Zappa??

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-20 16:51

Bill50x skrev:Men jag är inte svårare nörd än att jag nöjer mig med de skivor som gavs ut i FZ´s regi.

Visst, men det behöver väl inte betyda att du inte tycker det är helt fel att inte betala för musiken?

(Jag kände för att skriva en mening med många negationer i, OK?)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 17:05

Almen skrev:
Bill50x skrev:Men jag är inte svårare nörd än att jag nöjer mig med de skivor som gavs ut i FZ´s regi.

Visst, men det behöver väl inte betyda att du inte tycker det är helt fel att inte betala för musiken?

(Jag kände för att skriva en mening med många negationer i, OK?)

Inga problem med negationer, det är bara att stryka dem två och två :-)

Resonemanget om huruvida man ska betala för musiken och i så fall på vilket sätt, till vem och hur mycket är en helt annan diskussion och har debatterats i ett antal trådar.

Den diskussionen tänker jag inte börja om här. Men Zappas musik är värd att betala för och framför allt om den har ett mervärde i riklig dokumentation och/eller bättre ljud osv. I alla för mig som redan har de betydande skivorna i original så är det tveksamt om jag köper en hel ny cd för att komma över något tidigare outgivet spår som inte fick plats på LP´n. Vill jag lyssna på just detta extra spår så kanske jag letar lite bland hubbarna på DC++, ja...

De skivor som FZ gav ut när han var i livet, var ju tänkta att vara just så, med det innehåll dom har. Hade han önskat annorlunda hade han gjort dom annorlunda. Vad som ges ut idag kan man, om man vill vara lite elak, kalla för geschäft och att suga ur mer slantar ur en död mans musikskatt.

Men för dom som vill köpa nyutgåvorna idag, fine. Gör det. Framför allt är det superbt att all hans musik finns tillgänglig för dom som inte var med på den tiden det begav sig!

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-20 17:20

Bill50x skrev:Resonemanget om huruvida man ska betala för musiken och i så fall på vilket sätt, till vem och hur mycket är en helt annan diskussion och har debatterats i ett antal trådar.

Den diskussionen tänker jag inte börja om här.
Håller med.

Men Zappas musik är värd att betala för och framför allt om den har ett mervärde i riklig dokumentation och/eller bättre ljud osv.
Just det! :D

Vad som ges ut idag kan man, om man vill vara lite elak, kalla för geschäft och att suga ur mer slantar ur en död mans musikskatt.
Eller så kan man kalla det förvaltandet av Frank Zappas efterlämnade musikaliska arv.

Framför allt är det superbt att all hans musik finns tillgänglig för dom som inte var med på den tiden det begav sig!
Amen.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-21 01:34

Klart man skall betala för musiken. Finns ju något som heter upphovsrätt. Artisterna måste självklart ha ersättning. MP3-generationen håller på att förstöra hela musiklivet och Apple hjälper till att undergräva artisternas rätt till ersättning.

MP3/IPod-generationen är ett stort hot mot ett kvalitativt och nyskapande musikliv.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-21 01:40

Kan för övrigt rekommendera Dubbel-CD:n "The Best Band you never heard".

Säger mycket om Zappas musikaliska universum, och alla hans influenser.

Annars är det allt av honom som gäller. Tråkigast är nog "Overnite Sensation".

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 11:00

woland skrev:MP3/IPod-generationen är ett stort hot mot ett kvalitativt och nyskapande musikliv.

Håller inte med. Det har aldrig tidigare funnits så mycket musik av alla de slag. Musiken frodas i alla hörn, i större städer kan man lyssna på live-musik nästan varje dag. Såvitt jag vet ges det ut fler skivor än någonsin tidigare även om många bara säljs lokalt och i mindre upplagor.

Jag vågar påstå att det är de stora multinationella mediabolagen som är det stora hotet mot ett kvalitativt och nyskapande musikliv. Dom är bara intresserad av middle-of-the-road musik som kan säljas i stora mängder av ett fåtal artister. Det är där de stora slantarna ligger.

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-21 12:06

Bill50X skrev:
Jag vågar påstå att det är de stora multinationella mediabolagen som är det stora hotet mot ett kvalitativt och nyskapande musikliv. Dom är bara intresserad av middle-of-the-road musik som kan säljas i stora mängder av ett fåtal artister. Det är där de stora slantarna ligger
.

Håller helt med dig om det. Men faktum kvarstår att artisterna måste få betalt för sitt jobb. Det är ju deras verk som missbrukas.

Mvh

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-21 13:08

woland skrev:Kan för övrigt rekommendera Dubbel-CD:n "The Best Band you never heard".

Säger mycket om Zappas musikaliska universum, och alla hans influenser.

Annars är det allt av honom som gäller. Tråkigast är nog "Overnite Sensation".

Mvh

Du jämför en av Zappas best-of-´88-tour med en av hans bästa studioalbum. Konstig jämförelse, och jag skulle nog säga att det finns bra saker att finna i båda skivorna! Men såklart är alla skivor utan Mothers of *vention bättre än de med - som tumregel. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 13:28

woland skrev:... Men faktum kvarstår att artisterna måste få betalt för sitt jobb. Det är ju deras verk som missbrukas.

Rätt. Men knäckfrågan är hur, hur mycket och på vilka grunder. Dagens regler för "copyright" är ju inte alls baserade på det samhälle vi har idag.

Under tiden som dessa regler förändras och anpassas till nuvarande förhållanden kommer vi att få leva med ytterligheten att vissa inte betalar något alls och andra alldeles för mycket och till fel personer/företag.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 13:31

Slartibartfast skrev:Men såklart är alla skivor utan Mothers of *vention bättre än de med - som tumregel. ;)

Nu har ju Ingenjörn sagt att man inte ska ha tumregler... Och jag håller inte med dig helt. Senare skivor, dvs utan MOI är mer lättlyssnade, ja. Men är man på rätt humör så erbjuder FZ/MOI ganska halsbrytande musikaliska turer! Och med ett stänk av 60-tals pårökta flum - sån´t gillar vi som var med då ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-21 16:33

Bill50x skrev:
Slartibartfast skrev:Men såklart är alla skivor utan Mothers of *vention bättre än de med - som tumregel. ;)

Nu har ju Ingenjörn sagt att man inte ska ha tumregler... Och jag håller inte med dig helt. Senare skivor, dvs utan MOI är mer lättlyssnade, ja. Men är man på rätt humör så erbjuder FZ/MOI ganska halsbrytande musikaliska turer! Och med ett stänk av 60-tals pårökta flum - sån´t gillar vi som var med då ;-)

/ B

Jag har aldrig utnämnt ingenjörn till allsmäktig, så jag anser att min tumregel fungerar aldeles utmärkt! Och visst är det så, att MOI är lustiga till en viss mån - men därefter blir det bara pankaka.. ;)

/J
admin

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-26 21:27

Slartibartfast skrev:
Du jämför en av Zappas best-of-´88-tour med en av hans bästa studioalbum. Konstig jämförelse

Varför skulle det vara konstigt?

Mvh

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-26 23:23

woland skrev:Slartibartfast skrev:
Du jämför en av Zappas best-of-´88-tour med en av hans bästa studioalbum. Konstig jämförelse

Varför skulle det vara konstigt?

Mvh

Tja, jag skulle aldrig jämföra ett album med bara nya låtar med en best of eftersom den ena är valet av de absolut bästa... känns fel redan från början. Samma sak faller in imellan en liveplatta och en studioplatta, just eftersom man jämför äpplen med päron så att säga.

/J
admin

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 23:25

Håller med om att Apostrofi och Over night sensation är bra grejer att starta med om man är ovan. Det här med att ladda ner och bränna verkar vara bannat men kan ändå vara en ingång till musik man gillar. Har ett antal rullband med plattor jag lånat och den diskussionen fanns ju inte på samma sätt då! Det finns ett par "Best of..." - Striklt commersial tror jag att den ena heter - kan vara en annan ingång!

/Jocke

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2006-09-27 15:42

Mitt första inlägg i forumet!

Hej alla!

Over-Nite Sensation är mycket lättlyssnat, lyssnade på den idag på vinyl, mycket trevlig skiva. Man bör vara på rätt humör för att lyssna på lite mer snuskigare och utflippade skivor som till exempel Uncle Meat och Absolutely Free, för övrigt de enda Zappa-skivor jag äger för tillfället. Men vid rätt tillfälle är de riktigt bra. 8O

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-27 22:35

KJG skrev:Mitt första inlägg i forumet!

Hej alla!

Over-Nite Sensation är mycket lättlyssnat, lyssnade på den idag på vinyl, mycket trevlig skiva. Man bör vara på rätt humör för att lyssna på lite mer snuskigare och utflippade skivor som till exempel Uncle Meat och Absolutely Free, för övrigt de enda Zappa-skivor jag äger för tillfället. Men vid rätt tillfälle är de riktigt bra. 8O

Jag måste ju bara säga välkommen! Roligt att du lade ditt första inlägg i musikdelen av forumet dessutom! :D

/J*

*Jag är ju redaktör för just denna lilla lya... ;)
admin

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2006-09-27 22:46

Slartibartfast skrev:Jag måste ju bara säga välkommen!

Tackar & bockar! Verkar vara ett riktigt trevligt forum.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer