Vad lyssnar ni på?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kal084g

Vad lyssnar ni på?

Inläggav kal084g » 2006-09-18 20:08

Den här frågan kanske inte passar här men jag provar iallafall :?
Vad vilken vilka skivor tycker ni har en väldigt bra inspelning.
Kort sagt vill jag veta vad ni går igång på :oops: haha

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad lyssnar ni på?

Inläggav Bill50x » 2006-09-18 20:20

kal084g skrev:Den här frågan kanske inte passar här men jag provar iallafall :?
Vad vilken vilka skivor tycker ni har en väldigt bra inspelning.
Kort sagt vill jag veta vad ni går igång på :oops: haha

Mjae, jag tänder nog mer på bra musik än på bra inspelningar... ;-)

Ett tips är Katie Melua, hennes Piece by Piece från 2005 låter bra förutom att musiken ger en ståpäls....

Sara K är inte så dum heller, Water Falls är ett utmärkt album i alla avseenden!

Pink Floyd, och nu menar jag riktiga PF med Roger Waters, har gjort många bra skivor. Dark Side of the Moon, The Wall och The Final Cut för att nämna några.

Vill du ha lite råare musik är PJ Harvey gudomlig, testa cd´n "Rid of Me" tex.... eller varför inte "To Bring You My Love" där titellåten får Neil Youngs fuzzade gitarrer att låta som len honung.

Neil Young ja, inte heller fel att lyssna på...

Ja du, det finns hur mycket välljud som helst att lyssna på. Vad har du för musiksmak?

/ B

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-09-18 21:03

Jag är böjd att hålla med Bill50x i det att jag lyssnar mer på bra musik än bra inspelningar, i synnerhet som det är ganska tunnsått med välinspelad hårdrock. :cry:

Till favvisarna hör för närvarande Iron Maidens skiva "A matter of life and death", som jag för övrigt ska se i globen inom en snar framtid, och "gamla klassiker" som Clawfingers "Use your brain" (tror jag att den heter, den ligger i bilen :oops: ) men även en del Iced Earth. Men dessa är bara favoriter för stunden och ibland så råkar faktiskt både Janis Joplin, Frank Zappa och Herbert von Karajan ramla in i LP-spelaren.

Några tips om bra inspelningar har jag tyvärr inte så här på rak arm, men en musiklärare jag hade för länge, länge sedan hade i sin ägo en LP-skiva med Sepultura, och även om minnet är bra men kort så vill jag bestämt minnas att "Dead Embryonic Cells" (som var den enda låt jag hann höra) lät bättre än cd-versionen. Huruvida detta beror på om det är en annan inspelning eller jag bara blev snurrig av att headbanga tvista de lärde... 8)

Användarvisningsbild
kal084g

Inläggav kal084g » 2006-09-18 21:12

Tänkte den här tråden som lite allmen info om vad ni tycker är bra inspelning/kvallitet, har märkt att jag mer och mer börjat lyssna på bra kvallitet än musikstilar.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-18 21:13

kal084g skrev:Kort sagt vill jag veta vad ni går igång på :oops: haha

Det hänger mycket på vilket humör jag är på.. Ren generellt så har ljudkvaliteten inget med det hela at göra; är det bra ljud på inspelningen så är det bara en bonus! (Håller alltså med Bill50x!)

Idag har jag lyssnatt på följande;

9 CD med Eva Cassidy -- Jag förstår inte magin, tycker hon mest wailar som Mariah Carey eller Carola.. Mest av allt avskyr jag alla dessa trista syntar som ploppar på flera av plattorna...

Beethovens Missa Solemnis med solister, Tallis kammarkör, Engelska kammarorkestern under Jeff Tate.. Mmmm, han Beethoven han kunde han..

Luigi Cherubinis sex stråkkvarteter... Intressant, men inte särskillt upplyftande..

Nils Lofgren, Acoustic Live.. -- Hur fan kan dom mixa gitarren med sån imponator effekt? (inte snyggt!), annars gillar jag Nisse!

Maria Rita två album (S/T och Segundo), Mmmmm, latino-Bossa-Samba-jazz.. Svänger onaturligt gôtt..

Kathryn Williams - Relations, engelsk singer-songwriter pop av bästa märke!

/ptr

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 21:15

Bill50x skrev:Vill du ha lite råare musik är PJ Harvey gudomlig, testa cd´n "Rid of Me" tex.... eller varför inte "To Bring You My Love" där titellåten får Neil Youngs fuzzade gitarrer att låta som len honung.

Neil Young ja, inte heller fel att lyssna på...

Du har bra musiksmak... :-)

Jag träffade min trolovade på ett annat forum för snart 10 år sedan. I ett jättegräl om hurvida man kunde kalla PJ för sexig eller ej. Och Neil tillhör det goda laget!

Om du vill veta exakt vad jag lyssnar på så finns all min statistik på last.fm. De senaste 12 792 spelade låtarna ;-)

Om du vill ha skiv/artisttips så har jag postat "det viktigaste" i min presentatonstråd.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-09-18 21:58

Precis som Koffe kör jag Squeezebox/LastFM kombinationen. För att se vad jag lyssnar på just nu -> se min signatur, för att se vad jag har lyssnat på -> klicka på länken i min signatur (där ser ni också vad mitt användarnamn är en förkortning av :D ).

Vad det gäller musikfavoriter så måste jag nämna Prefab Sprout [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... 60tr69klox ]. Musiken är bra, men inte något märkvärdig, utan det är framför allt texterna som tilltalar mig. Bandets "frontfigur" Paddy McAloon är väldigt fascinerad av bl.a. Elvis och gud.
Favoritalbum: Jordan: The Comeback
Favoritsång: ??? kanske bagatellen Doo-Wop in Harlem (änglar sjunger)

En annan grupp som borde tilltala målgruppen i detta forum måste ju The Blue Nile vara [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... f8zfsheh8k ]. Deras skivor har ju getts ut av HiFi-tillverkaren Linn för att de skulle få någonting att spela på deras anläggningar.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-21 14:57

Lyssnar på det mesta... Dock väldigt lite på klassiskt (vet inte varför dock,
finns mycket bra klassisk musik).

Har blivit mer och mer elektronika på sistone... Vet inte varför egentligen,
har inte lyssnat mycket på sånt förut... Skumt...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 15:25

ptr skrev:9 CD med Eva Cassidy -- Jag förstår inte magin, tycker hon mest wailar som Mariah Carey eller Carola.. Mest av allt avskyr jag alla dessa trista syntar som ploppar på flera av plattorna...

Hennes skivor är ganska ojämna, men en skiva som verkligen visar en bra sida av henne är "Live At Blues Alley". Där gör hon alla sånger till sina egna, precis som tex Monika Zetterlund, och har dessutom ett kompetent band som spelar.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-21 16:23

För tillfället: Svår klassisk med hög imponatorfaktor och minimalistisk elektronika.

För alltid: populärmusik* och klassiskt.

/J

*Där populärmusik definieras som allt som inte är klassiskt.
admin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-21 16:38

Bill50x skrev:Hennes skivor är ganska ojämna, men en skiva som verkligen visar en bra sida av henne är "Live At Blues Alley". Där gör hon alla sånger till sina egna, precis som tex Monika Zetterlund, och har dessutom ett kompetent band som spelar.B

Tyvärr känns dom flesta som demoinspelningar när nån har vart och joxat i studion i efterhand, vilket inte förefaller otroligt med tanke på att 8 av 9 av dom plattor jag lyssnade igenom kommit ut efter hon gick bort. "Live At Blues Alley" har bra klipp i ljudet, men jag tycker inte att den lyfter sig så där mycket över dom andra skivorna, jag tror att vi sentementala idoiter dras mer av hennes oerhört sorgliga livshistoria och således suggereras att tro att det är bra... Och där presenterade jag mej från min mest syniska sida!

Tyvärr så är det nog hennes röst som inte tilltalar mej värst! - Jag har samma problem med Patricia Barber som höjs till skyarna på vissa foran, musiken är bra och spelet orhört kompetent, men så börja fruntimmret att sjunga och allt bara faller platt till marken som var ur mitt öra..

Ja,ja, så kan det va ibland!

/ptr

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 17:44

ptr skrev:... men så börja fruntimmret att sjunga och allt bara faller platt till marken som var ur mitt öra..

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 18:22

Slartibartfast skrev:För tillfället: Svår klassisk med hög imponatorfaktor och minimalistisk elektronika.

Intressant! Exempelvis?

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-09-21 18:52

Oj! Är nog allätare av musik dvs kan gå igång på det mesta. Har precis lyssnat igenom Wailin' Jennys album Firecracker för första gången. Tyckte den var superbra (finstämda countrytjejer, typ...). Kan nog växa sig stor hos mig. Lyssnar på Avishai Cohen album Continuo medan jag skriver detta. Jazzigt (men får en känsla av klassisk musik). Mycket bra i mitt tycke. Bra inspelning också.

Av mina äldre skivor så kan man alltid få igång mig med Dire Straits, Mark Knopler, Cowboy junkies - Trinity sessions, Rodriges - Concerto de Aranjuez (en av de vackraste klassiska jag vet, önskade bara att jag hade en bättre inspelning), Krall, Barber, Pink Floyd, Kiss, Metallica, Sky, Toto, Lars Winnerbäck .........

Tror det varit bättre att skriva ned vad jag inte går igång på. Tar mindre utrymme :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 20:11

theSaint skrev:[...]Cowboy junkies - Trinity sessions[...]

Wow! Margo Timmins har den vackraste rösten av alla! Älskar Trinity fast allt de gjort är bra, typ!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-21 21:32

Koffe skrev:
Slartibartfast skrev:och minimalistisk elektronika.

Intressant! Exempelvis?

Kolla mitt tips under "Skivrekommendationer" annars får ni smisk med Siba-lakrits (hot, ej löfte!)

Klassisk rek: Philip Glass verk, ITAIPU, The Dam, om en stor dambyggnation i sydamerika. Atlanta Symphony Orchestra, med Robert Shaw.

Mäktigt!!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 21:45

Koyaanisqatsi? Ahhh du han ändra och jag hittade fel :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 21:50

phloam skrev:Kolla mitt tips under "Skivrekommendationer" annars får ni smisk med Siba-lakrits (hot, ej löfte!)

Jag slipper smisk! Är du möjligtvis en gammal synthare?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-21 21:50

Koffe skrev:Koyaanisqatsi? Ahhh du han ändra och jag hittade fel :-)

...men rätt ändå, han har gjort mycket bra! (Tidig hifi-kick: Glass "The Photographer" på ett par Audio Pro 2-25 och Lenco-skivspelare :) )

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 21:55

Akhnaten - Det var verket som fick mej att fatta att opera/klassiskt (om man nu kan kalla det så) kunde vara coolt!

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-09-21 22:05

Koffe:
Håller med dig. Alla skivor jag hört med dem är goa.

Angående opera:
Jag blev inlurad på opera via två spår från 5:e elementet, tror ni vet vilka jag menar :) Köpte därefter (vet inte riktigt hur det stavas) Donazettis, Lucia Di Lamemor... Har egentligen bara lyssnat på den två gånger. Har svårt att bara lyssna på ett spår utan vill gärna komma i lite stämning med åtminstone ett par spår. Alltså behöver man lite tid. Skall nog ta fram albumet i helgen.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-21 23:59

Koffe skrev:
Slartibartfast skrev:För tillfället: Svår klassisk med hög imponatorfaktor och minimalistisk elektronika.

Intressant! Exempelvis?

Letar click_&_cuts eftersom jag fått för mig att glitch är min musiksmak - Tilliander är ju skön liksom, så även Stock, Hausen & Walkman. Detta varvas för tillfället med en del Massive Attack samt drum n´ bass i form av Bogdan Raczynski och Squarepusher.

På den klassiska sidan sidan är det en del Stravinsky, en del Scriabin, lite Rachmaninov, ett par asiatiska percussionister saltat med lite Karlheinz Stockhausen.

Ska man göra det omöjligt att hitta dansställen så ska man göra det ordentligt! ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-22 00:04

phloam skrev:
Koffe skrev:
Slartibartfast skrev:och minimalistisk elektronika.

Intressant! Exempelvis?

Kolla mitt tips under "Skivrekommendationer" annars får ni smisk med Siba-lakrits (hot, ej löfte!)

Klassisk rek: Philip Glass verk, ITAIPU, The Dam, om en stor dambyggnation i sydamerika. Atlanta Symphony Orchestra, med Robert Shaw.

Mäktigt!!

Är det detta du menar eller?

/J
admin

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-22 08:24

TCM skrev:Precis som Koffe kör jag Squeezebox/LastFM kombinationen. För att se vad jag lyssnar på just nu -> se min signatur, för att se vad jag har lyssnat på -> klicka på länken i min signatur (där ser ni också vad mitt användarnamn är en förkortning av :D ).

Vad det gäller musikfavoriter så måste jag nämna Prefab Sprout [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... 60tr69klox ]. Musiken är bra, men inte något märkvärdig, utan det är framför allt texterna som tilltalar mig. Bandets "frontfigur" Paddy McAloon är väldigt fascinerad av bl.a. Elvis och gud.
Favoritalbum: Jordan: The Comeback
Favoritsång: ??? kanske bagatellen Doo-Wop in Harlem (änglar sjunger)

En annan grupp som borde tilltala målgruppen i detta forum måste ju The Blue Nile vara [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... f8zfsheh8k ]. Deras skivor har ju getts ut av HiFi-tillverkaren Linn för att de skulle få någonting att spela på deras anläggningar.

Appropå P.S. så rullade CD spelaren hett förra veckan med nästan alla P.S. CD´s & det lät inte bara nostalgiskt utan bra också :)
Köpte plattan "From langly park to memphis" -88 efter att hört Kjell Alinges Eldorado, för övrigt universums bästa radio program någonsin :) fick "enkel guld"tror jag... Låten The Gunman är en favorit i piP.arna just nu, klippte CD´n för ynka 59:- på Bengans i år :)

Bra artist & med bra ljud är troligtvis min äckligt dyra import Audiophile Edition av:
Bild

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-22 10:52

Ok. jag är säkert sist att hitta denna. Men iallafall.

Daan - Swedish Designer Drugs - NSFW - Innehåller förutom fullständigt livsfarligt viftande med damsugare en knarkliberal text också nakna tjejer! Sååå bra!

Texten!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-22 16:03

Slartibartfast skrev:
Är det detta du menar eller?

Japp! Fas nu är det inte direkt minimalistiskt/glitch, mera åt ambienthållet... men det är helt enkelt för bra för att förbises :)

Ska beskriva lite mer i andra tråden när jag får tid!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-22 16:28

Koffe skrev:
phloam skrev:Kolla mitt tips under "Skivrekommendationer" annars får ni smisk med Siba-lakrits (hot, ej löfte!)

Jag slipper smisk! Är du möjligtvis en gammal synthare?

En retorisk fråga :) Hmm, vad är man egentligen... har nog alltid gillat extrem/experimentell musik. Så synthen är självklar :)

För att vara lite on topic och ge exempel: Det senaste jag lyssnat intensivt/ofta på var "Love's Secret Domain" med Coil. Inte direkt "synth", inte nåt annat heller, bara väldigt egensinnigt. Musik som man inte kunde föreställa sig innan man hör den, men som är hur självklar som helst.

http://www.brainwashed.com/coil/main.html

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-22 16:48

phloam skrev:En retorisk fråga :) Hmm, vad är man egentligen... har nog alltid gillat extrem/experimentell musik. Så synthen är självklar :)

Inte alls! Hade du lugg och lyssnade på Depeche Mode, Human League eller Yazoo på åttiotalet? Kunde du programera en miniräknare? Det hade/gjorde/kunde jag ;-)

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-09-22 17:26

80 talet är stort :)

Tror det är det mest händelserika omvälvande deceniumet för min del. Så här långt skall kanske tilläggas
:roll:

Miniräknare, ABC80, CPM, Assembler, dBaseIII, C, PC, MVS, Depeche, Yazoo, mmfl samt småsaker som barn, flickvän :?

Gör det en till syntare? Tycker inte att jag är en sådan men visst börjar det vibrera i ryggslutet när en go 80 talare spelas på radion :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-09-22 21:37

Jag är betydligt äldre än Er rookies :wink: även om jag också uppskattar "framförallt" Vince Carke relaterade syntförsök.

Just nu har jag Blondies Parallel Lines igång, vilken fantastisk platta det är och vilket driv som clem Burke frambringar.

Christer

Nästa

Återgå till Musikstugan