Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-09-04 10:05

Frågan om vinyl vs. CD ur en ljudteknisk aspekt borde varit död & begraven för länge sen.

1. Det borde inte råda någon som helst tvekan om att CD-systemet medger en återgivning av originalinformationen som överglänser vinylmediet med råge.

2. Detta till trots kan det självfallet vara så att det på enstaka skivor eller enstaka uppspelningsapparater kan vinylljudet vara mer likt ursprungsbandet. Om jag har en söndermastrad CD-version uppspelad på en kareoke-DVD från Toys R Us, kan såklart den bättre (läs mindre) mastrade vinylskivan uppspelad på en topprigg låta mer likt mastertapen.

3. Och även om CD-skivan skulle vara mer likt mastertapen så är det självfallet upp till var och en att tycka vad man vill. Tycker man att vinylljudet är bättre så tycker man, oavsett likheten till masterbandet.

Men man gör nog klokt i att inte låta tycke, smak och andra emotionella preferenser "spilla över" på den tekniska prestandan hos respektive system.

Låt oss alla gräva ner denna diskussion en gång för alla - djupt!

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-04 10:35

Nagrania skrev:
Vinylstandarden kan ju komma upp i S/N-förhållanden på (33,3rpmskivorna med 0,055mm spår, de tjockare med högre modulationsbredd) till ca -70-80dB och 45rpm till ca - 75-85dB

Man får inte bättre S/N när man ökar hastigheten 33 1/3 till 45 varv. Det som blir bättre i huvudsak är att man får ett lägre THD närmare centrum. Frekvensomfånget är den samma oavsett hastigheten. Dynamiken eller S/N på en normal vinylskiva, och även de speciella discofil utgåvorna brukar ändå inte vara bättre än -48dB ovägt. Det bästa jag mätt var faktiskt en svensk direktgraverad skiva med någon som jag inte minns namnet på just nu. Skivan var inspelad i Metronomestudion 1977 med Rune Persson som gravör. S/N på den här skivan mätte jag till -70dB ovägt vilket då är det bästa jag sett på en stereovinyl.

Har du gjort riktiga vetenskapliga test, själv har jag bara snappat åt mig information lite var stans på internet och vänner som också har gjort tester och mätningar.

Citerar mig själv från ett tidigare inlägg:
"45rpm skivorna har en mycket bättre ljudkvalite en 33,3rpm skivorna, då med samma modulationsbredd (spårbredd 0,055mm). 45rpm skivorna har en bättre transient, högre frekvensomfång (med mindre distortion i diskanten) och även en bättre dynamik pga en snabbare och exaktare återgivning som flyttar ned brusgolvet jämfört med 33,3rpm då fortås."

Det jag har fått höra och även lite märkt av själv är att vinylen som bäst kan komma upp i -85dB S/N men givetvis oftast runt -55-65dB S/N, dock så bidrar 45rpm varvsskivan till en något exaktare och nogrannare återgivning av som bidrar till minskad distortion, ökad frekvensomfång, men även ett något bättre dynamikomfång alltså något lägre brus denna nivån skilljer sig doch oftast bara med en -5-10dB i S/N-förhållanden. Dock så har jag märkt en liten skillnad själv när jag har spelat 45rpm-skiva utan ljud och 33,3rpm skiva utan ljud, dock så beror nog detta mer på att motorn snurrar snabbare (mindre "snabbare hack mellan varven och mindre resonanser") och att 45rpm skivorna är bättre gorda de få 5 till 10dB man vinner i S/N märks nog knappast. :) MVH Isaac.
Senast redigerad av Isaac 2006-09-05 12:16, redigerad totalt 2 gånger.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-04 12:19

Det jag har fått höra och även lite märkt av själv är att vinylen som bäst kan komma upp i -85dB S/N men givetvis oftast runt -55-65dB S/N, dock så bidrar 45rpm varvsskivan till en något exaktare och nogrannare återgivning av som bidrar till minskad distortion, ökad frekvensomfång, men även ett något bättre dynamikomfång alltså något lägre brus denna nivån skilljer sig doch oftast bara med en -5-10dB i S/N-förhållanden. Dock så har jag märkt en liten skillnad själv när jag har spelat 45rpm-skiva utan ljud och 33,3rpm skiva utan ljud, dock så beror nog detta mer på att motorn snurrar snabbare (mindre "snabbare hack mellan varven och mindre resonanser") och att 45rpm skivorna är bättre gorda de få 5 till 10dB man vinner i S/N märks nog knappast.

Det låter väldigt komplicerat men om du bor i Stockholm så kan vi ju titta på det här tillsammans. 5-10dB är ganska mycket och -85dB.... ja då har vi passerat S/N för en bra RIAA. :? Har du någongång lyssnat på ett lack? Där kan man tala om tystnad, och jämfört med en skiva så brusar den senare bra mycket mera. Som jag tidigare sagt -48dB ovägt i de flesta fallen. Varför skulle man få bättre frekvensomfång när man ökar hastigeten från 33 till 45 varv? Det är ju dosan som sätter gränsen. Jag har vid några tillfällen spelat av skivor med lägre hastighet och tittat på skivans frekvensgång. Då kan man se att analogt inspelade skivor rullar av något mjukare än digitala inspelningar. Men ändå ungefär vid samma övre frekvens ... c:a 20Khz. Äldre skivor(graveringar) från mitten av 70-talet och tidigare brukar rulla av så pass tidigt som 17KHz.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-04 14:41

Nagrania skrev:
Det låter väldigt komplicerat men om du bor i Stockholm så kan vi ju titta på det här tillsammans. 5-10dB är ganska mycket och -85dB.... ja då har vi passerat S/N för en bra RIAA. :? Har du någongång lyssnat på ett lack? Där kan man tala om tystnad, och jämfört med en skiva så brusar den senare bra mycket mera. Som jag tidigare sagt -48dB ovägt i de flesta fallen. Varför skulle man få bättre frekvensomfång när man ökar hastigeten från 33 till 45 varv? Det är ju dosan som sätter gränsen. Jag har vid några tillfällen spelat av skivor med lägre hastighet och tittat på skivans frekvensgång. Då kan man se att analogt inspelade skivor rullar av något mjukare än digitala inspelningar. Men ändå ungefär vid samma övre frekvens ... c:a 20Khz. Äldre skivor(graveringar) från mitten av 70-talet och tidigare brukar rulla av så pass tidigt som 17KHz.

Tja -85dB är bara vad jag har läst (minns dock ej var :? ). Dock så har jag en kompiss som känner en person i England som är väldigt intresserad av vinyl, Och det var han som påstod att 45rpm skivorna hade ca -5 till -10 bättre S/N en 33,3rpm-skivorna. Hans skivanläggning skall kunna komma upp i -73dB enligt honnom, dock så vet jag inte vilka grejer han har eller hur han har kommit fram till sin slutsatts men jag skall ta reda på det.

Fast som jag skrev tidigare så har jag själv märkt en liten skillnad när jag har spelat 45rpm-skiva utan ljud och 33,3rpm skiva utan ljud och då märkt att bruset var lägre på 45rpm skivorna en 33,3rpm skivorna, dock så kan detta vara en tillfällighet eller att 45rpm skivorna helt enkelt oftast är bättre gorda. Sedan så skrev jag att man givetvis kan minska bruset och även öka den övriga ljudkvaliten med hjälp av en bättre motor(jämnt gående, lite hack och ordentligt fastmonterat i solit material(minska resonanser och vibbrationer som kan via remmen sprida sig ut till skivtallriken), solit chassi utan någon stor kontaktyta, solit och rak och så friktionsfri skivtallrik som möjligt,tonarm(lätt material, med motvikt och antiskakning, överhäng, resonansdödande, dämpande, isolerande) allt bör vara avskärmat ,pickupp(MC),nål(fin slipning på diamant (ex: S-färisk)), (vibbration och resonansdödande = allt (reflektera så mycket som möjligt, (solit), förstärkare(koponeneter), signalledare(kablar (avskärmat) m.m.), bra jordning med mycket mera.

Jag kan dock inte riktigt hålla med dig om att vinyl skulle ha ett så högt S/N - förhållande som -48dB, de vinylskivor jag har lyssnat på har ett mycket lägre S/N-förhållande en PCM med 8bitar och 48KHz = -48dB då jag har flyttat upp distortionen och ersatt det med ett "vitt" brus.
Detta är defenitivt något jag helt säkert hör skillnad på.
Hade en vinylskiva i bra skick brusat lika mycket som 8bitars PCM ljud med 48KHz och uppflyttad distortion och ett S/N på -48dB så hade jag märkt av den skillnade ganska så kraftigt (det hade inte end varit lyssningsbart enligt mig).

Hur kom du fram till dina mätningar ex: hur gick du till väga vid testet och vilka redsakap m.m. användes för att komma fram till den slutgiltiga slutsattsen?

Uppgiften var att mäta Vinylens S/N-förhållande (vad var det för modulationsbredd (spårbredd)(djup) på skivan var den bra tillverkad, omskött m.m. Vad användes för övrig utrustning vid testet.
Hur gick testet till, ordningsföljd, vilka redskap användes, tankar, handlingar, m.m.
Enda sättet för mig att tro på en vetenskap är om den är vetenskapligt genomförd skulle vara kul att se en nogrann analys från teori till vetenskap.

Skulle även vara intressant att se en cd mätning med din utrustning under samma förhållanden (skala, mätning, m.m.)

Kul att vi har samma intresse tvärr så bor jag långt ifrån Stockholm.
MVH Isaac :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-04 19:36

Man kan inte riktigt jämföra ett 8bitars digitalt ljud med bruset från en vinylskiva. Det är som att jämföra skivbrus med bandbrus.... det är helt olika karaktär på bruset. Jag har kollat lite på olika 45 varvs maxisinglar och även på audiofila utgåvor på 45 varv. När man spelar av skivorna med 33 varv så får man exakt samma brusupplevelse. En vinylskiva är alltid graverad med samma tidskonstant oavsett hastighet. Här har vi en skillnad när man jämför vinyl med analogt band. Analoga bandspelare använder olika tidskonstanter beroende på bandhastigheten... alltså låter bruset väldigt olika. Fördelen med maxisinglar är att man får mindre överhörning mellan spåren(spåreko). På din fråga om vad jag har för utrustning när jag mäter så kan jag svara att jag använder mest ett professionellt nivå och FFT instrument från DK-audio. Med hjälp av det instrumentet kan jag mäta så pass låga nivåer som -70dB inom 4Hz till 24KHz. Om vi nu ska snacka vinyl så kan jag meddela att den svenska skivan som jag tidigare nämnt men inte minns namnet på var Blues Direct - Gugge Hedrenius Group, skivmärke: Ställverket STV 001. Musiktekniker var Anders Oredson och gravören Rune Persson. Jag har köpt några audiofila utgåvor på vinyl för att kunna jämföra med vanliga vinylskivor och i något fall med original pressningen från 60-talet. Jag får väl lova att säga det att jag inte är så övertygad om att det är så mycket bättre med dom nya 180/200gr. specialskivorna. Det är svårare att pressa en tjockskiva än en tunn.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-04 21:57

Nagrania skrev:Man kan inte riktigt jämföra ett 8bitars digitalt ljud med bruset från en vinylskiva. Det är som att jämföra skivbrus med bandbrus.... det är helt olika karaktär på bruset. Jag har kollat lite på olika 45 varvs maxisinglar och även på audiofila utgåvor på 45 varv. När man spelar av skivorna med 33 varv så får man exakt samma brusupplevelse. En vinylskiva är alltid graverad med samma tidskonstant oavsett hastighet. Här har vi en skillnad när man jämför vinyl med analogt band. Analoga bandspelare använder olika tidskonstanter beroende på bandhastigheten... alltså låter bruset väldigt olika. Fördelen med maxisinglar är att man får mindre överhörning mellan spåren(spåreko). På din fråga om vad jag har för utrustning när jag mäter så kan jag svara att jag använder mest ett professionellt nivå och FFT instrument från DK-audio. Med hjälp av det instrumentet kan jag mäta så pass låga nivåer som -70dB inom 4Hz till 24KHz. Om vi nu ska snacka vinyl så kan jag meddela att den svenska skivan som jag tidigare nämnt men inte minns namnet på var Blues Direct - Gugge Hedrenius Group, skivmärke: Ställverket STV 001. Musiktekniker var Anders Oredson och gravören Rune Persson. Jag har köpt några audiofila utgåvor på vinyl för att kunna jämföra med vanliga vinylskivor och i något fall med original pressningen från 60-talet. Jag får väl lova att säga det att jag inte är så övertygad om att det är så mycket bättre med dom nya 180/200gr. specialskivorna. Det är svårare att pressa en tjockskiva än en tunn.

Ja ha, då måste det ha varigt en kombination av mindre överhörning mellan spåren, ett bredare frekvensomfång, lite snabbare transienter och möjligtvis en bättre master och tillverkning av de 45rpm-skivor jag har lyssnat på som gorde att ljudet kändes mer öppet, fastare och nådde fram bättre. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-04 22:27

Spårbredden bestäms av den speltid som krävs. Men annars är det nog så att spårdjupet inte har något med S/N att göra. Apropå S/N och dynamik. Det bästa jag har hört när det gäller vinylljud är dom dBx encodade skivorna som fanns runt 1980. Jag har några sådana skivor med tillhörande decoder som låter otroligt bra. Det är synd att man lagt ner projektet för det låter bra mycket bättre en vanliga vinylskivor. Det blir inte bara mindre brus utan man får också både bättre bas och diskant. Jag har mätt på dBx-encodade skivor och fått ett S/N på -75dB ovägt, alltså inte lika bra som en CD men ett mera dynamiskt ljud än på en vanlig vinyl.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-04 22:38

Nagrania skrev:Spårbredden bestäms av den speltid som krävs. Men annars är det nog så att spårdjupet inte har något med S/N att göra. Apropå S/N och dynamik. Det bästa jag har hört när det gäller vinylljud är dom dBx encodade skivorna som fanns runt 1980. Jag har några sådana skivor med tillhörande decoder som låter otroligt bra. Det är synd att man lagt ner projektet för det låter bra mycket bättre en vanliga vinylskivor. Det blir inte bara mindre brus utan man får också både bättre bas och diskant. Jag har mätt på dBx-encodade skivor och fått ett S/N på -75dB ovägt, alltså inte lika bra som en CD men ett mera dynamiskt ljud än på en vanlig vinyl.

Hmm, det kanske var de skivorna som han pratade om då?
dBx encodade skulle vara kul att få veta mer om dem.
Även vartalen bestäms väl av den speltid som krävs.

Men desto djupare eller bredare ett spår är desto mer platts tar man upp i rummtiden på att beskriva amplituden och får då även fler värden att beskriva denna med, detta borde rent fysikaliskt bidra till ett lägre S/N pga. man får mer energi (kraft) på amplituden men förlorar sträcka i tidrummet "den gyllene regeln", vilket ger en högre referensnivå över brusgolvet. Även när det gäller vinyl så borde ju tid och rumm hänga ihop? Så om vi säger att jag vill ha en låt på en 30cm i diameter vinylskiva och vill ha den i så bra ljudkvalite som möjligt hur mycket skall jag då ta av varje parameter och vilken är den maximala ljudkvaliten man kan få ut?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-05 00:26

Det är utstyrningen som bestämmer S/N och inte graverdjupet. Här får du några siffror som då gäller en 33 varvs lp.

12-inch at 33 rpm, maximum time at 0 dB, 20 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -3 dB, 24 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -6 dB, 28 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at +6 dB,12 minutes.

0dB motsvarar en tvärhastighet på c:a 5cm/sek vid 1KHz och utstyrningen ökar med den inverterade RIAA-kurvan.
En sak till.... ett graverlack saknar eget brus. Det är så att det brus som vi sedan får på den pressade vinylen kommer ifrån framställningen av pressmatrisen och till sist kvaliteten på pressmassan.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-05 01:54

Nagrania skrev:Det är utstyrningen som bestämmer S/N och inte graverdjupet.

12-inch at 33 rpm, maximum time at 0 dB, 20 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -3 dB, 24 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -6 dB, 28 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at +6 dB,12 minutes.

0dB motsvarar en tvärhastighet på c:a 5cm/sek vid 1KHz och utstyrningen ökar med den inverterade RIAA-kurvan.
En sak till.... ett graverlack saknar eget brus. Det är så att det brus som vi sedan får på den pressade vinylen kommer ifrån framställningen av pressmatrisen och till sist kvaliteten på pressmassan.

Utstyrning innebär hur starkt man spelar in (graverar på skivan).
Beskriver man amplituden med mer platts i rumtiden så får man ett större maximalt omfång där du styr ut signalen mer.
Alltså spårbredd eller djupet bestämmer omfånget (mycket kraft och mycket massa vid graveringen) och därmed var brusgolvet hamnar som i sin tur bestämmer var utstyrningen kan ske och hur stark denna kan vara. Givetvis så skall man alltid styra ut signalen så mycket som möjligt innan denna spricker för mycket just för att komma så långt över brusgolvet som möjligt.
En starkare utstyrning innebär mer platts och kraft på amplitudinformationen i tidrummet.

Dock så är detta endast i teorin om man tittar på det med fysiken som hjälpmedel.
I verkligheten så blir det för svårt (dyrt) att öka omfånget med så mycket mer en vad det redan är idag på vinylstandarden pga av samtliga begränsningar vid gravering, tätpackning, material, uppspelning, övrig teknik m.m.

Allt material har ett brus det finns inga så släta ytor att det helt saknar brus med undantag för ett fåtal perfekta speglar men dessa har nog också ett mikroskopiskt ojämnt lager, det har allt, precis som allt har mer eller mindre friktion som t.ex is med sin låga friktion och asfalt med sin höga friktion (friktion är som allt annat elektriska krafter som hakas fast i varandra)(utan friktion så skulle ju allt som utsätts för en kraft fortsätta i konstant hastighet i "all" oändlighet)(har provat is = lite brus, sten = mycket brus och opressad vinylplast = lagom brus, CD = rätt lågt brus).

12-inch at 33 rpm, maximum time at +6 dB,12 minutes = En ökad modulation "Gyllene regeln". Mycket kraft liten sträcka.

Du har rätt med allt du skriver, för det var samma sak som jag skrev"istortsett".

dBx encodade skivor lät väldigt intressant skulle vara kul att få veta lite mer om dem och deras decoder hur det systemet fungerade och lagrade å beskrev informationen.
MVH Isaac :)

P.S. skönt att ha någon att skriva med har redan lärt mig massor av dig och hoppas att bli tillrättavisad :? och få mer lärdom och kunskap. Man är ju trots allt inte så gammal och erfaren på området. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-05 04:18

Löjlig debatt detta. Det är lite som att sitta och jämföra två olika fotbollslag, där ena ser bättre ut på pappret medans i verkligheten så kanske det inte funkar så.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-05 08:53

Löjlig debatt detta.

Jag har väl då inte sagt något om vilket som är bäst. Den här debatten har ju tidigare varit uppe och jag bryr mig inte själv om hur det är med detta och inte annat heller för den delen. :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-05 09:04

Allt material har ett brus

Så sant men om grammofonlackets egen brus ligger långt under förstärkarbruset så blir det ju ändå ointressant.....eller? Man kan också säga att ett graverat lack är bara fräscht i några timmar sedan börjar man få förändringar i form av små knäppar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 09:14

subjektivisten skrev:Löjlig debatt detta. Det är lite som att sitta och jämföra två olika fotbollslag, där ena ser bättre ut på pappret medans i verkligheten så kanske det inte funkar så.

Löjlig jämförelse detta. ;)

Ett fotbollslag är ingen teknisk konstruktion. En bättre jämförelse vore möjligtvis mellan två bilar: en som rent tekniskt är bättre i allt - utsläpp, acceleration, väghållning, luftmotstånd - säg en Audi TT. Och en Volvo Amazon -64.

Det är inte givet vilken man föredrar men sett ur strikt prestandasynpunkt är det ju ingen diskussion.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-09-05 12:32

En gammal kär tråd. S/N vid lägre frekvenser är runt -50 till -60 dB, betydligt lägre brus vid högre frekvenser (där dock utstyrningskapaciteten är betydligt sämre = låg S/N för given distorsion). -85 dB verkar vara en fantasisiffra.

Vinyl har också en topp av distorsion mellan 6-12 kHz (lite olika för vä och hö kanal). Distorsion bidrar till en högre brusnivå, dock harmoniskt relaterad till signalen.

Här finns några teoretiska länkar (som mig veterligen stämmer någorlunda med historiska mätningar):

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-05 12:49

Thomas_A skrev:En gammal kär tråd. S/N vid lägre frekvenser är runt -50 till -60 dB, betydligt lägre brus vid högre frekvenser (där dock utstyrningskapaciteten är betydligt sämre = låg S/N för given distorsion). -85 dB verkar vara en fantasisiffra.

Vinyl har också en topp av distorsion mellan 6-12 kHz (lite olika för vä och hö kanal). Distorsion bidrar till en högre brusnivå, dock harmoniskt relaterad till signalen.

Här finns några teoretiska länkar (som mig veterligen stämmer någorlunda med historiska mätningar):

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm

Antagligen så är det en fantasisiffra, kan inte minnas var jag fått den ifrån :roll: .

Bruset är lika högt på hela skivan men pga. att lägre frekvenser innehåller mer energi så blir det ett lägre S/N på dessa. De högre frekvenserna innehåller mindre energi , där bruset lättare övervinner pga att det kan ha högre energi. Kapaciteten för starkare ristning i diskanten är sämre och bidrar också till att man inte kan lägga sig lika högt över brusgolvet utan att ljudet distar sönder allt för märkbart.
Skall man räkna harmonisk distorsion som brus? Distorsion innebär väl att man klipper ljudet. 6-12KHz är väl där "signalen" är som starkast i diskanten.
Senast redigerad av Isaac 2006-09-05 14:57, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-05 13:52

Almen skrev:Löjlig jämförelse detta. ;)

Ett fotbollslag är ingen teknisk konstruktion. En bättre jämförelse vore möjligtvis mellan två bilar: en som rent tekniskt är bättre i allt - utsläpp, acceleration, väghållning, luftmotstånd - säg en Audi TT. Och en Volvo Amazon -64.

Det är inte givet vilken man föredrar men sett ur strikt prestandasynpunkt är det ju ingen diskussion.

Nej, för här snackas det om OPTIMALA förhållande för båda formaten, när stort sett INGEN skiva är gjord helt optimalt. Det som verkligen spelar roll är:
Artist - skivan A, vilken av vinylen och CD låter bäst?

Det är otrolig mängd problem som kan komma på vägen som ger större skillnader än vad denna debatt tar upp, så det är helt meningslös.

Själv har jag ingen som helst intresse för CD formatet, men vet att det är ett bra format om det nyttjas rätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-05 14:16

Svante skrev:
Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter. 8)

...utom möjligen " lyssningsintryck för 'mig' ", vilket väl är en viktig parameter i sammanhanget. Men jag förstår vad du menar och håller med.

Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.

Ja men om man tar i ordentligt i vinylskivan? Med båda händer? Så viker den sig nog.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 14:33

subjektivisten skrev:Nej, för här snackas det om OPTIMALA förhållande för båda formaten, när stort sett INGEN skiva är gjord helt optimalt. Det som verkligen spelar roll är:
Artist - skivan A, vilken av vinylen och CD låter bäst?

Det är otrolig mängd problem som kan komma på vägen som ger större skillnader än vad denna debatt tar upp, så det är helt meningslös.

Själv har jag ingen som helst intresse för CD formatet, men vet att det är ett bra format om det nyttjas rätt.

Tjaa, så kan man ju hårdra biljämförelsen också - vilken är bäst, en Audi TT på en leråker utanför Lenhovda, eller Amazonen på en torr autobahn utan köer. Inga vägar är väl "optimala" heller.

Till syvende og sist handlar det om vad man menar med följande ord: "bäst" och "ljudkvalitet". Som vanligt är det en fråga om begreppsdefinition.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-05 15:17

Jag som då har haft möjlighet att lyssna på lackskivor vet att det är en jätte skillnad när skivan sedan blir matrisserad och pressad. Ett lack låter ungefär som ett masterband inspelat med Dolby SR. När man lyssnar på en vinyl så kan man höra i de flesta fallen vinylens textur.... ett lite grynigt brus. Naturligtvis hör man det bäst mellan låtarna men det finns ju där även under musiken och som också ibland kan höras genom gles eller svag musik. Det är just det här som försvinner med dBx-encodade vinyler samt att eventuella knäppar blir mycket mjukare och mindre störiga.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-05 15:37

Almen skrev:Tjaa, så kan man ju hårdra biljämförelsen också - vilken är bäst, en Audi TT på en leråker utanför Lenhovda, eller Amazonen på en torr autobahn utan köer. Inga vägar är väl "optimala" heller.

Till syvende og sist handlar det om vad man menar med följande ord: "bäst" och "ljudkvalitet". Som vanligt är det en fråga om begreppsdefinition.

Spela roll. Det som verkligen spelar roll när man jämför själva produkten och inte vilket format som har bäst specer.

Bäst ljud är den som låter mest naturligt och närmast mastrerbandet (inom rimliga gränser). Det är till viss del subjektiv, som musik är.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 16:10

subjektivisten skrev:Bäst ljud är den som låter mest naturligt och närmast mastrerbandet (inom rimliga gränser).

Det håller jag nog med om.

Det är till viss del subjektiv, som musik är.

Nja, bara om bägge exemplen går att skilja från originalet - då kanske det kan vara subjektivt vilket av dem som är "bäst". Men om ett av exemplen (vinyl eller CD) inte går att skilja från originalet vid blindtest så är det givetvis objektivt bäst ljud, enligt din definition.

Vore intressant med ett sådant blindtest. :)

Ändrat: halkade litet snett med negationerna, där... :oops:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-05 17:18

Hur många av er har originalet hemma så att ni vet vad man ska jämföra med? :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 17:33

Nä alltså, då får man ju göra en inspelning i en studio och använda det som original, mastra en vinyl, samt omvandla originalet till 44.1 kHz 16-bitars PCM. Sedan spelar man upp original mot vinyl respektive PCM i A/B/X-lyssningstest.

Originalet måste väl inte vara analogband (även om det skulle kunna vara det), utan högupplöst digitalt måste väl funka. Det är ju huruvida vinyl respektive CD färgar ett original man är intresserad av, och då är det sekundärt hur originalet låter, bara det är samma.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-05 17:45

Ett bra sätt kunde vara att spela in live från en konsert från t.ex. klassisk musik sedan så kan man ha alla åskådare i "mitten".
Samtidigt som konserten pågår så "spelar man in" denna konsert i "från mitten" (med en mycket god inspelningsutrustning ex: bra kvalitet på preamps, kablar å kontakter, mikrofoner m.m.) på båda "formaten" LP och CD och sedan så kan åskådarna få lyssna på en ljudanläggning av hög kvalité på både vinyl och CD i olika ordnings följder (blind test) och sedan bedöma vilket av formaten som lät likast original ljudet.

Vet ej om man inte redan har gjort ett sådant blindtest.
Känner bara till ett blind test där ingen kunde skillja på ett "Vinylljud" som avspelades direkt ifrån en vinylskiva (tror det var en standard LP skiva) på en vinylspelare och direkt ifrån en CD-skiva på en CD-spelare. (Däremot så märkte alla skillnaden när man hade lagt "CD"- ljud på en vinylskiva och "CD"- ljud på en CD-skiva).

Själv så älskar jag det så kallade "digitala formatet", jag tycker att det låter likast orginalet i allfall på mina inspelningar (OBS! orgonalet är ljudet som gick ut ur högtalarna före lagringen, jämfört med ljudet som kom ut efter lagringen.

Dock så skall jag inte förneka att jag ibland gillar vinylljudet och känslan med bla de stora omslagen m.m.
Senast redigerad av Isaac 2006-09-05 19:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-05 18:06

Hittade en intervju på nätet:
Analog tape has always sounded wonderful. Vinyl disk is a medium our ear really loves, a good vinyl turntable and phono preamp is a very musical thing.
---
... the high resolution digital is always better than analog from a technical specification and, while not always, it can even sound better to our ears. I’m still a great believer in the use of tube gear and analog!
---
With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!

Sagt av en man med en yrkesbana som bl.a. musiker, radiopratare och ljudtekniker, men sedermera mest känd som mastringstekniker. Inte helt väl sedd av en del audiofiler, efter ett par remastringar där han eventuellt lyssnat mer på uppdragsgivaren än musiken. Dock överstiger hans välgjorda mastringar med råge dessa både i antal och kvalitet...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-05 19:13

Okey då har vi en eller två inspelningar som vi har kontroll över. Men hur kan man bedömma alla andra inspelningar som man köper ute i butiken och där vi inte har tillgång till något masterband. Jag har hört masterband som varit otroligt hårt limiterade. Är det så att ni vill att alla inspelningar ska i princip spelas in med endast två mikrofoner och helt utan filter, kompressor, dee-esser och limiter. Varför är det ingen som snackar om filmljud som är bra eller dåligt mastrat. Ja jag vet att det är OT men jag kunde inte låta bli. Jag tänker inte heller skriva mer i den här tråden.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-05 22:11

Nagrania skrev: Är det så att ni vill att alla inspelningar ska i princip spelas in med endast två mikrofoner

Svar: Nej (möjligtvis med en binaural inspelning med min överkropp och sedan avlyssning med HIFI hörlurar).

Nagrania skrev: helt utan filter

Svar :Ja om det är en bra utrustning man använder vid inspelning så skall inte ett filter behövas inte om man vill återge verkligheten i allafall under förutsättningar att man har gjort en bra mikrofonplacering.

Nagrania skrev: helt utan kompressor

Svar: Ja (det gäller att ställa in nivåerna ordentligt) i verkligheten så existerar inga kompressorer i öronen).

Nagrania skrev: helt utan dee-esser

Svar: Nej en dee-esser skall inte heller behövas.

Nagrania skrev: helt utan limiter

Svar: Ja.

Nagrania skrev: Varför är det ingen som snackar om filmljud som är bra eller dåligt mastrat.

Svar: Där glömmde du allt bort mig.

Nagrania skrev: Ja jag vet att det är OT

Svar: Vad menas med OT.

MVH Isaac.:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-05 22:57

Almen skrev:
Det är till viss del subjektiv, som musik är.

Nja, bara om bägge exemplen går att skilja från originalet - då kanske det kan vara subjektivt vilket av dem som är "bäst". Men om ett av exemplen (vinyl eller CD) inte går att skilja från originalet vid blindtest så är det givetvis objektivt bäst ljud, enligt din definition.

Vore intressant med ett sådant blindtest. :)

Ändrat: halkade litet snett med negationerna, där... :oops:

Nej, eftersom mastring handlar även om att påverka ljudet så är det inte möjligt att helt påstå att originalbandet är 100% det som är rätt. Kan tänka mig, beroende på vilken spelare man spela upp bandet i, via vilka apparater man kör den, så kommer det låta olika. Så det är ingen 100 procentig vetenskap IMO.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-05 23:06

Isaac skrev:
Nagrania skrev: helt utan kompressor

Svar: Ja (det gäller att ställa in nivåerna ordentligt) i verkligheten så existerar inga kompressorer i öronen).

Jodå... Han heter Stapedius.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stapedius

Isaac skrev:
Nagrania skrev: Ja jag vet att det är OT

Svar: Vad menas med OT.

Off Topic.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi