Vad är det för hifianläggningar som kräver kablar ala 300tkr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-06 12:16

Så ni menar alltså sammanfattningsvis att en kabel som transporterar signalen helt ofärgad/opåverkad inte behöver kosta många kronor?

När man ser kabelrecensioner som pratar i termer av "tydlig bas", "fin transientåtergivning" etc så talar man egentligen om hur kabeln färgar ljudet på ett sådant sätt att det låter bra i en specifik anläggning/lyssningsrum, inte egentligen att kabeln är "bra" i någon objektiv mening? (Det låter kanske inte så kontroversiellt men jag hukar mig ändå 8) )

Gäller detta resonemang även digitalkablar, där detta magiska "jitter" är en obligatorisk del i förklaringen till varför en viss kabel är så dyr?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-02-06 12:53

CalleG,

Så ni menar alltså sammanfattningsvis att en kabel som transporterar signalen helt ofärgad/opåverkad inte behöver kosta många kronor?

Ja.

När man ser kabelrecensioner som pratar i termer av "tydlig bas", "fin transientåtergivning" etc så talar man egentligen om hur kabeln färgar ljudet på ett sådant sätt att det låter bra i en specifik anläggning/lyssningsrum, inte egentligen att kabeln är "bra" i någon objektiv mening? (Det låter kanske inte så kontroversiellt men jag hukar mig ändå )

Ja, med tillägget att en hel del av dessa omdömen är relaterade mer till andra faktorer än vad som verkligen hörs.

Gäller detta resonemang även digitalkablar, där detta magiska "jitter" är en obligatorisk del i förklaringen till varför en viss kabel är så dyr?

Ja, även om signaltransmission i MHz-området är en aning mer komplext rent tekniskt. I praktiken spelar detta dock mindre roll, hörbarheten av olika digitalkablage är minst sagt tveksam.

Jag minns ett test i danska High Fidelity för ca 15 år sedan där en mer tekniskt sinnad medarbetare satte ett av guldöronen på redaktionen på prov. Han var helt övertygad om att han kunde höra skillnad på digitalkablage. Testet lades upp helt efter testpersonens önskemål: anläggning, musik, tid mellan växlingar o.s.v. Det hela utmynnade i nollresultat, något sämre än slumpen om jag minns rätt. Trots fiaskot var testpersonen fortfarande övertygad om att han egentligen kunde höra skillnad, bara han fick välja annan musik som han (i efterhand) var säker på skulle vara bättre än den musik han själv hade valt ut inför testet. Håhåjaja.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-06 13:24

Isidor, ett av argumenten för digitalkablage är just jittret, vilket om jag förstått saken rätt ska göra så att det blir fel i tidsdomänen, klockningen kommer något ur sync.

Är det ett relevant argument överhuvudtaget eller är det teknisk mumbojumbo?

Gäller detta även tesen att det finns bättre och sämre CD-transporter (ljudmässigt då)?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 13:43

Så vitt jag förstår digitalkablar så är det två saker som är väsentligt... dels att impedansen är korrekt och dels att bandbredden är stor. Eftersom man skickar pulser så innehåller dessa väldigt höga frekvenskomponenter... och dämpar man dessa för mycket så deformeras pulsen... och då triggar mottagaren inte vid rätt nivå/tid. Att impedansen skall vara rätt gissar jag att det är för att inte få reflektion på signalen, vilket man bör få om där är en impedansskillnad.

Är jag någorlunda rätt på det?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-06 17:37

vad jag tror Isidor menar är att det jitter som förekommer i en kabel är försumbart i relation till det jitter som förekommer i signalvägen mellan t.ex cd-skiva och DACens utgång.

Bara utgångstranformatorn på s/p-dif interfacet borde ge jitter av många magnituder högre än vad en kabel kan åstadkomma, för att inte tala om den DSP som mottagaren i de flesta fall kommer att skyffla datatrafiken genom.

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-02-06 18:38

Enkelt test: Du kan spela in och lyssna på "felen" i Dina högtalarkablar.

I anslutning till vad jag skrev för några dagar sedan angående hur man kan få en bild av signalförlusterna i en högtalarkabel, - bl.a. genom att mäta med fyrkant-våg, - vill jag gärna tipsa om en enkel och mycket ovetenskaplig metod att lyssna på signalförlusterna i kabeln, helt enkelt genom att spela in dom! Du kommer inte att tro Dina öron...

Allt som behövs är en bandspelare som är galvaniskt avskiljd från nätet, (typ bärbar/portabel med batteridrift). Se gärna till att högtalaren kommer så nära förstärkaren som möjligt så att Du kan använda kortast möjliga linjenivåsladd (skärmad).

Anslut skärmen på "inspelingssladden" från bandspelaren till "nollan" på förstärkaren och signalledaren till "-" på högtalarna alternativt till "jordsidan" på resistansen om Du använder en sådan som ersättare för högtalaren.

Sätt på Din favoritskiva och styr ut till lagom lyssningsnivå. Kör igång bandaren i läget "line in" och styr ut som Du finner lämpligt.

Efter avslutad inspelning, lyssna på resultatet över Din anläggning. Vad Du hör är kabelförlusterna i ena ledaren. Du kommer att bli förvånad...! :)

/Sven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-06 19:45

Visst, varför inte?

När det gäller digitalt kablage är Max förespråkare av optisk överföring. Hellre optisk med toslink än koax med RCA-pluggar.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-06 22:08

när det gäller jitter, reflektioner, deformerad fyrkantsvåg (troligtvis inte ett problem dock) så skulle detta kunna lösas superenkelt om bara branschen ville.

Inför ett protokoll med checsummor eller paket ala TCP/IP och buffert på förstärkaren. Sen kan man lugnt räkna med att DACen har perfekt signal oavsett hur sunkig transporten, kablarna etc på vägen dit är.

Detta skulle inte vara dyrt på nåt sätt men tillverkarna vill helt enkelt inte

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-06 22:31

Isidor skrev:Harryup,

Och denna laddning skulle kunna laddas ur då man kopplar med kabeln?

Laddningen försvinner oändligt mycket fortare än du hinner tänka musikalitet, oavsett urkoppling. :D

Det enda möjligen hörbara påverkan jag kan tänka mig från ur- och inkoppling är om man har ett tjockt oxidskikt på kontakterna som skrapas bort när man rör på kontaktytorna. Men då talar vi verkligen om tjocka skikt, inga mikroskopiska fenomen.

Fast jag har kompisar som testat på varandra att lyssna blint sedan koppla ur eller låtsas koppla ur. Och dom har hört skillnad i deras 2 olika anläggningar. Dom är inte tekniker med dom lyssnar nog en 4 timmar per dag så dom känner varandras anläggningar väl. Och dom hör skillnad efter ca en månad. Under det hörs det ingen skillnad.
Kan det verkligen vara oxid?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-06 22:37

Hur signifikant var blindtestet och hur gick det till? Man hör ganska ofta talas om blindtester, som vid närmare granskning visar sig sakna signifikans. Någon här på forumet berättade om ett blindtest och det visade sig att serien bestod av 2 försök 8O 50% signifikansnivå alltså 8) På något annat forumet berättade någon att "..min fru som stod i köket....." eller "....min flickvän som inte alls är intresserad....... till å med hon hörde skillnad blint....." osv.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-06 22:54

Jag skulle vilja påstå att man kan komma undan betydligt enklare än att införa tcp/ip, det räcker att DACen har tillgång till en asyncron FIFO buffer med separat synksignal på utgången. Nu kan jag inget om DACar men jag gör en gissning i att en hel del tom har detta då de flesta DACar gör uppsampling mm.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-06 23:02

HH, du har säkert rätt men tänk vad fräckt om allt ljud (och bild) skickades via TCP/IP. Man skulle kunna bygga häftiga hemmanät med ljud i alla rum etc för en spotstyver. En annan fördel med TCP/IP är att volymen är så hög på modulerna man behöver så det skulle mycket väl kunna bli rejält mycket billigare än andra enklare lösningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 23:05

föredrar ett säkrare protokoll än TCP/IP om det skall köras över samma lina som man kör datorn... så man inte får virus i förstärkaren...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-06 23:07

snarare en BASill då kanske

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-02-07 02:21

protokollvirus 8O

äsch -Ja e skeptisk :wink:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-07 06:42

Max_Headroom skrev:

Visst, varför inte?

När det gäller digitalt kablage är Max förespråkare av optisk överföring. Hellre optisk med toslink än koax med RCA-pluggar.

Varför inte? Tja... inte mig emot. :)

Hmm jag har fått för mig att det anses sämre med optisk överföring då det tillför två extra omvandlingar (till och från ljussignaler). Och eftersom kabeln nu inte påverkar signalen i någon nämnvärd utsträckning så låter det rätt övertygande?
Själv hör jag ingen skillnad. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-07 08:51

Morello skrev:Hur signifikant var blindtestet och hur gick det till? Man hör ganska ofta talas om blindtester, som vid närmare granskning visar sig sakna signifikans. Någon här på forumet berättade om ett blindtest och det visade sig att serien bestod av 2 försök 8O 50% signifikansnivå alltså 8) På något annat forumet berättade någon att "..min fru som stod i köket....." eller "....min flickvän som inte alls är intresserad....... till å med hon hörde skillnad blint....." osv.

Det som är problemet, dom har ju bara 2-3 chanser varje gång.
Men dom har gjort det ganska många ggr nu. Började med att dom tyckte det lät dåligt och skulle testa nåt men ångrade sig, plockade bara isär och sedan satte ihop, och det lät bra.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-02-07 09:17

Hej før fan....

Jag fick før mig att jag hde nåt att tillægga i denna tråd, om det inte redan sagts!?

Først kan jag berætta att jag just nu sitter på en oljeplattform i Norge och skriver, så bry er inte om de lustiga krumelurerna hær och var.... :-)

Nåt som verkligen førbryllar kig, och som mer æn en tjatat om i denna tråd, ær att det "hørs skillnad efter någon månad..." Och man talar då alltså om nåt som jag uppfattar som tydliga skillnader!?

Ja men snælla nån, vi har ju mer eller mindre tillsammans konstaterat att skillnader som kablar eventuellt kan ge normalt ær av mycket diminutiv karraktær. Ær det større skillnader så orsakast det antagligen av att man har helt felaktig kabel før arbetet, typ 0,75 mm2 kabel før 4x 100 W extraljus på bilen, som exempel.

Om nu skillnaderna sægs komma efter någon månad, hur i hela friden skall vi sækert kunna verifiera skillnaden, om den ens finns?? Ær det rimligt att tro att vi kan minnas exakt hur det læt nær vi lyssnade før 2 månader sedan på samma grejor och musik?? Hur mådde vi då, och hur mår vi idag?? Skillnaderna i ljud mellan två olika kablar, kan enligt mig inte benæmnas som stora, med mer æn att det ær fel på den någon av kablarna. Om då skillnaderna som ev kan høras, ær små, ja mycket små t o m, ja då ær ju frågan hur sjutton man kan tro att man skall kunna sækert pricka in dessa ev skillnader i ett korrekt blindtest, utført en eller flera månader efter den initiala lyssningen!?

Enda sættet att øverhuvudtaget kunna utføra et sådan test på någorlunda relevant och korrekt sætt, ær att ha den initiala referensen tillgænglig æven då man lyssnar efter en eller flera månader. Alltså att ha kablaget "oinspelat" tillsammans med "inspelat" och kunna skifta mellan dem på ett vettigt sætt, och i ett korrekt blindtest.

Personligen så skiter jag væl i om folk køper kablar och annat hokus pokus før millioner, vare sig det funkar eller ej (vanligtvis ej). Har de råd och lust, så har de...

Men det gør mig rætt upprørd at se att en hel kabelkrængarbransch och dess tillbedjare kan tjoa om kablarnas fantastiska (stora) ljudskillnader mm, nær det vad jag vet ænnu inte kunnat styrkas enhælligt i något korrekt utført opartsikt vetenskapligt blintest. Det test som gjorts och som visar att det i princip inte går att høra, eller ær mycket svårt att høra skillnader øverhuvud taget mellan kablar som ær korrekt konstruerade før uppgiften, sågar kabeltillbedjarna alltid som att det ær fel på testen....

Kabeltillbedjarna sæger sig lætt kunna høra stora skillnader på kablar, om de ligger på golvet, ihoptrasslade, hænger i snøren, vænda åt rætt håll eller ej mm mm mm. Men så fort någon "slæcker ljuset i rummet" så kan de pløtsligt inte høra någon skillnad alls, utan blir såååååå stressade i sin lyssning att de inte vet vad de lyssnar på........ Ja jøsses vilket dravel...... 8O

Hær på riggen jag ær på så finns det en satans massa smaskiga kablar i div mærkliga former och dimensioner. Jag skulle kunna plocka med mig några slumpmæssigt utvalda skojiga kablar och sætta på læmpliga smarriga kontakter och træ øver nån trevlig strumpa eller annat som piffar upp utsidan lite extra. Och sen sætta ett pris på dem på 30 000 kr, och jag ær øvertygad att vældigt många skulle anse att de læt skitbra och gav stora ljudførbættringar, om de inte visste att det var vanlig industriell kabel før div ændamål som kostar ca 10-150 kr metern........

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-02-07 12:25, redigerad totalt 2 gånger.

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-07 09:28

Utseendet spelar roll. I alla fall när det gäller dyra kablar. Frågan är inte vilken anläggning som kräver en viss typ av kablar utan vilken ägare till en anläggning?
Alla kablar som har en kundkrets som köper produkten har rätt pris.
Ljudskilnader finns helt klart mellan de olika tillverkarna, om det sedan har med för fysiken kända parametrar eller hittils okända är irrelevant.
Jag upplever skillnader som relativt stora, det är fråga om matchning med övrig utrustning och rum.
Att dyra kablar per automatik skulle vara bättre är fel, men chanserna ökar helt klart med priset.
Detta är mina åsikter efter 14 års hifi intresse.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-02-07 10:23

Sjælvklart kan kablar ge stora "upplevda" skillnader, men då handlar det alltså inte endast om reella verifierade faktiska påvisade dokumenterade o. s. v. ljudskillnader. Utan mer om upplevelsen totalt.

Låt mig ge ett exempel.

Tænk er en kopp varm O'boy.

Smakar den exakt lika på Nobelfesten i frack och hela paketet, som den gør ute på blåsiga isen med frusna hænder och pimpelspøt mellan knæna??

Næ troligen inte, dærfør att vi antagligen førvæntar os mer av Nobellfesten æn en kopp O'boy. Och vi skulle sannolikt gnælla som fan før den blaskiga O'boyen vi bjød på nær vi bøkat på oss frack och vattenkammat flinten....

Men exakt samma blaskiga O'boy skulle smaka fillibabba ute dær på sjøn i sleten Helly H och frost i næshåren......

Samma sak med kablar och annat jox. Om jag har ett påkostat lyssningsrum både i apparatvæg och miljø mm, så skulle ett gæng skrynkliga standardkablar te sig lite torftiga, och støra atmosfæren mer æn sjælva ljudet. Och då jag vet att de dær satans sketkablarna ligger dær på golvet och ser snikiga ut, så størs min upplevelse. Jag lubbar dærfør till handlarn och køper nåt trevligare i kabelvæg, som bættre passar in i miljøn och genast så kænns allt bættre, æven om man troligen inte skulle høra skillnad på de olika kablarna i ett korrekt blintest. Men min upplevelse har højts, och dærfør tycker jag att det "låter bættre" eller jag kanske formulerar mig så, fast jag snarare skulle sagt att det "kænns" bættre!?

Men tyværr så verkar folk ha en smula svårt att spearera "upplevda" skillnader med faktiska påvisade skillnader i ren ljudkvalitet.

Det ær t o m så klurigt att man kan uppleva en gnutta økad ljudvolym som "førbættrat" ljud, æven om ljudkvaliteten ær exakt densamma, bara en smula høgre ljudnivå....

Vi ær tyværr mycket lættlurade av våra sinnen och fæørvæntningar många gånger.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-07 11:29

Meget bra inlägg av Dr. Tinnitus. Särskilt följande del tycker jag är tänkvärd och inte nog kan poängteras:
Om nu skillnaderna sægs komma efter någon månad, hur i hela friden skall vi sækert kunna verifiera skillnaden, om den ens finns?? Ær det rimligt att tro att vi kan minnas exakt hur det læt nær vi lyssnade før 2 månader sedan på samma grejor och musik?? Hur mådde vi då, och hur mår vi idag?? Skillnaderna i ljud mellan två olika kablar, kan enligt mig inte benæmnas som stora, med mer æn att det ær fel på den någon av kablarna. Om då skillnaderna som ev kan høras, ær små, ja mycket små t o m, ja då ær ju frågan hur sjutton man kan tro att man skall kunna sækert pricka in dessa ev skillnader i ett korrekt blindtest, utført en eller flera månader efter den initiala lyssningen!?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-02-07 13:02

Kom på en sak nær jag satt hær på kontoret bland ritningar och annat och filosoferade mig bort i ljudhobbyns værld.

Som det ser ut idag, så verkar det rætt ofta som att kabeldyrkarna, både køpare och sæljare, hævdar att førbætringarna kommer med tiden. Alltså att en kabel måste spelas in under sæg en månad eller mer, før att ge sitt bæsta. Det liknar ost och vinbranschen utan att man ær særskilt långsøkt....

Kanske man tar till det "knepet" før att folk inte skall springa tillbaka till butiken och sæga att "jag hør ingen skillnad på denna kabel och mina gamla, trots att ni lovade stora førbættringar...."

Man kan ju då svara den "vilsne" att "lugn och fin, det tar lite tid ser du, men det tar nog en månad eller två innan du mærker det...."

Om det skulle vara så, ja då ær det rætt klurigt av branschen m fl.

Fast, jag førvånas en smula øver att man inte førsøkt gøra tvært om, eller åtminstone æven førsøkt sæta en øvre tidsgræns på hur længe en kabel kan anvændas.

Tænk om digniteterna inom kabelværlden børjade sprida tesen att en kabel måste spelas in i ca en månad før att sen prestera sitt bæsta i ca 1-1,5 år, dærefter børjar kabeln bli "utsliten" på ett eller annat sætt, som naturligtvis "tydligt" grumsar det smæcktande vælljudet.

Før att slippa undan dessa problem så får man helt enkelt kassera den gamla kabeln, och køpa en ny igen och spela in den i en månad.......

Jag ær øvertygad att det skulle gå att plantera detta hos kabeldyrkarna, och øka intækterna før de som krænger kabel......

Dr. Tinnitus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-07 16:36

Åh nej, Dr Tinnitus, fattar du vad du just gjorde? 8O :D

Skämt åsido, jag är faktiskt inte helt säker på att kabelbranschen är rakt igenom bluff och båg, jag tror att många fabrikanter själva är "troende" och blir uppriktigt sårade över att bli anklagade för bluffmakeri. Sedan finns det säkert några stycken som är väl medvetna om att de produkter de säljer inte har de effekter de påstår, men jag tror faktiskt att de är i minoritet, eller också är det bara jag som är blåögd. :D Men som du säger verkar det ju lite misstänkt när man börjar hävda att effekterna framträder först efter en tid, att de är beroende av anläggningens "upplösning" o.s.v. Det låter som ett enkelt sätt att marknadsföra något vars effekt inte är påvisad.

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-07 16:47

Menar ni på fullaste alvar att det inte är ngn skillnad mellan kabelA och kabelB? 8O
Visst spelar förväntningar in och även utseende, men för att ta din oboy jämförelse, spelar kärlets utformning och material stor roll för smak och arom vid både vin/whisky och en dryck som kaffe tom.
Även om innehållet är detsamma blir både upplevelsen och aromen olika.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-07 17:17

Menar ni på fullaste alvar att det inte är ngn skillnad mellan kabelA och kabelB?
Kan vara så, ofta. Men även om det kan finnas små skillnader mellan olika kablar så är de för mig helt enkelt inte tillräckligt intressanta. De skillnaderna spelar inte så stor roll för musikåtergivningen tycker jag. Så länge man febrilt försöker lösa alla de fysiska problem som ett par geometriska högtalare i ett vanligt rum innebär för ljudvågor så orkar jag inte ens försöka höra någon skillnad mellan kablar. De är generellt så pass bra musikåtergivare att det nästan är löjligt. :)

Har själv en gång i tiden haft kabeltvångssyndromet("bara man har fina kablar så ordnar det sig nog sen"). Klart man vill ha tillräckligt bra kvalitet på kablarna men man behöver ju inte överdriva. Numera (ju mer man lär sig om det) är jag mest intresserad av högtalare om man säger så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-07 17:23

Bara en liten tanke... alla ni som inte ens är intresserade av kablar för någon liten tusenlapp... vad gör ni här i en diskussion om kablar i fler-hundratusen-klassen :?: får det inte riktigt att gå ihop...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-07 17:29

Bara en liten tanke... alla ni som inte ens är intresserade av kablar för någon liten tusenlapp... vad gör ni här i en diskussion om kablar i fler-hundratusen-klassen får det inte riktigt att gå ihop...
Den tanken har slagit mig många gånger också :lol: . Jag tycker nog att det ändå är lite häpnadsväckande/intressant ur ett psykologiskt perspektiv. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-07 17:31

adagio skrev: Visst spelar förväntningar in och även utseende, men för att ta din oboy jämförelse,
spelar kärlets utformning och material stor roll för smak och arom vid både vin/whisky
och en dryck som kaffe tom.

Förvisso dock, vin/whisky-kännaren kan särskilja ex för ex: 213 kr resp 21,300 kr 8)!
(även blint ;))!

Mvh A*

- A* whiskey-expert´ll talk the talk and´ll walk the walk!
An audiophile (specialized in Hificables) simply talks and talks and talks and talks and talks and...

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-07 17:38

Även en hobby-kännare som jag kan känna skillnad på en Aardbeg 10år och den gamla 25åriga, inget konstigt med det.
Men smakerna blir olika i olika glas, det är spännande, samma sak med vin, aromen utvecklas olika men innehållet må vara samma. :P

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-07 18:04

Hej A!

Absolut inget konstigt med det :)!
Det konstiga, är att (o här utgår A* du menade "känna skillnad" blint mellan de 2st
Ardbegarna** ;)) du (el ngn annan) inte kan höra skillnad mellan olika hifikablage
med tiofalt större prisskillnad... blint 8)!

** 10 år: http://www.whiskyworld.de/bilderg/A103-0045.JPG
.....25 år: http://www.robertgraham1874.com/acatalog/lordisles.jpg

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi