Tips på diy RIAA som ej är alltför dyrt.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Tips på diy RIAA som ej är alltför dyrt.

Inläggav ekeponken » 2006-09-07 22:46

Det finns nog en massa inlägg om RIAA-förstärkare, men det har också lett till att det är en djungel av olika RIAA och jag har ingen aning om vad som kan låta bra eller rättare sagt bättre än det jag har idag som är Creek OBH-8 (ser välbyggt ut med transistorer och kostar nog nytt kring 2000) med den stora nätdelen.

Jag är student så min budget sträcker sig till nånstans kring 1000-1500 (komponenter samt kretskort)

Det vore kul att pröva rör, men risken är kanske att det blir för varmt och mjukt ljud? Både förstärkare och högtalare är sådana i karaktären.

Pickup är Grado Gold.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Tips på diy RIAA som ej är alltför dyrt.

Inläggav n3mmr » 2006-09-08 10:44

ekeponken skrev:Det finns nog en massa inlägg om RIAA-förstärkare, men det har också lett till att det är en djungel av olika RIAA och jag har ingen aning om vad som kan låta bra eller rättare sagt bättre än det jag har idag som är Creek OBH-8 (ser välbyggt ut med transistorer och kostar nog nytt kring 2000) med den stora nätdelen.

Jag är student så min budget sträcker sig till nånstans kring 1000-1500 (komponenter samt kretskort)

Det vore kul att pröva rör, men risken är kanske att det blir för varmt och mjukt ljud? Både förstärkare och högtalare är sådana i karaktären.

Pickup är Grado Gold.

Det RIAA som publicerades i MoLT på 90-talet av mig och Anders Eriksson är helt OK och inte speciellt dyrt.

I dag skulle jag bytt ut vissa komponenter, men det är helt OK i original.

Bygg på stripboard, ta bort det inkopplingsbara basfiltret på utgången

Sen är det kostnadseffektivt och trevligt, samt låter OK. Du borde kunna bygga det för sisådär 700 - 1000, inkl en hammondlåda. från ELFA, då, så det kanske fdinns billigare vägar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

ekeponken

Re: Tips på diy RIAA som ej är alltför dyrt.

Inläggav ekeponken » 2006-09-08 13:24

n3mmr skrev:Det RIAA som publicerades i MoLT på 90-talet av mig och Anders Eriksson är helt OK och inte speciellt dyrt.

I dag skulle jag bytt ut vissa komponenter, men det är helt OK i original.

Bygg på stripboard, ta bort det inkopplingsbara basfiltret på utgången

Sen är det kostnadseffektivt och trevligt, samt låter OK. Du borde kunna bygga det för sisådär 700 - 1000, inkl en hammondlåda. från ELFA, då, så det kanske fdinns billigare vägar.

Tack för svar, några frågor:

Finns det någon här på forumet som kan säga något om lyssningsintryck?
Vad är stripboard?
Var hittar man komponentlista och kopplingsschema?

Känner spontant att jag nog vill bygga ett riaa som låter mer än ok, så det vore kul om någon kunde komma med lite jämförande lyssningsintryck.
Sedan är det det här med matchning av riaa och pickup, är det någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-09-08 13:54

MoLT 1/2000 med kopplingsschema hittar du väl på något välförsett bibliotek. Det behövs någon lämplig nätdel också (MoLT 4/1998 och 2/1999).

Kjell & Co resp. Clas Ohlson lär ha billiga och bra experimentkort med genomgående kopparstrips eller, vilket jag skulle rekommendera, sk 3-banor, tex Kjell & Co art nr 89417.

LTS-RIAA låter helt gudomligt med MM-puppor. :)

En komponentlista med ELFA-artnr hade jag med i en tidigare tråd här fö.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-08 14:10

Om n3mmr tillåter så har jag ett schema i digitalt bildformat som jag kan publicera här.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-08 14:43

Om någon snällt ber Nagref så kan han säkert bjussa på en PCB-layout också. Skriv ut två OH-filmer, belys, framkalla, etsa och borra. Experimentkort tenderar till att inte fungera - i synnerhet inte när oerfarna hempulare löder. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-08 15:44

Naqref™ skrev:Om n3mmr tillåter så har jag ett schema i digitalt bildformat som jag kan publicera här.

Gör så, om du skickar med layouten...
Så blir det bra.

Har du nåt format på layouten som kan laddas in i en layout-editor???
Typ free-pcb, eller Edwin eller nåt

För det finns ett par små olyckliga detaljer i den.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-08 15:55

n3mmr skrev:För det finns ett par små olyckliga detaljer i den.

:mrgreen:

Jo de ska åtgärdas först men kanske inte just denna helg. Filerna kommer att bli vanliga gerberfiler som man kan kolla med valfri gerbervisare.

Schema för ena kanalen finnes här:
http://user.faktiskt.io/naqref/LTS_riaa/riadia.pdf

Så kan ni diskutera det om ni vill medan jag försvinner några dagar. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-08 16:14

Naqref™ skrev:

Jo de ska åtgärdas först men kanske inte just denna helg. Filerna kommer att bli vanliga gerberfiler som man kan kolla med valfri gerbervisare.

OK, diskussion 1: Strunta i basfiltret kring IC3. Den andra filterdelen är däremot en bra ide.

Jag skulle tro att IC2 saklöst kan bytas ut mot 5532 i st f 2134. Det borde ge lägre dist och bättre utströmskapacitet.

OBS DET BORDE, och JAG TROR.

Om jag orkar ska jag prova hemma. Om ni vill prova. Koppla in ett oscilloskop på utgången innan ni startar kretsen efter bytet. Möjligen kan det ge lite för stor offset med 5532. Ev måste man sätta in 1k mellan + på IC2a och jord för att få ner offseten, om den visar sig vara för stor. I så fall har halva brusfördelen ätits upp (den har ingen stor betydelse i alla fall, det är ju steg 2) men det återstår ju den lägre disten och bättre utsrrömmen från 5532 som skäl till bytet.

Anledningen till att konstruktionen inte har 5532 på utgången från början är att den skulle använt 4134, dvs den 4-dubbla varianten. DET hade blivit maffigt kompakt. Men sen försvann DIPvarianten av 4134. Håhåjaja.

Ingångskretsen kan inte utan vidare bytas ut, eftersom det kan ge lite för stor DCström genom pickupen, och dessutom kraftiga smällar om pickupen kopplas ur.
Att sätta en konding på ingången som fix för det rekommenderas inte, pga bruskonsekvenser.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-08 16:20

Naqref™ skrev:

OBS att förutom det rena misstaget med en av noderna (som väl föll bort???)
så är det dessutom så att man önskar att friutrymmet kring kanten var lite större.

Lite större marginal på båda långsidor skulle medge montering mha spår i sidorna på t ex Tekal-boxarna för 100x160mm, utan isolerande mellanlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-08 17:22

Det här kortet har jag liggandes: Bild.
Är det något fel på det? Köpt från Lars Karlsson.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-08 18:09

Det är inte perfekt. Ska stå i papperna som du fick med kortet hur det ska kopplas. Det saknas två kopplingspunkter och någon komponent är felmärkt. Men det fungerar som det ska i alla andra hänseenden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-08 18:35

Hittar ingen anmärkning om det... Vilka kopplingspunkter är det som fattas? Komponentplaceringstryck har hamnat på sniskan men det tror jag har löst sig. Har i varje fall inte tänkt använda det extra filtret kring IC3. Utan det filtret skulle kortet kunna göras ännu mindre. Det skull kanske gå att såga bort nätdelen och kapa ner resten till 55x123 mm? Har fuskat ihop en egen kretskortsdesign men har ingen vidare erfarenhet när det gäller korttillverkning. Sist gjorde jag det i köket...

Jag har även påbörjat en komponentmontering. Dock inte helt enligt beskrivningen. Har bl.a. lagt ner elektrolyterna i spänningsstabiliseringen för att få ner höjden. Vill nämnligen ha kortet direkt i skivspelaren. Batteridrift ska det också bli. Dessutom har jag använt några andra kondensatorer för RIAA-korrektionen, ger dock samma värden. Ser ut så här:

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-08 19:19

Påminn mig senare så ska jag skicka dig de uppgifterna via e-post.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-08 20:25

Gott!

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-08 23:25

Det var väldans vad det snackas här, kul att läsa.

Vore LTS-riaa:t alltså en uppgradering från det jag redan har?

Kan man läsa om omdömen någonstans?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-10 19:27

ekeponken skrev:Det var väldans vad det snackas här, kul att läsa.

Vore LTS-riaa:t alltså en uppgradering från det jag redan har?

Kan man läsa om omdömen någonstans?

Det är nog det tredje bästa RIAA som gjorts.

och det fjärde bästa som konstruerats... Fast det sista vet jag inte säkert, det är bara rykten... :-)

OK, allvarligt: Det är hyggligt bra. Det slår Sentec PP9 i vissa avseenden, och är marginellt sämre på brus. Fast med det flesta pickuper verkligen inkopplade så är det ingen hörbar skillnad i det avseendet. Disten är lägre. Utstyrningsförmågan lite bättre, men orkar inte driva riktigt lika tung last.

På den här kvalitetsnivån är det svårt att bli meningsfullt bättre än nåt annat.
Systemet i sig begränsar vad man kan göra som faktiskt ger skillnad i slutändan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-11 10:06

Mer för att det är originellt än ... något annat, här är ett RIAA-steg med rör:
http://www.pastisch.se/tubes/images/AML+.gif
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-11 19:34

Kan man på mätvärden se om ett riaa låter bra? till exempel har jag kollat dels på musical fidelity och dels på Bryston och de har inte särskilt bra noggrannhet mot riaa-kurvan, men de är väl ganska erkända för att låta bra.

LTS-riaa:t låter trots allt intressant och blir jag inte nöjd med det får jag väl sälja det.

Kan man köpa kretskort till LTS-riaa:t, eller kan någon (naqref?) tillverka (etsa?) ett kretskort? vad skulle det isåfall kosta?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-12 09:35

ekeponken skrev:Kan man på mätvärden se om ett riaa låter bra? till exempel har jag kollat dels på musical fidelity och dels på Bryston och de har inte särskilt bra noggrannhet mot riaa-kurvan, men de är väl ganska erkända för att låta bra.

LTS-riaa:t låter trots allt intressant och blir jag inte nöjd med det får jag väl sälja det.

Kan man köpa kretskort till LTS-riaa:t, eller kan någon (naqref?) tillverka (etsa?) ett kretskort? vad skulle det isåfall kosta?

Man kan på mätvärden gissa ganska bra en del egenskaper.
OBS att t ex frekvensgången beror på ingångskretsens samverkan med pickupen.

Om disten är väldigt låg, ( < 0.001 % vid < 10 kHz kanske) och om RIAA-anpassningen är mycket god ( sisådär +- 0.1 dB 30-15000 Hz) , och om överstyrningsreserven verkar mycket bra (motsvarande kanske ca 50 - 60 cm/s vid 1 kHz), så kan man nog tro att det låter bra.

"Erkända att låta bra" startar varningsklockor i mitt bakhuvud. Sånt brukar sällan stämma för s k High-End-grejer.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-12 17:45

n3mmr skrev:Erkända att låta bra" startar varningsklockor i mitt bakhuvud. Sånt brukar sällan stämma för s k High-End-grejer.

Jag anade att mitt inlägg skulle rendera en sådan kommentar, men kanske har du rätt. Tack förresten om din info angående mätvärden, det gör sökandet ganska mycket lättare.

Jag hittade molt på GU:s huvudbibliotek här i Göteborg så imorgon ska jag dit och se om jag hittar artikeln om riaa:t samt en passande strömdel (kanske kan jag använda min Creek strömdel? förutsatt att spänningen är densamma)

Jag fick mejl från Lars på Holographic audio, tydligen är kretskorten slut sedan länge. Hur gör man då? Bygger man på experimentplatta eller liknande? någon annan idé?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-12 18:24

ekeponken skrev:
n3mmr skrev:Erkända att låta bra" startar varningsklockor i mitt bakhuvud. Sånt brukar sällan stämma för s k High-End-grejer.

Jag anade att mitt inlägg skulle rendera en sådan kommentar, men kanske har du rätt. Tack förresten om din info angående mätvärden, det gör sökandet ganska mycket lättare.

Jag hittade molt på GU:s huvudbibliotek här i Göteborg så imorgon ska jag dit och se om jag hittar artikeln om riaa:t samt en passande strömdel (kanske kan jag använda min Creek strömdel? förutsatt att spänningen är densamma)

Jag fick mejl från Lars på Holographic audio, tydligen är kretskorten slut sedan länge. Hur gör man då? Bygger man på experimentplatta eller liknande? någon annan idé?

Inväntar Naqrefs justerade kortmönster.

Skriver ut det på 2, ev 3, laser-overheads. Lägger dom ovanpå varandra mot ett fönster för att kolla att det är svart överallt där det inte ska vara vitt..

Lägg sen det antal du finner du behöver lägga på varandra, ovanpå ett fotokänsligt laminat (ELFA!), och belys med nåt lämpligt., t ex solen, lämpligt länge.
(Troligen ett par minuter i middagssol vid 20/9, horisontellt kort).

Framkalla i därför avsedd blandning (ELFA).

Borra upp hålen

Fota och visa upp på faktiskt. Om det duger, och du därmed platsar i gänget så får du sen löda, om vi är snälla..... :-)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-12 23:23

n3mmr skrev:Inväntar Naqrefs justerade kortmönster.

Skriver ut det på 2, ev 3, laser-overheads. Lägger dom ovanpå varandra mot ett fönster för att kolla att det är svart överallt där det inte ska vara vitt..

Lägg sen det antal du finner du behöver lägga på varandra, ovanpå ett fotokänsligt laminat (ELFA!), och belys med nåt lämpligt., t ex solen, lämpligt länge.

Borra upp hålen

Fota och visa upp på faktiskt. Om det duger, och du därmed platsar i gänget så får du sen löda, om vi är snälla..... :-)

Okej, så det är så enkelt! då verkar det ju som att den biten kan fixa sig, kul!

Jag hoppas jag kan visa mig processen värdig...

Själva framtagningen av kretskort liknar en hel del så kallad "gummitryck", ett sätt att kopiera bilder (ganka intressant metod, man använder riktiga oljefärger samt ett svagt ljuskänsligt bindemedel, resultatet blir väldigt grynigt men med en hållbarhet på säkert ett par hundra år).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-13 07:28

n3mmr skrev:Inväntar Naqrefs justerade kortmönster.

Borra upp hålen

Etsas ska det väl också göras???

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-13 08:51

Den som mot förmodan inte kan eller vill etsa sitt kort kan ju beställa från Olimex.com. Ett enkelsidigt 100*160-kort kostar fikapengar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-13 15:48

Morello skrev:Den som mot förmodan inte kan eller vill etsa sitt kort kan ju beställa från Olimex.com. Ett enkelsidigt 100*160-kort kostar fikapengar. :)

$26 + $6 dvs ca 240 kr, för ett kort skickat med flygpost.

OBS: Olimex ligger i Bulgarien, så det kanske blir moms dessutom. Ni som provat, hur är det med det?
Dessutom måste man skicka filerna som RS274-X, vilket väl är Gerber, det.

Morello: Mina fikastunder är normalt något billigare.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-09-13 17:23

HEj!

SKulle en sambeställning av några kort påverka priset?
Jag kan ju vara intresserad t.ex.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-13 17:50

P-A Sjöström som figurerar här ibland kanske kan tillfrågas för att ta fram en serie? Det kort jag har visat här kostade 180 kr inkl. porto när det fanns tillgängligt från Lars Karlsson.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-15 00:41

Nu har jag varit på biblioteket och kopierat artiklarna, men har bara kunnat skumma igenom dem. Iofs tror jag inte jag kommer förstå så mycket av det som står där, men lite info kanske jag kan ta till mig. Snygg originallåda förresten!

Vad tror ni om det här med kretskort förresten, det är många olika bud nu.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-15 07:37

Pratade med Lasse Karlsson (som sålde de första korten) och han var inte sugen på att ta fram en ny sats och sälja så jag kommer att fixa till filerna lite och lägga ut gerberfiler och borrfil så vem som helst kan ladda ner dem (rimligen från LTS hemsida) och om man vill fixa ett samköp, göra en egen privat beställning eller tillverka dem själva.

Mer än så orkar jag nog inte engagera mig i detta.

Nästa

Återgå till DIY-forum