StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Inläggav niclas » 2006-06-21 01:10

Hoppas dom låter bra också, med tanke på allt jobb. 8) :D

Ser verkligen ut att bli huuur snyggt som helst!

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-06-21 20:41

Sjukt snyggt!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-06-22 18:21

Tack! :)
Jag hoppas också att det ska låta bra!
Jag längtar lite till första provspelningen. :) Jag skulle kunna löda ihop delningsfiltret nu och provspela men jag vill först bli klar med fötterna.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-06-25 09:35

Oj, oj, oj! 8O

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-06-29 01:38

Nu har jag semester och den försöker jag spendera ute i solen. Men jag har ändå varit några timmar i garaget och fräst och slipat.

Jag började med att fräsa kanterna på undersidan så att dom blev jämna.

Bild

Sen fräste jag ner resten av undersidan.
Bild

Sen slipade jag till kanterna. Jag fasade av kanten på slipklossen så att den fick samma vinkel som kanten på foten.
Bild

Sen slipade jag ovansidan. Jag hade nog brutit lite för mycket när jag testade styvheten på foten, för det hade blivit några sprickor i ytan (plasten) som jag var tvungen att slipa ner.
Bild

När sprickorna var slipade så penslade jag på ett nytt lager plast.
Bild

Det är fotoblixten som gör att det ser så bra ut på kortet. Så här ser det ut i verkligheten.
Bild

Så det återstår fortfarande en del slipning innan lack.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-29 08:26

StefanA: Du är helt sjuk! 8O

Fan, vad coolt! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

adagio

Inläggav adagio » 2006-07-11 13:27

Herregud! Vad impad jag är av din envishet, hängivenhet och skicklighet. Men jag måste dock säga att jag iochmed denna tråd kommit till insikt om att tex ett par Cremona eller Amati får anses som prisvärda med tanke på alla arbetstimmar, bakslag och den frustration (jag skulle genomlida i alla fall) som all denna problemlösning skulle ge.
Jag förstår givetvis att ett sådant här projekt inte drivs av ekonomiska skäl utan av skaparglädje.
Ett litet frågetecken är ju om resultatet rent ljudmässigt motsvarar den tid du lagt ner, eller har du tillverkat en rad prototyper i smyg? :wink:

Själv blir jag enormt imponerad, men mycket avskräckt.

Fantastisk kul läsning och tittning, måste erkänna att jag kände genuin smärta och ångest vid dina bakslag, skickligt att lösa dessa så snyggt, jag skulle lagt ner i samma situation.

Jag ser fram emot upplösningen, hoppas de låter bra.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-07-11 20:28

Almen: :lol: :lol: :lol:

adagio: Jag lagt ner mycket tid och rätt så mycket pengar på dom här högtalarna men när dom är klara så tror jag inte att jag byter bort dom mot nån annan högtalare i världen! :wink: Även om dom inte kommer att låta bäst i världen så är det roligt att ha byggt själv. :)

Det är lite tråkigt att jag har avskräckt dig. Men samtidigt så kanske det är bra att visa hur mycket jobb det kan bli innan allt är klart.

Eftersom det är första högtalarna jag bygger så har jag räknat med att det blir några bakslag. Det blir det alltid när jag gör nått! :wink:

Jag ser också fram emot upplösningen men just nu känns den ganska långt bort eftersom det är sommar och semester. Det finns ju så mycket roligare saker att göra nu än att sitta i garaget och slipa! :wink:

Jag har inte varit i garaget på 2 veckor nu och det blir nog minst 2 veckor till innan jag fortsätter med högtalarna.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-08-05 13:57

Det har gått 2 veckor nu.... :x

Edit: Om två veckor till bor jag i Umeå.
Senast redigerad av tvett 2006-08-06 02:41, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-08-06 00:19

:oops: Visst skrev jag minst 2 veckor? :wink:

Jag har nog inte tid på två veckor till heller... det är mycket annat nu! :wink:
Men om 2-3 veckor ska jag försöka att göra dom klara så att dom går spela med. Sen kommer det väl att ta ett tag innan alla galler är klara...

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-08-20 23:09

Nu har det gått 2 veckor till.
Jag tänkte börja om med högtalarna nu till veckan om det inte blir alldeles för bra väder.

Jag tänkte fråga om ni har några tips på hur jag ska dämpa lådorna och löda delningsfiltren?

Jag har läst nånstans att om man har 2 spolar så ska man ställa en på högkant för att dom inte ska påverka varandra. Stämmer det?

Jag har fårull och sånt här dämpmaterial: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=493

Ska jag använda nått av dom eller ska jag köpa nått annat?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot! :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-08-20 23:16

Om spolarna måste vara nära varandra och effekten av påverkan inte är inräknad i filterfunktionen, så brukar man göra så.

Har följt ditt bygge med största behållning. Heja :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-08-23 00:02

Det är svårt att veta om dom räknat med påverkan av varandra, så vi får se hur jag gör. Jag tror inte att dom hamnar så jättenära varandra.

Men hur ska jag göra med dämpmaterialet? Fårullen är väl svår att fästa och lägga ett jämnt lager med. Så då får det bli det andra från Hifi-kit om ingen misstycker! :wink:[quote][/quote]

Användarvisningsbild
gentlegiant

Väntar med spänning på slutprodukten

Inläggav gentlegiant » 2006-08-23 23:23

8) :lol: Det är bara och gratulera till ett mycket fint och på kostat arbete. Sitter och väntar på att din semester ska ta slut så du kan göra slutarbetet......

Vad blir nästa projekt ???

Imponerad till tusen :P

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-08-24 22:47

gentlegiant: Jag vet inte vad mitt nästa projekt blir men en sub skulle inte sitta fel! :wink: Problemet är att jag inte har nånstans att hålla till när jag är klar med dom här högtalarna. Så det blir nog lugnt ett tag efter det här.

Nu har jag spenderat veckan i garaget så nu har det äntligen hänt lite. :)

Nu var det dags för en fot till så jag tog fram formen.
Bild

Och tog bort den gamla maskeringen.
Bild

Sen kom veckans bakslag! Den nya kolfibern hade en tätare väv. :evil:
Bild

Eftersom jag hade köpt ganska mycket av den nya väven så beslutade jag mig för att använda mig av den till fötterna och spara den andra till galler-gerjerna. Jag kunde ha åkt till firman där jag köper väven och hämtat en bit av den andra väven men jag orkade inte, så det fick bli en annan väv till fötterna.

Här är formen maskerad och kolfibern utklippt.
Bild

Den här gången ändrade jag receptet till: 3 lager kolfiber, en sandwich och 2 lager glasfiber. Jag tog alltså bort 2 lager glasfiber eftersom det blev alldeles för mycket material i den förra formen.

Här har jag allt i press i formen. Den här gången började det inte svälla över när jag drog tvingarna, så det ser lovande ut! :)
Bild

Här är locket på formen borttagen och det ser riktigt bra ut! :)
Bild

Även ovansidan blev bra! :)

Här ser ni skillnaden på fötterna.
Bild

Jag gillade den "gamla" foten bättre men tjejen tyckte att den nya var snyggare. Det är ju bra att hon gillar dom! :wink:
Bild

Då var det dags att ge den gamla foten ny klädsel. Jag slipade ner ytan litegrann.
Bild

Sen la jag ett lager kolfiber i formen och pressade ner foten på det. Sen la jag ett lager glasfiber och ett lager kolfiber på det eftersom jag hade fräst och slipat lite för mycket på foten tidigare. Den nya foten var "rätt" tjocklek (nån millimeter tjockare) så det var därför jag la in ett extra lager glas- och kolfiber.

Här är allt i formen under press och det ser lika bra ut den här gången! :)
Bild

Undersidan ser bra ut! :)
Bild

Och ovansidan! :)
Bild

Nu när gjutningarna gick så bra så passade jag på att gjuta några galler-grejer också.
Bild

Det gick också bra! :)
Bild

Bild

Här har jag grovsågat till dom.
Bild

Jag tänkte att jag skulle göra klart alla galler-grejer nu direkt. 4 st kvar.
Så det var bara att ta bort all maskering.
Bild

Och sätta dit ny maskering.
Bild

Det ser ut som ett snabbt jobb på bild men det tog nästan 2 timmar att ta bort och sätta dit ny maskering!

Här är nästa gjutning i press och det är så långt jag har hunnit i dagsläget.
Bild

Imorgon ska jag dit och kolla om det blev bra och om det blev det så har jag bara två kvar! :)

Men det har gått lite för bra ett tag nu så jag anar att det snart går sämre....

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-08-28 21:16

Alla gallergrejer är gjutna nu.
Bild

Fötterna slipade och tvättade.
Bild

Klara för lack!
Bild

Här har jag penslat på lite lack.
Bild

Bild

Nu ska jag bara slipa ner lacken och spraya ett sista varv. :)

Nu har jag börjat på delningsfiltren. Plattorna blir i plexi.
Bild
Bild

Här har jag lagt ut komponenterna på plexiplattan.
Bild

Och här provar jag så att det ryms i högtalaren.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-01 01:59

Jag glömde kameran när jag lödde filtren och lackade fötterna andra varvet, så det har jag inga bilder på. :oops:

Men här är fötterna klara.
Bild

Bild

När jag skulle montera basrören så märkte jag att jag hade missat att förstärka ett av dom, så då fick jag göra det nu istället.
Bild

Här är en bild på dämpmaterialet som var ganska svårt att stoppa in eftersom alla stag är i vägen. Jag limmade fast det med kontaktlim.
Bild

Sen var det dags för terminalerna men jag råkade dra sönder en, så det var bara gå ner på stan och köpa nya. :( Dom nya såg mycket rejälare ut men priset var också mycket rejälare!
Bild

Här har jag monterat spikesen, som en kompis har svarvat åt mig i mässing, på fötterna. Ni tycker säkert att det är dumt med spikes men jag tycker att det är så snyggt så jag kunde inte låta bli! :wink:
Bild

Bild

Här har jag skruvat fast foten i högtalaren.
Bild

Och så här ser det ut från ovansidan.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så nu är dom klara (förutom gallren) och spelar. :) Jag är mycket nöjd med utseendet men jag har inte hunnit spela så mycket än eftersom dom blev klara sent ikväll.

I helgen ska jag slappa i soffan och lyssna på musik! :)

Användarvisningsbild
Lowlife

Inläggav Lowlife » 2006-09-01 02:24

Oj oj oj... Dessa högtalarna är bland det vackraste jag har sett, Fantastiskt jobb!
Jag önskar dig många trevliga lyssningsstunder!
/LL

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-01 02:57

Wow... Vilket jobb!!! Snygga pjäser blev det också. Tack för en mycket underhållande byggtråd. Hoppas du kommer leva nöjd riktigt länge med dina högtalare!

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-09-01 09:17

Vilka byggen!!!!!

Gillar din stil på att inte gå den enklaste vägen och göra som du vill!

Så snyggt!
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-01 10:20

oj ja du har helt rätt i att spikes är snyggt!

men prova lägg sd kuddar mellan högtalaren och plattan med spiksen...tryck in dom en liten bit så dom blir osynliga

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-01 10:32

GRATTIS!!!!! hoppas du får många trevliga lyssningsstunder. Fantastiskt vilket arbete du har lagt ner och stort tack för att vi andra har fått följa med på resan.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-01 11:19

Fantastisk uthållighet och envishet! 8O
Ett fantastisk resultat :D dom e' skitsnygga!
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
gentlegiant

Om dom låter lika bra som dom ser ut är det riktig HIGH END

Inläggav gentlegiant » 2006-09-02 00:22

Mycket underhållande och kul att se dessa vackra 5 högtalare växa fram. Hoppas du får mycket sköna lyssnings tillfällen nu när du har Världsklass högtalare. Jag säger bara Kanon :lol:

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2006-09-02 09:59

Ser bra ut, grattis. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-02 12:33

Tack för allt beröm! :)

Jag ska försöka ta några bättre bilder nu när dom är nästan klara. Problemet är att jag åkte till Arjeplog och fiskade igår med några kompisar och tappade kameran i älven! Jag ska prova starta den senare idag och se om den vill starta nått mer eller om jag äntligen får en anledning att köpa en ny! :wink:

Fisket var iallafall bra och jag tog upp mitt livs största harr och öring! :)

En bild på storharren. 1 kg och 48cm.
Bild

En gruppbild på storharren, en harr på 42cm och en öring på 38cm.
Bild

Det blev 3,5 timmar sömn och sen 3 timmar bilfärd och 2,5 timmar skogspromenad med packning innan vi var framme där vi skulle fiska, men det var det värt när fisket var så bra! Sen var det bara att gå tillbaks till bilen och köra hem.

Man blir ganska trött efter en sån dag så idag ska jag bara ligga i soffan och lyssna på musik och se film. :)

Jag har alltså fortfarande inte hunnit lyssna så mycket, men det lilla jag har hört är jag nöjd med. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-05 03:20

Nu har jag hunnit lyssna en hel del i helgen och jag är väldigt nöjd med ljudet! :) Jag är inte så bra på att beskriva hur det låter, men jämfört med bakhögtalarna så tycker jag att framhögtalarna spelar mycket bättre. Det enda jag kan klaga på är att basen kan bli lite för "grötig" ibland men det beror nog mest på rummet och kanske på placeringen.

Diskant- och mellanregister tycker jag låter kanonbra! :) Ibland när jag sitter och lyssnar så får jag ett leende på läpparna och då är det roligt att lyssna! :wink:

Nu blev filmljudet också mycket bättre, framförallt märks det genom att basen går mycket djupare och har bättre tryck. Just nu känns det inte så nödvändigt med en sub eftersom jag tror att jag redan har mer bas än vad grannarna klarar av! :D

Jag ska låta nån mer rutinerad Hifi-människa lyssna sen och göra en ljudbedömning, så då får ni vet mer om hur det låter.

Jag provade starta kameran som jag tappade i vattnet men den var helt död, så idag köpte jag en ny. Det blev en Canon IXUS 60. Så idag har jag lekt med kameran och försökt ta några fina bilder på högtalarna.
Här är länkarna till bilderna så ni kan ladda hem dom till era datorer och zooma hur mycket ni vill. :wink:

Högerklicka och välj "spara mål som"

Framhögtalarna.
http://user.faktiskt.io/StefanA/499.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/500.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/501.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/502.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/503.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/504.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/505.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/506.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/507.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/508.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/509.jpg

Centern
http://user.faktiskt.io/StefanA/510.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/511.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/512.jpg
http://user.faktiskt.io/StefanA/513.jpg

Bakhögtalarna som inte står på sin plats än.
http://user.faktiskt.io/StefanA/514.jpg

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-05 09:11

Tänk vad mycket tålamod man behöver för att klara av ett sånt här bygge. Det kanske bara är sånt som finns i norrland? :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-05 13:09

Tålamod och en väldigt förstående flickvän :D
Hon har iofs hotat med att kasta ut dom genom fönstret ett antal gånger efter att ha fått för lite kvalitetstid.
Senast redigerad av StefanA 2006-09-05 22:14, redigerad totalt 1 gång.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-05 17:19

StefanA skrev:Hon har iofs hotat med att kasta ut som genom fönstret ett antal gånger efter att ha fått för lite kvalitetstid.

Du får väl gottgöra henne med att enbart spela hennes favoritmusik i en vecka. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum