PEGE skrev:Nefilim skrev:PEGE skrev:Nefilim, tråkigt att du bara tittade på prislappen förr i tiden, och inte lyssnade innnan du inhandlade din hifi utrustning.
l:
Som jag skrev tidigare. jag
lyssnade 
Gott att läsa
Det finns för många som inte vågar lita på sina egna öron, utan måste ta hänsyn till vad andra tycker.
Bra att du kommit till insikt Nefilim.
Jag tror du PEGE misstolkar Nefilim, om och om igen!
Vad Nefilim så tydligt berättar är ju först om problemen med "placebo och kejsarens nya kläder" när man så till den milda grad litar på sina öron att man tror att de inte kan luras av andra sinnens bidrag.
Då skriver du PEGE att han bara tittade på prislappen förr i tiden?
Nefilim förtydligar då att han visst
lyssnade (och lät sig bedras underförstått).
Därmed klargör Nefilim klokskapen att: Det är bra att INTE lita blint på sina öron - så till den milda grad att man tror att man är immun mot kejsarens nya kläder och annan placebo - han redovisar helt enkelt att det är lätt kan bedras av andra sinnens information (vilket lätt leder till felaktiga investeringar och byteskarusellen).
Då skriver du PEGE:
"Gott att läsa
Det finns för många som inte vågar lita på sina egna öron, utan måste ta hänsyn till vad andra tycker.
Bra att du kommit till insikt Nefilim."
Jag tror du missat Nefilims budskap PEGE. Om jag förstått Nefilim rätt så håller jag med om varende ord! (Rätta mig om jag misförstått dig Nefilim.)
Vad han varnar för är ju just att lita på sin hörsel (så till den milda grad att man tror sig vara immun mot andra sinnens verkan).
För att kunna lyssna med i sanning öppna öron så är det till stor hjälp att av egen erfarenhet veta hur lätt det är att låta sig förledas - och första steget efter den insikten är att INTE längre lita blint på det man tycker sig höra utan att hela tiden ha risken för potentiella suggestioner i medvetandet. I synnerhet är detta viktigt när man sitter och tittar på apparaterna när man lyssnar på dem (det borde vara mandatory att alltid lyssna i mörkret hos hifi-handlare!

).
På lång sikt (år) är detta problem mindre, men hur många har apparater på låns ett år innan de behöver bestämma sig för om den skall köpa?
Praktiskt taget ingen törs jag påstå - och därför är det så viktigt att lära sig att lyssna nyktert om man vill slippa göra felinvesteringar och drabbas av den därpå följande byteskarusellen.
Byten blir ju den oundvikliga konsekvensen av att man på lång sikt inte låter sig bedras såsom när man initialt "litar på sin hörsel" och tror att man är oemottaglig för placebo.
En andra insikt som är viktig för att man skall kunna höra nykternt, är insikten att det faktiskt finns gott om produkter som inte alls presterar i korrelation till prislappen, och detta i båda riktningarna!
(Det finns gott om dyra apparater som presterar undermåligt, men viktigare än detta är att inse att det finns gott om mycket trevligt prissatta saker som presterar förträffligt!)
Först när man accepterat att så är fallet vågar man tro på sin hörsel när den hör att så är fallet. Den som inte tror på det är en liten duvunge i placebons obarmhärtiga klor...
Vh, iö
- - - - -
PS. Som Rydberg så klokt skriver så är det förstås så, att den som litar på sina öron på riktigt inte har något emot att blindtesta (annat än möjligen besväret) - för det är ju bara om man litar på öronen som man inte behöver ha facit tillgängligt för att veta vad man skall tycka.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).