Almen skrev:Bill50x skrev:Men jag är inte svårare nörd än att jag nöjer mig med de skivor som gavs ut i FZ´s regi.
Visst, men det behöver väl inte betyda att du inte tycker det är helt fel att inte betala för musiken?
(Jag kände för att skriva en mening med många negationer i, OK?)
Inga problem med negationer, det är bara att stryka dem två och två
Resonemanget om huruvida man ska betala för musiken och i så fall på vilket sätt, till vem och hur mycket är en helt annan diskussion och har debatterats i ett antal trådar.
Den diskussionen tänker jag inte börja om här. Men Zappas musik är värd att betala för och framför allt om den har ett mervärde i riklig dokumentation och/eller bättre ljud osv. I alla för mig som redan har de betydande skivorna i original så är det tveksamt om jag köper en hel ny cd för att komma över något tidigare outgivet spår som inte fick plats på LP´n. Vill jag lyssna på just detta extra spår så kanske jag letar lite bland hubbarna på DC++, ja...
De skivor som FZ gav ut när han var i livet, var ju tänkta att vara just så, med det innehåll dom har. Hade han önskat annorlunda hade han gjort dom annorlunda. Vad som ges ut idag kan man, om man vill vara lite elak, kalla för geschäft och att suga ur mer slantar ur en död mans musikskatt.
Men för dom som vill köpa nyutgåvorna idag, fine. Gör det. Framför allt är det superbt att all hans musik finns tillgänglig för dom som inte var med på den tiden det begav sig!
/ B