Tack faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-08 12:56

Erol skrev:Men det måste väl ändå finnas någon svindyr hifi som är befogad sitt pris pga av svindyra komponent- och utvecklingskostnader och som sedan också presterar därefter?

Jag är frestad att placera Brystons slutsteg i den kategorin. De är välingenjörade, oerhört välbyggda och har dessutom en garantitid som är ett monument över deras förtroende för sin egen konstruktion.

Å andra sidan: Givet allt detta - är den verkligen svindyr? Brystons förstärkare är kostsamma, det tror jag ingen förnekar, men de levererar imponerande prestanda, kvalitet och service. Dessutom är de, ehuru kostsamma, väldigt mycket lägre prissatta än de som ligger på toppen av ta-betalt-ligan.

De kanske rent av är billiga, och isåfall sorterar de ju inte under katogorin svindyr hifi...

Eller finns det i stort sätt alltid en praktisk gräns för hur dyrt tex ett superslutsteg kan bli? Typ Rotel 1090. Jag menar då såklart med ett sunt utvecklingstillvägagångssätt och ett ändamålsenligt komponentval.

Jag kan inte uttala mig om det här på ett oantastligt sätt, men min bedömning är nog att Rotel 1090 och Bryston-stegen (med liknande uteffekt (alltså >450 W)), är prissatta på ungefär samma sätt. Bryston-stegen är förvisso väsentligt dyrare, men så har också tveklöst en högre byggkvalitet.

Om ovanstående är sant, kan man då på tex en mässa, avfärda all hifi över en viss prissklass som ett dåligt köp ur pris/prestandasynpunkt? Tex alla slutsteg på ca 2*300W som kostar en slant mer än de ca 30 000 som 1090 kostar?

Svårt fråga...

Det måste ju bero på i vilken grad man uppskattar "byggsnygghet". Men någonstans går nog en gräns för när man betalar för ormolja snarare än kvalitet i konstruktion, byggnation och estetik. Har svårt att se att det är rimligt att ta mera betalt än Bryton. Det gå ju inte att bygga högkvalitativare/dyrare utan att det blir trams.

(Dessutom ger 1090 cirka 450 W, på riktigt. :wink: )

Antar att jag redan har svaret men det vore ändå kul att höra några synpunkter.

Eller finns det exempel på superhifi för hemmabruk i hundratusenkronorsklassen och däröver som prestandamässigt verkligen berättigar sitt pris?

Där är jag tveksam, i synnerhet om vi talar om slutsteg med rimliga uteffekter (<250 W).

För eget vidkommande tycker jag nog att marknaden BORDE innehålla några tillverkare som siktar på höga uteffekter OCH stora volymer (sälj-, alltså) således att NAD 208-liknande förhållande mellan prestanda och pris kan uppnås.

När högeffektförstärkare blir en så liten nisch att bara småantal kan tillverkas per år, och det dessutom är många tillverkare som är där och vill vara med och dela kakan, så kommer det att blir MYCKET dyra produkter per krona - även om de tillverkas av rekordeliga tillverkare som inte kör med ormolja och en rip off-strategi.

Tyvärr är ett antal rip off-tillverkare med och vill dela kakan, och det minskar seriestorlekarna för de seriösa tillverkarna ytterligare, och gör att de stiger i pris.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-08 14:08

Harryup skrev:Börjar man leta på högfrekvenskablar och kablar för olika speciella användningsområden, typ godkända för medicinska ändamål eller installationer i störande miljöer så kan det säkert finnas kablar som om man beställer tillräckligt mycket går att få i något mera HIFI likt utförande som vitt t.ex.
Om dom sen gör någon nytta är en annan sak. Men dom kan se maffiga ut.

Uh oh, jag ser kvällstidningsrubriker..... "Hifi-beroende stal kablage från respirator" Underrubrik: "Så ser du om din sambo riskerar att fastna i high end-träsket" :P

Kanske om man tänker sig en kurva där ljudkvaliteten stiger markant i början i förhållande till investerat belopp.... och att ljudförbättringen till slut närmar sig noll trots att beloppet ökar. På ett ungefär då alltså, rent generellt. Till slut får man betala väldigt mycket för en väldigt liten ljudförbättring.

