Föreläsning om psykoakustik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 14:11

Med tanke på att folk har anmält sig i båda trådarna nu så hoppas jag att du tittar i båda Kaffekoppen? :?

En tråd med bara anmälningar (och inget snack) kommer ju upp till ytan rätt sällan, och är lätt att missa. Samma "missningsrisk" gäller din uppmaning i denna tråd (om att man skall anmäla sig i den andra tråden) eftersom den försvinner uppåt i takt med att nya inlägg (exempelvis detta :oops: ) läggs...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-22 15:13

Fasen! Fel dag för mig... :(

Får bli fillyssning senare. Kan rekommendera ett trådlöst headset för att få jämn inspelningsnivå (och även jämn nivå ut i salen, om det skulle behöva förstärkas).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-22 16:20

markih skrev:Usch vad tidigt. Jag hade inte tänkt komma, men nu har det slumpat sig att jag kommer att vara i Stockholm följande vecka med jobbet och därför anmäler jag mig ändå. Jag kommer att spela in det och lägga upp det på LTS hemsida (eller om någon vill lägga det nån annanstans på ett kanske mer lämpligt ställe), såvida inte IÖ invänder. Det är de rent psykoakustiska bitarna som är aktuella för en eventuell uppläggning på LTS hemsida. Är det ok?

Om jag inte kommer hoppas jag att någon annan spelar in det och att deltagarna laddar med bra och insatta frågor. Jag tycker att det vore synd om det bara återupprepades frågor och svar som IÖ redan har nämnt här på Faktiskt.se.

Tog mig friheten att flytta frågan hit eftersom den lades i fel tråd där enbart anmälningar skulle skrivas in!

Det är en fråga som kommer tas upp med IÖ, dessutom får vi se vilka tekniska möjligheter som finns.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-22 16:23

IngOehman skrev:Med tanke på att folk har anmält sig i båda trådarna nu så hoppas jag att du tittar i båda Kaffekoppen? :?
Vh, iö
Jag kommer skicka ett PM till alla som anmält sig i denna tråden och be dem verifiera sitt intresse nu när datum tid är klart i den andra tråden.

ps.. vi skall inte missa någon som verkligen är intresserad!

Anmälningar skall således inte läggas i den här tråden!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 16:42

markih skrev:Usch vad tidigt. Jag hade inte tänkt komma, men nu har det slumpat sig att jag kommer att vara i Stockholm följande vecka med jobbet och därför anmäler jag mig ändå.

Jag kommer att spela in det och lägga upp det på LTS hemsida (eller om någon vill lägga det nån annanstans på ett kanske mer lämpligt ställe), såvida inte IÖ invänder.

Det är de rent psykoakustiska bitarna som är aktuella för en eventuell uppläggning på LTS hemsida. Är det ok?

Jo, alltså... Nu är det ju inte ett LTS-möte det här, utan ett faktiskt-möte! :P

Men min huvudinvändning mot det föreslagna tillgängliggörandet på LTS hemsida är att jag inte är så glad över idén att bli inspelad och internettillgänglig alls, just denna gång. :?

Orsaken till detta möte är ju i huvudsak att jag tröttnade på att vara föremål för avsiktliga feltolkningar, och poängen med att hålla ett möte var ju att det då finns chans att föra en bra dialog med alla som finner något oklart och vill ställa frågor, så att spekulationer inte behövs längre! :P Få missförstånd skall behöva kvarstå och inga skall behöva spridas vidare, om möjligt. Det är i varje fall ambitionen, och jag hoppas den kan komma rimligt nära hur det blir.

Sen kommer jag därtill säkerligen att yppa en hel del industrihemligheter också :o - som jag verkligen inte vill skall spridas vidare utanför åhörarskaran alls.

I princip är det ok att spela in mötet - för privat bruk (jag vill ha ett löfte av eventuella inspelare, att inspelningen INTE kommer att tillgängliggöras utan mitt godkännande). Sen kanske jag i efterhand tycker att det väl är ok, men det vill jag inte säga i förväg. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-09-22 16:53

Skulle man kunna göra som så, att den som har lämplig utrustning för att göra en användbar inspelning för göra det, och att denna sedan kan spridas via epost till de som deltog och skulle vilja ha det hela förevigat för senare bruk?

Om någon annan fixar inspelningen skulle jag gärna ta hand om cd-bränning och skickande, mot porto- och inköpskostnad för skivorna förståss.
En lista som man kan skriva namn och adress på går ju skicka runt under/efter mötet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-22 17:51

Baltazar skrev:Anmäler mig!

Edit: Vilken sal är det? har för mig att en av de största föreläsningssalarna ligger i det huset. F1 kanske den heter?
Vi kommer träffas utanför och gemensamt ta oss till aktuell sal.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-09-22 20:00

Sannolikt salen "Fantum" uppe hos avdelningen för tal, musik och hörsel.
...perspektiv...

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-22 20:44

Givetvis respekterar jag din vilja IÖ. Jag var dessutom från början väldigt ambivalent till att spela in då det inte ett LTS-möte. Det var därför jag skrev att det var endast de rent psykoakustiska bitarna som ev skulle kunna komma ifråga för inspelning av mig, då jag betraktar dem som oknutet till ett visst sammanhang, dvs en ren redovisning av studier och därmed publicerbara på hemsidan. Men jag tror att det blir allra bäst såsom du säger, -att vi skippar det hela. Då blir det inga oklarheter, problem med att återgivningen är tagen ur sitt sammanhang, eller sammanblandning mellan LTS och detta. Det hade också blivit jobbigt att klippa bort eventuella Ino-bitar (?) från hörselstudier och psykoakustik och redigering vet jag dessutom att du är allergisk mot!
Således, jag tror att vi är 100% överens.

Mvh Mårten
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-22 21:49

Jättekul med det stora intresset!

Nu väntar jag bara på att ett gäng göteborgare skall vakna också. Det bli lite inflyttningsfika också...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-23 00:50

guldfisk skrev:Sannolikt salen "Fantum" uppe hos avdelningen för tal, musik och hörsel.

Ja, precis så är det. Ni som vet var salen F1 ligger kommer att hitta Lindstedtsv. 24 alldeles intill den, mittemot singsing.

Det är möjligt att porten är låst på söndag, men jag kommer att vara där och öppna den 11.30 och därefter får man ringa 070 345 01 72 så kommer vi ner och öppnar. Själva lokalen "Fantum" (Uppkallad efter TMH grundare Gunnar Fant) ligger på plan 5, högst upp i huset.

Eniro visar vägen:
http://kartor.eniro.se/query?streetname=Lindstedtsv%E4gen+24&what=map&asearch=1
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-23 01:09

Se bara till att anmäla er i anmälningstråden ;)

Och Svante kommer naturligtvis vara med och lotsa oss andra vilsna får från adressen i länken. Således är han på plats redan 11:15 ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-23 21:09

Frutti skrev:För övrigt tycker jag att den här tråden borde finnas under "Generellt om hifi".
Det håller jag med om. Bra att någon påpekade det så jag kan få tummen ur!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-23 21:19

IngOehman skrev:Jag kommer också! :wink:

Med tanke på den extremt tidiga morgonstunden utgår jag ifrån att någon ser till så det står en kaffe med mycket mjölk i beredskap, så man slipper tala i sömnen. :roll:

Vh, iö

:!: :!: Flyttar inlägget hit :!: :!:

Vilken jäkla diva alltså :D

Och nu till ämnet.

Måste man bestämma sig? Kan man inte bara säga att man kanske dyker upp?...för det ämnar jag göra..kanske dyka upp alltså!

För övrigt tycker jag att den här tråden borde finnas under "Generellt om hifi".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-23 21:23

Gruppbild! Gruppbild! Gruppbild!

Ni tar väl en idolbild på iö med auditoriet i grupp bakom? Detta kan bli monumentalt!

Nej, tyvärr, Stockholm är för långt! Och, förresten, den där iö, är han inte rätt fånig, egentligen? :D
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-23 21:26

Lagt till en blänkare med hänvisning till trådarna - ett mkt bra förslag :)

Vad det gäller dyka upp respektive inte dyka upp så är det naturligtvis inte så att man bötfäller de som inte kommer trots anmälning, eller portar de som kommer fast de inte fanns på listan 8) :D

Det är av hänsyn till de som lovat fixa fikabröd och till föredragshållaren för att de skall ha möjlighet att planera som det är praktiskt med ett ungifärligt antal deltagare.

Ett större antal deltagare resulterar i fler bullar som skall bakas, kaffe som skall kokas och dessutom renderar det i en efterföljande frågestund som kan bli längre ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-23 21:29

perstromgren skrev:Gruppbild! Gruppbild! Gruppbild!

Ni tar väl en idolbild på iö med auditoriet i grupp bakom? Detta kan bli monumentalt!

Nej, tyvärr, Stockholm är för långt! Och, förresten, den där iö, är han inte rätt fånig, egentligen? :D
Trist att Stockholm inte ligger lika långt från alla orter, men så är det tyvärr.

De som vill ställa upp på en bild kommer naturligtvis att förevigas och det skrämmande resultatet med allas tillåtelse redovisas här 8) :P :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-23 23:15

Lägger inlägget här istället för anmälningstråden och hoppas ursprungsinlägget raderas då jag bett att den tråden hålls ren.

markih skrev:Det ser mörkt ut för mig. Jag får passa denna gång.

Zlazz

Inläggav Zlazz » 2006-09-24 08:16

Hmm jag blir intresserad av att komma.
Men hur mycket kunskap måste man ha från förrut för att kunna hänga med? Och accepteras min låga ålder ehm ibland kan man känna sig lite ung och dum på det här forumet när man bara är 19år.
Skall kolla upp lite båt turlistor och se om jag ens har möjlighet att komma. Jag bor ju inte ens i Sverige utan på Åland.

Lasse

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-24 09:18

Hej!

Det är helt okej att vara 19 år. Det har de flesta av oss varit :)
Ålder har ingenting med förståelse att göra :) (lite komplexare matte kanske man har hunnit med om man är äldre, men många av oss är inga mattegenier direkt)

Det kommer säkert finnas moment och saker som är svåra att förstå eller följa med på för de fölesta av oss. Trots det är det ju intressant att få inblick i hur komplex och svårt vissa saker är.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-24 10:06

Det ser mörkt ut för mig. Jag får passa denna gång.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-24 10:41

Jättetråkigt! Hade sett fram emot att ses!

Det blir fler tillfällen att ses!

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-24 11:54

Jo, jag tycker att det också är lite trist, men missade dels att jag skulle bort på en annan sak (svårt att hålla ordning på helgerna..), samt att jobbgrejen blev flyttad.
sb17nbac till alla!

sverker

Inläggav sverker » 2006-09-24 22:11

Några Göteborgare som tänkt att åka upp?

Jag skulle väldigt gärna åka till sthlm men vill å plånbokens vägnar helst samåka med någon/några andra.

/sverker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-25 06:46

Vi hoppas på ett antal Göteborgare, och mig veterliggen handlar det lite om snälla arbetsgivare, mer besked under dagarna framöver :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-25 10:10

Vi kan ju hoppas på att göteborgare som är med i LTS blir extra benägna att åka upp när de blir påminda om att det dessutom är ett LTS-medlemsmöte om högtalarsimulering dagen innan i samma lokal. Jag kommer då att visa hur man använder Basta!.

(Jag vet att vi i princip inte får/bör annonsera detta på faktiskt enl en tidigare diskussion, men i detta fall kan det ju faktiskt gynna även icke-LTSare i det att det blir ökade transportmöjligheter till söndagens strapatser)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-09-25 16:52

Svante skrev:Vi kan ju hoppas på att göteborgare som är med i LTS blir extra benägna att åka upp när de blir påminda om att det dessutom är ett LTS-medlemsmöte om högtalarsimulering dagen innan i samma lokal. Jag kommer då att visa hur man använder Basta!.

(Jag vet att vi i princip inte får/bör annonsera detta på faktiskt enl en tidigare diskussion, men i detta fall kan det ju faktiskt gynna även icke-LTSare i det att det blir ökade transportmöjligheter till söndagens strapatser)

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Och när ska den informationen delges medlemmarna?
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-25 17:00

Det har uppenbarliggen blivit fel på epostusändningen till LTS...

Skall prata med den som skickar ut det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-25 17:39

Jag fick ett mail 15/9 från mr Lindroos om LTS-mötet, har ni reggat era emailadresser?
Däremot är det väldigt konstigt att det inte ligger någon info på LTS forum!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-25 17:46

Varken jag eller Svante har fått utskick... pratade med Lindroos om det för en stund sedan och han skall titta över det imorgon.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino