Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:det roligaste i programmet va ju damen med macen som fick spela in sin låt..
perstromgren skrev:Svante skrev:Intressant också att de på hemsidan kallar Eldfågeln för "Stradivarius"...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=art_615798&lpos=extra_0
Tack för den upplysningen, Svante! Mitt intryck intryck av Rydberg blev just återställt, jag trodde det var han som var ute och cyklade.
Men konsertmästaren kanske spelade på en Strad?
RogerGustavsson skrev:Men kan man verkligen kalla det för ett kabeltest? Här bedomdes väl hela kedjan inklusive musiken? "Lyssna och tyck" är väl en mera korrekt beskrivning av testet? Att just snikkabeln föredrogs vid det klassika stycket låter märkligt. Var de någon speciell påverkan av ljudet som då tilltalade?
Bill50x skrev:Visst var det ett kabeltest, det var ju bara högtalarkabeln som skiftades. Men om det var ett BRA test är en annan femma / B
Harryup skrev:Jag trodde inte för ett ögonblick att oavsett hur testen var utförd så skulle alla vara nöjda med den på faktiskt.
woland skrev:För att göra ett riktigt test av skivors hållbarhet, så måste man behandla alla skivor enligt gällande anvisningar. Inte repa dem, sätta finger avtryck eller spilla på dem. Först då kan man ju avgöra vilka som är av högsta kvalité. De måste ju också brännas med samma brännare och material.
Självklart kan ingen fabrikant garantera någon som helst hållbarhet om en skiva repas.
Mvh
Harryup skrev:Antingen hade man hört en skillnad vilket då ett antal här skulle tycka vara felaktigt utförd test isåfall. Undermålig, känslig utrustning etc.
Eller så skulle man inte hört någon skillnad och vissa skulle tycka att det finns ju en skillnad så testen är fel utförd.
Eller så skulle resultatet vara oklart vilket man då skulle kunna beskylla utförandet för.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Antingen hade man hört en skillnad vilket då ett antal här skulle tycka vara felaktigt utförd test isåfall. Undermålig, känslig utrustning etc.
Eller så skulle man inte hört någon skillnad och vissa skulle tycka att det finns ju en skillnad så testen är fel utförd.
Eller så skulle resultatet vara oklart vilket man då skulle kunna beskylla utförandet för.
Varför skulle utfallet av testet påverka om testet uppfattas som seriöst eller ej? Det är väl hur testet utförs som avgör den saken. Visste man redan från början vad utfallet skulle bli vore det ju helt onödigt att testa.
Harryup skrev:Antingen hade man hört en skillnad vilket då ett antal här skulle tycka vara felaktigt utförd test isåfall. Undermålig, känslig utrustning etc.
Eftersom kablar är en sådan infekterat ämne så inte trodde jag att det skulle "lösas" med hjälp av programmet igår.
Men om det är skillnader mellan kablar eller inte är ju inget nytt, det är ju uppenbart. Men det som vore intressant är ju att man jämför kablar som mäter likvärdigt och se om man kunde höra saker som man inte kan "mäta". Det är väl ändå det som är intressant, inte om en 200 meter lång telefonsladd ger annorlunda ljud än en 2 meter supra?!
FBK skrev:![]()
![]()
Så brukar det inte låta i olika kabeltrådar:wink:
boyafraid skrev:jag tycker det verkade som om de bara lyssnade EN gång på varje kabel, vilket i princip renderar testet värdelöst
men jag missade kanske något?
Max_Headroom skrev:Och, ær skillnaden så liten att man måste anstrænga sig som fan, mecka med blindtest och sånt, alltså, vem orkar då bry sig? Inte jag i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster