i denna tråd beror på att jag ville ha med ett jämförelseobjekt för mätningens skull. Inte för att tävla om vad som är bäst. Det finns väl ingen anledning att tro att det är rummet som gör att det ser olika ut på mätningarna så högt upp i frekvens när jag mäter på 50 cm avstånd, och när dom står uppstälda på samma plats?
Om man vill mäta högtalares "absoluta" egenskaper håller jag med om att utomhusmätning kan vara bättre.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-22 23:54

patrik jag har sett oberoende mätningar på pip med en många ggr bättre mikrofon än din och det är fel på din mätning...face it...

tro mig då jag säger att jag inte är partisk på nåt vis....tvärtom hade det vart lite småkul om din mätning hade vart korrekt

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-23 00:39

patrikf skrev:
Det finns väl ingen anledning att tro att det är rummet som gör att det ser olika ut på mätningarna så högt upp i frekvens när jag mäter på 50 cm avstånd, och när dom står uppstälda på samma plats?

Det var det som var min tanke, att rummets ambiens syns betydligt mer i diskanten på piP-mätningen än i mätningen på dina högtalare. Jag vet inte om det är så. Men som jag sa, en Timdec-mätning av ditt rum vore ju ändå intressant.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-23 03:17

8O 8O

Här har det visst hänt en del! 8O

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-23 03:37

Jag har för tillfället inte mycket tid och kan inte skriva några ingående och välformulerade inlägg, men jag gör ett försök! :)

patrikf skrev:Jag vill ta reda på hur saker funkar. I bland så är det svårt. Jag känner faktiskt att det är på rätt väg nu. Jag tror faktiskt att många tycker att det är intressant att få veta mer och diskutera varför. Det är väl därför vi är här?
Enligt MITT sätt att se på saken är IÖ inte förtjust i att nån försöker ta reda på INO högtalares funktion på ett sätt som han inte kan kontrollera, och jag tycker att han medvetet försöker upprätthålla mystiken genom att hävda att det är för invecklat att förklara osv.
Det gör mig bara mer nyfiken.

Det är nog snarare så att om man börjar med att ifrågasätta hans kompetens, och vara allmänt otrevlig, så är det inte konstigt att han inte vill svara på frågor. :wink:

Jag tycker han ändå har gett många svar. :o

Själv hade jag inte heller varit särskilt pigg på att svara på frågor om någon börjar med att påstå att jag är ovetenskaplig och allmänt inkompetent!

Hur hade du själv reagerat? :wink:

Jag hade blivit ledsen, och det tror jag han också blir! :(

Om du verkligen vill veta, så är mitt råd att du frågar på ett trevligt sätt, utan några konstiga spekulationer! :)

Nu i efterhand kan jag också tycka att mitt ifrågasättande av "vetenskapligheten" både var missriktad energi och har gjort det svårare för mig att få reda på, och diskutera det jag vill, nämligen högtalarnas egenskaper.

Missriktad energi är nog inte riktigt rätt ord, tror jag... :roll:

Negativ energi kanske! :wink:

Jag menar, varför börja med att utgå ifrån att han är ovetenskaplig, det verkar konstigt! 8O

Vh

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-23 04:25

IngOehman skrev:
(Om någon annan vill försöka förklara för Patrik - så välkomna!)

Vh, iö

Jag kan göra ett försök! :wink:

Jag gör så gott jag kan i alla fall, hoppas att det inte blir för tokigt, jag inser att jag har mycket begränsade kunskaper inom området! :wink:

patrikf skrev:Kan du vara vänlig att förklara hur det är "uppenbart att mikrofonens fel råkar hamna i fas med piP kurvan, medan de hamnar i motfas med PatrikF's högtalares tonkurvefel"?

patrikf skrev:
Och jag förstår fortfarande inte hur du menar att du har kommit fram till din så kallade korrektionskurva! Om nån annan förstår kan han eller hon gärna tjoa till :wink:

Om vi vänder på det och jag frågar så här:

Varför är det viktigt att ha en så exakt mätmikrofon som möjligt när man konstruerar högtalare, och vad händer om man inte har en sådan?

Nu måste jag sova, men jag kan utveckla resonemanget sen om du vill.

Eller förresten, jag skriver lite mer! :wink:

Om du använder en mikrofon med en tonkurva som inte är (rimligt) rak, och justerar dina högtalare för att få dom så raka som möjligt, efter mätningar med denna mikrofon, så kommer tonkurvan från din högtalare givetvis att se rak ut om du mäter med samma mikrofon, det är väl väldigt logiskt!

Om du mäter med samma mikrofon på ett par andra högtalare som faktiskt har rak tonkurva så kommer tonkurvan förstås inte att se rak ut, eftersom mikrofonen inte är rak, eller hur?

Då är det enkelt för konstruktören (Ingvar) att se på vilket sätt din mikrofon förvränger tonkurvan på piP.

Och det är även utgående från denna förvrängning möjligt att uppskatta den verkliga tonkurvan från dina högtalare, eftersom han då vet hur mikrofonen förvränger tonkurvan.

Man kan även tänka sig att han i förväg vet hur mikrofonen är beskaffad, och utgående från att dina högtalare ser raka ut, kan räkna ut hur de egentligen ser ut.

Eller en kombination av båda metoderna. (och kanske andra metoder som tillägg)

Nu är jag så sömnig att det finns risk för struntprat och konstiga formuleringar, så det är nog bäst att jag slutar nu, Ingvar får korrigera om jag har gjort någon miss. :)

Vh

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-08-23 07:12

patrikf skrev:

jag tycker att han medvetet försöker upprätthålla mystiken genom att hävda att det är för invecklat att förklara

Jag har svårt att förstå vitsen med denna typ av inlägg. Vilken "mystik" avses? Har du några bevis för att det inte är för invecklat för att förklara över ett internetforum? Om inte – och om du verkligen vill ha svar på dina frågor – borde du kanske fundera över att avstå från den här typen av inlägg framgent.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-08-23 09:57

sa någon kakalat...ja iaf nästan

http://www.blocket.se/vi/9158280.htm?ca=11_s

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-23 13:29

patrikf skrev:Ingvar.
För det första noterar jag att du inte väljer att kommentera Pipens (uppmätta)orolighet i registret 400- 4000 i jämförelse med mina högtalare denna gång.

"Denna gång"? 8O

Hur många gånger skall jag kommentera det? Tyckte det räckte att jag kommenterade det en gång. Förstod du inte då så förstår du nog inte om jag skriver det en gång till, men ok då:

Det är primärt effekter som har med ditt rum att göra! Dina högtalare är stora och platta och ger av naturnödvändighet mindre rumsbidrag i det aktuella frekvensområdet, än piP gör med sin lilla smala baffel.

Jag har inget hopp om att du skall förstå denna gång heller. :(

Och jag förstår fortfarande inte hur du menar att du har kommit fram till din så kallade korrektionskurva!

Är jag förvånad nu då? Nix. :wink:

Lika lite som jag är förvånad att du inte kommer med några specifika frågor. Du vill som alltid bara indikera misstroende. Trist att se, men ingen direkt nyhet...

Jag tycker faktiskt att det är ganska meningslöst att lägga energi på att försöka göra egna tolkningar på det sätt du försöker göra nu IÖ.

Hallegossingen då...

Jo, meningslöst är bara förnamnet. Du försöker ju inte ens förstå.

Om du verkligen är så intresserad kan jag göra om mätningen med vinklad mikrofon.

Det är jag INTE!

Jag tycker att det vore betydligt mer intressant att göra en ny mätning med "riktig" utrustning i stället.

Jag är 100% ointresserad av de mätningar som du gör! Du har med stor tydlighet demonstrerat varför du gör dem, och att vara utvald som offer för dina ändlösa trakasserier är inte ett dugg hedrande. Det förstör min nattsömn liksom dagarnas glädje.

Du har med önskvärd tydlighet demonstrerat ditt syfte med dem, och tillika ditt ointresse av att lära dig något. Enda orsaken att jag kommenterar det du skriver är att jag måste, eftersom ansvaret att hjälpa andra att inte gå på ditt trams per automatik faller på mig. :(

PatrikF skrev:
iö skrev:Räcker inte det heller för att myntet skall tilla ned, så jämför din egen mätning på piP's diskantregister med den som Mike34 gjort (med avseende på vindlingarna). Då bör du se att din mätning har förvärrat vindlingarna hos piP.

Både mike och du Ingvar(inte alltid kanske) mäter med sinussvep istället för brus. Jag tror att brus kan förvärra vindlingar. Men det är väl meningen... :!:

DET SPELAR INGEN ROLL VAD DU TROR! Dina spekulationer är utan värde.

Detta är fakta:

1. Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.

2. Att tillgripa metoder som förvärrar vindlingar är rätt huvudlöst om man vill att en mätning skall ge information om hur något är på riktigt.

3. Jämför man din mätmikrofon i 0- respektive 90-gradersrikningen (och vet att den, oaktat mjuka/breda tonkurveavvikelser, är jämnare i 90 grader än i 0 grader) är det uppenbart att den förvärrar piP's tonkurva när du använder den i 0-gradersriktningen. Det är ju bara att kolla om felen förstärker varandra eller försvagar varandra!

Självklart är det

Brus ger en lägre mätprecision än sinusmätning. Och att du inte förstått att dina mätmikrofonsfel ligger i fas med piP's naturliga vindlingar (trots att allt som behövs för att se att det är så är att titta på DINA EGNA mätningar!) är ingget jag kan göra något åt. Din ovilja att se verkligheten kan bara du göra något åt.

Så länge du prioriterar ditt uppenbara syfte - att älta illvilliga spekulationer för att göra mig illa - så kommer du att kör vidare i den stil som vi sett hittills i den hör tråden (och ett par år dessförinnan).

Har inte du också tagit hjälp av frekvensresponsmätningar när du har konstruerat dina högtalare?

Den frågan bevärdigar jag inte ens med ett svar. Vad tror du - jag använder en kristallkula? 8O

Du verkar inte förstått ett enda ord jag har skrivit? :o Hur tror du att jag tagit fram och applicerat stereosystemkorrektionerna? Med tarot-kort? :wink:

Du tar alla rekord. :lol: Jag har faktiskt aldrig tidigare stött på en person som har svårare att fatta - eller rättare sagt; som låtsas ha det, och inte fattar att alla andra fattar att det är omöjligt att någon kan vara så... tankeoförmögen som du spelar. För nog är den där idiotrollen du spelar ett spel bara? :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Sen kan man alltid diskutera vad man menar med att "mäta med brus".

För en okunnig lekman kanske en MLSSA-mätning verkas som en brusmätning, men det är det INTE! Att det låter som ett brus när man mäter betyder inte att signalen hanteras som en brusmätningssignal (i vanlig bemärkelse). En brussignal är ju stokastisk, medan MLSSA-sekvensen är helt entydig. Att den råkar låta som ett brus skall man inte låta sig luras av.

I själva verket är en Melissa-mätning snarare att jämföra med att mäta med en impuls, fast med fördelen att man kan använda en mycket lägre effektnivå, och med nackdelen att man får en massa mätfel på köpet, i synnerhet i stora lokaler (vars akustiska egenskaper inte är 100% stabila, vilket ger skenbara kancellationer under medelvärdesberäkningen hos Melissa).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-23 14:16

Jag tycker tråkigt nog att det är läge för ett dekret. IÖ tvingas engagera sig i en tråd konstant eftersom det hela tiden läggs fram indicier och indirekt beskyllningar som i sig är kränkande, men lagda på ett raffinerat sätt så att det ser ut som om man är intresserad av ett resultat.

Svineri!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-23 14:26

Nja, jag tycker att även om inte Patrikf har förstått, så har vi andra lärt oss en hel del. Jag tycker att det är friskt att det diskuteras mätningar på allt här och förstår inte varför just INO-högtalare skulle vara undantagna. Ingvar kan precis som alla andra tillverkare välja att avstå från kommentar. Men det är inte lika kul, förstås. Det hade inte blivit samma liv om någon hade mätt på en B&W-högtalare, det är jag nästan säker på.

Därmed ger jag inte Patrikf rätt i sak. Eller i sätt. Men i princip, att man ska kunna diskutera mätningar på vad som helst.

Sen tror jag ibland att vi underskattar Faktiskts läsare, jag tror att de flesta inser att ett inlägg inte representerar en absolut sanning i samma grad som det som står i en bok tex, även om det finns en mätkurva i det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-23 14:43

Svante skrev:Sen tror jag ibland att vi underskattar Faktiskts läsare, jag tror att de flesta inser att ett inlägg inte representerar en absolut sanning i samma grad som det som står i en bok tex, även om det finns en mätkurva i det.

Nu är ju inte allt som står i böcker rätt heller. :-) Var det inte KTH som skickade ut en almanacka med en massa faktafel? Eller var det någon leverantör till KTH?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-23 15:01

Jag har följt diskussionen med intresse och tycker som Svante. Man lär sig en hel del på att läsa trådar som kanske inte direkt är kopplade till ens egna grejor.
Det är som vanligt tråkigt att se att stämningen inte kan hållas på en högre nivå. Men jag ser ingen poäng i att ställa patrikf till svars i grupp heller då diskussionen inte blir varken klarare eller kortare av det.
Jag tycker det är självklart att man skall kunna få mäta på vad som helst och även få göra vilka fel som helst om man inte förutsätter att man själv med begränsade resuser gjort rätt och avslöjat tillverkarens fel utan att först föra en diskussion om det resultat man fått är giltigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-23 16:37

Jag håller rimmligtvis med ovanstående skribenter, men vänder mig mot sättet Patrikf framför sin ståpndpunkt.

Att kritiser eller framföra kritik mot Ino liksom vilket annan produkt som helst tycker jag bara tillför intressanta diskussioner, men kritiken måste bygga på saklighet och man måste som kritiker acceptera om man kanske grundar sin ståndpunkt på för lite underlag.

I det här fallet grundar sig kritiken mer på att Patrikf tycker högtalarna låter på ett visst sätt och backar upp det med en tvivelaktig mätning (dessutom gjord på min högtalare så jag funderar starkt på att mäta upp den på annan plats för att ytterliggare påvisa för patrikf att hans mätmiljö/mätutrustning kanske påverkar resultatet mer än han tror).

Jag vill påtala att jag lyssnat ett begränsat antal gånger på Patrikf´s högtalare och tycker inte alls de låter diskantfattigt, möjligen beroende på de rum jag hört dem i.

Jag har också bett Patrikf mäta sina högtalare i en miljö utan rumspåverkan för att påvisa att rummet kanske påverkar mer än han tror trots avståndet. Mäter han sina respektive piP i en annan miljö kanske han får upp ögonen. Patrikf är inte intresserad av det eftersom han tolkar det som om jag framför kritik mot hans högtalare och tar fokus från hans framförda åsikter om piP. Tanken är snarare att han skall få upp ögonen för faktorer han inte (av någon anledning eftersom Patrik är en klippsk kille som jag gillar) förstår.

Jag vidhåller att patrik nog förstår mer än han låtsas, och att många av hans frågor är förtäckt kritik. Det utläser jag nämligen ur diskussioner med honom och hans deltagande i andra trådar genom åren.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-23 16:45

Angående mätmetoder.
Mätning med komplexa signaler görs väl av andra anledningar än att dölja tonkurvefel. När systemet matas med en komplex signal "sätts allt igång" till skillnad från när man matar med en ton.

Har nån läst vad Heyser skrivit om mätningar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-23 16:52

Jag vill höjka ett varnande finger:

Den som mäter med Tombstone måste vara medveten om att det finns ett bansdpassfilter, som kan aktiverar eller deaktiveras.

Mäter man med filtret aktiverat filtreras lägre toner som skvalpar runt i rummet bort. Naturligtvis förbättras även signal-brusförhållande högst avsevärt. Nyttjas filtret är det dock av yttersta vikt att programmet verkligen triggar på mätsignalen och inte på störsignaler. Således bör inte triggnivån väljas lägre än vad som är nödvändigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-23 17:27

Kaffekoppen. Tycker du att det är ok att mäta och diskutera vad resultaten ge information om egenskaper och vad dessa kan ha för samband med lyssningsintryck? Det är mitt syfte.
Det som du uppfattade som ovilja att mäta på mina högtalare berodde på att du skrev att dom skulle "köras vart som helst" och så skulle det resultatet diskuteras.. Vad skulle vara poängen med att diskutera resultatet?(frågan är inte menad som att det skulle vara dumt att diskutera)
Hursomhelst kom gärna hit och mät. Utomhus också om vädret tillåter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-23 17:54

Tjena Patrikf!

Okej det var därför du skrev som du skrev. Nåväl, tanke var inte värre än att "var som helst" innebar en plats där man kunde mäta riktigt bra. Det har du ju själv haft intresse av ;-)

Vad det gäller mätningar så är nog ALLA överrens om hur kul och lärorikt det är, tyvärr är det så att du ger ruskigt dålig feeling i den här diskussionen rakt igenom. Du framstår som riktigt otrevlig, provocerande, oärlig och använder din retorik på ett elakt sätt. Dina frågeställningar har genomgående en känsla av dold agenda och du vägrar med notoriskhet att inse att vissa saker som skrivs till dig inte är för att vara elak, utan för att du har fel.

Det skall bli kul att få höra dina åsikter om min högtalares mätningar utförda på annan plats och dina kommentarer på vad du tror skillnaden beror på.

ps.. hade det inte varit i ett Pm som IÖ kommenterat mina första trevande försök att få till en elektronisk grunka så skulle jag publicerat hans text här. OM jag hade velat tolka honom som genomelak hade jag säkerligen kunna gjort det, istället så tolkar jag honom som brutalt ärlig och det uppskattar jag.

Redan tidigt i den här tråden så erbjöd sig Ingvar att hjälpa dig få ordning på din miljö och försöka få ditt ljud att bli bättre. Du valde att tolka honom som extremt kritisk och elak, istället för att ta världens chans att nyttja hans kunskap. Du må tycka att jag är elak nu, men faktum är att min reaktion på det måste vara att du var lite för snabb med tangenterna och gick i försvarsställning istället för att ta en chans många här skulle drömma om - och betal för. Riktigt urbota korkat faktiskt.

Jag gillar dig, men din notoriska skeptiskhet och din ovilja att acceptera och hantera konstruktiv kritik ligger dig verkligen i fatet. Du väljer att tolka allt negativt, och utgår från en ond agenda istället för att ta chansen att växa som människa, såväl kunskapsmässigt som personligt.

Vad gäller dina mätningar så verkar det som du inte är intresserad av att lära dig, vad du än säger, för då hade du följt de råd och förslag jag gett. Trots att jag saknar den kunskapen du har, ser jag saker som du väljer att blunda för. Det kan väl aldrig vara utvecklande?

Mät utomhus och jämför med dina inomhusmätningar. Du kommer bli förvånad....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-23 17:56

patrikf skrev:Kaffekoppen. Tycker du att det är ok att mäta och diskutera vad resultaten ge information om egenskaper och vad dessa kan ha för samband med lyssningsintryck? Det är mitt syfte.

Hade så varit fallet skulle dina inlägg inte vara fulla av spekulationer och idiotpåståenden. :(

Dina uttalanden som;

"kan inte förklaras med...",

"IÖ´s gamla pennskrivarlåda...",

"Jag tror inte på att...",

"är inte trovärdigt...",

"är IÖ inte förtjust i att nån försöker ta reda på...",

"...ingen anledning att tro att det är rummet som gör att det ser olika ut..."

Och så vidare...

.är alltihopa okunnigt (och illasinnat) struntprat!

(Allihopa var inte exakta citat.)

En seriös debatt måste vara baserad på saker som kan verifieras, inte på en massa lösa påståenden från någon som inte är rimligt insatt i ämnet (du), och spekulationer eller "redovisningar av brist på förtroende" från samma håll.

Att du bara är ute efter att kritisera och konstruerar icke-esisterande fel kan ingen som följt debatten missa. Sen får du påstå vad du vill. Jag glömmer inte vad du sa när vi träffades. Idén att du gillar att "söka konflikter och vinna dem" kommer från dig själv. Du har med önskvärd tydlighet demonstrerat att det du sa var sant.

Vh, iö

- - - - - -

PS. Om du mot förmodan har för avsikt att börja bete dig vettigt någon gång framdeles, så är det lämpligt att du markerar den tidpunkten med att be om ursäkt för hur du betett dig hittills.

Att börja på ny kula utan att stryka ett streck över det gamla går inte.
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-23 18:11, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino