1812 crest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

1812 crest

Inläggav Svante » 2006-09-04 16:23

Hehe, "1812" har en toppfaktor på 27 dB...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-04 16:25

:o

Vilken inspelning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 16:30

Almen skrev::o

Vilken inspelning?

Fasen, jag visste det, nu måste jag ju gå och titta...

dunsdunsduns <--- svante hoppar nerför trappan.

bombombom <----svante springer upp igen.

Inspelningen gjordes tydligen 1998 (telarc). :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-04 16:37

:lol: Tack för det!

Jag har den äldre inspelningen, så jag får fortsätta leva i ovisshet... :( :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 16:46

Almen skrev::lol: Tack för det!

Jag har den äldre inspelningen, så jag får fortsätta leva i ovisshet... :( :wink:

På CD?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-04 16:58

Jo, eller SACD rättare sagt. Kan man crest-mäta det digitalt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 17:00

Almen skrev:Jo, eller SACD rättare sagt. Kan man crest-mäta det digitalt?

Alltså, jag gjorde det genom att spela upp en rippad wav i datorn och köra mitt crestmätarprogram http://user.faktiskt.io/svante/crest samtidigt.

Men man kan förstås mäta det direkt på filen också, om man vill programmera en stund. :roll:

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-09-04 17:03

Svante skrev:
Almen skrev::lol: Tack för det!

På CD?

Jepp! Har en CD ( Telarc nrCD-80041 ) Erich Kunzel dir, Cincinnati Symf insp på LP -78 och överförd på CD? När, hittar ingen uppgift! :?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-04 17:13

Svante: OK, ditt program plockar det analoga ljudet och analyserar det?

hajen1: Det är den inspelningen jag har, men i en ny utgåva på SACD tillsammans med litet Gershwin: SACD-60646.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 18:41

Almen skrev:Svante: OK, ditt program plockar det analoga ljudet och analyserar det?

Yup.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-04 18:50

1812 är coolt ja! :twisted: :wink:

Bra muskedunder!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-04 18:56

Använde programmet förresten till lite tändkuledunk jag har.. kom upp i 30dB.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 19:08

Vee-Eight skrev:1812 är coolt ja! :twisted: :wink:

Bra muskedunder!

Ja, fast ändå tycker jag inte att det på långa vägar låter som riktiga kanoner. Att spela in ljudet från dem är nog, typ... svårt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-04 19:36

Svante: Kan nog bero litet på vilken uppspelningsanläggning man har? Eller tror du att mic'arna komprimerar/distorderar?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-04 20:15

Svante skrev:

Bra muskedunder!

Ja, fast ändå tycker jag inte att det på långa vägar låter som riktiga kanoner. Att spela in ljudet från dem är nog, typ... svårt.

Min förra jobbarkompis körde lasttraktor i lumpen, för att mata kanonerna med ammunition. Det var stränga order på att ingen fick skjuta förrän traktorn befann sig bakom kanonmynningarna. Men, så klart kunde inte alla behärska sig, så en gån skjöt en kille en projektil när traktorn var 5-10 meter snett framför, kanske 45 grader ur vinkel eller så.
Hela vindrutan sprack!
Jag tror inte ens NNord kommer att ha grejor som klarar att återge sådant!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 22:38

paa skrev:
Svante skrev:

Bra muskedunder!

Min förra jobbarkompis körde lasttraktor i lumpen, för att mata kanonerna med ammunition. Det var stränga order på att ingen fick skjuta förrän traktorn befann sig bakom kanonmynningarna. Men, så klart kunde inte alla behärska sig, så en gån skjöt en kille en projektil när traktorn var 5-10 meter snett framför, kanske 45 grader ur vinkel eller så.
Hela vindrutan sprack!

Nja, man kan ju tänka sig dem på lite större avstånd. Men hursomhelst, så tror jag att hur man än gör så är toppfaktorn på ett riktigt kanonljud :) så hög att om toppen ska rymmas så blir medelintensiteten för låg för att det ska upplevas häftigt.

Men det kanske var det du sa... :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-04 22:39

markih skrev:Svante: Kan nog bero litet på vilken uppspelningsanläggning man har? Eller tror du att mic'arna komprimerar/distorderar?

Jag tror att de använder ganska redigt med kompression, trots den ovanligt höga toppfaktorn.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-05 08:31

Ja, jag har aldrig förstått allt snack om att det fonogrammet skulle kunna spela sönder en anläggning. Det kan inte spela sönder min anläggning i allafall. För att vara kanoner låter det mesigt.

Mvh

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 08:35

Jag får en känsla av att kanonerna är inspelade på ganska långt håll. Själva smällen är inte så mycket att hoppa högt över, däremot eftermullret, eller vad man skall säga... Där pumpas det en del luft, men det är å andra sidan extremt låga frekvenser.

Vore intressant att se en enveloppkurva i tre dimensioner... :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 09:22

woland skrev:Ja, jag har aldrig förstått allt snack om att det fonogrammet skulle kunna spela sönder en anläggning. Det kan inte spela sönder min anläggning i allafall. För att vara kanoner låter det mesigt.

Mvh

[OT, gravt] Detta påminner mig osökt om en dialog i Gödel, Esher och Bach där Akilles och sköldpaddan diskuterar om just detta är möjligt: kan man skapa ett fonogram som gör att skivspelare går sönder? Och i så fall, kan man då konstruera en smart skivspelare som inser att den kommer att gå sönder och vägrar spela fonogrammet? Och i så fall, kan man konstruera ett fonogram som är så smart konstruerat att den förbigår de tester som en smart skivspalre kan komma att utföra, etc

I själva verket diskuterar de motsägningsfria matematiska system, specifikt Kurt Gödels andra ofullständighetsteorem "Inget 'tillräckligt starkt' motsägelsefritt formellt system kan bevisa sin egen motsägelsefrihet." (Citat: Wikipedia)! Härligt.

Får ni chansen ska ni aboslut läsa Gödel, Esher och Bach av Douglas Hofstadter, det är mycket givande! Men håll i hatten. Ni är varnade.

[/OT]
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 09:38

perstromgren skrev:[OT, gravt]...Får ni chansen ska ni aboslut läsa Gödel, Esher och Bach av Douglas Hofstadter, det är mycket givande![/OT]

Hear, hear! :!:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-05 09:58

perstromgren skrev:
woland skrev:Ja, jag har aldrig förstått allt snack om att det fonogrammet skulle kunna spela sönder en anläggning. Det kan inte spela sönder min anläggning i allafall. För att vara kanoner låter det mesigt.

Mvh

[OT, gravt] Detta påminner mig osökt om en dialog i Gödel, Esher och Bach där Akilles och sköldpaddan diskuterar om just detta är möjligt: kan man skapa ett fonogram som gör att skivspelare går sönder? Och i så fall, kan man då konstruera en smart skivspelare som inser att den kommer att gå sönder och vägrar spela fonogrammet? Och i så fall, kan man konstruera ett fonogram som är så smart konstruerat att den förbigår de tester som en smart skivspalre kan komma att utföra, etc

I själva verket diskuterar de motsägningsfria matematiska system, specifikt Kurt Gödels andra ofullständighetsteorem "Inget 'tillräckligt starkt' motsägelsefritt formellt system kan bevisa sin egen motsägelsefrihet." (Citat: Wikipedia)! Härligt.

Får ni chansen ska ni aboslut läsa Gödel, Esher och Bach av Douglas Hofstadter, det är mycket givande! Men håll i hatten. Ni är varnade.

[/OT]

:?:

Antingen är det för tidigt på morgonen, eller också är det jag som är för dum för att förstå var problemet ligger. :lol:

Vad är det som är det svåra? :?

Vh :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 10:21

BACH skrev: :?:

Antingen är det för tidigt på morgonen, eller också är det jag som är för dum för att förstå var problemet ligger. :lol:

Vad är det som är det svåra? :?

Vi borde kanske inte sno tråden för Svante, men vad är det du inte förstår är svårt? Gödels ofullständighetsteorem? Eller applikationen på skivspelaren i dialogen jag refererade? Eller wolands uttalande som jag svarade på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-05 10:23

Skivspelaren.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-05 10:44

Svante skrev:
paa skrev:
Svante skrev:

Bra muskedunder!

Hela vindrutan sprack!

Nja, man kan ju tänka sig dem på lite större avstånd. Men hursomhelst, så tror jag att hur man än gör så är toppfaktorn på ett riktigt kanonljud :) så hög att om toppen ska rymmas så blir medelintensiteten för låg för att det ska upplevas häftigt.

Vill man höra kanoner som de låter på riktigt? :wink:

Jag tror jag avstår. :? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 12:40

BACH skrev:
Svante skrev:
paa skrev:
Svante skrev:

Bra muskedunder!

Hela vindrutan sprack!

Vill man höra kanoner som de låter på riktigt? :wink:

Jag tror jag avstår. :? :wink:

Absolut! Men man behöver ju inte så så nära.

Spelasönder-varningen som brukar utfärdas grundas nog på att man luras vrida upp volymen ganska högt, ovan som dagens ungdom är vid högcrestiga fonogram (vilket ordb**s...) och att därmed topparna kan överstyra rätt rejält.

Fast jag tror nog liksom du att risken egentligen är mindre med den här skivan, lite toppklippning är ju inte särskilt farligt. Frågan är om det egentligen inte är en varning för hjärtinfarktriskens skull, överraskningseffekten finns ju där, när man har dragit på nivån.

Eller så är det bara marknadsföring.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 12:45

Svante skrev:Eller så är det bara marknadsföring.

Så är det säkert! En sådan varning har nog en oerhörd dragningskraft på somliga i detta sällskap, i alla fall på mig.... 8O

Jag hade nog aldrig köpt 1812 om det bara varit för musiken, tyvärr. Det är ett rätt fånigt stycke, kan jag tycka nu, 25 år senare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 12:46

Marknadsföring var ordet, sade Bull. Det är ju inte så att de krämar på med en fyrkantsvåg i 0 dB, direkt...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 14:26

perstromgren skrev:Det är ett rätt fånigt stycke, kan jag tycka nu, 25 år senare.

Tycker du? Jag gillar det, faktiskt, för musiken. Eller menar du att kanonerna är fåniga, isf kan jag hålla med. Det hade gått lika bra med nån stor puka.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 15:43

Svante skrev:
perstromgren skrev:Det är ett rätt fånigt stycke, kan jag tycka nu, 25 år senare.

Tycker du? Jag gillar det, faktiskt, för musiken. Eller menar du att kanonerna är fåniga, isf kan jag hålla med. Det hade gått lika bra med nån stor puka.

Nej, jag menar musiken. Jag har tröttnat på orkestermusik som söker effekter av den typ som 1812 är. Våroffer undantaget, är det bäst att tillägga, inga jämförelser i övrigt.

Men tycke och smak om musik ska inte argumenteras! Jag hoppas att alla lyssnar på musik de gillar. Jag gör det i alla fall.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi