Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 10:22

Jax skrev:Då och då händer det att marknadsfolket säljer lösningar utan att fråga om det ens är möjligt, de bara antar att det går.

Jag ska inte nämna några namn, men jag känner till ett case där ett antal rödvinskontaminerade tekniker (OCH delägare av företaget) stod på en mässa i Paris och lovade vitt och brett vad deras utrustning kunde. Jag behöver väl inte tillägga att utrustningen knappt var påtänkt, än mindre ett färdigt system...
Väl hemma var det bara att sätta fart på utvecklingen eftersom man hade bokat upp en visning med en tilltänkt stor kund en månad senare :-)

Själva visningen var en halvfejk, där massor med utrustning gömdes i ett annat rum, men den gick vägen och man fick ytterligare ett par månader att lösa det hela. Och det gjorde man. Tidsnöd kan ibland vara kreativitetens moder :-)

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-02 10:34

Flint skrev:Om företagets/projektets mål och och syfte är tydligt formulerat så tror jag att marknadsförare, säljare och tekniker har lättare att samarbeta.

Stämmer bra det men ju större företaget är desto lättare brister denna kommunikation.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 10:37

Jax skrev:Jag pekade inte ut någon särskild person HarryUp :)

Till saken hör att det nya DSP-kortet var en order från marknadsförarna att göra. Teknikerna som gjorde det hade inga fria händer. Sådana produkter kallas managementdesigner och är något vi bruka se ganska snett på. Att de teknikerna som gjorde kortet inte ifrågasatte det hela tycker jag är konstigt (kortet gjordes på en annan geografiskt lokaliserad enhet än jag sitter på).

Nu kan jag förstås inte uttala mig om det specifika fallet men det kan ju tänkas att marknadsförarna fick veta av kunderna att dom gamla korten underprestera av någon anledning. Funktionalitet, driftsäkerhet, underhåll, prestanda kontra andra leverantörers kort kanske kunde ifrågasättas. Tycker annars det är rätt normalt att en person som har kontakt med kunder och ser deras verksamhet i verkliga livet fångar upp egna eller andras intryck vad som kan förändras till det bättre. Däremot är det ofta i säljarens natur att man vill sälja det senaste även om det inte går att leverera riktigt just nu.

Jax skrev:Då och då händer det att marknadsfolket säljer lösningar utan att fråga om det ens är möjligt, de bara antar att det går. En och annan mössa har serverats för förtäring kan jag säga.

Ser att du har fått behålla din :-). Annars så har du förstås rätt, att supportern får försöka lösa/släta över vad som lovats har väl alla upplevt.

Jax skrev:Det är inte tekniker som ska tala om vad som ska säljas och det är inte marknadsfolk som ska tala om vad som ska utvecklas. Det är marknadsfolket och teknikerna ihop som för utvecklingen framåt.

Precxis. Och det gör man bara om båda tar den andra gruppen på allvar och låter dom komma med 19 omöjliga idéer för att sedan den 20:e faktiskt är briljant så går det framåt. Alla blir till viss del hemmablinda inom sina repektive yrken efter ett tag.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-02 11:08

Harryup skrev:Nu kan jag förstås inte uttala mig om det specifika fallet men det kan ju tänkas att marknadsförarna fick veta av kunderna att dom gamla korten underprestera av någon anledning. Funktionalitet, driftsäkerhet, underhåll, prestanda kontra andra leverantörers kort kanske kunde ifrågasättas. Tycker annars det är rätt normalt att en person som har kontakt med kunder och ser deras verksamhet i verkliga livet fångar upp egna eller andras intryck vad som kan förändras till det bättre. Däremot är det ofta i säljarens natur att man vill sälja det senaste även om det inte går att leverera riktigt just nu.

I detta fallet ingår kortet i ett större system så andra leverantörers kort passar inte om man inte byter hela systemet (vilket har hänt då kunder har bytt andra leverantörers system till vårt då det ansågs vara bättre). Den konkurrerande faktorn är kapacitet som funktion av ockuperad maskinhallsvolym. Maskinhallar är dyra :) Sekundära konkurrensfördelar är förmågan att höja kapaciteten på existerande system utan att ta mer volym.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 11:49

BB skrev:
Mayro skrev:
Tack och lov så finns det dock en liten kader av entusiastiska tekniker med seriösa förtecken som inte låter sig styras av kapitalet. Dom har det tufft! Och är värda respekt.

Så det finns med dina tankar en slags "vänsterhifi" :lol: :lol:

Klassificeringen är din, inte min... . Om vi håller oss till ljudvärlden så tycker jag att bl.a. följande personer kan tjänstgöra som goda exempel på entusiastiska tekniker med seriösa förtecken, här angivna i bokstavsordning:

Carlsson, Stig
Hansson, Bo
Öhman, Ingvar

/BB

Du glömde Arnie Nudell samt Linqwitz. Men du menade kanske enbart sådana tillverkare / Tekniker man här känner till iofs.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 12:50

Flint skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Att ta ett exempel, citat:
iö skrev:Att tekniker på väldigt många företag är förbjudna att ha direktkontakt med kunder på grund av risken att de berättar om problem och nackdelar, torde inte vara någon väl bevarad hemlighet.

Jag har många gånger fått höra av marknadsförare och säljare på olika företag att just detta är livsiktigt, eftersom man inte kan lita på att teknikerna varken är generellt strategiska, eller känner till de fastslagna strategierna.

Jasså, på vilka företag då?

På nästan alla företag som jag har någon ordentlig insikt i. De flesta av dem är audioföretag.

Ett påstående helt utan kontrollerbara fakta.

Lika trovärdigt som att säga:
Nästan alla företag som jag har någon ordentlig insikt i som säljer högtalare på hobbybasis skattefuskar.

Jag skulle vilja extrapolera ditt resonemang och påstå att nästan alla en- eller fåmansbolag som sysslar med kontantaffärer- på förekommen anledning- skattefuskar. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 12:53

Morello skrev:Jag skulle vilja extrapolera ditt resonemang och påstå att nästan alla en- eller fåmansbolag som sysslar med kontantaffärer- på förekommen anledning- skattefuskar. 8)

Som man känner sig själv känner man andra - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 12:55

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag skulle vilja extrapolera ditt resonemang och påstå att nästan alla en- eller fåmansbolag som sysslar med kontantaffärer- på förekommen anledning- skattefuskar. 8)

Som man känner sig själv känner man andra - hahaha!

/ B

Revisorn: "Vad har du tomaterna till?"
Klienten: "Dom har jag på pizzan?"
Revisorn: "Skinkan också?"
Klienten: "Ja"
Revisorn: "Men var har du momsen?"
Klienten:"Momsen har jag aldrig haft på pizzan"

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 14:28

Bill50x skrev:
BB skrev:
Bill50x skrev:Men låt oss inte döma Faktiskt.se efter några tongivande gaphalsar, det finns massor med sköna typer här som vet bättre än så.

Till vilken grupp räknar du dig själv...? :)

Lite gapig är jag allt. Det ska jag inte förneka. Precis som IÖ är jag dessutom känslig för orättvisor och förtal, i alla fall när jag själv är inblandad.

Du har aldrig varit inblandad, hur gärna du än vill blanda in dig själv och känna dig påhoppad. Det skulle inte falla mig in att blanda in dig genom att gå till personangrepp mot dig personligen, som du gjort mot mig (och några till). :x

Om du har en uppfattning om att marknadsförare och tekniker är på det ena eller andra sättet så tycker jag du skall framföra det. Om du tycker att de flesta tekniker är sopor så tror jag ingen tekniker tar ett dugg illa upp av att du framför det, det betyder ju bara att det är din erfarenhet. Tyck hur du vill!
Jag tycker dock att det är lika rimligt att Bo Bengtsson, Svante, Jax, undertecknad med flera, förlänas samma rätt, så länge ingen går till personangrepp mot någon!

Men att som du gör gå ut mot folk personligen och kalla dem självförhärligande gaphalsar tillhör inte god ton. I synnerhet som ingen av de du gått på ens är renodlade tekniker, utan personer med mer eller mindre alla roller.

Bill50x skrev:Så länge som marknadsförare dras över en kam och dessutom häcklas för att på bästa sätt försöka sälja de grejor som ni konstruktörer tar fram så tänker jag fortsätta gapa :-)

Du borde läsa de inlägg som lagts. Marknadsförare har inte dragits över en kam av någon så vitt jag sett. Ingen har påstått att det inte finns undantag, och INGEN har (såvitt jag har sett) gått till angrepp mot dig personligen, som du gjort mot andra.

Däremot har många regerat över att de defacto har träffat på marknadsförare som agerat på ett sätt som kan upplevas som ohederligt (men ekonomiskt fördelaktigt för dem själva, enligt principen det som säljer = bra/rätt metod).

Detta är ett problem om det drabbar konsumenterna således att de senare gör köp som de senare ångrar. Hur påtåtrampad du än känner dig (utan minsta orsak) måste du väl ändå inse att problemet kan bara diskuteras om man får nämna det?

Men om du vill kan jag vara extra tydlig (och jag är säker på att alla ställer upp på detsamma) - jag har inget skäl att tro att just du Bill50x är på det allra minsta sätt ohederlig i ditt sätt att agera. Det är inte dig personligen som disuteras, utan det problem som defacto finns när folk gör köp som de efteråt ångrar. Alltså köper saker på falska premisser. Premisserna kommer från den kontaktytan som kunderna har, och det är ytterst ovanligt att det är teknikerna. Det måste du väl ändå hålla med om?

Min tes är att det som behövs för att problemet skall försvinna är en förutsättning som gör att marknadsförarnas intresse blir det samma som kundens - alltså som gör sanningen mest ekonomiskt fördelaktig!Det som behövs för att så skall bli fallet är att det finns en kunnig, granskande press! En press som kan hylla ärlig, och kritisera oärlighet. En press som finns till för konsumenterna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag skulle vilja modifiera Bo Bengtssons lista genom att eliminera mig själv (som ju är akustiker men inte högtalartillverkare professionellt (som hobbyaktör = amatör* är det alltid lätt att vara kompromisslös)) och addera de följande (mera välförtjänta) namnen:

Bengtsson Bo (förstås!)

Olsson Bengt G.

Bernström Johan

Karlsson Lars

Mirre

(Obs att inte alla (i själva verket ingen av) de ovanstående är renodlade tekniker.)

Och ja - Stig Carlssons plats på listan är väl självklarare än någon annan då han förkroppsligade den hopplöst kompromisslösa och okorrumperbara teknikern - som drog principen att följa sin egen sanning utan avsteg, så långt att han gjorde sig nästan, men inte alldeles helt, omöjlig.

Tillräckligt många i hans närhet förstod att hans beteende var något genuint äkta, så även om han när han vägrade att foga sig, kastades ut från Teknis, sattes i konkurs, omöjliggjorde nya företagsbildanden med sina helt orimliga krav, så fanns det mellanperioder när han (eller rättare sagt hans högtalare) hade stor framgång och saker hände utan att han behöva kompromissa med det han trodde på. Där ser man hur viktigt det är att kompromisslösa människor får hjälp.

På sätt och vis kan det bli tragiskt när det går så långt att beteendet blir självdestruktivt, och utan stöd utifrån (av hederliga ekonomer/företagspersoner) hade sagan Carlsson inte haft en chans. Men ingen kan ifrågasätta hans ärliga övertygelse och hederlighet.

Respekt!

Vh, iö

- - - - -

*Amatör = av kärlek. Begreppet underförstår liksom drivkraften.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 15:06

IngOehman skrev:Marknadsförare har inte dragits över en kam av någon så vitt jag sett. Ingen har påstått att det inte finns undantag, och INGEN har (såvitt jag har sett) gått till angrepp mot dig personligen, som du gjort mot andra.

1) Läs en gång till: "Ingen har påstått att det inte finns undantag". Alltså, man utgår de fakto från att marknadsförare och säljare är korrumperade, därefter diskuterar man orsakerna. För att slutligen dra till med att de som är hederliga är undantag!

2) Jag har inte gjort några personangrepp. Att jag går i svaromål är inte detsamma. Du skriver ju själv att jag kan tycka att tekniker är sopor om det nu är min erfarenhet, då kan jag väl få tycka att vissa tekniker visar upp en självgodhet som i mina ögon är mindre positiv?

Att marknadsföra en produkt eller tjänster är att förmedla produktens egenskaper till en tänkt kund. Många fina projekt har gått i graven därför att upphovsmannen/-kvinnan inte klarat av den kommunikationsprocessen på ett övertygande sätt.

Men visst finns det dålig/urusel marknadsföring! När produkter, pris, tillgänglighet osv blir allt mer likartad stiger tonläget och argumentationen finner nya höjder. Det gäller att höras i bruset. I detta är det många som begår övertramp, tyvärr. Det finns skickliga, och mindre skickliga, yrkesmän i alla branscher.

Jag jobbade tidigare på ett företag som tillverkade satellitmottagningsutrustning. På den tiden var det vanligt att privatpersoner hade motorstyrning på antennen eftersom LNB´er var dyra och få hade råd med multipla sådana. Den motorstyrning vi hade var faktiskt kass och jag använde stora delar av min dag för reklamationsärenden. Jag hade många och långa samtal med ansvarig utvecklare, inklusive chefsteknikern (tillika VD) och försökte bena ut problemen. Båda två vägrade tjurskalligt se till att de värsta buggarna försvann, dom menade att det var ett informationsproblem. Dom tyckte att vi skulle sälja det som fanns istället för att hela tiden önska något bättre. Problemet var bara att våra konkurrenter redan var så mycket bättre!

Mitt problem var att konstruktörerna till denna apparat vägrade se problemet ur kundens synvinkel utan såg den enbart ur ett strikt ingenjörsmässigt perspektiv (dvs rent tekniskt fungerade apparaten - utom när det var åska, för då raderades alla inställningar. Men åska är väl inte konstruktörens fel?). De menade att med rätt utbildning kunde kunden få apparaten att fungera.

Till slut gick det så långt att jag vägrade sälja apparaten och då hotades jag med avsked pga arbetsvägran!

Men, vad jag vill säja med denna harang är: Jag tycker inte att tekniker är sopor. Jag tycker däremot att tekniker är människor som alla vi andra. Och jag gillar fortfarande inte de svepande negativa omdömen om en hel yrkeskår som jag tillhör. Att vissa personer har några negativa erfarenheter av marknadsförare inom en relativt liten och nischad verksamhet kan man väl inte ta som intäkt för att alla är bedrägliga? Jag tar inte åt mig personligen för jag vet vad jag står för och att dessa omdömen inte är sanna. Men jag vill inte ses som ett undantag!

Om man nu skriver i ett forum där vetenskapligheten sitter i högsätet och avkräver bevis på allehanda synpunkter, varför inte göra det även i det här fallet?

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-02 15:18

Det finns tre sorters osanning: "lögn, förbannad lögn och statistik". Detta talesätt tycker jag ytterligt illa om, men man kanske kunde modifiera det lite grand, till "lögn, förbannad lögn och personliga upplevelser".
Vad jag vill ha sagt är att det inte går att göra för mycket av det man själv erfarit, om man skall bedöma stora kategorier av människor, såsom "tekniker" eller "marknadsförare".
Ordentligt insamlad statistik vore bättre. Skall man sitta och slå varandra i skallen med exempel på vad man själv upplevt kommer man knappast fram till något meningsfullt.
Tyvärr var ju tråden redan från början negativt inriktad mot en grupp, för att senare börja vara negativ till ytterligare en grupp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 15:28

niklasz skrev:Det finns tre sorters osanning: "lögn, förbannad lögn och statistik". Detta talesätt tycker jag ytterligt illa om, men man kanske kunde modifiera det lite grand, till "lögn, förbannad lögn och personliga upplevelser".
Vad jag vill ha sagt är att det inte går att göra för mycket av det man själv erfarit, om man skall bedöma stora kategorier av människor, såsom "tekniker" eller "marknadsförare".
Ordentligt insamlad statistik vore bättre. Skall man sitta och slå varandra i skallen med exempel på vad man själv upplevt kommer man knappast fram till något meningsfullt.
Tyvärr var ju tråden redan från början negativt inriktad mot en grupp, för att senare börja vara negativ till ytterligare en grupp.

Håller med. Men det skulle inte bli mycket till diskussion om man bara förlitar sig på statistik och inte från personliga upplevelser. Och, jag har absolut inget emot personliga upplevelser! Tvärtom, dra fram avarterna, vädra under stenarna och diskutera sådant som upplevs som dåligt. Men håll er där och överför inte detta på människor och grupper ni inte har någon erfarenhet av.

Jag är själv inte det allra bästa föredömet, mina åsikter om journalister och politiker skulle nog falla inom ramen för min egen kritik :oops:
Och detta trots att jag känner såväl journalister som politiker med både ryggrad, integritet och noggranhet med sanningen...

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-02 15:35

Det beror ju på vilken frågeställning man vill finna svar på, om inte annat är personliga upplevelser en utmärkt utgångspunkt för att ställa hypoteser, fundera över vilka variabler som skall beaktas, osv.
Men i just detta fall var jag mest ute efter den vändning diskussionen tagit, dvs är tekniker eller marknadsförare (som grupper) "bättre" än den andra. Att jämföra på det sätt som debatten verkar göra skulle kräva statistik. Nu kan man kanske i vilket fall ifrågasätta det konstruktiva i den karaktär tråden fått.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-02 20:56

Bill50x skrev:Citat Svante:
"Men... Tittar man på gruppen marknadsförare och gruppen tekniker som helhet, är min uppfattning att tekniker i genomsnitt har både en högre moral och en högre grad av sökande efter sanning."

Högre moral och sökande jämfört med vem? Marknadsförare? På vad baserar du den åsikten? Sedan din tid på OnOff? Om du tänker efter finns det kanske mer kvalificerade produkter att marknadsföra än i stort sett likadana produkter till samma målgrupp och från ett antal likartade företag i samma bransch?

Ja. Min erfarenhet. OnOff har jag aldrig arbetat på men ett liknande ställe, ja, det ingår i min uppfattningsgrund. De marknadsförare jag tänker på är nog framför allt de som säljer och gör reklam till "vanligt folk" och inte i lika hög grad till företag (även om de också ska ha en släng av sleven).

Bill50x skrev:Citat Svante - igen:
"Min bild av teknikern är en problemlösande person som optimerar mot de villkor han får, ibland alltför okritiskt.

Min bild av marknadsföraren är en person som optimerar mot maximal vinst, nästan undantagslöst utan att tänka på om man offrar sanningen.

Marknadsföraren tar reda på vad kunden vill ha och säger att han har det.

Teknikern tar reda på vad kunden vill ha och bygger det. ...nästan, så fixar marknadsföraren resten."

Suck. Nej. teknikern är inte alltid en person som utgår från de villkor som finns. Ibland händer det faktiskt att denne tänker själv men att det ändå blir fel.

Din bild av marknadsförare är fel. Kanske därför att du och jag inte delar syn på VAD som är en marknadsförare. Kanske inte jag och IÖ gör det heller, för han anser inte att jag är en sådan trots vad jag säger...

Ibland tar marknadsföraren reda på vad kunden vill ha. Tyvärr gör han ofta inte detta utan tror redan att han vet. Framför allt får han ofta ett paket från teknikern/uppfinnaren med uppmaningen "sälj!".

Teknikern tar nästan aldrig reda på vad kunden vill ha. Teknikern bygger det han själv vill ha. Övertygad om att han har producerat världens bästa grej kräver han att marknadsföraren ska sälja skräpet.

...vilket marknadsföraren gladeligen gör. Eller hur? Det är just den samvetslösheten jag har svårt med. Teknikern tror åtminstone att han har gjort en bra pryl.

...och fel bild, vad då fel, det är den bild jag har. Jag inser att det kan finnas undantag, men jag har inte träffat dem ännu. Eller, ja, det är klart att det finns mer eller mindre vettiga säljare, men reklamen är nog aldrig särskilt ärlig.

Nuff sed.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 22:18

Svante skrev: ...vilket marknadsföraren gladeligen gör. Eller hur? Det är just den samvetslösheten jag har svårt med. Teknikern tror åtminstone att han har gjort en bra pryl.

...och fel bild, vad då fel, det är den bild jag har. Jag inser att det kan finnas undantag, men jag har inte träffat dem ännu. Eller, ja, det är klart att det finns mer eller mindre vettiga säljare, men reklamen är nog aldrig särskilt ärlig.

Frågan är VEM som är mest samvetslös, den som producerar skit eller den som säljer den. För det är inte alls säkert att teknikern tror han gjort en bra pryl. Läs mitt mezz om mina upplevelser på företaget som tillverkade satellitmottagningsutrustning!

Man kan lika gärna se det som att teknikern skapar skräp och marknadsföraren tror han säljer något bra, för det har teknikern berättat. Själv har han inte kunskap att bedöma sanningshalten.

Om man upplever att ALLA säljare inte är speciellt ärliga, då har man problem. Jag menar nu inte bara dom som säljer dyrkablar, klass-A steg osv utan ALLA. Har du mött ALLA sorters säljare? Kanske är det så att du har en för snäv begränsning över vad du kallar för säljare?

Reklam är inte bara affischer på pelare. Eller annonser i hifi-magasin. Kanske du är för begränsad i din kunskap om vad som är reklam? Eller är det så att det bara är dålig reklam du anser vara reklam och den som är bra klassar du som information?

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-02 22:32

Bill50x skrev:Frågan är VEM som är mest samvetslös, den som producerar skit eller den som säljer den. För det är inte alls säkert att teknikern tror han gjort en bra pryl. Läs mitt mezz om mina upplevelser på företaget som tillverkade satellitmottagningsutrustning!

Då kan man ju betrakta din erfarenhet av "tekniker" som undantaget som bekräftar regeln. Citattecken medvetet.

En bra tekniker förstår kundernas behov. De bästa teknikerna ser produkter ur kundernas synvinkel. De "tekniker" du drabbades av var uppenbarligen inga bra sådana.

Jag tycker dina inlägg är kraftigt färgade av dessa dåliga erfarenheter och får svårt att se skogen för alla träd.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 22:50

Jax skrev:
Bill50x skrev:Frågan är VEM som är mest samvetslös, den som producerar skit eller den som säljer den. För det är inte alls säkert att teknikern tror han gjort en bra pryl. Läs mitt mezz om mina upplevelser på företaget som tillverkade satellitmottagningsutrustning!

Då kan man ju betrakta din erfarenhet av "tekniker" som undantaget som bekräftar regeln. Citattecken medvetet.

En bra tekniker förstår kundernas behov. De bästa teknikerna ser produkter ur kundernas synvinkel. De "tekniker" du drabbades av var uppenbarligen inga bra sådana.

Jag tycker dina inlägg är kraftigt färgade av dessa dåliga erfarenheter och får svårt att se skogen för alla träd.

Jag kanske var lite otydlig här. Min kommentar var ett direkt svar på Svantes inlägg. Han menade att teknikern gör så gott han kan och att marknadsföraren är den som ska klandras om han försöker sälja det dåliga som teknikern tagit fram. Därför att teknikern TROR han gör något bra. (Tänk om man kunde ursäkta marknadsförare med samma argument!)

Mitt inlägg är inte alls färgat av några erfarenheter av "dåliga tekniker" för även om jag arbetat med sådana är ändå min erfarenhet att de allra flesta vet precis vad de gör och är bra på det. Precis som med marknadsförare.

Ta följande citat och byt ut tekniker mot marknadsförare...
"En bra tekniker förstår kundernas behov. De bästa teknikerna ser produkter ur kundernas synvinkel. De "tekniker" du drabbades av var uppenbarligen inga bra sådana."

Det blir då:
"En bra marknadsförare förstår kundernas behov. De bästa marknadsförarna ser produkter ur kundernas synvinkel. De "marknadsförare" du drabbades av var uppenbarligen inga bra sådana.

Förstår du nu vad jag menar? För att citera dig igen, med tekniker utbytt mot marknadsförare:
"Då kan man ju betrakta din erfarenhet av "marknadsförare" som undantaget som bekräftar regeln. Citattecken medvetet.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 22:57

Givetvis finns det bra folk oavsett yrkesgrupp och lika självklart finns det dåliga i alla yrkesgrupper.
Men om man lite tittar ursprungsämnet så för vem redovisas siffror som man vet att ingen kan tolka och varför?
Man kan skylla på marknadsförare men be vilken som på ett vanligt HIFI-företag så skulle ingen kunna beätta om vad som är vad, och hur en apparat "låter" med utgångspunkt av siffrorna.
Så vad skall dom fuska med? Jo lite text kan man ju alltid överdriva i.
Kan teknikerna berätta om hur en apparat "låter" med utgångpunkt ifrån redovisade siffror? Tror inte det.
Minns när jag träffade en japansk utvecklare ifrån B&O's högtalaravdelning runt -87. Vi undrade varför högtalarna lät som dom gjorde och det berodde på att dom var "monitor type loudspeaker not monitor speakers but monitor type loudspekeakers" upprepades hela tiden. Så inte bara marknadsförare har lite oklara budskap ibland.
Någon här som har en teknisk utbildning som tycker att man är hjälpt av alla mätvärden i en Denon broschyr om man är intresserad av att köpa en receiver?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-02 23:22

Håller med Harryup där, tror jag, hur fasen ska man marknadsföra hifi egentligen? "Våran grej låter jättejättejättebra!! Vi lovar!" Eftersom man inte kan använda produktens egentliga egenskaper direkt i reklamen så drar man nästan lite desperat till med 0,000003 % THD i ett försök att visualisera det hela. En broschyr med tekniska data, finessuppräkning, en flådig bild på en häftig apparat... ljud? En senare fråga :)

Lika vilsen är den oinsatte konsumenten; "jaha hmm det där märket ser(!) ju ut att vara jättebra...." Lyssnandet blir bara en sista knuff i ryggen, förhoppningsvis låter det tillräckligt för att befästa det första intrycket.

Å andra sidan skulle jag inte heller vilja finna mig i en situation där jag i en butik i princip tvingas blindtesta mig ljudmässigt fram till en viss apparatur, påhejad av nån guldörontyp, och sen upptäcka att det var liksom helt fel grejer, typ :)

Intressant fråga... kanske är det så att många väljer hifi med ögonen först...och hör det man vill höra sen?? ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 23:53

phloam skrev:Intressant fråga... kanske är det så att många väljer hifi med ögonen först...och hör det man vill höra sen?? ;)

Tja, vi väljer väl hifi som vi väljer mat... många av oss envisas med att äta viss mat trots att vi ser att midjemåttet växer av den....

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 00:57

hur fasen ska man marknadsföra hifi egentligen?

Torde vara en relativt enkel lösning på din undran.. :wink:
förhoppningsvis har kunden öron att själv avgöra hurvida han gillar det han hör antar jag..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-03 01:23

Bill50x skrev:Håller med. Men det skulle inte bli mycket till diskussion om man bara förlitar sig på statistik och inte från personliga upplevelser. Och, jag har absolut inget emot personliga upplevelser! Tvärtom, dra fram avarterna, vädra under stenarna och diskutera sådant som upplevs som dåligt. Men håll er där och överför inte detta på människor och grupper ni inte har någon erfarenhet av.

Jag är själv inte det allra bästa föredömet, mina åsikter om journalister och politiker skulle nog falla inom ramen för min egen kritik :oops:
Och detta trots att jag känner såväl journalister som politiker med både ryggrad, integritet och noggranhet med sanningen...

1. Men de tillhör undantagen, eller? :wink:

2. Jag tycker problemet med marknadsförares beteende egentligen vore klokt att bara helt enkelt fastslå att det finns - så att man kan gå vidare i diskussionen och försöka hitta en lösning på hur det skulle kunna bli bättre! För vem tusan vill köpa en videoapparat med femtioelva trestäviga förkortningar på lådan, som ingen i butiken man köper apparaten i, vet vad de betyder eller kan berätta hur förkortningarna tekniskt förbättrar produktens egenskaper (visst, de kan säga att "den där betyder att bilden blir bättre...").

Pseudodebatten som tycks handla om att alla istället borde försöka att balansera allting och att balansen skall styras så att allting blir precis lika och alla talar lika mycket sanning, gör ju problemet omöjligt att lösa, eftersom den enda slutsatsen efter all equalisering blir att det inte finns något problem!

Jag menar, det är ju bara att öppna nästan vilken tidskrift som helst och läsa annonserna, ellet sätt på TV'n och titta på reklamfilmerna.

Behövs det verkligen någon diskussion om huruvida marknadsföring - som världen ser ut just nu - oftast handlar om att "tala så lite sanning som möjligt för att sälja så mycket som möjligt"? Vem såg en annons med saklig information i sist?

Om jag vore en seriös marknadsförare (som liksom jag ser på allvar på problemet och inte vill associeras med det) så skulle jag visa att jag tar detta problem på största allvar, för genom att låtsas som om problemet inte finns så kan man ju bara dra slutsatsen att den som gör det, faktiskt inte tycker att det som pågår i marknadsföringsväg är uppåt väggarna alls, utan att det som pågår är helt ok och i sin ordning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-03 01:49

Bill50x skrev:Teknikern tar nästan aldrig reda på vad kunden vill ha. Teknikern bygger det han själv vill ha. Övertygad om att han har producerat världens bästa grej kräver han att marknadsföraren ska sälja skräpet.

Att teknikern bygger det han eller hon vill ha är ju just ett tecken på att han eller hon är ärlig och inte manipulativ.

Om det ändå blir skräp så faller det hursomhelst utanför diskussionen, för problemet med marknadsförare har aldrig varit "att de säljer skräp", utan att de talar osanning för att sälja, skräp såväl som fina prylar. Alltså att informationen som går ut till kunderna - annonser och broschyrer - inte förmedlar sanningar.

Och du tror väl dessutom inte på allvar att teknikers isolation från kunderna på majoriteten av alla företag beror på att de själva valt att det skall vara så? 8O

Det beror ju för tusan på att man i företagens maktpositioner hittar marknadsmänniskor och ekonomer! Visst finns det VD:ar med teknikerbakgrund, men de som väljs ut för sådan karriär har alltid tidigt i karriären konverterat till den onda sidan (läs: Sidan som agerar för företagets väl utan hänsyn till om folk luras). Det vill säga bärjat intressera sig för hur marknaden skall "hanteras" för maximal lönsamhet.

Det är de i företagens maktpositioner som bestämmer vilken info teknikerna skall få, och det är även de som bestämmer vilka instruktioner teknikerna skall få, det vill säga exempelvis att apparaterna skall marknadsföras med en massa mumbo-jumbo-förkortningar som inte betyder något i verkligheten. Tror du att det är tekniker som propsar på sådant trams? Teknikerna vill ju bara få göra så bra apparater som möjligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 04:44

IngOehman skrev:
2. Jag tycker problemet med marknadsförares beteende egentligen vore klokt att bara helt enkelt fastslå att det finns - så att man kan gå vidare i diskussionen och försöka hitta en lösning på hur det skulle kunna bli bättre!

Instämmer helt och fullt....

För vem tusan vill köpa en videoapparat med femtioelva trestäviga förkortningar på lådan, som ingen i butiken man köper apparaten i, vet vad de betyder eller kan berätta hur förkortningarna tekniskt förbättrar produktens egenskaper (visst, de kan säga att "den där betyder att bilden blir bättre...").

Markndsföraranas floskler är bara pinsamma och tröttsamma...

Pseudodebatten som tycks handla om att alla istället borde försöka att balansera allting och att balansen skall styras så att allting blir precis lika och alla talar lika mycket sanning, gör ju problemet omöjligt att lösa, eftersom den enda slutsatsen efter all equalisering blir att det inte finns något problem!

Om det finns någonh bransch där tomtarna står på kö så är det väl reklambranschen. Undantag finns, (och mycket eleganta sådana) men de snarast bekräftar regeln.

Jag menar, det är ju bara att öppna nästan vilken tidskrift som helst och läsa annonserna, ellet sätt på TV'n och titta på reklamfilmerna.

TV-reklamen är nog det bästa exemplet Ingvar... Titta bara på alla mjällschampo- och tvättmedelsannonserna... Outhärtdliga i sin enfald... En förolämpning moit tittaren...

Behövs det verkligen någon diskussion om huruvida marknadsföring - som världen ser ut just nu - oftast handlar om att "tala så lite sanning som möjligt för att sälja så mycket som möjligt"? Vem såg en annons med saklig information i sist?

Ja, just saklig information vore en nåd att stilla bedja om... Eller åtminstone en som inte förolämpar läsaren... Det hindrar inte att vissa aktade firmor låtit sig duperas av marknadsförare... Vem minns inte seriösa QUAD's omtalade annonser på 70-talet där man uppmamanades att koppla 33 st. QUAD 303 slutsteg i serie med varandra och försöka höra skillnaden mot ett enda slutsteg... Visst. man får uppmärksamhet, men sedan?

Om jag vore en seriös marknadsförare (som liksom jag ser på allvar på problemet och inte vill associeras med det) så skulle jag visa att jag tar detta problem på största allvar, för genom att låtsas som om problemet inte finns så kan man ju bara dra slutsatsen att den som gör det, faktiskt inte tycker att det som pågår i marknadsföringsväg är uppåt väggarna alls, utan att det som pågår är helt ok och i sin ordning.

Om lagstiftarna vore lika petiga med vad som får stå i en annons som de är när det gäller provning av elektrisk utrustning skulle vi nog få en helt annan och betydligt bättre kader av marknadsförare...

I ett försök att bättre förstå marknadsförare har jag under årens lopp läst en del böcker i ämnet. Det finns faktiskt en och annan byrå som har förstånd att vara lite kreativa... Ett bra exempel på detta är när Rolls Royce praktiskt taget över en natt lyckades ta rejäla markandsandelar av lyxbilsmarknaden i USA under 70-talet genom att införa en annons som faktiskt uppfyllde de elementära kraven på en annons, d.v.s. 60/40 + BBB. (BBB är en marknadsföringsterm som står för "Bild", "Bevis" samt "Begär". Med detta förstås en helsiesannons med 60% bild överst, ( i detta fallet en elegant kvinna lutad över dörren till en Rolls ståendes framför en elegant byggnad). Rubriken i annonsen löd: "At 60 miles per hour, the loudest noice in a Rolls Royce comes from the electric clock"... Det kallar jag konsumentupplysning för de besuttna! :)

/BB

F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 04:58

Mayro skrev: Du glömde Arnie Nudell samt Linqwitz. Men du menade kanske enbart sådana tillverkare / Tekniker man här känner till iofs.. :wink:

Jag nöjde mig med att namnge några välkända svenska tekniker och konstruktörer :)

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 05:03

Mayro skrev:
hur fasen ska man marknadsföra hifi egentligen?

Torde vara en relativt enkel lösning på din undran.. :wink:
förhoppningsvis har kunden öron att själv avgöra hurvida han gillar det han hör antar jag..

Hifi handlar om reproduktion av musik. Musik i sin tur handlar om kommunikation och känsla/emotioner. Kan man engagera läsaren så att han/hon öppnar sig för en lågmäld "dialog" har man nog vissa chanser att lyckas...

/BB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 05:21

IngOehman skrev:Att teknikern bygger det han eller hon vill ha är ju just ett tecken på att han eller hon är ärlig och inte manipulativ.

En felsyn. Jag betalar inte någon (genom att köpa dennes produkter) för att denne ska sitta och pyssla med det dom tycker är roligt. Jag köper något för att jag behöver det, eller bara "vill ha". Ur min synvinkel är företaget till för mig, inte tvärtom. Alltså, teknikern ska bygga det jag vill ha...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 05:54

IngOehman skrev:Om det ändå blir skräp så faller det hursomhelst utanför diskussionen, för problemet med marknadsförare har aldrig varit "att de säljer skräp", utan att de talar osanning för att sälja, skräp såväl som fina prylar. Alltså att informationen som går ut till kunderna - annonser och broschyrer - inte förmedlar sanningar.

Och du tror väl dessutom inte på allvar att teknikers isolation från kunderna på majoriteten av alla företag beror på att de själva valt att det skall vara så? 8O

Det beror ju för tusan på att man i företagens maktpositioner hittar marknadsmänniskor och ekonomer! Visst finns det VD:ar med teknikerbakgrund, men de som väljs ut för sådan karriär har alltid tidigt i karriären konverterat till den onda sidan (läs: Sidan som agerar för företagets väl utan hänsyn till om folk luras). Det vill säga bärjat intressera sig för hur marknaden skall "hanteras" för maximal lönsamhet.

Det är de i företagens maktpositioner som bestämmer vilken info teknikerna skall få, och det är även de som bestämmer vilka instruktioner teknikerna skall få, det vill säga exempelvis att apparaterna skall marknadsföras med en massa mumbo-jumbo-förkortningar som inte betyder något i verkligheten. Tror du att det är tekniker som propsar på sådant trams? Teknikerna vill ju bara få göra så bra apparater som möjligt.

Återigen, vad bygger du alla dina påståenden på när du säger att broschyrer (generellt) inte förmedlar sanningar? Jag kan skicka kilovis med sådana till dig som är hur sanna som helst.

Teknikers isolation från kundkontakter är något du erfarit på några ställen, men jag har exakt motsatt uppfattning. Jag säger inte att du har 100% fel, det förekommer säkert. Men det är ingen absolut sanning att det är så oftast. Jag har mycket längre erfarenhet av reklamvärlden och marknadsföring än vad du har. Jag vet att du har fel. Varför fortsätter du envist hävda saker som du har fel i? Varför lyssnar du inte på dom som vet bättre och om du är misstänksam tar bättre reda på hur det förhåller sig istället för att envist hålla fast vid din sk sanning och trumpeta ut den?

Hur kan du överhuvudtaget säga att tekniker i styrande position har övergått till "den onda sidan"? Makalöst obegåvat uttryck och det kan bara komma från en person som inte har en aning om vad han pratar om, i detta stycke. Att överhuvudtaget använda detta uttryck är mycket obegåvat (vilket dock inte innebär att jag anser dig obegåvad :-))

"Teknikerna vill ju bara få göra så bra apparater som möjligt." Ska jag vara lika elak som du är när det gäller marknadsförare kan jag lika gärna påstå att när tekniker får härja fritt gör dom grejor som dom själva vill ha, inte vad kunden vill ha. Skulle jag påstå så, så har jag rätt i en del fall, men inte till 100%. Alltså hävdar jag inte att tekniker bara är onda människor som bara tänker på sig själva istället för på den som de fakto betalar för deras uppehälle.

Citat:
Jag tycker problemet med marknadsförares beteende egentligen vore klokt att bara helt enkelt fastslå att det finns - så att man kan gå vidare i diskussionen och försöka hitta en lösning på hur det skulle kunna bli bättre!

Det är ett sådant här uttalande som ger mig rysningar. Bara för att DU hävdar att detta är sanning betyder inte att du har rätt. Vem har sagt att du har tolkningsföreträde? Varför ska en diskussion utgå i från din felsyn?

Vad tycker du om ditt eget påstående formulerat på detta vis?
"Det är ingen idé att diskutera att tekniker tillhör de onda och jordens avskum. Låt oss acceptera detta och istället diskutera orsakerna och hur det skulle kunna bli bättre".

Se det så här Ingvar. Vi kommer aldrig att kunna övertyga varandra om våra ställningstaganden. Vi lever inte ens på samma planet i det avseendet. Jag har i många år levt och verkat i en värld som du uppenbarligen inte har någon större erfarenhet trots ditt påstående om motsatsen. Jag hoppas att du har mer på fötterna när du uttalar dig om audio och hifi.

Därmed sätter jag punkt för denna diskussion med dig.

/ B

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 06:01

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Att teknikern bygger det han eller hon vill ha är ju just ett tecken på att han eller hon är ärlig och inte manipulativ.

En felsyn. Jag betalar inte någon (genom att köpa dennes produkter) för att denne ska sitta och pyssla med det dom tycker är roligt. Jag köper något för att jag behöver det, eller bara "vill ha". Ur min synvinkel är företaget till för mig, inte tvärtom. Alltså, teknikern ska bygga det jag vill ha...

/ B

Felsyn? Tycker nog att Ingvars inlägg är ett tecken på ovanlig klarsyn snarare...Hur tror du att "teknikens ståndpunkt" (som man säger på PRV) skall kunna höjas om inte teknikerna får möjlighet att ta fram produkter som i bästa fall höjer prestandagränserna till nivåer som du (som kund) inte ens visste vara möjliga..?

/BB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 06:04

BB skrev:Ja, just saklig information vore en nåd att stilla bedja om... Eller åtminstone en som inte förolämpar läsaren... Det hindrar inte att vissa aktade firmor låtit sig duperas av marknadsförare... Vem minns inte seriösa QUAD's omtalade annonser på 70-talet där man uppmamanades att koppla 33 st. QUAD 303 slutsteg i serie med varandra och försöka höra skillnaden mot ett enda slutsteg... Visst. man får uppmärksamhet, men sedan?

Och hur vet du att Quad lät sig duperas av marknadsförare? Vilken marknadsförare skulle ens komma på idén att seriekoppla 33 st förstärkare? Det är väl snarare så att marknadsförarna duperades av teknikerna och trodde att dom fått ett bra argument att sälja förstärkare på...

Men du BB, om du nu vet hur reklam och marknadsföring ska gå till för att inte förolämpa mottagaren, kan du inte genom att visa hur din egen reklam sett ut åskådliggöra detta? Det vore intressant att se hur seriös och sanningsenlig reklam ser ut. För DU har väl inte låtit dig duperas av oseriösa marknadsförare som med lögner vill kränga dina grejor, eller?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi