Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 06:14

BB skrev:Felsyn? Tycker nog att Ingvars inlägg är ett tecken på ovanlig klarsyn snarare...Hur tror du att "teknikens ståndpunkt" (som man säger på PRV) skall kunna höjas om inte teknikerna får möjlighet att ta fram produkter som i bästa fall höjer prestandagränserna till nivåer som du (som kund) inte ens visste vara möjliga..?

Detta är en helt annan diskussion. Den har inte ett dugg med påståenden om marknadsförares lögnaktighet att göra. Om tekniker kan ta fram produkter som är bättre än vad jag tror är möjligt, eller kan saker som jag inte ens kunnat drömma om - fine!

/ B

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 06:34

Bill50x skrev:Citat(Ingvar Ö):
Jag tycker problemet med marknadsförares beteende egentligen vore klokt att bara helt enkelt fastslå att det finns - så att man kan gå vidare i diskussionen och försöka hitta en lösning på hur det skulle kunna bli bättre!

Det är ett sådant här uttalande som ger mig rysningar. Bara för att DU hävdar att detta är sanning betyder inte att du har rätt. Vem har sagt att du har tolkningsföreträde? Varför ska en diskussion utgå i från din felsyn?

Vad tycker du om ditt eget påstående formulerat på detta vis?
"Det är ingen idé att diskutera att tekniker tillhör de onda och jordens avskum. Låt oss acceptera detta och istället diskutera orsakerna och hur det skulle kunna bli bättre".

/ B

Bill50x... Om du skall "invertera" ett uttalande så är det väl inte orimligt att du gör det korrekt? "Jordens avskum" är din konstruktion som jag som läsare står helt främmande inför.

Personliga påhopp är inte populära i detta forum. Dina spekulationer om Ingvar i slutet av ditt inlägg faller bara tillbaka på dig själv är jag rädd... Jag vet att Ingvar mycket väl kan tala för sig själv - jag är inte ute efter att gå hans ärenden, men (i all välmening): att ifrågasätta kompetensen hos en av forumets tveklöst mest kunniga tekniker verkar inte särskilt genomtänkt...

Jag har själv jobbat inom audiobranschen sedan 1968 på alla "nivåer" d.v.s. från butiksgolvet i den egna butiken till konsultverksamhet och egen produktion och jag kan vitsorda att det ligger väldigt mycket i vad Ingvar säger beträffande marknadsföring och därmed relaterad problematik...

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 07:14

[quote=Bill50x]

Och hur vet du att Quad lät sig duperas av marknadsförare?

Därför att jag råkar sitta med fakta i målet...

Vilken marknadsförare skulle ens komma på idén att seriekoppla 33 st förstärkare? Det är väl snarare så att marknadsförarna duperades av teknikerna och trodde att dom fått ett bra argument att sälja förstärkare på...

Varför skulle sannolikheten för att en tekniker skulle göra det vara större?? Han vet ju produktens begränsningar då han konstruerat den...

Men du BB, om du nu vet hur reklam och marknadsföring ska gå till för att inte förolämpa mottagaren, kan du inte genom att visa hur din egen reklam sett ut åskådliggöra detta? Det vore intressant att se hur seriös och sanningsenlig reklam ser ut. För DU har väl inte låtit dig duperas av oseriösa marknadsförare som med lögner vill kränga dina grejor, eller?

En av de mer lyckade "kampanjerna" kostade mig 0:- i konsultarvode och bestod i att jag försökte sätta mig in i kundens situation. Kom fram till att jag själv skulle vilja testa produkterna kostnadsfritt. Så vi satte in en annons som löd TESTPILOTER SÖKES i tidningen Teknik för Alla - minns att detta var på 70-talet... Vi fick 5.000 kupongsvar i en tidning som då hade 20.000 prenumeranter... Det blev sådant genomslag att tidningen kom och gjorde ett reportage om annonsen... :)

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-03 07:49

IngOehman skrev:
PS. Jag skulle vilja modifiera Bo Bengtssons lista genom att eliminera mig själv (som ju är akustiker men inte högtalartillverkare professionellt (som hobbyaktör = amatör* är det alltid lätt att vara kompromisslös)) och addera de följande (mera välförtjänta) namnen:

Sorry Ingvar, men du får stå kvar på listan! :) Jag talade om kompetens inom audio oavsett profession...

Och ja - Stig Carlssons plats på listan är väl självklarare än någon annan då han förkroppsligade den hopplöst kompromisslösa och okorrumperbara teknikern - som drog principen att följa sin egen sanning utan avsteg, så långt att han gjorde sig nästan, men inte alldeles helt, omöjlig.

Tillräckligt många i hans närhet förstod att hans beteende var något genuint äkta, så även om han när han vägrade att foga sig, kastades ut från Teknis, sattes i konkurs, omöjliggjorde nya företagsbildanden med sina helt orimliga krav, så fanns det mellanperioder när han (eller rättare sagt hans högtalare) hade stor framgång och saker hände utan att han behöva kompromissa med det han trodde på. Där ser man hur viktigt det är att kompromisslösa människor får hjälp.

På sätt och vis kan det bli tragiskt när det går så långt att beteendet blir självdestruktivt, och utan stöd utifrån (av hederliga ekonomer/företagspersoner) hade sagan Carlsson inte haft en chans. Men ingen kan ifrågasätta hans ärliga övertygelse och hederlighet.

Respekt!

Bättre exempel än det du nämner ovan om Stig får man leta efter...

Mvh /Bo

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2006-10-03 08:35

BB och Ingvar. Ni gör båda finfin reklam för er själva här på forumet ... utan att det kostar Er ett nickel. På något sätt hade det nog känts bättre om Ni båda hade delat på en fem-minutare mellan nyheterna och vädret på tv4 - eventuellt betalat faktiskt.se för en bannerplats. Explicit reklam känns inte lika ond som implicit. Ni är båda utmärkta marknadsförare. Grattis! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 09:07

Intämmer till fullo med Ranefjord.

Jag skulle uppskatta ett forum där näringsidkare vore bannlysta.
Dom har sina normala reklamkanaler, framför allt facktidningarna.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-03 09:10

... och där tog tråden ett stickspår till Långtbortistan.

Jösses.
- Militant slacker

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-03 09:11

Flint skrev:Jag skulle uppskatta ett forum där näringsidkare vore bannlysta.

Håller inte med. Däremot uppskattar jag ett forum som inte låter marknadskrafterna styra och ställa, dvs. detta forum. Är ju väldigt givande med det fåtal i branschen som vågar svara på kritiska frågor, ställda av en kunnig samling forumfolk, utan att behöva bli stöttade av moderatorer som stänger av de som ställer de besvärliga frågorna...
Senast redigerad av Hetsporren 2006-10-03 09:12, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-03 09:11

Jens
Så du hade hellre sett att IÖ och BB inte deltog i denna tråd alltså. Märklig inställning. Vem ska då delta i samtalet om inte de som vet något. Liksom Bill50x som har egen erfarenhet från den andra änden. Ska inte han heller få framföra sina synpunkter?
Marknadsför IÖ och BB sina produkter genom att delta på forumet? Jag har då inga planer på att förvärva något av deras produkter. Det vore klädsamt om du kunde tillhandahålla citat som stödjer ditt påstående framfört i ett av nuförtiden allt mera sällsynta inhopp av lillhövdingen.

Edit: De som inte tål att åsikter framförs fritt har andra forumsallternativ. Att kräva ett forum befriat från den ena eller andra kategorin är djupt odemokratiskt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 09:20

Finns gott om plats på det så kallade "Internet" - bara att starta ett eget forum. Lycka till! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 09:36

Hetsporren skrev:

Håller inte med. Däremot uppskattar jag ett forum som inte låter marknadskrafterna styra och ställa, dvs. detta forum. Är ju väldigt givande med det fåtal i branschen som vågar svara på kritiska frågor, ställda av en kunnig samling forumfolk, utan att behöva bli stöttade av moderatorer som stänger av de som ställer de besvärliga frågorna...
Om idkarna inte är folkilskna svarar dom nog på mail.

(Slut OT för min del.)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 09:40

dimitri skrev: Att kräva ett forum befriat från den ena eller andra kategorin är djupt odemokratiskt.

Dessutom så är det helt emot andan med faktiskt.se ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-03 09:48

Om debatten över huvud taget ska vara meningsfylld tror jag att man måste skilja på reklam som riktar sig till (okunniga) konsumenter respektive yrkesmän. Jag tror Bill jobbar med yrkesmännen.

För övrigt är tråden övergödslad med fördommar, retoriska tjuvknep och ren bullshit.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 09:51

BB skrev:Bill50x... Om du skall "invertera" ett uttalande så är det väl inte orimligt att du gör det korrekt? "Jordens avskum" är din konstruktion som jag som läsare står helt främmande inför.

Personliga påhopp är inte populära i detta forum. Dina spekulationer om Ingvar i slutet av ditt inlägg faller bara tillbaka på dig själv är jag rädd... Jag vet att Ingvar mycket väl kan tala för sig själv - jag är inte ute efter att gå hans ärenden, men (i all välmening): att ifrågasätta kompetensen hos en av forumets tveklöst mest kunniga tekniker verkar inte särskilt genomtänkt...

Jag har själv jobbat inom audiobranschen sedan 1968 på alla "nivåer" d.v.s. från butiksgolvet i den egna butiken till konsultverksamhet och egen produktion och jag kan vitsorda att det ligger väldigt mycket i vad Ingvar säger beträffande marknadsföring och därmed relaterad problematik...

Det spelar väl ingen roll om det inverterade påståendet är ordagrannt eller inte, det är själva principen i resonemanget (dess felaktighet) jag vill belysa.

Visst spekulerar jag om IÖ, slutsatser som jag drar med tanke på de kommentarer han gör. Skulle jag ge mig på att beskriva högtalarkonstruktion skulle jag nog drabbas av liknande "spekulationer" från de som kan sådant. För det kan inte jag :-)

Att IÖ är en otroligt duktig konstruktör (bland annat) är det väl ingen som betvivlar, inte jag heller. Det betyder dock inte med automatik att han är lika kunnig inom marknadsföring.

Men vad vet jag, kanske hifi/audio-branschen har en sällsynt förmåga att dra till sig dåliga marknadsförare och det är därifrån era dåliga erfarenheter kommer? I de branscher jag har arbetat (också sedan 1968!) har jag sett mycket lite av det som ni så vältaligt beskriver.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 09:54

BB skrev:[quote=Bill50x]

Så bra. Då behöver vi inte spekulera längre om detta.

/ B

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 09:56

Flint skrev:Om idkarna inte är folkilskna svarar dom nog på mail.

(Slut OT för min del.)

Du tror inte att kan finnas en naturlig förklaring som t.ex. att man inte har hunnit eller att man som jag ofta gör läser först och ska svara sedan men ioch med att det kommer en massa nya mejl så glömmer man av de gamla.... :oops:

För övrigt så är det kul med kreativa debatter! Dock så kan jag förstå frustrationen från de näringsidkare som inte klarar av att samtala utan att tappa sitt förstånd i offentliga diskussioner. Man har ju fått se lite sådana utspel genom åren och de flesta av dessa har väl "host" köpt sig en banner plats där de kan visa lite fina bilder på sina produkter.

:wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-03 09:57

Vad är det som är så märkligt med att seriekoppla 33 QUAD303-slutsteg? (med adekvat dämpsats mellan varje burk)

För övrigt sitter jag och ritar på en apparat jag inte vill ha själv - jag gör den efter kundens önskemål. Jag måste tillhöra den onda sidan. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 10:01

Flint skrev:Intämmer till fullo med Ranefjord.

Jag skulle uppskatta ett forum där näringsidkare vore bannlysta.
Dom har sina normala reklamkanaler, framför allt facktidningarna.

Instämmer med Ranis, men inte med Flint. Oavsett om jag tycker tex IÖ och BB har rätt eller fel i denna diskussion är jag tacksam för den kunskap och kompetens de faktiskt bidrar med! Synpunkter har man dessutom rätt att komma med oavsett proffession. Det skulle för övrigt vara otroligt svårt med gränsdragningen, de flesta av oss har ju ett yrkesliv och vilka yrken skulle vara "tillåtna"?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 10:03

Tillbaka till ämnet. Teknik och mätförakt.

Ända sedan 60-talet och fram till nu har vissa trott att 0.001% dist låter "bättre" än 0.01. Då på 60-talet gick nästan all reklam ut på det eftersom det blev möjligt att uppnå iom. transistormaskinernas intåg. Man höll bara koll på fasmarginalen och motkopplade hejvilt. Jag och många med mig tyckte dock att de nya perfekta förstärkarna lät skit. Det är klart att det hos oss skapade ett visst förakt för just det sättet att argumentera kvalitet.

Frågan är vem som skapar trenderna. När en trend väl är igång är man nog rätt dum som marknadsförare eller tillverkare om man inte hänger på den. Företaget behöver sälja för att överleva.
Sen finns det förstås vissa tjurhuvuden som går på tvärs genom tiden och gör sig omöjliga i alla läger och utnämner sig till hjältar för att de minsann har gått emot kapitalet. Men jag vet inte om dom har tillfört så mycket mer än de mer samarbetsvänliga inovatörerna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 10:05

Flint skrev:Sen finns det förstås vissa tjurhuvuden som går på tvärs genom tiden och gör sig omöjliga i alla läger och utnämner sig till hjältar för att de minsann har gått emot kapitalet. Men jag vet inte om dom har tillfört så mycket mer än de mer samarbetsvänliga inovatörerna.

:mrgreen:

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-03 10:18

Morello skrev:Om debatten över huvud taget ska vara meningsfylld tror jag att man måste skilja på reklam som riktar sig till (okunniga) konsumenter respektive yrkesmän. Jag tror Bill jobbar med yrkesmännen.

För övrigt är tråden övergödslad med fördommar, retoriska tjuvknep och ren bullshit.

Instämmer till fullo. Problemen inom HiFi-världen (bristande kunskap hos konsumenter samt undermålig press) är av sådan art att usel marknadsföring högst troligt skulle uppstå i vilket fall, oavsett karaktären hos marknadsförare och/eller tekniker.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 10:19

Jag anser nog det är mest lustigt att se dom som bedriver mest marknadsföring här på forumet skäller mest på marknadsförare.Fast dom själva aggerar hårt utifrån omvänd marketing varenda dag av sitt liv som säljare och tillika konstruktörer.... DET är lustiga saker att se det.. :lol:

regel nummer ett inom all försäljande är att synas.. Och det gör man via aggerande på olika sätt... Här gör man på detta viset.. En del andra gör det via tidningar o tester osv... Men allt är marketing o säljande likafullt...

så varför pipa då man själv ror en egen eka där ute på marknadssjön... Allihopa med sina spön riggade för att få napp...

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 10:27

Bill50x skrev:

/ B

kallar du det en meriterande sak detta att skapa misstro genom svarmåla helt utan att delge dina bevis BB? 8O

Jag kallar det för världens värsta typ av marknadsföring där finns.. Så aggerar endast en mycket mycket dålig marknadsförare anser jag.

Men bra du visar live här exakt sådant som är dålig typ av marknadsföring.. Dessutom den absolut sämsta typen direkt.. Kunderna kan inte ens kolla dina uppgifter.. inte bedömma dom.. Och den anklagade kan inte gå i svaromål...

Du har en hel del att lära dig om din självpåtagna roll du här vill ha som proffs BB..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 10:40

Mayro skrev:
Bill50x skrev:

/ B

kallar du det en meriterande sak detta att skapa misstro genom svarmåla helt utan att delge dina bevis BB? 8O

Jag kallar det för världens värsta typ av marknadsföring där finns.. Så aggerar endast en mycket mycket dålig marknadsförare anser jag.

Men bra du visar live här exakt sådant som är dålig typ av marknadsföring.. Dessutom den absolut sämsta typen direkt.. Kunderna kan inte ens kolla dina uppgifter.. inte bedömma dom.. Och den anklagade kan inte gå i svaromål...

Du har en hel del att lära dig om din självpåtagna roll du här vill ha som proffs BB..

Men Mayro då.... Jag föredrar att lita på folk tills motsatsen är bevisad. Säger BB att han sitter med bevis på hur denna kampanj gick till så väljer jag att tro på detta.

Varför det är så uselt att koppla upp 33 stycken förstärkare för att visa att dom inte färgar signalen, det är en annan femma. Det är väl en sorts extrem f/e-lyssning?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 10:51

Men Mayro då.... Jag föredrar att lita på folk tills motsatsen är bevisad. Säger BB att han sitter med bevis på hur denna kampanj gick till så väljer jag att tro på detta.

Jag med. Men BB förverkade frisedeln ifrån ifrågasättande då han gör sådana marknadsföringstabbar han där gjorde...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 10:59

Jag vill minnas att dom pratade om 100 st slutsteg i sere?
I vilket fall, kanske problemet var att dom bara pratade om det fast dom aldrig provat i verkligheten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 11:02

Naqref™ skrev:Dessutom så är det helt emot andan med faktiskt.se ;)
Jag syftade inte på Faktiskt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 11:03

Lite ot men ändå ett inlägg i debatten. Sitter och läser ett datablad för en krets från Texas Instrument. Dessa har ju köpt upp Burr Brown som långtifrån är några klåpare på opampar. Databladet härrör dessutom från en krets som är framtagen av BB-snubbar. I a f så står där denna textrad:
"The op amp recommended for the differential circuit is the Linear Technology LT1028, because its input noise is low."

DET kallar jag ärlig information. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 11:09

Naqref™ skrev:Lite ot men ändå ett inlägg i debatten. Sitter och läser ett datablad för en krets från Texas Instrument. Dessa har ju köpt upp Burr Brown som långtifrån är några klåpare på opampar. Databladet härrör dessutom från en krets som är framtagen av BB-snubbar. I a f så står där denna textrad:
"The op amp recommended for the differential circuit is the Linear Technology LT1028, because its input noise is low."

Texten riktar sig till tekniker och du läser den som tekniker. Du förväntas veta vad det handlar om. Reklam i massmedia riktar sig i första hand till medelsvensson.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 11:18

Naqref™ skrev:Lite ot men ändå ett inlägg i debatten. Sitter och läser ett datablad för en krets från Texas Instrument. Dessa har ju köpt upp Burr Brown som långtifrån är några klåpare på opampar. Databladet härrör dessutom från en krets som är framtagen av BB-snubbar. I a f så står där denna textrad:

inget underligare än att en som säljer en bärgare säger att valet av matrial är för att få hållfasthet samt låg vikt och lång livslängd..

Behöver man inte vara proffs för att skriva om det var det du menade nagref.. :wink:

sedan kommer diskutioner om sträckgränser.. hur många extra töj o sträck det nya matrialet klara mot det gamla som fick svetsas om efter fyra år... osv osv.. beräknad förlängd hållfasthet på bussningar osv eftersom matrialet tar upp mer fjadrande krafter osv...

Nagref.. Ett problem här är att en del tror sig ha mer koll om marknadsföringen än dom har utifrån sina tekniker roller...Dom kan i stort sett noll och inget anser jag efter läst denna tråden..

men det betyder INTE dom är dåliga på sina områden.. Enbart att dom utger sig såsom ha kunskaper dom absolut vet noll om..

och detta bevisar i deras egna texter gång efter gång i denna tråden...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-03 11:25, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi