Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32481
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 23:19

Svante skrev:Frågan är felställd. Varför lita på någon marknadsföring alls? Mätningar i reklamblad kan man nog nästan räkna med är om inte friserade, så i alla fall utvalda så att de inte visar svagheterna hos produkten. Samma sak gäller när en försäljare demonstrerar en produkt, han spelar knappast musik som avslöjar bristerna maximalt, inte heller beskriver han svagheterna i ljudbilden.

Om man däremot lyckas hitta mätningar utförda av oberoende och dessutom utförda på samma sätt på olika produkter och därtill av en person som begriper att mäta sådant som är viktigt, ja då kan mätningar vara väldigt bra.


Fast lite orättvist är det väl att jämföra en marknadsavdelning med mätningar utförda av oberoende tekniker. Man behöver ju inte ta till alla fula knep för att "bevisa" att det är de slemma marknadsförarna som ställer till allt :-)

Jämför istället med de tekniker på företaget som tagit fram produkten och som dessutom presenterar resultaten för marknadsavdelningen. För marknadsförare är ibland tekniskt duktiga, ibland kan dom inte ett skit. Ofta är dom helt i händerna på vad teknikerna säger. Inte så att teknikerna ljuger, det påstår jag inte. Men en tekniker anger alltid sina fakta med alla de förbehåll som behövs för att fakta ska ha relevans. Alla dessa fakta gör man inga stortavlor av. Säger teknikern "100 watt, under förutsättning att bla bla bla..." så kommer det bara stå "100 watt" på stortavlan. I alla fall om kunderna inte heller förväntas förstå ett djupare tekniskt sammanhang.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15328
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-09-29 07:00

Svante:
Jodå jag är med på allt det där och jag tycker inte att ett vanligt effektmotstånd motsvarar en verklig last. Är tveksam till alla former av konstlast då det finns riktiga högtalare att belasta med även under mätningar.
MEN, vad har du för belägg att en konstruktör skulle skamsen gå till marknadsavdelningen med denna kurva du visar och dom säger upprört att "Herregud, vad är ni för klåpare. Dom här kurvorna kan vi inte publicera, det måste vi fixa till"
Jag tror snarare att dessa kurvor aldrig någonsin skulle få lämna ett labb.
Att en marknadsförare kan förvränga meningar och förvanska språket är en sak. Men att någon marknadsförare skulle förvanska mätningar vill jag nog hellre se bevis för innan jag beskyller någon för det. Eller har ni bevis?
Vilka mätningar eller siffror vet ni att en vanlig tillverkares marknadsavdelning vid något tillfälle tagit bort som man annars redovisar? Inte att det finns mätningar på företaget som inte publiceras, utan något som ni vet att kontruktörerna vill publicera med en marknadsavdelning valt att ta bort för att den verkligen mäter för dåligt. Och hur duktig är den tekniker som skulle vilja sänka sig själv och sitt företag med en usel mätning efter en norm som ingen annan använder? Även om den skulle råka vara väldigt representativ för konstruktionen.

Snarare så är en marknadsavdelnings tekniska kompetens på den nivå att man publicerar texter som man hittar på för att få en vara att framstå bättre än vad den är, men inte andra siffror.
Minns en tidig CD-spelare ifrån en japansk leverantör som om man öppnade den i England spred röntgenstrålning, i Danmark spred den laserstrålar och i Sverige spred den radioaktiv strålning. Allt enligt brukanvisningen.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-09-29 07:09

I all välmening Harryup, men du går ut ganska hårt i ditt första inlägg som du avslutar med "Så varför lita på någon tekniker alls?". Egentligen är det väl därför rimligast att bevisbördan läggs på dig, nämligen att det är just teknikerna som är ansvariga.
I tråden har det presenterats alternativa förklaringar, men det är du som redan från början kommit med något som starkt liknar en anklagelse. Att då avkräva oss konkreta exempel på fall, som ju är svåra att ta fram utan att ha god insyn i företagen som säljer produkterna. Har du motsvarande insyn och kan intyga att marknadsavdelningarna inte friserar?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15328
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-09-29 07:37

Javisst var det lite provokativt skrivet, men jag tycker att det finns lite av en stämning här att tekniker är oskyldiga till det mesta om det är en "bra" tekniker. Om teknikern är medansvarig så är det en dålig tekniker. Men annars så är det i huvudsak den slemmiga marknadsavdelning som förvanskar allt.
Jag ser det snarare som att en tekniker arbetande på ett vanligt kommersiellt sätt aldrig skulle oombedd redovisa siffror som gör det svårare att sälja en produkt. Att man avstår att publicera saker för att en marknadsförare tar ett beslut att siffrorna är för dåliga kan möjligen ha förekommit, man att marknadsföraren skulle ändra på siffror kan jag inte tänka mig förekommer. Rent krasst, jag tror inte att dom vet vad dom skall ändra på.
Kopplingen hur en förstärkare låter till hur en förstärkare mäter utifrån redovisade mätningar i en standardbroschyr har jag aldrig sett.
Därav om man skall lita på hur tekniker redovisar vad som är relevant. För någonstans har tekniker varit dom som framtagit mätnormer som inte redovisar det som är relevant.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-09-29 07:51

Många HiFi-företag är ganska små. Det skulle förvåna mig om inte de som jobbar med konstruktion ganska ofta sitter vid fikabordet tillsammans med marknadsföringsfolket. Man skapar nog en ganska ensad uppfattning om att det är viktigt att företagets produkter säljer bra (alla vill väl behålla sitt jobb).

Kopplingen hur en förstärkare låter till hur en förstärkare mäter utifrån redovisade mätningar i en standardbroschyr har jag aldrig sett.


Det känns inte särdeles förvånande och inte särdeles nydanande heller.

Därav om man skall lita på hur tekniker redovisar vad som är relevant. För någonstans har tekniker varit dom som framtagit mätnormer som inte redovisar det som är relevant.


Det här är absolut inte en logisk följd av det föregående citatet. Om du skulle tillämpa ett sådant resonemang konsekvent kan du ju inte lita på någon människa i något sammanhang.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15328
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-09-29 08:24

niklasz skrev:
Därav om man skall lita på hur tekniker redovisar vad som är relevant. För någonstans har tekniker varit dom som framtagit mätnormer som inte redovisar det som är relevant.


Det här är absolut inte en logisk följd av det föregående citatet. Om du skulle tillämpa ett sådant resonemang konsekvent kan du ju inte lita på någon människa i något sammanhang.


Man kan visst lita på att en tekniker inte ljuger, eller en markandsavdelnings överdrifter och ordvrängeri kanske inte är helt falsk om än inte på ett komplett sett redovisar allt.
Men samtidigt misstro att det dom redovisar verkligen skulle betyda något särskilt för den enskilde. Behöver ju inte vara falsk bara för att det inte är relevant.

Fast niklasz om "ni" antar att marknadsavdelningen ändrar siffror och ljuger och jag inte tror att dom gör det. Skall jag då verkligen bevisa att dom ändrar siffror?
Jag har en del erfarenhet av marknadsavdelningar ja, det räcker med att prata med en produktspecialist på vilken firma som helst och ha en fråga utanför broschyren så kan dom i regel inte svara utan måste prata med en tekniker först. Och Bill50x talan som jag hakade på härrör sig ju inte direkt ifrån bara små firmor även om high-end firmor i regel alltid varit små, fast dom har nog inte heller tillverkat japanska receivers etc.
Men på många små highend firmor så tycker nog chefen som ofta varit en av grundarna och kontruktörern att han skall ha en hel del med i vad marknadsavdelningen skriver. Och då blir det ju plötsligt inte så att bara marknadsavdelningen hittar på något på egen hand.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-09-29 08:41

Harryup, jag tror du får lov att definiera och/eller avgränsa ordet "tekniker", annars blir nog fortsatt diskussion meningslös. Ordet tekniker är så oerhört omfattande. Konstruktörer som jobbar på HiFi-företag är en försvinnande liten del av alla människor som kallas tekniker.

När det gäller vad som kommer ut i en reklambroschyr så är jag på intet vis främmande för att det är resultatet av en symbios mellan ett företags olika delar.

När det gäller bevisbörda tycker jag det är fel att avkräva andra en högre grad av bevisföring än vad man bidrar med själv. Kanske det står med som ett av de retoriska knepen i den lista som Morgan upprättade för en tid sedan.

Vad är egenligen syftet med tråden? Nu ger den en obehaglig känsla av FUD.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-09-29 09:47

Instämmer i Harryups tänk.
Teknik är ett vertyg och inte ett ändamål.
Som tekniker tappar man gärna förmågan att sätta sina
smarta tumregler i ett praktiskt fungerande sammanhang.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15328
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-09-29 10:05

FUD?

Nja syftet var väl kanske att mer belysa att tekniker/konstruktörer inte är oskyldiga till varför folk inte ser en koppling mellan hur det låter och vad man kan läsa. Eftersom ur min synvinkel så menade Bill50x och IÖ samma sak fast IÖ har praktiskt erfarenhet att det inte stämde och vanliga människor utan mätmöjlighet har lyssnat och kännt att det inte stämmer. Och ändå så står stora firmor med kvalificerad teknisk kompetens fortfarande bakom att publicera mätresultat som inte går att omsätta till verklig betydelse. Och då tycker jag kanske att det är ganska logiskt varför man på andra forum fullständigt struntar i mätningar även när dom starkt talar emot en sak då folk är vana att inte kunna se några samband. Jag tycker att det finns en tendens till att tekniker alltid har rätt, och har dom inte rätt är dom dåliga tekniker i diskusioner. Men dom som alltid har fel om det har uppstått är marknadsavdelning och säljare. Att säljare inte alltid har rätt beror också på att yrket inte har någon formell utbildning och en bra säljarens egenskaper kan bero på karisma, trevlighet, saklighet etc. Marknadsavdelningen hittar ju på en text om en produkts hantering och användning och belyser fördelar även då dom kanske inte ens existerar. Men jag kan inte se att det är marknadsavdelningen som styr hur man mäter saker.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-09-29 10:13

Det finns väl ingen orsak till att hålla på och tillskriva diffusa grupper egenskaper på detta sätt, vare sig det rör sig om tekniker, säljare, marknadsförare eller andra, vare sig det rör sig om goda eller dåliga egenskaper.
Däremot kan man kanske ha en inblick i hur olika yrkesroller påverkar.

Men rent allmänt bör man nog försöka flytta sitt tänk, så att det inte är personer eller grupper som är trovärdiga, utan argument.

Och då tycker jag kanske att det är ganska logiskt varför man på andra forum fullständigt struntar i mätningar även när dom starkt talar emot en sak då folk är vana att inte kunna se några samband.


Inte logiskt, men förståeligt kanske.

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-09-29 10:25

Harryup skrev: Jag tycker att det finns en tendens till att tekniker alltid har rätt, och har dom inte rätt är dom dåliga tekniker i diskusioner. Men dom som alltid har fel om det har uppstått är marknadsavdelning och säljare.


Just den här typen av utgångspunkter för en diskussion är ofta besvärlig. Det är så pass vagt att det blir svårt att diskutera. Dessutom riskerar man att oavsiktligt trampa folk på tårna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-09-29 10:32

Som tekniker drivs man nog ofta av att vilja på något sätt förbättra det man man är satt att jobba med. Som säljare, å andra sidan, vill man ha trovärdiga argument som "tar" på kunden. Det är inte säkert att båda sidor har samma uppfattning om vad som är relevant. Det finns en för stunden rådande sanning, en trend. Genom åren, låg THD, TIM, DIM, SID, motkopplingsfi, strömstark, transparent, hög uteffekt, hög överstyrningsmarginal, triodljud, låg uteffekt, nätströmrenad, f/e-godkänd, jitterfri osv. Människan vill ha snabba enkla övergripande lösningar. Det fungerar i reklamen. Trendargumenten är alltså inte subtila utan hårdslående högerkrokar.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-09-29 11:10

Harryup skrev:
niklasz skrev:Måhända är det Off-Topic, men med samma resonemang kan man väl utesluta alla andra människor och grupper av människor?

I så fall, varför lyssna på någon, varför över huvud taget diskutera på ett internetforum?

Harryup skrev:Vissa tekniker publicerar mätvärden som är osanna/felaktiga/inte relevanta och det får stort genomslag medans dementier inte tränger igenom särskilt mycket.

Är det verkligen skickliga tekniker som gör det, eller är det marknadsföringsfolk?

Kan inte tänka mig att det skulle vara så att folket på marknadsavdelning överhuvudtaget påverkar dom mätningar som görs eller ens fattar vilka siffror som redovisas.

Tekniker som vet värdet av att redovisa bra siffror gör det förstås genom att mäta enligt metoder som ger bra siffror.

Hupp! 8O

Jag gillar verkligen denna viktiga tråds ämne - som behöver diskuteras. Tack Harryup!

Jag måste här (i den specifika sakfrågan: Vem är det som bluffar) dock ställa mig 100% på Niklaz sida. Jag känner inte på rak arm till något stort hifi-företag i modern tid där inte marknadsförare utformar redovisningen av data*. I förekommande fall har de förstås frågat tekniker om vad de skall skriva, men det är marknadsavdelningen som bestämmer vad som skall påstås, och enligt min erfarenhet är det ovanligt att det som till sist redovisas är något som teknikerna "håller med om". Dock är det kutym i företagsvärden att teknikerna skakar på huvudet och ler åt vansinnigheterna, men tänker:

-Ja, ja, det är ju deras jobb att veta vad man skall ljuga ihop.

Alla som sett uppifter som ser ut exempelvis: "upp till 5 timmar batteritid", "upp till 2 km räckvidd" eller kanske "användbar bandbredd", har sett uppgifter som ingen seriös tekniker skulle ange!

De två första är ju uppgifter om vad apparaten aldrig under några omständigheter kommer att prestera (!) och den sista är en helt meningslös uppgift, som inte innehåller någon information alls. :?

De allra flesta tonkurvor man ser i broschyrer är för övrigt inte utspottade från en mätapparat utan är framställda på företagens ritkontor. :o


Nu finns det förvisso en massa små tillverkare också, där teknikerna i förekommande fall har ett helt annat inflytande och då ser det förstås oftast annorlunda ut.

Inte sällan såtillvida att presenterade data helt enkelt stämmer* och har man tur är alla uppgifter dessutom väldefinierade med avseende på förutsättningarna. :wink:


Vh, iö

- - - - -

*Fast visst finns det små high end-företag där tekniker (eller "tekniker") har rollen som skrupellösa marknadsförare också... Menar nog att osanningarna som levereras, även i det fallet beror på marknadsföraren i teknikern, snarare än tvärtom.
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-29 11:34, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 11:17

Finns här verkligen någon med kunskaper i marknadsföring 8O

Och jag menar inte om det finns någon som TROR sig ha kunskaper. Utan någon som verkligen HAR dom också :?:


ALLA som haft framgångsrika sälj och merknadsföringsuppdrag VET att tekniken samt marknadsföringen är oerhört beroende av varandra OM dom befinner sig i "samma hus".

Däremot blir det helt annat så säljandet sker via importörer med ev noll koppling till HUR teknikersidan tänkt. Eller ännu värre då det går i flera led ifrån varandra mellan teknikern/konstruktören/konstruktörerna.

Som typ "siba" och "on off" osv...

Ofta finns inte ens intresset från teknikerns sida eftersom han endast gjort del eller delar av en produkt. Eller ev endast fått en beställning med en spec som sedemera tages fram och börjar säljas..

Konstruktören och beställaren lever idag ofta inte ens i samma land. Inte ens tillverkningen sker ofta i samma land som något av sälj eller konstruktion gör..

Gäller rätt mycket saker det. Så inte enbart hifi ..

Och i dessa fallen där sälj o teknik befinner sig långt ifrån varandra så finns ofta MÅNGA MÅNGA led emallan också..

Så tänk till en aning över hur uppläggen ser ut så ser ni ju rätt naturliga felkällor som säkert som ammen tillkommer på vägen..

Ta bara en berättelse om någon som tappat skon.. Då historien kommer fram till slut så vart han jagad av hundar och slog skon i huvudet på en av dom så den dog.. Så fungerar även "historien" då separationen mellan tekniken och säljandet som ofta sker över disk är långt ifrån varann.. Säljaren har noll koll..Och inte ens teknikersidan behöver vara en person utan kan vara tio st på helt olika platser..

Och "teknikersidan" som sätter ihop sakerna kan vara en vanlig chef som endast ser till att personalen monterar rätt :wink:

Och den som monterar kanske endast tänker på nästa år då den anstälde skall få tre dagar ledigt o besöka sin familj som bor i andra delen av landet. Vilket man inte kan besöka då man jobbar ifrån 06,00 till 20,00 varje dag med ledigt på söndagen..

SJÄLVKLART blir det lättare att övervaka små serier. Där säljande o marknadsföringen sker hand i hand. Tyvärr sedan finns det tillverkare som säljer själva vilket snudd alltid skapar en stor konflikt där man i sin roll av säljare inte klarar av kritik osv PGA sin stora stolthet som tekniker..
Det krigen är oftast ANNARS mellan säljaren o teknikern vilket KUNDERNA aldrig ser. Men vilket snudd alltid skapar små konflikter mellan sälj o tekniksidan..

Så grabbar... Se säljande o teknikens ALLA roller samt uppbyggnader så blir det inte så torftiga diskutioner som här där man snudd inte ens verkar veta hur en sälj/marknadsföringsorg fungerar eller har för roller i ett företag..

Man måste ju FÖRST skilja på återförsäljare och ev bolag där sälj o marketing är i samma hus tex.. Detta ens för att kunna börja diskutera.

Tillverkningssälj/marketing. Eller slutkunds sälj.. grosist... Säljande ÄR inte samma sak överallt i olika led så man kan tala om det i svepande generella termer som en del här tycks tro..

Det är faktiskt väldigt lustigt att läsa teknikerinriktade då dom skall debatera Sälj o marketing måste jag säga..
DET ÄR GOD HUMOR :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 11:25

Det är väl ännu mer goddag yxskaft när en marknadsförare fösöker snacka teknik. Det viktigaste är att förstå båda saker. I många fall så brister kommunikationen mellan teknik, ekonomi och vision.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18427
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-09-29 11:29

Det är ju definitivt lättare för en teknikkunnig att genomskåda felaktig marknadsföring än tvärtom, i alla fall.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-09-29 11:31

Vee-Eight skrev:Det är väl ännu mer goddag yxskaft när en marknadsförare fösöker snacka teknik. Det viktigaste är att förstå båda saker. I många fall så brister kommunikationen mellan teknik, ekonomi och vision.


Och ändå fungerar det? Det är konstigt. Kunderna går hela tiden på de nya trenderna. Förklara gärna varför.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 11:33

Almen:

Det vete tusan... När en marknadsförare har gjort sitt yttersta så skulle en tekniker påstå att de argument som finns i marknadsföringen vara en smula oetiskt och på gränsen till lögn. Men marknadsförarens jobb är inte att tala sanning, bara sannolikt för att sälja. Teknikern måste hela tiden arbeta i termer om sanning och absoluta realiteter, annars så frångår man idén med konstruktion. Hade de bara talat samma språk så vore allt väl; att teknikern förstår marknadsföring och marknadsföraren förstår tekniken, så hade det blivit den bästa lösningen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-09-29 11:36

Detta motsäger väl inte det som Almen skrev?

Orsaken till att jag frågar är att jag håller med er båda! :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 11:37

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:Det är väl ännu mer goddag yxskaft när en marknadsförare fösöker snacka teknik. Det viktigaste är att förstå båda saker. I många fall så brister kommunikationen mellan teknik, ekonomi och vision.


Och ändå fungerar det? Det är konstigt. Kunderna går hela tiden på de nya trenderna. Förklara gärna varför.


Det fungerar pga de krav en kund ställer. Är kravet att man skall känna sig bekräftad, livstilad, en i gänget, så skiter man eg i hur det funkar tekniskt. och vice versa. I tex Levis-reklam finns inget utrymme för hur just de ringspinner garnet i sin denim, för ingen vill veta. Förr var det en livsstil, en känsla man köpte när man handlade bil, nu är det viktigt hur man sätter fast barnstolen och hur mkt soppa den drar. Här har ju fokuset i marknadsföringen ändrats till att bli mer teknikorienterat
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 11:39

IngOehman skrev:Detta motsäger väl inte det som Almen skrev?

Orsaken till att jag frågar är att jag håller med er båda! :wink:


Vh, iö


Nja, marknadsföraren skulle tycka att teknikerns gnäll är ovidkommande då det skall säljas saker, och det är det som driver företaget framåt. Så oförståelsen är inte enkelriktad som Almen skriver.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-09-29 11:41

Vee-Eight
Är då svaret på frågan om kvalitetens förfall marknadsekonomin?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 11:53

Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet. Saker skall inte vara bättre än vad som krävs, eftersom det annars är slöseri av vinst, resurser och tid. Bruksvärdet skall aldrig överträffa förväntningarna. Så visst, är ett system baserat på vilket behov det skall tillfredsställa så blir ingenting bättre än vad den kultur som råder tillåter.

Å andra sidan så är en marknadsekonomi såpass smart att skulle ett behov finnas eller uppstå så tillfredsställs det snabbt, eftersom behovet är ett verkligt behov då det kan ge en vits med att tillfredsställa det, som tex pengar i fickan för entreprenören.

Alltsammans är ytterst darwinistiskt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-09-29 12:01

Vee-Eight skrev:Kvalitet är inget annat än rätt kvalitet.

För vem och i vilket syfte?

woland
Semesterfirare
 
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2004-11-23

Inläggav woland » 2006-09-29 12:04

Kan det verkligen vara så illa att dett finns någon HighEndtillverkare som vill luras?

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 12:07

Almen skrev:Det är ju definitivt lättare för en teknikkunnig att genomskåda felaktig marknadsföring än tvärtom, i alla fall.


Felaktig marknadsföring ÄR inte marknadsföring... Det kallas vilsedeledande marknadsföring.Falsk marknadsföring osv.. Igen glöms det bort att marknadsföring INTE går att diskutera såsom svepande generella utalanden / Inlägg..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-09-29 12:12, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 12:09

Vee-Eight skrev:Almen:

Det vete tusan... När en marknadsförare har gjort sitt yttersta så skulle en tekniker påstå att de argument som finns i marknadsföringen vara en smula oetiskt och på gränsen till lögn. Men marknadsförarens jobb är inte att tala sanning, bara sannolikt för att sälja. Teknikern måste hela tiden arbeta i termer om sanning och absoluta realiteter, annars så frångår man idén med konstruktion. Hade de bara talat samma språk så vore allt väl; att teknikern förstår marknadsföring och marknadsföraren förstår tekniken, så hade det blivit den bästa lösningen.


I det markerade så måste jag påstå du inte riktigt VET vad du talar om här... Mer ytligt bull har jag knappas sett dig skriva mr V8á... :lol:

Nu får du nog tänka till LIIIIITE mer innan du skriver så här igen... :roll:

Och jag menar INTE illa så du vet... :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2006-09-29 12:26

Det har vad jag vet alltid förekommit gnäll mellan tekniker och
marknadsförare. Det kanske ska vara så. Konflikten kanske är bra.
Vems sanning av de båda är den rätta?

Ökad teknikfixering eller ökad försäljningsvolym?

Vilken del gynnar kunden mest?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-29 12:26

Mayro skrev:
Vee-Eight skrev:Almen:

Det vete tusan... När en marknadsförare har gjort sitt yttersta så skulle en tekniker påstå att de argument som finns i marknadsföringen vara en smula oetiskt och på gränsen till lögn. Men marknadsförarens jobb är inte att tala sanning, bara sannolikt för att sälja. Teknikern måste hela tiden arbeta i termer om sanning och absoluta realiteter, annars så frångår man idén med konstruktion. Hade de bara talat samma språk så vore allt väl; att teknikern förstår marknadsföring och marknadsföraren förstår tekniken, så hade det blivit den bästa lösningen.


I det markerade så måste jag påstå du inte riktigt VET vad du talar om här... Mer ytligt bull har jag knappas sett dig skriva mr V8á... :lol:

Nu får du nog tänka till LIIIIITE mer innan du skriver så här igen... :roll:

Och jag menar INTE illa så du vet... :)


Kan du precisera mer varför du inte tycker det stämmer?

Min poäng var inte att utse marknadsföraren eller teknikern till sanningssägare. Förstår de inte varann och inte har ett gemensamt språk så fungerar det inte. Detta är inte ngt jag hittar på, utan ngt jag arbetat med och bevittnat själv i utbildning och yrke.
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-09-29 12:31, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-29 12:31

woland skrev:Kan det verkligen vara så illa att dett finns någon HighEndtillverkare som vill luras?

Mvh


Jag tror du finner enligt vissa att en del "luras".. Och av andra att den som säger den förste "luras" är den stora "luraren".... :lol:

Allt beroende på vem den som bedömmer "sanningshalten" utgår ifrån..

Mina säljanden tidigare genom åren har alltid varit basserade på RENT tekniska hållbarheter... Och kravlistan kommer helt utifrån KUNDERS önskemål o kravlista..

Teknikerns roll har alltid varit att ta fram tex lastberäkningar på alla funktionella saker samt ritningar till det ... Samt se till att konstruktionen MÖTER en tillverknings kostandstäckning utifrån det man skall ha..logistik mm..

Så marknadsföringen BÖRJAR med en possitionering på marknaden. Kundundersökning. Kravlista på kundönskemål. samt antal beräknade försålda produkter..Osv. Sedemera då i samråd med tekniker/kontruktörer framtaget och sedan ut till säljande där MÅNGA kunders önskemål möts i en o samma produkt... Samt då täckt av nogranna beräkningar för hållbarhet samt livslängd. servicgrad osv vad som krävs för att hos kunde möta den försålda produktens löften vid säljandet till slutkund..

Sedan finns alltid kunden som kräver MER..Samt ofta mindre och billigare.. Men denna kund ÄR beräknad i framtagandet att INTE bli kunden man säljer till. Han / Hon får gå till annan säljare byggare eller what ever.... :wink:

Så i stora drag kan det kortfattat se ut då en produkt tas fram under SAMMA tak med teknik o marknadsföring...

Men kan man då påstå att man blåser den kunden som INTE passade in för den BERÄKNADE kundens kravlista?

Svaret är självklart NEJ på den frågan.. Den kunden ÄR inte ens inräknad såsom köparen till produkten. Utan han/hon är redan i konstruktionen beräkad såsom "ickeköparen"..

men då produkten tas fram under olika "tak" och säljs av personer där INTE kunskapen om var produkten är tänkt att säljas osv kan konflikter uppstå då det försöks säljas eller rent av säljs till kund där produktkraven INTE möter kundens önskemål eller krav...

Så tänk till nu grabbar. Marknadsföring o säljande kan INTE i så här generella termer diskuteras som här sker...


Edit
MrV8á... Tror du fick svar här ovan...i alla fall till stor del..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-09-29 12:33, redigerad totalt 2 gånger.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster