King Crimson är verkligen kungarna. Det är den enda grupp som jag har lyssnat på oavbrutet i över 30 år utan att tröttna på. (ELP - vilka är det?

)
Gillar du gitarrer så måste du lyssna på
Red, studioskivan från 1974. Tyngre och mer aggressiv musik som är så bortanför alla genrer har knappast gjorts. Kurt Cobain lär ha lyssnat mycket på just den skivan...
King Crimson har olika perioder, med den enda gemensamma nämnaren Robert Fripp. En kort genomgång:
1969-1970:
Debutalbumet
In the Court of the Crimson King: An Observation by King Crimson skakade popvärlden, och anses av en del som definitionen av progressive. Varifrån kom den musiken? Bandet splittrades inom kort, men Robert Fripp och Peter Sinfield följde upp med
In the Wake of Poseidon, som även av skaparna själva ses som något av ett eko av debuten. Jag tycker även den är mycket bra, men inte att den slår debuten.
1970-1971:
Denna perioden spelade bl.a. Boz Burrell (Bad Company) och Ian Wallace med bandet, men musikaliskt intresserar det inte mig.
1972-1974:
Av många ansedd som bästa upplagan av Crimson. Bill Bruford från Yes på trummor och John Wetton (senare mer känd i Asia) på bas bildade en magnifik rytmsektion. Tung, distad elgitarr och mellotron fulländade ljudbilden.
1974-1980:
Robert Fripp har en mental kris, och spelar sedermera med bl.a. David Bowie, Peter Gabriel och Brian Eno.
1981-1984:
Amerikanerna Adrian Belew (gitarr med Talking Heads, Bowie, Zappa, Laurie Anderson) och Tony Levin (bas med... alla) kompletterar britterna Fripp och Bruford. "interlocking guitars" etableras med halsbrytande duetter mellan Belew och Fripp (försök med 7/4 mot 13/8, till exempel). Levin och Bruford spelar som inga gjort före dem, och helt nya sound och rytmer skapas; Roland gitarrsynthar, Simmons electronic drums och Chapman Stick är varumärkena för stunden.
1984-1994:
Fripp krisar igen.
Fortsättning följer...
Litet trivia:
Delar av låten
Larks Tounges in Aspic, part II från skivan LTiA användes olovandes i filmen
Emanuelle, arrangerat för stråkensemble. Fripp fick efter många år till slut betalt för det.
Christina Ricci dansar till låten
Moonchild från In the Court... på en bowlingbana i Vincent Gallos film
Buffalo '66. Mycket vackert!
Tillägg: Skivrekommendationer från nämnda perioder.
1969:
In the Court of the Crimson King
1974:
Red
1981:
Discipline