Finns här verkligen någon med kunskaper i marknadsföring
Och jag menar inte om det finns någon som TROR sig ha kunskaper. Utan någon som verkligen HAR dom också
ALLA som haft framgångsrika sälj och merknadsföringsuppdrag VET att tekniken samt marknadsföringen är oerhört beroende av varandra OM dom befinner sig i "samma hus".
Däremot blir det helt annat så säljandet sker via importörer med ev noll koppling till HUR teknikersidan tänkt. Eller ännu värre då det går i flera led ifrån varandra mellan teknikern/konstruktören/konstruktörerna.
Som typ "siba" och "on off" osv...
Ofta finns inte ens intresset från teknikerns sida eftersom han endast gjort del eller delar av en produkt. Eller ev endast fått en beställning med en spec som sedemera tages fram och börjar säljas..
Konstruktören och beställaren lever idag ofta inte ens i samma land. Inte ens tillverkningen sker ofta i samma land som något av sälj eller konstruktion gör..
Gäller rätt mycket saker det. Så inte enbart hifi ..
Och i dessa fallen där sälj o teknik befinner sig långt ifrån varandra så finns ofta MÅNGA MÅNGA led emallan också..
Så tänk till en aning över hur uppläggen ser ut så ser ni ju rätt naturliga felkällor som säkert som ammen tillkommer på vägen..
Ta bara en berättelse om någon som tappat skon.. Då historien kommer fram till slut så vart han jagad av hundar och slog skon i huvudet på en av dom så den dog.. Så fungerar även "historien" då separationen mellan tekniken och säljandet som ofta sker över disk är långt ifrån varann.. Säljaren har noll koll..Och inte ens teknikersidan behöver vara en person utan kan vara tio st på helt olika platser..
Och "teknikersidan" som sätter ihop sakerna kan vara en vanlig chef som endast ser till att personalen monterar rätt
Och den som monterar kanske endast tänker på nästa år då den anstälde skall få tre dagar ledigt o besöka sin familj som bor i andra delen av landet. Vilket man inte kan besöka då man jobbar ifrån 06,00 till 20,00 varje dag med ledigt på söndagen..
SJÄLVKLART blir det lättare att övervaka små serier. Där säljande o marknadsföringen sker hand i hand. Tyvärr sedan finns det tillverkare som säljer själva vilket snudd alltid skapar en stor konflikt där man i sin roll av säljare inte klarar av kritik osv PGA sin stora stolthet som tekniker..
Det krigen är oftast ANNARS mellan säljaren o teknikern vilket KUNDERNA aldrig ser. Men vilket snudd alltid skapar små konflikter mellan sälj o tekniksidan..
Så grabbar... Se säljande o teknikens ALLA roller samt uppbyggnader så blir det inte så torftiga diskutioner som här där man snudd inte ens verkar veta hur en sälj/marknadsföringsorg fungerar eller har för roller i ett företag..
Man måste ju FÖRST skilja på återförsäljare och ev bolag där sälj o marketing är i samma hus tex.. Detta ens för att kunna börja diskutera.
Tillverkningssälj/marketing. Eller slutkunds sälj.. grosist... Säljande ÄR inte samma sak överallt i olika led så man kan tala om det i svepande generella termer som en del här tycks tro..
Det är faktiskt väldigt lustigt att läsa teknikerinriktade då dom skall debatera Sälj o marketing måste jag säga..
DET ÄR GOD HUMOR

Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.