Tack faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-06 22:39

När någon skriver så där "litar på sina öron" ska man alltid läsa "...att sina hörupplevelser stämmer överens med det man verkligen hör..." istället för "...sina öron...". För det är precis vad de menar i praktiken.

Lite som att man litar på en person. Då menar man snarare att man litar på att personen talar sanning och beter sig förutsägbart i någon mening och inte på att personen existerar tex.

Nefilim, tråkigt att du bara tittade på prislappen förr i tiden, och inte lyssnade innnan du inhandlade din hifi utrustning.

Själv har jag svårt att förstå att prislappen ska spela roll.

Försöker alltid hitta billigaste möjliga kombination för välljud.

Man lär så länge man lever

PEGE: Det där du skrev skulle man kunna säga är ett klassiskt retoriskt knep. Man "misstolkar" lite för att få det att se ut som att det handlar om något helt annat än vad det egentligen gör. I detta fallet prislappen. Det står ju ingenstans i Nefilims inlägg att han tidigare inte lyssnade utan bara gick efter prislappen. Det är lite fult. Det finns ju tex olika sätt att lyssna på där man kan komma fram till olika saker...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-06 22:41

PEGE skrev:
Rydberg skrev:
PEGE skrev:Det finns för många som inte vågar lita på sina egna öron
Håller med, det finns massa folk med blindtestfobi som inte verkar lita på sina öron 8)

Blindtest och blindtest, jag är nöjd om det låter bra, har ingen anledning att bevisa något, för någon.
Närå, det var bara helt appropå att lita på sina öron :wink:
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-06 22:42

Jag vågar inte lita på mina öron, därför vill jag blindtesta.
Dåligt självförtroende? Kanske, hellre det än känna mig dum.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-09-06 22:45

dimitri skrev:Jag vågar inte lita på mina öron, därför vill jag blindtesta.

Litar du inte på dig själv? 8O
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-06 22:46

Det är väl då, och bara då, som du litar på enbart dina öron? (lite beroende på hur man ser det kanske) De flesta vågar ju inte lita på sina öron utan måste veta hur de ska höra i förväg.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-06 22:51

PEGE skrev:

Som sagt: Man måste läsa det personen verkligen menar och inte ordagrannt så att det passar ens egen agenda.

När någon skriver så där "litar på sina öron" ska man alltid läsa "...att sina hörupplevelser stämmer överens med det man verkligen hör..." istället för "...sina öron...". För det är precis vad de menar i praktiken.

Läser man bara så när någon säger "litar på mina öron" i dessa sammanhang så blir allt mycket enklare och tydligare, utan någon konflikt.

dimitri menar alltså att han inte litar på att hans hörselintryck alltid stämmer överens med det han verkligen hör. Det verkar förnuftigt eftersom man lätt kan visa att hörseln fungerar så. Det går att framkalla suggereringseffekter.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-06 22:53

PEGE skrev:

Jag sa "mina öron".
Men för att gå dig tillmötes så ifrågasätter jag allt.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-09-06 22:54

Helt rätt Rydberg, varför ska man lita på vad andra hör :)

Jag föredrar mina egna öron, det är de jag är tvingad att leva med :D

Kan ju inte tvinga andra att lyssna med mina öron, så jag får leva med mina handikapp vad det gäller ljudåtergivning.
Moderator Hififorum.nu

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2006-09-06 23:03

PEGE skrev:

Jag litar inte på att min upplevelse enkom beror på återgivningen. Gör du?
sb17nbac till alla!

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-06 23:14

dimitri skrev:
PEGE skrev:

Jag sa "mina öron".

Jo, jag har i alla fall så pass mkt självtillit att jag inte har en enda pryl i min stereo, inklusive kablar, som någonsin diskuterats eller omnämnts här eller på HF och tycker att det låter förträffligt.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-09-06 23:14

dimitri skrev:
PEGE skrev:

Jag sa "mina öron".

Dina öron, är inte mina öron, och vise versa.

Jag ifrågarsätter inte min hörsel, därimot kan jag ifrågasätta din, hör du bättre än jag, eller är jag en sämre avlyssnare än dig, det är inget jag kan svara på själv.

Vem som har rätt kan jag inte svara på :)
Moderator Hififorum.nu

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-06 23:20

PEGE,
Jag ifrågarsätter inte min hörsel, därimot kan jag ifrågasätta din, hör du bättre än jag, eller är jag en sämre avlyssnare än dig, det är inget jag kan svara på själv.

Du måste ha missförstått. Jag skrev ju att jag inte litar på min hörsel. Dvs jag ifrågasätter den. Alltså är du säkert en bättre "avlyssnare" än jag. Och kanhända inte behöver begagna dig av bt. Bara att gratulera.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-09-06 23:36

dimitri skrev:PEGE,

Du måste ha missförstått. Jag skrev ju att jag inte litar på min hörsel. Dvs jag ifrågasätter den. Alltså är du säkert en bättre "avlyssnare" än jag. Och kanhända inte behöver begagna dig av bt. Bara att gratulera.

Dimitri, jag har ingen anledning att tro att jag är en bättre avlyssnare av musik än du.

Alla , och var och en har väl sin filosofi, fattar inte varför man måste pracka på sin egen åsikt gentimot andra.

Kan tänka mig att många är nöjda med vad de har, och har att lyssna till.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-07 00:38

Vad var det topic handlade om nu igen? Jo visst ja!

Varsågod hörru! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Olmo

Inläggav Olmo » 2006-09-07 01:01

Sådana här diskussioner påminner mycket om de man kan ha med människor som håller på med healing och annan alternativmedicin. Visst kan man säga att så länge man upplever att man mår bättre av en behandling så spelar det ingen roll om behandlingen är placebo eller inte, och att om någon är villig att betala tiotusentals kronor för att uppnå en placeboeffekt så är det upp till dem. Samtidigt måste alternativmedicinaren förstå att inte alla är intresserade av att betala dyrt för placeboeffekter, och att blindtester är det säkraste sättet att skilja placebo från verksam behandling. Det handlar inte om att inte "lita på sina sinnen". Det handlar om att förstå hur det mänskliga psyket fungerar och att våra förväntningar alltid färgar våra upplevelser.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-07 02:58

PEGE skrev:
Nefilim skrev:
PEGE skrev:Nefilim, tråkigt att du bara tittade på prislappen förr i tiden, och inte lyssnade innnan du inhandlade din hifi utrustning.

l:

Som jag skrev tidigare. jag lyssnade :oops:

Gott att läsa :D

Det finns för många som inte vågar lita på sina egna öron, utan måste ta hänsyn till vad andra tycker.

Bra att du kommit till insikt Nefilim.

Jag tror du PEGE misstolkar Nefilim, om och om igen!

Vad Nefilim så tydligt berättar är ju först om problemen med "placebo och kejsarens nya kläder" när man så till den milda grad litar på sina öron att man tror att de inte kan luras av andra sinnens bidrag.

Då skriver du PEGE att han bara tittade på prislappen förr i tiden? 8O

Nefilim förtydligar då att han visst lyssnade (och lät sig bedras underförstått).

Därmed klargör Nefilim klokskapen att: Det är bra att INTE lita blint på sina öron - så till den milda grad att man tror att man är immun mot kejsarens nya kläder och annan placebo - han redovisar helt enkelt att det är lätt kan bedras av andra sinnens information (vilket lätt leder till felaktiga investeringar och byteskarusellen).

Då skriver du PEGE: "Gott att läsa :D Det finns för många som inte vågar lita på sina egna öron, utan måste ta hänsyn till vad andra tycker.
Bra att du kommit till insikt Nefilim."
8O

Jag tror du missat Nefilims budskap PEGE. Om jag förstått Nefilim rätt så håller jag med om varende ord! (Rätta mig om jag misförstått dig Nefilim.)

Vad han varnar för är ju just att lita på sin hörsel (så till den milda grad att man tror sig vara immun mot andra sinnens verkan).

För att kunna lyssna med i sanning öppna öron så är det till stor hjälp att av egen erfarenhet veta hur lätt det är att låta sig förledas - och första steget efter den insikten är att INTE längre lita blint på det man tycker sig höra utan att hela tiden ha risken för potentiella suggestioner i medvetandet. I synnerhet är detta viktigt när man sitter och tittar på apparaterna när man lyssnar på dem (det borde vara mandatory att alltid lyssna i mörkret hos hifi-handlare! :wink: ).

På lång sikt (år) är detta problem mindre, men hur många har apparater på låns ett år innan de behöver bestämma sig för om den skall köpa?

Praktiskt taget ingen törs jag påstå - och därför är det så viktigt att lära sig att lyssna nyktert om man vill slippa göra felinvesteringar och drabbas av den därpå följande byteskarusellen. :(

Byten blir ju den oundvikliga konsekvensen av att man på lång sikt inte låter sig bedras såsom när man initialt "litar på sin hörsel" och tror att man är oemottaglig för placebo.

En andra insikt som är viktig för att man skall kunna höra nykternt, är insikten att det faktiskt finns gott om produkter som inte alls presterar i korrelation till prislappen, och detta i båda riktningarna! (Det finns gott om dyra apparater som presterar undermåligt, men viktigare än detta är att inse att det finns gott om mycket trevligt prissatta saker som presterar förträffligt!)

Först när man accepterat att så är fallet vågar man tro på sin hörsel när den hör att så är fallet. Den som inte tror på det är en liten duvunge i placebons obarmhärtiga klor...

Vh, iö

- - - - -

PS. Som Rydberg så klokt skriver så är det förstås så, att den som litar på sina öron på riktigt inte har något emot att blindtesta (annat än möjligen besväret) - för det är ju bara om man litar på öronen som man inte behöver ha facit tillgängligt för att veta vad man skall tycka. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-09-07 07:54

En klok mann,(eller var det kvinne?), har engang sagt at man ikke skal tro på noe en hører, og bare halvparten av hva en ser....Dette har etter min mening stor gyldighet den dag i dag, spesielt når det gjelder hifi....

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 08:38

Det är ett intressant fenomen detta att man "lurar" sig själv till att höra ljudkarraktärer eller förädringar som inte egentligen är bättre. :?

Men man ska inte förakta den s.k placeboeffekten. Denna effekt tar man ofta hänsyn till inom medicinen. Om man tror starkt på ett preparat, och dessutom om läkaren talar för detta preparat så kan man se mätbara förbättringar hos många.
En stor undersökning som gjordes i england för många år sedan, visade på att ca 90 % av all huvudvärk kunde botas med placebomedicinering!

Samma studie kan man överföra till just vårt intresse, hifi.
Om hifi-blaskor, handlare och andra påtalar för oss hur bra vissa produkter är, så uppfattar vi också att det är så.

Även exclusiva produkter och fantasipriser påverkar oss. Klart att en högtalarkabel som kostar 250 K Kr låter bra! (Vad jag förstår ska inte en kabel låta alls) :?

Jag har många exempel i min hifibana där jag blivit lurad p.g.a att jag blivit utsatt för en yttre påverkan hur bra en produkt är.

Ett exempel. Eftersom jag är vän med en hifikrängare så har jag möjligheter att få låna hem diverse produkter.
För nåt år sedan lånade jag hem ett Audio Research LS 25 försteg med ett kollosalt högt pris förstås. Jag hade detta steg till låns i ett par månader. Visst lät det fantastiskt. Det var ju ett ARC! Men när jag får låna ett försteg av enklare och framförallt till ett överkomligt pris så sopar det mattan med ARC försteget! 8O

Det var nog efter detta jag kom till insikt. Jag hade inga som helst förväntningar på det billigare steget. Var helt nollställd och neutral alltså inga förväntningar. Efter denna upplevelser vaknade jag och kom så småningom till insikt.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-07 08:57

Kloka ord!

Synd bara att den effekt du beskriver med...

Nefilim skrev:En stor undersökning som gjordes i england för många år sedan, visade på att ca 90 % av all huvudvärk kunde botas med placebomedicinering!

Samma studie kan man överföra till just vårt intresse, hifi.
Om hifi-blaskor, handlare och andra påtalar för oss hur bra vissa produkter är, så uppfattar vi också att det är så.

...inte är för all evighet, för vore den det skulle ju placebon ha kunnat ersätta äkta kvalitet för all framtid. :P Men icke. :(

När nyhetens behag passerat förbi, så växer en mäktig anti-placebo fram - misstroendet i eftertankens kranka nykterhet. :?
För att ens val skall kunna överleva denna mänskliga psykets inbyggda misstroende-attack fordras det att det låter bra på riktigt, vilket sällan är fallet om man köpt något i placebo-berusat tillstånd. :o

Och gör det inte det (låter bra på riktigt) är man extra mottaglig för nästa "annorlunda-alltså-bättre-placebo-attack", och byter apparat utan eftertanke och omdöme igen! Som man sedan i eftertankens skarpa sken ser att den var ju inte heller bra :( , och så går man på nästa annorlunda som den slutgiltiga frälsningen, tills man ser denna i klart ljus...

Till slut blir man helt blasebo, och nöjer sig med något som egentligen r alldeles för dåligt. :wink: Om man inte innan det är för sent vaknar upp och ser ljuset vill säga... Lycka till alla som gjort det!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-07 09:08, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 09:02

Ett annat fenomen som jag nu upplever, är att jag nästan alltid kommer på mig själv att spela alltför starkt! :?

Jag vet detta eftersom volymen på mitt försteg visas i steg, 0 - 100.
Förr var det smärtsamma volymer på runt 40 - 45. Nu spelar jag ofta på 60 - 65! Jag upplever det inte som starkt, men mina grannar gör det säkert. :(
Är det ett tecken på att distorsionen är låg?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-07 09:04

Nefilim skrev:Ett annat fenomen som jag nu upplever, är att jag nästan alltid kommer på mig själv att spela alltför starkt! :?

Förr var det smärtsamma volymer på runt 40 - 45. Nu spelar jag ofta på 60 - 65! Jag upplever det inte som starkt, men mina grannar gör det säkert. :(

Du har väl inte bytt till högtalare med lägre känslighet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 09:06

Nej, har samma högtalare. Klipsch RF7. Dessa kommer jag att behålla länge! :) Har en känslighet på 102 dB!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-07 09:12

Nefilim skrev:Ett annat fenomen som jag nu upplever, är att jag nästan alltid kommer på mig själv att spela alltför starkt! :?

I normala fall skulle jag ha svarat ja, men om ett steg är ungefär en dB så tror jag snarare på en annan förklaringsmodell...

Det måste vara något i din kedja som ändrat känslighet siginfikant. Är det inte högtalarna så måste du ha bytt till något slutsteg kanske, som har klart lägre gain, eller en CD-spelare med lägre utnivå.

Vh, iö

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 09:16

Glömde säga att jag utfört en del akustikförbättrande åtgärder i rummet. Bl.a är golvet numer i princip helt täckt med mattor. Kan det vara den åtgärden tro?

När det gäller graderingen på försteget, Linn Kolektor, är det inte graderat i dB.

Elektroniken är den samma.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 09:30

Jag har ett par Vincent SP-991 monoblock, som låter förträffligt tycker jag. Mycket kraft, men tyvärr går de i 100W klass A. Det blir höga elräkningar och varmt.

Nu har jag möjlighet att få byta bort dessa mot Dynaco MKIII, monoblock, som är kraftigt moderniserade.

Trots sin höga verkningsgrad kräver mina Klipschar en strömstark förstärkare pga av lite våldsamma fasvridningar.

Jag har provat ARC rörsteg, VT 70, men det steget fungerade inte. Diskanten blev vass och spretig, basen luddig. Finns det något "trix" att göra för att motverka dessa problem vid en mindre strömstark förstärkare?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-07 10:06

Kul! Sund utveckling! Har själv gått i nedgraderingstankar. Inte för att jag har några särskilt märkvärdiga grejer, men ändå. På landet är grejerna ännu enklare, mest gamla avlagda saker. Men det är minst lika roligt att lyssna på musik där. Och det tror jag mycket beror på rummet. Om nu rummet hemma i stan inte funkar särskilt bra för musiklyssning, då kan man ju lika gärna ha enklare och billigare prylar, eller hur.

Man måste ju i alla fall ha någon galen hobby att slösa sina slantar på. Ett svart hål att stoppa dom i alltså. Träbåtar är inte alls dumma i det avseendet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 10:08

mapem skrev:Man måste ju i alla fall ha någon galen hobby att slösa sina slantar på. Ett svart hål att stoppa dom i alltså. Träbåtar är inte alls dumma i det avseendet.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-09-07 10:16

Nefilim skrev:Nej det är inte svårt att utvärdera saker har jag lärt mig! Allt som kostar över 10K Kr är bortkastade pengar, när det gäller elektronik alltså.
Den berömda placeboeffekten du vet. :wink:

Men jag har haft förmånen att lyssna på riktigt dyr hifi där man blivit impad av prislappen och det omtalade märket.
Men när jag efter en sådan lyssningssession åter sitter hemma i soffan, så har jag alltid tyckt att mina prylar låter bäst. 8)

Jag har lite svårt att förstå din gräns som du verkar dra vid 10 000 kr. Av de ganska många grejor jag testat så finns inga entydiga samband mellan pris och ljudkvalitet. Slutsatsen är att det finns ungefär lika mycket dåliga produkter som kostar lite pengar som de som kostar mycket pengar. Det gäller bara att hitta de goda produkterna. Sedan kan jag ju säga att det fömodligen blir väldigt svårt att hitta ett slutsteg med mycket uteffekt för under 10 000 kr som också låter bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 10:18

Var lite otydlig eller ospecifik där.Borde formulerat det annorlunda. Hittar man prylar under 10 K Kr som funkar bra är det ett fynd.

Lite förhastat skrivet. Men jag håller med dig Johan. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-07 10:31

Går denna tråd ut på att allt dyrt är dåligt i stort, eller.. :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi