Bill50x skrev:BB skrev:Bill50x skrev:Men låt oss inte döma Faktiskt.se efter några tongivande gaphalsar, det finns massor med sköna typer här som vet bättre än så.
Till vilken grupp räknar du dig själv...?
Lite gapig är jag allt. Det ska jag inte förneka. Precis som IÖ är jag dessutom känslig för orättvisor och förtal, i alla fall när jag själv är inblandad.
Du har aldrig varit inblandad, hur gärna du än vill blanda in dig själv och känna dig påhoppad. Det skulle inte falla mig in att blanda in dig genom att gå till personangrepp mot dig personligen, som du gjort mot mig (och några till).
Om
du har en uppfattning om att marknadsförare och tekniker är på det ena eller andra sättet så tycker jag du skall framföra det. Om du tycker att de flesta tekniker är sopor så tror jag ingen tekniker tar ett dugg illa upp av att du framför det, det betyder ju bara att det är din erfarenhet. Tyck hur du vill!
Jag tycker dock att det är lika rimligt att Bo Bengtsson, Svante, Jax, undertecknad med flera, förlänas samma rätt, så länge ingen går till personangrepp mot någon!
Men att som du gör gå ut mot folk personligen och kalla dem självförhärligande gaphalsar tillhör
inte god ton. I synnerhet som ingen av de du gått på ens är renodlade tekniker, utan personer med mer eller mindre alla roller.
Bill50x skrev:Så länge som marknadsförare dras över en kam och dessutom häcklas för att på bästa sätt försöka sälja de grejor som ni konstruktörer tar fram så tänker jag fortsätta gapa

Du borde läsa de inlägg som lagts. Marknadsförare har inte dragits över en kam av någon så vitt jag sett. Ingen har påstått att det inte finns undantag, och INGEN har (såvitt jag har sett) gått till angrepp mot dig personligen, som du gjort mot andra.
Däremot har många regerat över att de defacto har träffat på marknadsförare som agerat på ett sätt som kan upplevas som ohederligt (men ekonomiskt fördelaktigt för dem själva, enligt principen det som säljer = bra/rätt metod).
Detta är ett problem om det drabbar konsumenterna således att de senare gör köp som de senare ångrar. Hur påtåtrampad du än känner dig (utan minsta orsak) måste du väl ändå inse att problemet kan bara diskuteras om man får nämna det?
Men om du vill kan jag vara extra tydlig (och jag är säker på att alla ställer upp på detsamma) - jag har inget skäl att tro att just du Bill50x är på det allra minsta sätt ohederlig i ditt sätt att agera. Det är inte dig personligen som disuteras, utan det problem som defacto finns när folk gör köp som de efteråt ångrar. Alltså köper saker på falska premisser. Premisserna kommer från den kontaktytan som kunderna har, och det är ytterst ovanligt att det är teknikerna. Det måste du väl ändå hålla med om?
Min tes är att det som behövs för att problemet skall försvinna är en förutsättning som gör att marknadsförarnas intresse blir det samma som kundens - alltså som gör sanningen mest ekonomiskt fördelaktig!Det som behövs för att så skall bli fallet är att det finns en kunnig, granskande press! En press som kan hylla ärlig, och kritisera oärlighet. En press som finns till för konsumenterna.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag skulle vilja modifiera Bo Bengtssons lista genom att eliminera mig själv (som ju är akustiker men inte högtalartillverkare professionellt (som hobbyaktör = amatör* är det alltid lätt att vara kompromisslös)) och addera de följande (mera välförtjänta) namnen:
Bengtsson Bo (förstås!)
Olsson Bengt G.
Bernström Johan
Karlsson Lars
Mirre
(Obs att inte alla (i själva verket ingen av) de ovanstående är renodlade tekniker.)
Och ja - Stig Carlssons plats på listan är väl självklarare än någon annan då han förkroppsligade den hopplöst kompromisslösa och okorrumperbara teknikern - som drog principen att följa sin egen sanning utan avsteg, så långt att han gjorde sig nästan, men inte alldeles helt, omöjlig.
Tillräckligt många i hans närhet förstod att hans beteende var något genuint äkta, så även om han när han vägrade att foga sig, kastades ut från Teknis, sattes i konkurs, omöjliggjorde nya företagsbildanden med sina helt orimliga krav, så fanns det mellanperioder när han (eller rättare sagt hans högtalare) hade stor framgång och saker hände utan att han behöva kompromissa med det han trodde på. Där ser man hur viktigt det är att kompromisslösa människor får hjälp.
På sätt och vis kan det bli tragiskt när det går så långt att beteendet blir självdestruktivt, och utan stöd utifrån (av hederliga ekonomer/företagspersoner) hade sagan Carlsson inte haft en chans. Men ingen kan ifrågasätta hans ärliga övertygelse och hederlighet.
Respekt!
Vh, iö
- - - - -
*Amatör = av kärlek. Begreppet underförstår liksom drivkraften.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).