Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Vinylstandarden kan ju komma upp i S/N-förhållanden på (33,3rpmskivorna med 0,055mm spår, de tjockare med högre modulationsbredd) till ca -70-80dB och 45rpm till ca - 75-85dB
Man får inte bättre S/N när man ökar hastigheten 33 1/3 till 45 varv. Det som blir bättre i huvudsak är att man får ett lägre THD närmare centrum. Frekvensomfånget är den samma oavsett hastigheten. Dynamiken eller S/N på en normal vinylskiva, och även de speciella discofil utgåvorna brukar ändå inte vara bättre än -48dB ovägt. Det bästa jag mätt var faktiskt en svensk direktgraverad skiva med någon som jag inte minns namnet på just nu. Skivan var inspelad i Metronomestudion 1977 med Rune Persson som gravör. S/N på den här skivan mätte jag till -70dB ovägt vilket då är det bästa jag sett på en stereovinyl.
Det jag har fått höra och även lite märkt av själv är att vinylen som bäst kan komma upp i -85dB S/N men givetvis oftast runt -55-65dB S/N, dock så bidrar 45rpm varvsskivan till en något exaktare och nogrannare återgivning av som bidrar till minskad distortion, ökad frekvensomfång, men även ett något bättre dynamikomfång alltså något lägre brus denna nivån skilljer sig doch oftast bara med en -5-10dB i S/N-förhållanden. Dock så har jag märkt en liten skillnad själv när jag har spelat 45rpm-skiva utan ljud och 33,3rpm skiva utan ljud, dock så beror nog detta mer på att motorn snurrar snabbare (mindre "snabbare hack mellan varven och mindre resonanser") och att 45rpm skivorna är bättre gorda de få 5 till 10dB man vinner i S/N märks nog knappast.
Nagrania skrev:
Det låter väldigt komplicerat men om du bor i Stockholm så kan vi ju titta på det här tillsammans. 5-10dB är ganska mycket och -85dB.... ja då har vi passerat S/N för en bra RIAA.Har du någongång lyssnat på ett lack? Där kan man tala om tystnad, och jämfört med en skiva så brusar den senare bra mycket mera. Som jag tidigare sagt -48dB ovägt i de flesta fallen. Varför skulle man få bättre frekvensomfång när man ökar hastigeten från 33 till 45 varv? Det är ju dosan som sätter gränsen. Jag har vid några tillfällen spelat av skivor med lägre hastighet och tittat på skivans frekvensgång. Då kan man se att analogt inspelade skivor rullar av något mjukare än digitala inspelningar. Men ändå ungefär vid samma övre frekvens ... c:a 20Khz. Äldre skivor(graveringar) från mitten av 70-talet och tidigare brukar rulla av så pass tidigt som 17KHz.
Nagrania skrev:Man kan inte riktigt jämföra ett 8bitars digitalt ljud med bruset från en vinylskiva. Det är som att jämföra skivbrus med bandbrus.... det är helt olika karaktär på bruset. Jag har kollat lite på olika 45 varvs maxisinglar och även på audiofila utgåvor på 45 varv. När man spelar av skivorna med 33 varv så får man exakt samma brusupplevelse. En vinylskiva är alltid graverad med samma tidskonstant oavsett hastighet. Här har vi en skillnad när man jämför vinyl med analogt band. Analoga bandspelare använder olika tidskonstanter beroende på bandhastigheten... alltså låter bruset väldigt olika. Fördelen med maxisinglar är att man får mindre överhörning mellan spåren(spåreko). På din fråga om vad jag har för utrustning när jag mäter så kan jag svara att jag använder mest ett professionellt nivå och FFT instrument från DK-audio. Med hjälp av det instrumentet kan jag mäta så pass låga nivåer som -70dB inom 4Hz till 24KHz. Om vi nu ska snacka vinyl så kan jag meddela att den svenska skivan som jag tidigare nämnt men inte minns namnet på var Blues Direct - Gugge Hedrenius Group, skivmärke: Ställverket STV 001. Musiktekniker var Anders Oredson och gravören Rune Persson. Jag har köpt några audiofila utgåvor på vinyl för att kunna jämföra med vanliga vinylskivor och i något fall med original pressningen från 60-talet. Jag får väl lova att säga det att jag inte är så övertygad om att det är så mycket bättre med dom nya 180/200gr. specialskivorna. Det är svårare att pressa en tjockskiva än en tunn.
Nagrania skrev:Spårbredden bestäms av den speltid som krävs. Men annars är det nog så att spårdjupet inte har något med S/N att göra. Apropå S/N och dynamik. Det bästa jag har hört när det gäller vinylljud är dom dBx encodade skivorna som fanns runt 1980. Jag har några sådana skivor med tillhörande decoder som låter otroligt bra. Det är synd att man lagt ner projektet för det låter bra mycket bättre en vanliga vinylskivor. Det blir inte bara mindre brus utan man får också både bättre bas och diskant. Jag har mätt på dBx-encodade skivor och fått ett S/N på -75dB ovägt, alltså inte lika bra som en CD men ett mera dynamiskt ljud än på en vanlig vinyl.
Nagrania skrev:Det är utstyrningen som bestämmer S/N och inte graverdjupet.
12-inch at 33 rpm, maximum time at 0 dB, 20 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -3 dB, 24 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -6 dB, 28 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at +6 dB,12 minutes.
0dB motsvarar en tvärhastighet på c:a 5cm/sek vid 1KHz och utstyrningen ökar med den inverterade RIAA-kurvan.
En sak till.... ett graverlack saknar eget brus. Det är så att det brus som vi sedan får på den pressade vinylen kommer ifrån framställningen av pressmatrisen och till sist kvaliteten på pressmassan.
Allt material har ett brus
subjektivisten skrev:Löjlig debatt detta. Det är lite som att sitta och jämföra två olika fotbollslag, där ena ser bättre ut på pappret medans i verkligheten så kanske det inte funkar så.
Thomas_A skrev:En gammal kär tråd. S/N vid lägre frekvenser är runt -50 till -60 dB, betydligt lägre brus vid högre frekvenser (där dock utstyrningskapaciteten är betydligt sämre = låg S/N för given distorsion). -85 dB verkar vara en fantasisiffra.
Vinyl har också en topp av distorsion mellan 6-12 kHz (lite olika för vä och hö kanal). Distorsion bidrar till en högre brusnivå, dock harmoniskt relaterad till signalen.
Här finns några teoretiska länkar (som mig veterligen stämmer någorlunda med historiska mätningar):
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm
Almen skrev:Löjlig jämförelse detta.
Ett fotbollslag är ingen teknisk konstruktion. En bättre jämförelse vore möjligtvis mellan två bilar: en som rent tekniskt är bättre i allt - utsläpp, acceleration, väghållning, luftmotstånd - säg en Audi TT. Och en Volvo Amazon -64.
Det är inte givet vilken man föredrar men sett ur strikt prestandasynpunkt är det ju ingen diskussion.
Svante skrev:Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter.
...utom möjligen " lyssningsintryck för 'mig' ", vilket väl är en viktig parameter i sammanhanget. Men jag förstår vad du menar och håller med.
Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.
subjektivisten skrev:Nej, för här snackas det om OPTIMALA förhållande för båda formaten, när stort sett INGEN skiva är gjord helt optimalt. Det som verkligen spelar roll är:
Artist - skivan A, vilken av vinylen och CD låter bäst?
Det är otrolig mängd problem som kan komma på vägen som ger större skillnader än vad denna debatt tar upp, så det är helt meningslös.
Själv har jag ingen som helst intresse för CD formatet, men vet att det är ett bra format om det nyttjas rätt.
Almen skrev:Tjaa, så kan man ju hårdra biljämförelsen också - vilken är bäst, en Audi TT på en leråker utanför Lenhovda, eller Amazonen på en torr autobahn utan köer. Inga vägar är väl "optimala" heller.
Till syvende og sist handlar det om vad man menar med följande ord: "bäst" och "ljudkvalitet". Som vanligt är det en fråga om begreppsdefinition.
subjektivisten skrev:Bäst ljud är den som låter mest naturligt och närmast mastrerbandet (inom rimliga gränser).
Det är till viss del subjektiv, som musik är.
Analog tape has always sounded wonderful. Vinyl disk is a medium our ear really loves, a good vinyl turntable and phono preamp is a very musical thing.
---
... the high resolution digital is always better than analog from a technical specification and, while not always, it can even sound better to our ears. I’m still a great believer in the use of tube gear and analog!
---
With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!
Nagrania skrev: Är det så att ni vill att alla inspelningar ska i princip spelas in med endast två mikrofoner
Nagrania skrev: helt utan filter
Nagrania skrev: helt utan kompressor
Nagrania skrev: helt utan dee-esser
Nagrania skrev: helt utan limiter
Nagrania skrev: Varför är det ingen som snackar om filmljud som är bra eller dåligt mastrat.
Nagrania skrev: Ja jag vet att det är OT
Almen skrev:Det är till viss del subjektiv, som musik är.
Nja, bara om bägge exemplen går att skilja från originalet - då kanske det kan vara subjektivt vilket av dem som är "bäst". Men om ett av exemplen (vinyl eller CD) inte går att skilja från originalet vid blindtest så är det givetvis objektivt bäst ljud, enligt din definition.
Vore intressant med ett sådant blindtest.
Ändrat: halkade litet snett med negationerna, där...
Isaac skrev:Nagrania skrev: helt utan kompressor
Svar: Ja (det gäller att ställa in nivåerna ordentligt) i verkligheten så existerar inga kompressorer i öronen).
Isaac skrev:Nagrania skrev: Ja jag vet att det är OT
Svar: Vad menas med OT.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster