Moderator: Redaktörer
ekeponken skrev:Det finns nog en massa inlägg om RIAA-förstärkare, men det har också lett till att det är en djungel av olika RIAA och jag har ingen aning om vad som kan låta bra eller rättare sagt bättre än det jag har idag som är Creek OBH-8 (ser välbyggt ut med transistorer och kostar nog nytt kring 2000) med den stora nätdelen.
Jag är student så min budget sträcker sig till nånstans kring 1000-1500 (komponenter samt kretskort)
Det vore kul att pröva rör, men risken är kanske att det blir för varmt och mjukt ljud? Både förstärkare och högtalare är sådana i karaktären.
Pickup är Grado Gold.
n3mmr skrev:Det RIAA som publicerades i MoLT på 90-talet av mig och Anders Eriksson är helt OK och inte speciellt dyrt.
I dag skulle jag bytt ut vissa komponenter, men det är helt OK i original.
Bygg på stripboard, ta bort det inkopplingsbara basfiltret på utgången
Sen är det kostnadseffektivt och trevligt, samt låter OK. Du borde kunna bygga det för sisådär 700 - 1000, inkl en hammondlåda. från ELFA, då, så det kanske fdinns billigare vägar.
Naqref™ skrev:Om n3mmr tillåter så har jag ett schema i digitalt bildformat som jag kan publicera här.
n3mmr skrev:För det finns ett par små olyckliga detaljer i den.
Naqref™ skrev:n3mmr skrev:För det finns ett par små olyckliga detaljer i den.
![]()
Jo de ska åtgärdas först men kanske inte just denna helg. Filerna kommer att bli vanliga gerberfiler som man kan kolla med valfri gerbervisare.
Schema för ena kanalen finnes här:
http://user.faktiskt.io/naqref/LTS_riaa/riadia.pdf
Så kan ni diskutera det om ni vill medan jag försvinner några dagar.
Naqref™ skrev:n3mmr skrev:För det finns ett par små olyckliga detaljer i den.
![]()
Jo de ska åtgärdas först men kanske inte just denna helg. Filerna kommer att bli vanliga gerberfiler som man kan kolla med valfri gerbervisare.
Schema för ena kanalen finnes här:
http://user.faktiskt.io/naqref/LTS_riaa/riadia.pdf
Så kan ni diskutera det om ni vill medan jag försvinner några dagar.
ekeponken skrev:Det var väldans vad det snackas här, kul att läsa.
Vore LTS-riaa:t alltså en uppgradering från det jag redan har?
Kan man läsa om omdömen någonstans?
ekeponken skrev:Kan man på mätvärden se om ett riaa låter bra? till exempel har jag kollat dels på musical fidelity och dels på Bryston och de har inte särskilt bra noggrannhet mot riaa-kurvan, men de är väl ganska erkända för att låta bra.
LTS-riaa:t låter trots allt intressant och blir jag inte nöjd med det får jag väl sälja det.
Kan man köpa kretskort till LTS-riaa:t, eller kan någon (naqref?) tillverka (etsa?) ett kretskort? vad skulle det isåfall kosta?
n3mmr skrev:Erkända att låta bra" startar varningsklockor i mitt bakhuvud. Sånt brukar sällan stämma för s k High-End-grejer.
ekeponken skrev:n3mmr skrev:Erkända att låta bra" startar varningsklockor i mitt bakhuvud. Sånt brukar sällan stämma för s k High-End-grejer.
Jag anade att mitt inlägg skulle rendera en sådan kommentar, men kanske har du rätt. Tack förresten om din info angående mätvärden, det gör sökandet ganska mycket lättare.
Jag hittade molt på GU:s huvudbibliotek här i Göteborg så imorgon ska jag dit och se om jag hittar artikeln om riaa:t samt en passande strömdel (kanske kan jag använda min Creek strömdel? förutsatt att spänningen är densamma)
Jag fick mejl från Lars på Holographic audio, tydligen är kretskorten slut sedan länge. Hur gör man då? Bygger man på experimentplatta eller liknande? någon annan idé?
n3mmr skrev:Inväntar Naqrefs justerade kortmönster.
Skriver ut det på 2, ev 3, laser-overheads. Lägger dom ovanpå varandra mot ett fönster för att kolla att det är svart överallt där det inte ska vara vitt..
Lägg sen det antal du finner du behöver lägga på varandra, ovanpå ett fotokänsligt laminat (ELFA!), och belys med nåt lämpligt., t ex solen, lämpligt länge.
(Troligen ett par minuter i middagssol vid 20/9, horisontellt kort).
Framkalla i därför avsedd blandning (ELFA).
Borra upp hålen
Fota och visa upp på faktiskt. Om det duger, och du därmed platsar i gänget så får du sen löda, om vi är snälla.....
n3mmr skrev:Inväntar Naqrefs justerade kortmönster.
Skriver ut det på 2, ev 3, laser-overheads. Lägger dom ovanpå varandra mot ett fönster för att kolla att det är svart överallt där det inte ska vara vitt..
Lägg sen det antal du finner du behöver lägga på varandra, ovanpå ett fotokänsligt laminat (ELFA!), och belys med nåt lämpligt., t ex solen, lämpligt länge.
(Troligen ett par minuter i middagssol vid 20/9, horisontellt kort).
Framkalla i därför avsedd blandning (ELFA).
Borra upp hålen
Fota och visa upp på faktiskt. Om det duger, och du därmed platsar i gänget så får du sen löda, om vi är snälla.....
Morello skrev:Den som mot förmodan inte kan eller vill etsa sitt kort kan ju beställa från Olimex.com. Ett enkelsidigt 100*160-kort kostar fikapengar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster