BB skrev:Tack och lov så finns det dock en liten kader av entusiastiska tekniker med seriösa förtecken som inte låter sig styras av kapitalet. Dom har det tufft! Och är värda respekt.
Håller med till 100%. Vill även tillägga att detsamma förstås gäller andra grupper än tekniker. Extra imponerad blir jag när jag möter de(fåtaliga) ekonomer och marknadsförare, som inte låter sig korrumperas ens när ärligheten hämmar företagets utvecklingshastighet.
Respekt!
Bill50x skrev:Man ska inte glömma att människor är människor, oavsett om dom är tekniker, marknadsförare - eller busschafförer. Vi berättar det vi tycker är sant, vi tror på det vi tycker verkar vettigt. Och vi ser på saker ur den synpunkt som vi har beroende på miljö, uppväxt, det arbete vi har osv.
Att ur alla dessa variabler peka ut en viss grupp som lögnare och en annan som sanningssökare är väl magstarkt.
Det är därför man inte skall göra det (och det har väl heller ingen gjort). Däremot bör man inte sopa företagsekonomiskt fördelaktiga men bedrägliga beteende under mattan med argumentet: "Alla sysslar inte med sådant."
Ingen har påstått att alla marknadsförare talar osanning (så vitt jag sett). Däremot har nog de flesta mätt marknadsförare som gjort det. Det är problemet. Man måste nämna det för att kunna diskutera och kanske lösa det.
Bill50x skrev:Att ta ett exempel, citat:
iö skrev:Att tekniker på väldigt många företag är förbjudna att ha direktkontakt med kunder på grund av risken att de berättar om problem och nackdelar, torde inte vara någon väl bevarad hemlighet.
Jag har många gånger fått höra av marknadsförare och säljare på olika företag att just detta är livsiktigt, eftersom man inte kan lita på att teknikerna varken är generellt strategiska, eller känner till de fastslagna strategierna.
Jasså, på vilka företag då?
På nästan alla företag som jag har någon ordentlig insikt i. De flesta av dem är audioföretag.
Bill50x skrev:På de företag jag har arbetat på och med under trettio års tid så har vi alltid tagit med teknikerna vid säljsamtal - om det har behövts. Det är ju inte alltid tekniska frågor som diskuteras.
Just nu har jag långtgående diskussioner med ett företag när det gäller polishbehandling av golv alternativt om vi ska lägga in avledande golv. I det fallet skulle jag tjäna väsentligt mer pengar om kunden valde ett nytt golv istället för att lägga på ledande polish på det befintliga. När det gäller funktionen med det ledande golvet har jag själv de nödvändiga kunskaperna, men jag är däremot sämre på hur man polishbehandlar ett golv och hur normal underhållande städning ska ske. Alltså kontaktar jag vår underleverantörs produktspecialister och knyter ihop dom med vår kund så denne får relevant och riktig information. När vi har alla fakta kan kunden göra ett vettigt beslut där dom får väga merarbetet med polish mot den högre (initiala) kostnaden med nytt golv.
På vilket sätt menar du IÖ att jag i detta specifika fall sätter mitt företags försäljning och inkomster framför en riktig och vettig lösning för vår kund? På vilket sätt har jag som marknadsförare farit med lögner och på vilket sätt har jag hindrat teknikerna att framföra sina synpunkter och förslag på lösningar?
Tja...
Av din förklaring att döma låter det inte som om det är marknadsförare du är, utan en problemlösare och tekniksamordnare! Det låter på mig som om produkten är "själva ditt företags förmåga", och att din uppgift är att (med hjälp av sakkompetenta när det behövs) ta fram lösningarna och optimera dem till kundens behov? Snarare en teknikorienterad syssla än en marknadsföringssyssla tycks det mig. Vem marknadsför produkten - alltså företaget?
Bill50x skrev:Det kan finnas många anledningar till varför man inte vill ha med tekniker i marknadsföringsprocessen, inklusive det du skrev.
Jag kan nämna att jag inte bara hört diskussionerna om faran med sanningstalande tekniker som inte förstår vad som måste hållas hemligt för kunderna, utan jag har väldigt många gånger sett även rätt kraftfulla ingripanden irl mot "tekniker som inte kan hålla truten om problem"!
Alltså i situationer där tekniker och kund träffas och har en marknadsperson som "övervakare".
Bill50x skrev:Men med min erfarenhet kan jag inte säga att din anledning är generell eller ens speciellt vanlig. Jag har dock varit på åtskilliga möten där teknikerna på såväl sälj- som köpsidan har fullständigt snöat in på teknikaliteter och att kundens behov av problemlösning hamnat i skymundan. Oftast har jag dock haft positiva erfarenheter av att ha sakkunskapen med mig.
Jag tror att du tar åt dig alldeles i onödan. Din roll tycks inte primärt handla om marknadsföring. Inte en dialog med okunniga kunder (som måste skyddas från att luras) som skall fås att köpa en definierad produkt, utan du tycks ha expertkunder - kanske inte ens privatkunder, utan människor på företag som skall göra en invesering för sitt företags pengar (som det inte ens är idé att försök lura - tvärtom är bästa lösningen för det mesta att erbjuda dem den i sanning bästa lösningen, så det tror jag att du försöker göra).
Det är en HELT ANNAN SITUATION är den jag talat om. Din situation är ju antagligen en där den bästa lösningen är samma sak för dig som för kunden. Då är inte problemet närvarande överhuvudtaget!
Bill50x skrev:Det skulle faktiskt vara djävligt trevligt om du IÖ och andra kunde sluta att snacka skit om vissa yrkesgrupper och sätta upp alla "tekniker" på någon sorts piedestal som sanningens ursprung och försvarare.
Jag redogör bara för hur jag har uppfattat de marknadsförare och tekniker jag träffat på olika företag. Jag har träffat på många marknadsförare som på grund av marknadens spelregler agerar medvetet oärligt (strategiskt kan vi kalla det). Jag har aldrig sett något liknande från tekniker!
Jag tycker inte det är din sak att bestämma hur jag skall se på dem, eller hur jag skall beskriva det jag erfarit. Tycker inte att din svordom hörde hemma i diskussionen heller.
Bill50x skrev:Tittar vi på all dynga vi drabbas av i denna världen så är det faktiskt kunniga, duktiga och välutbildade tekniker som har skapat alltsammans. Vi kan prata om miljögifter, atombomber och andra förstörelsevapen, fast-food - eller dyrkablar. Utan er tekniker skulle vi ha sluppit allt detta.
Du har förstås rätt till din uppfattning, men jag tror nog du behöver justera din verklighetsuppfattning åtskilliga knop om du på fullt allvar tror att det har suttit någon tekniker och "uppfunnit miljögift".
Elak tekniker: Hmmm... Hur skall jag kunna förstöra världen?
Heureka - Jag skall förstås ta fram ett läskigt miljögift!
Sen hoppas jag bara att företaget jag jobbar på kan tänka sig att vara bussiga och dumpa det i Lillsjön där alla de oskyldiga små barnen badar... MOOoaaahahahaha!!!
Du har inte tänkt tanken att miljögifter i själva verket är tecken på saker som är OLÖSTA av tekniker? Att miljögifter signalerar BRIST på tekniker och deras insatser?
Du tror väl inte på fullt allvar att det är teknikerna som han "skapat/konstruerat ett ämne avsett att förstöra"?

Och du tror väl inte på allvar att det är tekniker som vill att skiten skall släppas ut i naturen?
Du måste väl för tusan
veta hur det gått till när så har hänt histriskt? Det finns ju massor av kända fall. Alltså att det är konsekvenser av beslut som tas av
skrupellösa ekonomer som hoppas spara pengar på att inte ta ansvar för giftet!
Jag tror inte att det har hänt någonsin i världshistorien att någon tekniker tagit beslut om att offra naturen. Sådana beslut tas bara av folk som värderar sin egen vinning högre än de tycker priset är, för de drabbade.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).