Album från Studio Blue

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

sverker

Album från Studio Blue

Inläggav sverker » 2006-08-24 17:40

hej!

någon som kan tipsa om bra album (med bra ljud) från studio blue?

beställde Siebenbürgen och Smudgemen därifrån i hopp om lite välinspelad hårdare musik, de lämnade mig tyvärr ganska så besviken... :(

/Sverker

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-24 20:21

På vilket sätt? Var de inte hårda eller var de inte välinspelade?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-24 20:29

Bara för att dom har Ino-högtalare borgar ju inte för att dom lyckas med alla sina inspelningar :wink:

Eller är det någon annan anledning att det måste vara inspelningar just därifrån?

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-25 15:39

måste och måste... :D

var mer att jag hört så mycket bra om den studion och antog att det gjorts en hel del bra inspelningar där

besvikelsen var över den dåliga inspelningskvaliten. Kan iofs vara bra inspelat men då har killarna som spelar i banden haft sjukt kassa instrument och förstärkare att spela på.

/sverker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-25 15:42

Beskriv gäran lite mer. Jag har ett antal fonogram från studion ifråga och är bekant med såväl utrustning som en del av instrumenten. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-25 17:07

är inte hemma nu så kan ej lyssna på dem men vad jag kommer ihåg så lät det inte mycket bättre än en demoninspelning gjord hemma i källaren.

har du några tips i så fall då? :) du råkar inte ha de två som jag har köpt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-26 18:16

Smudgemen har jag två spår med.

Är du van vid hårdkomprimeradde tillika närmickade popskivor så kan jag förstå att det känns ovant att lyssna på fulldynamiskt och klangligt oförvanskay material.

Att hänga upp en kulmikrofon i taket på en replokal låter ofta mycket, mycket mer likt verkligheten än en typisk popproduktion där man skruvat till vansinne.

Jobbar just nu med en popskiva och det finns knappt en kanal som inte har EQ och kompressor (fullregister eller multiband). 8O Addera sedan en typisk mastering-limiter på mixen och vi är fjärran från hur det lät på riktigt. Så fungerar popindustrin idag. Det är inte någradokument med Hasselbladskamera, utan ruggigt tillskruvade produktioner.

I skenet av detta tycker jag Studio Blues skivor är mycket uppfriskande - att kunna lyssna på hur instrumenten de facto lät finner jag höggradigt intressant! :)
-Innehar F-skattsedel-

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-28 19:41

Jo jag instämmer till fullo! Köpte ju skivorna för att jag tyckte det vore intressant att lyssna till lite välinspelad hårdare musik (som annars brukar vara vansinnigt komprimerad och processad). :)

Måste dock ändå säga att jag inte tycker att inspelningarna låter speciellt verklighetstrogna. Det jag har hört hittills låter i mina öron väldigt platt och tunt. Att det skulle vara så lite bas i en verklig bastrumma och basgitarr tycker jag vore konstigt! Dock så kan det ju vara som jag skrev innan att de spelat in med instrument som inte låter särskilt bra.

Vilka spår har du med Smudgemen?

Vill ha fortfarande ha tips på andra produktioner som Studio Blue gjort också :wink:

mvh

sverker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-29 11:55

Vad har du för referenser? Har du avlyssnat en vanlig bastrumma på några meters avstånd utan PA eller dylikt? :)
-Innehar F-skattsedel-

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-29 16:24

Jo det har hänt ett antal ggr då jag repat eller spelat i andra sammanhang :wink:

Dock så har jag inte jämfört direkt mot skivan, lite jobbigt att ställa upp trumsetet i vardagsrummet :)

Återgå till Skivrekommendationer