Dags för att skapa en ny kategori...? "High Investment" istället för "High End" :) Att man helt enkelt köper (skapar) hifi främst som investeringsobjekt...

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-09-08 14:23

Signerat. Höll på att bli galen av all hifi med uppgraderingar åt alla håll och alla dessa femsiffriga inköp. Skall jag tacka någon så är det nog gestapo-David som, trots en väldig skeptism från min sida, Öhman för många långa förklaringar och "Gaston" som hjälpte mig löda ihop piP:arna. Vad gäller själva formuet är jag glad att det finns men det är allt för många som kritiserar snarare än diskuterar. Men jag läser vidare, för intressant är det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-08 14:50

Vid någon slags brytpunkt kanske man måste omdefiniera vad man håller på med - hifi som en exklusiv hobby, driven av teknikintresse - eller en strävan efter att maximera sin musikupplevelse.

Upp till en punkt (kanske vid den punkt där skaparen av den musik man lyssnar på inte längre skulle tycka att en kvalitetshöjning är relevant, eller vid en ekonomisk/perstandamässig brytpunkt) så är väl det tekniska intresset förenligt med musikintresset.

Om vi nu pratar om människor som blivit "besatta" av att höja ljudkvalitén på ett sätt som de kanske inte egentligen trivs med, så kanske det kan vara bra att tänka efter kring vad man egentligen har för slutmål.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-09 00:12

phloam skrev:Vid någon slags brytpunkt kanske man måste omdefiniera vad man håller på med - hifi som en exklusiv hobby, driven av teknikintresse - eller en strävan efter att maximera sin musikupplevelse.

Eller kanske både och? Eller t.o.m. ännu fler saker. Personligen är jag t.ex. både musikberoende, teknikintresserad och gillar att ha snygga saker i mitt vardagsrum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-09 09:53

Jag mindes plötsligt en fejkad bild som jag gjorde en gång. Kanske är det lättare att komma på vad den gäller sedd i ljuset av den här tråden?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 13:45

(Fattar nada Svante! Är det spridningen med olika sorters hagelladdningar?)

Men för att gå vidare i denna tråd när det gäller dyrhifi. Jag tror att de flesta anhängare av detta försöker att kompensera brister i ljudet med nya och dyrare prylar, när man kan komma mycket längre genom att åtgärda akustiken i sitt lyssningsrum!

Jag har vänner som är dyrhifianhängare, men det går inte att få dessa att ens försöka göra några akustiska ingrepp!

Synd, för det finns potens i deras anläggningar. Då är det tydligen lättare för dessa att köpa en högtalarkabel för 50K Kr än att lägga in lite mattor och hänga upp lite tunga gardiner m.m. :?

Efter att ha täckt mitt golv med mattor kan jag bara säga, att det är den mest kostnadseffektiva uppgradering jag någonsin har gjort!
Dessutom har jag mycket möbler och en massa prylar i rummet som även dessa hjälper till att förbättra akustiken. Det behöver inte se ut som en studio för det.

De flesta har kanske hört den stora skillnaden mellan skinnmöbler kontra tyg. Till tygets fördel då. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-09 14:18

Bra inlägg!

(Jag undrar om Svantes bild kanske skall visa hur priset hänger ihop med prestandan hos HiFi-utrustning.)

Vh :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-09 14:28

Magnuz skrev:
phloam skrev:Vid någon slags brytpunkt kanske man måste omdefiniera vad man håller på med - hifi som en exklusiv hobby, driven av teknikintresse - eller en strävan efter att maximera sin musikupplevelse.

Eller kanske både och? Eller t.o.m. ännu fler saker. Personligen är jag t.ex. både musikberoende, teknikintresserad och gillar att ha snygga saker i mitt vardagsrum.

Jo precis, både och, men när höjningen av ljudkvalitén blir så försvinnande liten så kan den ju rimligtvis inte längre ha särskilt mycket att göra med själva musiklyssnandet.

Som du säger kan man ha alla de intressena samtidigt, men när vi talar "high end" för många Kkr så blir den biten ett särskilt intresse.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 15:04

Det finns så mycket man kan gör för att uppnå välljud utan att köpa dyra prylar. Högtalarplacering, vinkling av dessa. Placera lyssningspositionen en bit från bakvägg etc. etc.

Ofta eller alltid kan sådana enkla åtgärder ge en nästan revolutionerande förbättring än att köpa nya dyra prylar.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-09 16:03

Nefilim skrev:Ofta eller alltid kan sådana enkla åtgärder ge en nästan revolutionerande förbättring än att köpa nya dyra prylar.

Visst, men det är ju bra att hitta rätt pryl först... :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 18:41

Hetsporren skrev:
Nefilim skrev:

Visst, men det är ju bra att hitta rätt pryl först... :)

Ska du säga! :D :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-09 18:51

Håller med om att det finns en poäng i att välja prylar innan man ger sig på överkursen (detaljanpassningen där man ger anläggningen så goda förutsättningar som möjligt akustiskt) - eftersom det är svårt att veta vilka åtgärder som är relevanta innan man har egenskaperna hos just de prylar man skall använda, klara för sig.

Min grundläggande uppfattning är att det bara finns tre användbara utgångspunkter för val av Audio/videoutrustning, nämligen i form av tre frågor man bör ställa sig:

1. Hur ser rummet ut i vilket jag skall använda prylarna?

2. Vilka specifika önskemål har jag (inklusive estetiken)?

3. Hur mycket pengar har jag (/kan jag tänka mig att spendera)?

Sen kan man förstås kompettera med:

1b. Tänker jag inom överskådlig framtid flytta någon annanstans, och vill jag såfall ta med mig prylarna dit, eller kan jag tänka mig att byta anläggning den dagen, om det behövs?

2b. Är jag en instabil typ som ångrar mig hela tiden (och som lålunda kanske bör tänka hårdare och experimentera mindre innan tanken klarnat)?

3b. Kommer jag att bli rikare eller fattigare framöver (och därför kanske i båda fallen bör vänta eller investera lite försiktigare)?

Alla de där frågorna tjänar förstås syftet att vara till hjälp för att man skall kunna "träffa mera rätt på en gång" och alltså slippa göra en massa misstag och behöva byta om och om igen. :P

Så - för den som gillar att byta är det bara att ignorera det jag skrivit. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-11-28 20:18

Återigen.. TACK!! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-28 20:24

Nefilim skrev:Återigen.. TACK!! :)

---------------------
H/K DVD 25, PC -> extern HDD - > Squeezebox -> Marantz SR8001 -> piP

Funkar den där högtalaren nu igen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-11-29 12:32

paa skrev:

---------------------

Snart.. :)

Enkelhet är bäst.

Bild

(Fasiken vad fingeravtryck det är på prylarna..)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-11-29 17:38

Nästan lite otäckt att se att så många varit slavar under märken och ohälsosamt köpbeteende i klass med spelmissbruk.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-29 21:03

Rydberg skrev:
PEGE skrev:Det finns för många som inte vågar lita på sina egna öron
Håller med, det finns massa folk med blindtestfobi som inte verkar lita på sina öron 8)

oj en två år gammal tråd kommenterar jag
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-29 21:19

Nefilim skrev:
paa skrev:

---------------------

Snart.. :)

Enkelhet är bäst.

Bild

(Fasiken vad fingeravtryck det är på prylarna..)

Vad är det som Squeezebox står på?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-29 22:53

Nefilim: Var försiktig och läs inte trådarna på Ino-avdelningen om David_As rigg eller pladdertråden om baslådor. Stor risk att drabbas av hybris!

Måste... ha... 130dB... @... 20...Hz...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-30 04:04

Ja, det är ju DÅLIGT att vilja ha en viss återgivning. Tack.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-11-30 07:52

KarlXII skrev:Vad är det som Squeezebox står på?

digitalmottagare

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-11-30 09:54

Haakan_W skrev:

digitalmottagare

Jag smygjobbar åt FRA.... 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-30 13:09

Haakan_W skrev:

digitalmottagare

Tack. Skit oxå.

Jag hoppades på att det skulle varit en liten kompakt cd-spelare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-30 19:34

Jag gillar den här tråden. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-24 14:21

Jättebump så här på julafton! :)

Julafton är väl perfekt att ruska liv i denna historiska tråd?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-24 14:27

Tycker att alla nya medlemmar rekommenderas att läsa denna tråd.

Klistras?? Som en julklapp till mig o alla andra???

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-24 14:40

Verkar spännande. Ska läsa den efter Kalle & Co!
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi