Rydberg skrev:Oki, tackar för tipsen. Vet du var man kan hitta ritningar till arbsorbenter?
Förresten, jag bor i männsikorryd!
Två källor tycker jag är bra (som amatör). Den ena är Everest, F. A. (2001). The master handbook of acoustics(4. ed.). New York : McGraw-Hill. Innehåller diverse exempel på absorbenter samt formler för hur man beräknar resonansfrekvenser med olika typer av öppningar i ytan. Där finns även formler för "quadratic residue diffusors" ifall DIY-lusten skulle rinna över alla breddar. Det andra är en serie artiklar om vardagsrummets akustik som Ingvar Öhman skrev i Musik & Ljudteknik i mitten av nittiotalet. Jag kan kolla upp vilka nummer det var när jag kommer hem. I denna serie finns diverse teori om varför man bör göra vissa saker men också en byggbeskrivning av djupbasabsorbenter som man i behövande fall kan smälla upp bakom lyssnarplats. Det är dock inget man skall göra utan att först mäta upp eventuella resonansproblem.
Jag tycker mig märka att Ingvar Öhman verkar mindre villig att tala om avancerad akustikbekämpning idag än för 10 år sedan. Jag vet inte vad det beror på men min gissning är att talet om akustik har fått hifiintresserade att göra saker med sina rum som inte är särskilt bra eller rationellt, t.ex. fylla rummen med dämpväggar och tube traps samtidigt som det tjusiga parkettgolvet ligger helt i dagen. Avancerad akustikbekämpning är väl ju - avancerad. Och för att det skall bli någon större avkastning på det så bör man nog börja med mer grundläggande saker - högtalarplacering, mattor, rimliga rum.
Trevligt att du reagerade positivt på mina tvärsäkra uttalanden. Man vill ju ogärna lägga sordin på köplusten.
Bonusreflektioner
När man kollar på artiklar från USA bör man komma ihåg att amerikanerna är världsmästare på heltäckningsmatta. Man sjunker ju för f-n ned till anklarna i ett normalt amerikanskt hem: inte nog med att luggen är centimeterlång, det har dessutom ofta ett underlägg av cellplast eller filt!