Moderator: Redaktörer
Almen skrev::o
Vilken inspelning?
Almen skrev::lol: Tack för det!
Jag har den äldre inspelningen, så jag får fortsätta leva i ovisshet...![]()
Almen skrev:Jo, eller SACD rättare sagt. Kan man crest-mäta det digitalt?
Svante skrev:Almen skrev::lol: Tack för det!
Jag har den äldre inspelningen, så jag får fortsätta leva i ovisshet...![]()
På CD?
Vee-Eight skrev:1812 är coolt ja!![]()
![]()
Bra muskedunder!
Svante skrev:Vee-Eight skrev:1812 är coolt ja!![]()
![]()
Bra muskedunder!
Ja, fast ändå tycker jag inte att det på långa vägar låter som riktiga kanoner. Att spela in ljudet från dem är nog, typ... svårt.
paa skrev:Svante skrev:Vee-Eight skrev:1812 är coolt ja!![]()
![]()
Bra muskedunder!
Ja, fast ändå tycker jag inte att det på långa vägar låter som riktiga kanoner. Att spela in ljudet från dem är nog, typ... svårt.
Min förra jobbarkompis körde lasttraktor i lumpen, för att mata kanonerna med ammunition. Det var stränga order på att ingen fick skjuta förrän traktorn befann sig bakom kanonmynningarna. Men, så klart kunde inte alla behärska sig, så en gån skjöt en kille en projektil när traktorn var 5-10 meter snett framför, kanske 45 grader ur vinkel eller så.
Hela vindrutan sprack!
Jag tror inte ens NNord kommer att ha grejor som klarar att återge sådant!
markih skrev:Svante: Kan nog bero litet på vilken uppspelningsanläggning man har? Eller tror du att mic'arna komprimerar/distorderar?
woland skrev:Ja, jag har aldrig förstått allt snack om att det fonogrammet skulle kunna spela sönder en anläggning. Det kan inte spela sönder min anläggning i allafall. För att vara kanoner låter det mesigt.
Mvh
perstromgren skrev:[OT, gravt]...Får ni chansen ska ni aboslut läsa Gödel, Esher och Bach av Douglas Hofstadter, det är mycket givande![/OT]
perstromgren skrev:woland skrev:Ja, jag har aldrig förstått allt snack om att det fonogrammet skulle kunna spela sönder en anläggning. Det kan inte spela sönder min anläggning i allafall. För att vara kanoner låter det mesigt.
Mvh
[OT, gravt] Detta påminner mig osökt om en dialog i Gödel, Esher och Bach där Akilles och sköldpaddan diskuterar om just detta är möjligt: kan man skapa ett fonogram som gör att skivspelare går sönder? Och i så fall, kan man då konstruera en smart skivspelare som inser att den kommer att gå sönder och vägrar spela fonogrammet? Och i så fall, kan man konstruera ett fonogram som är så smart konstruerat att den förbigår de tester som en smart skivspalre kan komma att utföra, etc
I själva verket diskuterar de motsägningsfria matematiska system, specifikt Kurt Gödels andra ofullständighetsteorem "Inget 'tillräckligt starkt' motsägelsefritt formellt system kan bevisa sin egen motsägelsefrihet." (Citat: Wikipedia)! Härligt.
Får ni chansen ska ni aboslut läsa Gödel, Esher och Bach av Douglas Hofstadter, det är mycket givande! Men håll i hatten. Ni är varnade.
[/OT]
BACH skrev:![]()
Antingen är det för tidigt på morgonen, eller också är det jag som är för dum för att förstå var problemet ligger.![]()
Vad är det som är det svåra?![]()
Vh
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Vee-Eight skrev:1812 är coolt ja!![]()
![]()
Bra muskedunder!
Min förra jobbarkompis körde lasttraktor i lumpen, för att mata kanonerna med ammunition. Det var stränga order på att ingen fick skjuta förrän traktorn befann sig bakom kanonmynningarna. Men, så klart kunde inte alla behärska sig, så en gån skjöt en kille en projektil när traktorn var 5-10 meter snett framför, kanske 45 grader ur vinkel eller så.
Hela vindrutan sprack!
Nja, man kan ju tänka sig dem på lite större avstånd. Men hursomhelst, så tror jag att hur man än gör så är toppfaktorn på ett riktigt kanonljudså hög att om toppen ska rymmas så blir medelintensiteten för låg för att det ska upplevas häftigt.
Men det kanske var det du sa...
BACH skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Vee-Eight skrev:1812 är coolt ja!![]()
![]()
Bra muskedunder!
Hela vindrutan sprack!
Nja, man kan ju tänka sig dem på lite större avstånd. Men hursomhelst, så tror jag att hur man än gör så är toppfaktorn på ett riktigt kanonljudså hög att om toppen ska rymmas så blir medelintensiteten för låg för att det ska upplevas häftigt.
Men det kanske var det du sa...
Vill man höra kanoner som de låter på riktigt?![]()
Jag tror jag avstår.![]()
![]()
Vh
Svante skrev:Eller så är det bara marknadsföring.
perstromgren skrev:Det är ett rätt fånigt stycke, kan jag tycka nu, 25 år senare.
Svante skrev:perstromgren skrev:Det är ett rätt fånigt stycke, kan jag tycka nu, 25 år senare.
Tycker du? Jag gillar det, faktiskt, för musiken. Eller menar du att kanonerna är fåniga, isf kan jag hålla med. Det hade gått lika bra med nån stor puka.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster