Hej før fan....
Jag fick før mig att jag hde nåt att tillægga i denna tråd, om det inte redan sagts!?
Først kan jag berætta att jag just nu sitter på en oljeplattform i Norge och skriver, så bry er inte om de lustiga krumelurerna hær och var....
Nåt som verkligen førbryllar kig, och som mer æn en tjatat om i denna tråd, ær att det "hørs skillnad efter någon månad..." Och man talar då alltså om nåt som jag uppfattar som tydliga skillnader!?
Ja men snælla nån, vi har ju mer eller mindre tillsammans konstaterat att skillnader som kablar
eventuellt kan ge normalt ær av mycket diminutiv karraktær. Ær det større skillnader så orsakast det antagligen av att man har helt felaktig kabel før arbetet, typ 0,75 mm2 kabel før 4x 100 W extraljus på bilen, som exempel.
Om nu skillnaderna sægs komma efter någon månad, hur i hela friden skall vi sækert kunna verifiera skillnaden, om den ens finns?? Ær det rimligt att tro att vi kan minnas exakt hur det læt nær vi lyssnade før 2 månader sedan på samma grejor och musik?? Hur mådde vi då, och hur mår vi idag?? Skillnaderna i ljud mellan två olika kablar, kan enligt mig inte benæmnas som stora, med mer æn att det ær fel på den någon av kablarna. Om då skillnaderna som
ev kan høras, ær små, ja mycket små t o m, ja då ær ju frågan hur sjutton man kan tro att man skall kunna sækert pricka in dessa ev skillnader i ett korrekt blindtest, utført en eller flera månader efter den initiala lyssningen!?
Enda sættet att øverhuvudtaget kunna utføra et sådan test på någorlunda relevant och korrekt sætt, ær att ha den initiala referensen tillgænglig æven då man lyssnar efter en eller flera månader. Alltså att ha kablaget "oinspelat" tillsammans med "inspelat" och kunna skifta mellan dem på ett vettigt sætt, och i ett korrekt blindtest.
Personligen så skiter jag væl i om folk køper kablar och annat hokus pokus før millioner, vare sig det funkar eller ej (vanligtvis ej). Har de råd och lust, så har de...
Men det gør mig rætt upprørd at se att en hel kabelkrængarbransch och dess tillbedjare kan tjoa om kablarnas fantastiska (stora) ljudskillnader mm, nær det vad jag vet ænnu inte kunnat styrkas enhælligt i något korrekt utført opartsikt vetenskapligt blintest. Det test som gjorts och som visar att det i princip inte går att høra, eller ær mycket svårt att høra skillnader øverhuvud taget mellan kablar som ær korrekt konstruerade før uppgiften, sågar kabeltillbedjarna alltid som att det ær fel på testen....
Kabeltillbedjarna sæger sig lætt kunna høra stora skillnader på kablar, om de ligger på golvet, ihoptrasslade, hænger i snøren, vænda åt rætt håll eller ej mm mm mm. Men så fort någon "slæcker ljuset i rummet" så kan de pløtsligt inte høra någon skillnad alls, utan blir såååååå stressade i sin lyssning att de inte vet vad de lyssnar på........ Ja jøsses vilket dravel......
Hær på riggen jag ær på så finns det en satans massa smaskiga kablar i div mærkliga former och dimensioner. Jag skulle kunna plocka med mig några slumpmæssigt utvalda skojiga kablar och sætta på læmpliga smarriga kontakter och træ øver nån trevlig strumpa eller annat som piffar upp utsidan lite extra. Och sen sætta ett pris på dem på 30 000 kr, och jag ær øvertygad att vældigt många skulle anse att de læt skitbra och gav stora ljudførbættringar, om de inte visste att det var vanlig industriell kabel før div ændamål som kostar ca 10-150 kr metern........
Dr Tinnitus